MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 september! **Gefeliciteerd**
Donald wint de PPTQ van 12 augustus! **Gefeliciteerd**
Niels wint het legacytoernooi van 19 augustus! **Gefeliciteerd!!!**
Allard wint de donderdraft van 16 augustus! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint het moderntoernooi van 9 augustus! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel] "Extended" door Lennart Lindeman

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 118
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: [Artikel] "Extended" door Lennart Lindeman   wo aug 23 2006, 17:50

Dit artikel is geschreven voordat PT houston begonnen is.

Extended

Hallo allemaal, zoals jullie waarschijnlijk weten is er volgende week een extended toernooi van Malcolm, en om jullie allemaal een beetje op weg te helpen heb ik hier een opsomming van alle extended decks die ik op dit moment aan het testen ben.

Aanstaand weekeinde is er uiteraard ook een PT extended maar het lijkt me leuk om zelf eerst eens wat decks te bouwen in dit gloednieuwe formaat (tempest en nieuwer) voordat de Zvi's en de Kais hun geheimen laten zien aan de rest van de wereld.

Op dit moment zijn er volgens mij 5 echt speelbare decks in extended, ik ga ze stuk voor stuk af en geef kort commentaar.

Tinker

Tinker is een explosief deck dat artifact mana misbruikt om heel vroeg de tafel vol te gooien met overpowerde effecten, zoals mishra's helix phyrexian processor en masticore met veel te veel mana.

Sample decklist

4 tinker
4 tangle wire
4 grim monolith
4 voltaic key
3 thran dynamo
4 brainstorm
3 masticore
4 phyrexian processor
2 mishra's helix
4 metalworker
1 stroke of genius
1 phyrexian colossus
1 smokestack

4 city of traitors
1 ancient tomb
12 islands
4 rishadan port

het sideboard bevat onder andere meer kopi-en van bijvoorbeeld mishra's helix (tegen control) en smokestack (tegen control) de 4de masticore en counterspells, chills zijn ook aanwezig tegen sligh, chill is veel beter dan vroeger omdat pyroblast niet meer bestaat in extended.

Het deck speelt een klein beetje als mirari's wake, met als verschil dat het veel eerder sloten mana heeft om te misbruiken. (beurt 1 metalworker beurt 2 reveal 6 artifacts is 12 mana leg voltaic key untap worker laat 5 artifacts zien is 20 mana totaal, daar kun je leuke dingen mee doen in beurt 2!)

Dat is allemaal erg mooi, maar het deck heeft alszwakte dat het erg veel mana sources speelt en soms dus gewoon alleen maar mana oppakt, daarnaast is het erg gevoelig voor disenchant achtige dingen.

Dan het 2de deck op mijn lijstje, veel gespeeld in het oude extended en het heeft nauwelijks iets verloren, het is: Reanimator.

Sample decklist

3 vampiric tutor
4 entomb
1 massacre
1 perish
2 buried alive
1 coffin purge
4 duress
3 unmask
1 avatar of woe
1 verdant force
4 reanimate
1 multani, maro sorcerer
3 zombie infestation
3 contamination
1 nether spirit
4 exhume
1 squee, goblin nabob

4 rishadan port
18 swamps

dit deck is vrij moeilijk om goed te spelen (en ook om goed mee te Sideboarden) maar erg sterk als het goed gespeeld wordt, het deck heeft 2 main manieren om te winnen, een contamination lock, waardoor het deck alle tijd van de wereld heeft, of een groot beest uit de grafbak exhumen en rammen maar!

Dit wordt ondersteund door discard, waardoor counteren tegen dit deck een mindere optie is. Het nadeel van het deck is dat als je truukje niet lukt je hoogstwaarschijnlijk gewoon gaat verliezen, maar met 3 vampiric tutors wordt die kans wel klein, verder heeft het deck nog wat silver bullets om voor te tutoren, de bullets die niet nuttig zijn in een bepaalde match-up kunnen weggegooid worden aan zombie infestation of unmask.

Dan deck nummer 3, Turboland.

Dit deck met oath of druids verliest onder andere force of will en gaea's blessing, maar blijft ondanks dat wel redelijk op kracht, het idee is om dmv horn of greed en exploration veel kaarten te pakken/land te leggen en dan oneindig te time warpen met een scroll rack en battlefield scrounger.

Sample decklist.

4 oath of druids
1 battlefield scrounger
4 counterspell
4 exploration
4 horn of greed
2 time warp
2 scroll rack
2 living wish
3 gush
2 thwart
2 brainstorm
1 krosan reclamation
1 spike weaver
1 spike feeder
4 accumulated knowledge

4 yavimaya coast
2 treetop village
2 forest
15 islands

In het SB zitten wish targets zoals morphling een feeder een weaver en de welbekende haatkaarten tegen verschillende decks.

Het grootste verlies van dit deck is niet gaea's blessing of force of will geweest, maar tropical island.

Het deck speelt nu namelijk nog maar 15 islands en dat is redelijk weinig gezien het feit dat je er 3 nodig hebt voor thwart en 2 voor gush, jammer maar helaas. De grote kracht van het deck is dat het een tegenstander met beesten ergens in beurt 3 vastlegt met of een grote blokker, of een fog machine. Het slechte aan het deck ten opzichte van de oude versie is dat het veel afhankelijker is geworden van de oath die in het deck zit, zonder dat ding valt er bijna niet fatsoenlijk te winnen.

Deck nummer 4 trouwe lezer, we zijn alweer op de helft van dit geweldige artikel (phew, veegt zweet van voorhoofd)

The rock

The rock is een semi aggressief zwart/groen deck dat kaartvoordeel haalt met yavimaya elder en genesis (dat is erg abusive btw) en ramt met spiritmongers en masticores, als je het leuk vind om kaarten te pakken en met grote beesten te slaan is dit het deck voor jou!

Sample decklist.

4 spiritmonger
3 vine trellis
4 llanowar elves
4 birds of paradise
4 pernicious deed
3 masticore
4 yavimaya elder
4 chainer's edict
3 phantom centaur
2 spike feeder
2 spike weaver
2 genesis

4 llanowar wastes
1 city of brass
5 swamps
11 forest

Of de mana klopt weet ik niet helemaal, maar dat zul je dan zelf nog ff moeten testen, verder klopt het wel aardig, wall of roots word vervangen door vine trellis en tutor gaat weg omdat er geen nuttige targets meer zijn, en verder is het deck best wel straight forward.

Deck nummer 5, het gevreesde, gehate, geliefde en veelgespeelde SLIGH

Dit deck heeft heel erg veel verloren, incinerate, fireblast en ball lightning zijn allemaal weg, maar niet getreurd rood liefhebbers, het deck hoeft alleen maar aan te passen, blijven bestaan doet het in extended wel zolang mogg fanatic en cursed scroll nog bestaan.

Sample decklist

4 goblin piledriver
4 goblin cadets
4 mogg fanatic
4 goblin lackey
4 mogg flunkies
4 reckless charge
4 goblin patrol
4 shock
4 volcanic hammer
4 cursed scroll

4 barbarian ring
16 mountains

Rammen maar!

Ik denk dat dit extended in het kort is, wellicht kan groen/blauw beatdown ook goed werken, evenals een deck rond intuition en andere brainchilds waar ik nog mee aan het werk ben, maargoed, als ik alles zou weten zou ik wel pro-tours winnen en aangezien ik daar niet eens in de buurt ben kan ik er wel vanuitgaan dat ik lang niet alles weet.

-Lennart Lindeman
Terug naar boven Ga naar beneden
https://magicgroningen.editboard.com

[Artikel] "Extended" door Lennart Lindeman
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: