MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 december! **Gefeliciteerd!!!**
Donald wint het moderntoernooi van 29 november! **Gefeliciteerd**
André wint het Open Gronings Kampioenschap 2018! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de donderdraft van 8 november! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de PPTQ van 28 oktober! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel] "Morph" door Johan Rots

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 118
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: [Artikel] "Morph" door Johan Rots   wo aug 23 2006, 17:47

Morph

Morph, Morphen, Morphing. Klinkt heel erg goed en heel erg bekend. Het doet me herinneren aan dat superbeest met 5 abilities: Morphling!!

Card Title: Morphling
Color: Blue
Card Type: Summon Shapeshifter
Cost: 3UU
Pow/Tgh: 3/3
Card Text:
U: Untap Morphling.
U: Morphling gains flying until end of turn.
U: Morphling cannot be the target of spells or abilities until end of turn.
1: Morphling gets +1/-1 until end of turn.
1: Morphling gets -1/+1 until end of turn.

Maar is Morph net zo goed? Laat ik voorzichtig zijn. Mijn eerste reactie was dat ik het helemaal niks vond. Nu vind ik het nog steeds niks, maar er zijn ook wel goede kanten aan dit nieuwe trucje van Wizards of the Coast.

Allereerst vind ik het niks omdat het idee van kaarten ondersteboven me niet aanstaat. Stel je voor je komt bij een tafel en daar spelen twee mensen Magic. In eerste instantie vind je dat cool, het is jouw spelletje. Dan kijk je nog eens goed en spelen ze met de kaarten op de kop! Je speelt Monopoly toch ook niet met het bord omgekeerd zodat je niet weet waar je loopt en dan opeeens: Kalverstraat! Met een hotel! Duuus...

Ik vind dat er een stukje charme van het spel afgaat. Maar wellicht ben ik te conservatief.

Dan de effectiviteit. Hoe goed is het om een 2/2 beest te spelen voor 3 mana? Wie speelt er met Grey Ogres tegenwoordig? Oke het kan een ander beest worden, maar als je de mana niet hebt om de Morphcost te betalen zit je dus opgescheept met een 2/2-op-de-kop-beest. Goed, je hebt wel die mana, en dan? De morphcost plus die 3 kleurloos is vrijwel altijd meer dan de casting cost. Wie betaalt er nu 7 mana voor een 6/6? Of 4 mana voor een 2/2? Sneller wordt het er zeker niet van. Al was het alleen maar omdat het dan werkt als een soort Echo. Beurt 3 betaal 3 mana en later nog meer. Beatdown ziet er in ieder geval anders uit.

Oke, je hebt dan een keuze gekregen van Wizards. Je hoeft niet te Morphen. Maar het kan wel. En wanneer een kaart je meerdere keuzes biedt, is dat per definitie niet slecht. Het enige goede Morph beest dat wel snel genoemd kan worden is de Exalted Angel. Dit is ook een van de weinige creatures waarbij de Morphcost gelijk is aan de Castingcost. Bij de meesten is de Morphcost vele malen hoger.

Morph is misschien wel goed in Limited. Het brengt niet alleen nieuwe strategische interacties, maar zorgt ook voor een betere manabasis. In ieder geval gezien de kleuren en wellicht ook de curve. Nu heeft iedereen die laatste paar kaarten om 2 kleuren te spelen. Want 3 kleurloze mana kan iedereen maken. Een Grey Ogre is niet fantastisch, maar in Limited ook niet heel slecht. En omdat het een morpher is, hoeft de tegenstander niet te weten dat je die kleur niet speelt. Voor zover zij weten kun je daar wel een 6/6 demon hebben liggen, klaar om te blokken.

Als je dan ook nog een paar landjes van die ene kleur splasht, kun je misschien ook nog de morphcost betalen. Met al die kleurloze kaarten zal dit je manabasis ook niet zo heel erg schaden. Samen met Cycle, dat andere trucje uit Onslaught, zal dit minder manascrew opleveren en meer blije spelers.

Maar wat ik dus echt niet leuk vind aan Morph (behalve de ellenlange regelproblemen en FAQ´s) is dat het lijkt alsof de set zo gemaakt is dat Morph beter lijkt. De Limited omgeving lijkt sloom en vertragend. Verder is er een gebrek aan removal, waardoor die supergoeie rares extra kracht krijgen. Onslaught Limited kan een van de beste of een van de slechtste formats ooit zijn, beide dan veroorzaakt door Morph.

Verder is Morph niet echt efficient in Constructed. Met uitzondering van die paar kaarten die Morph gebruiken als een soort Echo, is Morph zonde van je mana. Ga de lijst maar eens na en tel meer dan 4 goede Morph kaarten voor Constructed play. Wedden dat het je niet lukt? En een goed deck maken met als thema Morph is al helemaal onmogelijk en wordt erg traag.

Over het geheel gezien is Morph best een leuk idee dat we, telkens wanneer we het spelen, steeds minder leuk zullen vinden.

-Johan Rots
Terug naar boven Ga naar beneden
https://magicgroningen.editboard.com

[Artikel] "Morph" door Johan Rots
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: