MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het legacytoernooi van 4 november! **Gefeliciteerd**
Pieter wint de donderconstructed Modern op 2 november! **Gefeliciteerd**
André Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Pieter Bruins wint de donderconstructed van 2 november! **Gefeliciteerd**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel] Scummy plays , illegaal?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
JasperB
The Legend

Aantal berichten : 897
Leeftijd : 39
Registration date : 24-08-16

BerichtOnderwerp: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   di nov 08 2016, 08:06

Mooi artikel van Jeff Hoogland over scummy plays, ik moet eerlijk bekennen dat ik een paar wel eens heb toegepast, vooral als het om onboard informatie gaat.

http://www.jeffhoogland.com/2016/11/magic-the-

Wie herkent deze ?

Laatst aangepast door JasperB op za feb 04 2017, 09:43; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Andre Pannekoek
Pro Player

Aantal berichten : 748
Leeftijd : 38
Registration date : 27-07-15

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   di nov 08 2016, 08:10

Ik herken wel eea, maar zie op een enkel voorbeeld na niks dat ik ook nu niet zou doen op competative niveau.
Terug naar boven Go down
JasperB
The Legend

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   di nov 08 2016, 08:26

Voorbeeld drie en vijf zijn niet toegestaan onder de huidige regels, die zou ik niet (meer) doen. Als iemand ze bij jou zou proberen gelijk een judge roepen.

Andre Pannekoek
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   di nov 08 2016, 08:59

Die lijken mij ook vrij illegaal :-)
Terug naar boven Go down
Jaspermetkrullen
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 242
Leeftijd : 22
Registration date : 02-03-15

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   di nov 08 2016, 09:38

@JasperB schreef:
Voorbeeld drie en vijf zijn niet toegestaan onder de huidige regels, die zou ik niet (meer) doen. Als iemand ze bij jou zou proberen gelijk een judge roepen.

Hoezo is drie tegen de regels? Je mag toch gewoon zoveel landen tappen als je wil?

---
O staat aan het eind van het verhaal, voor wie dit ook niet wist: je moet floating mana announcen
Terug naar boven Go down
Robert
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 190
Leeftijd : 34
Registration date : 13-02-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   di nov 08 2016, 11:27

Als je mana float moet je dit kenbaar maken. Staat ook in het artikel Wink
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7267
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   di nov 08 2016, 12:17

Vooral de "ik herhaal alleen wat op de kaart sta en ga jou niet informatie geven die je zelf moet uitzoeken" is erg fijn. Ik ga iemand niet helpen winnen doordat hij/zij verkeerde informatie duidelijk maakt als ik die op de juiste manier corrigeer, namelijk door te zeggen "dit is wat de kaart doet".

HoKuZpOkUz
Ik ben beter dan Pannekoek

Aantal berichten : 198
Leeftijd : 30
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   do nov 10 2016, 16:40

More Pithing Problems

Player A casts Pithing Needle and names “Borborygmos”. Player B confirms what he is naming and writes it down. Player B puts a Borborygmos Enraged into play and kills Player A with it’s activated ability.

------------------------------------------------

Die doet me denken aan -ik denk- Gerald Fabiano. Die Cranial Extraction castte en Humpus Wumpus noemde. Z'n tegenstander speelde wel een Hunted Wumpus.
Terug naar boven Go down
Rob
Brobbe

Aantal berichten : 3522
Leeftijd : 33
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   do nov 10 2016, 17:25

Humpus wumpus bestaat niet en kan je volgens mij niet noemen. Borborygmos is echter wel een bestaande kaart.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2507
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   do nov 10 2016, 17:52

Gérard Fabiano heeft ooit een keer verloren omdat hij met demonic consultation humpus wumpus noemde en door zijn deck heen ging. Dat kon toen nog.

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Go down
HoKuZpOkUz
Ik ben beter dan Pannekoek

Aantal berichten : 198
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   do nov 10 2016, 19:40

Dat verhaal bedoelde ik. Thanks:-)
Terug naar boven Go down
Robert K.
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 249
Leeftijd : 31
Registration date : 27-06-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   ma nov 21 2016, 13:53

Zoiets als dit is mij overkomen op het OGK een paar jaar geleden (toen treasure cruise nog legal was in modern met DDT).

Ik cast anger tegen burn speler, ging ervanuit dat hij al zijn beesten exilede, hebben er al dan niet 1 gemist (geen idee of intentional ik iig niet intentional maar wel mijn fout) ik realiseer het me in mijn volgende beurt wat er is gebeurt, roep judge over wat te doen.
Verdict: Te laat kan niet teruggedraait worden omdat mijn tgeenstander het niet meer zeker weet, verlies van topdeck treasure cruise into 3 x lightning bolt... FeelsBadMan
Terug naar boven Go down
maarten
Beginner
Beginner

Aantal berichten : 98
Leeftijd : 23
Registration date : 07-08-14

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   wo dec 14 2016, 21:11

Ik gooide afgelopen zaterdag ook mijn hand op tafel bij vendillon clique. Werd me ook ff uitgelegd wat hij daarmee had kunnen doen, wel grappig
Terug naar boven Go down
http://www.ikhaatreddit.org
JasperB
The Legend

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 09:44

Gisteren de Pro Tour gekeken en zag de 'combat' shortcut voorbij komen.Kay Budde schreef het volgende:

The 'combat' ruling at PT Aether Revolt during Round 8 annoyed me so much that I decided to write something. You can watch the game here:
Here

Nguyen vs Segovia, game 1, the jduge call comes about 5:28 min in. I'll sum up the situation:

Segovia has two 3/2 artifact creatures and a 4/4 vehicle. Main phase 1 he casts a weldfast engineer, 3/3, 'at the beginning of combat on your turn, target artifact creature you control gets +2+0 until end of turn'. He sais the word 'combat' and taps his engineer to crew the 4/4 vehicle.

His opponent immediatly calls a judge. But he doesn't call a judge for the missed weldfast engineer trigger. He calls the judge because apparently someone somewhere decided that saying the word 'combat' means you're declaring attackers. That's the first time I've heard this. Both me and my opponents have declared 'combat' thousands of times to enter the combat step. If you google 'announcing combat magic the gathering', the top result is 'The Combat Phase' on wizards.com. Nothing there connects 'combat' with declaring attackers. That is very clearly defined as 'declaring attackers step'. If wotc or/and the dci want to mint phrases people can be called on, that should maybe be on their website and in the rulesbook. Because otherwise its a load of garbage. I tried 10 minutes to google the phrase that 'combat' means you're declaring attackers and I wasn't successful.

20 years ago people asked their opponents "okay, can I lightning bolt you?". If they answered "Yes", they'd say "Oh, I changed my mind. but you passed priority and thus ended your turn." What happened in this match for me is on the same level. In an ideal world I would've wanted to see an unsportsmanslike conduct warning for Nguyen as the outcome of this judge call. His opponent was obviously not very fluent in english and technically not a perfect magic player, but his intention was crystal clear.

He wanted to enter his attack step and activate his vehicle to attack. Calling him on the missed trigger is perfectly fine. Magically skipping the beginning of combat step he VERY obviously wanted to use to crew his vehicle is not. That's rules lawyering on a very low level and magic over the past 10-20 years has done a lot to make exactly this not possible.

Again, what Nguyen should have done here is wait what Segovia does after he crews his vehicle. If he then wants to use the trigger of his Weldfast Engineer, you THEN call a judge and explain that by saying 'combat' he clearly indicated entering the combat phase. No one can deny/argue that. Then he crewed his vehicle before attacks. The intention for that was absolutely clear. Between the word 'combat' and looking at Nguyen to see that he confirms we're in the combat step, he immediatly tapped his engineer to crew his vehicle. Now on PT level I suppose that's a missed trigger on the engineer and that's something Nguyen has a legitime claim that it was forgotten. That had to happen at the very beginning of the beginning of combat step and you can't play non-triggered effects like the crewing-ability without putting the engineer on the stack first and announcing a target for that.

Ruling that saying 'combat' means you're skipping straight from your main phase to declare attackers is beyond insane to me. There were beginning of combat effects, both a trigger and the crewing process. Of course you announce the combat step. And how do you announce it? by saying combat. Wizards of the Coast called it the COMBAT step.

MtG, the grand prix and pro tour circuits are international games. I don't know how many different nationalities are playing in PT Aether Revolt but it's surely above 50. You can not expect everyone to be fluent in english. Again, Segovia's intention was 100% clear and he communicated it perfectly. He wanted to enter the Combat Step, crew his vehicle and attack. He probably also wanted to use the engineer trigger, but well, he messed the timing up for that. There were seconds between him saying 'combat' and tapping his creature to crew. He didn't tap other creatures to indicate he is in declare attackers or anything like that.

Making this ruling basically means if you are not 100% fluent in english - and apparently now you have to be fluent in DCI english as well - who knows what some other word might mean? You could end your turn by saying 'okay, that's fine.' - you are priced into never talking to your opponent at all. Does the DCI really want to have a translating judge at every table because people are afraid to be rules lawyered out of their turn if they try to communicate with their opponent in english? Is that where we want to get to? Again, Magic has moved away from exactly that and I'm honestly not sure what happened today in this game at the PT and how that ruling ended up the way it was. I almost hope that Segovia did something wrong when he talked to the judge and messed something up there. But it's all on video and nailing a non-english native speaker who very, very clearly wanted to enter his attack step to crew a vehicle at beginning of combat on the word 'combat' when he wanted to enter his combat step is not understandable on so many levels for me.

I am extremely happy that Segovia ended up winning the match. I honestly don't know Thien Nguyen at all, but just from that judge call, I am tempted to hope for an 0-8 performance tomorrow. To be fair he was sitting at 7-0 at the PT and that puts a lot of pressure on you. But still, that judge call and the ruling is just not acceptable from my ethics point of view ...

christiaanvh
Topper
Topper

Aantal berichten : 835
Registration date : 04-09-14

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 10:22

Op het Dutch Open gebeurde naast mij precies hetzelfde en toen was ik er al net zo verbaasd over. Rare regel en hopelijk wordt dit snel aangepast, want het is totaal niet intuïtief en oneerlijk tegen mensen die het regelboek niet uit hun hoofd kennen.
Terug naar boven Go down
Boerma
Judge
Judge

Aantal berichten : 2088
Registration date : 14-05-13

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 11:09

Uit sectie 4.2 van de MTR: “A statement such as "I'm ready for combat" or "Declare attackers?" offers to keep passing priority until an opponent has priority in the beginning of combat step. Opponents are assumed to be acting then unless they specify otherwise.”

Normaliter zijn er geen dingen die je als actieve speler in begin van combat wil doen, ipv in je main phase. Als ‘combat?’ zeggen een shortcut was voor naar begin van combat gaan, kan je je tegenstander juist extra scumbaggen: jij vraagt ‘combat?’, tegenstander reageert door je beest te bolten, jij dropt een dik beest met haste omdat je nog in je main phase zit.
Terug naar boven Go down
http://boer.ma
christiaanvh
Topper
Topper

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 11:17

In het geval van Declare attackers? vind ik het logisch, maar 'Ready for combat' (waar het in deze gevallen om ging) kan net zo goed begin combat step betekenen. Combat is immers de naam van al die stappen bij elkaar en niet specifiek voor Declare attackers.
Terug naar boven Go down
Andre Pannekoek
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 11:37

Ik crew altijd voor ik ook maar het woord combat in gedachten heb. Gelukkig is het online makkelijker.
Terug naar boven Go down
Boerma
Judge
Judge

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 11:38

Klopt Christiaan, maar de standaard shortcut is zo omdat zo werkt in een standaard pot Magic. In 99% van de gevallen wil je als AP geen dingen in begin van combat doen. Als je daar van af wil wijken, moet je dat duidelijk communiceren.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2507
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 12:29

Dit is denk ik wat je krijgt als iemand die veel Mtgo speelt en last heeft van een lichte taalbarrière real Life gaat spelen. Ik vind de judgecall ronduit onsportief, ook als hij gelijk heeft. Naar mijn mening kan er pas discussie zijn over het al dan niet gebruiken van een shortcut op het moment dat er onduidelijkheid is over de intentie van degene die de het woord combat gebruikt. Die onduidelijkheid was hier niet aanwezig.

Ik trek hier een vergelijk met een legacy match van een Elves speler waar ik ooit naast zat op een side event op een GP. Die kerel presteerde drie keer in een match om zijn GSZ zijn grafbak te laten raken. (Spell was nog aan het resolven) Zijn tegenstander naait hem warnings aan en uiteindelijk een GL in een game die er voor de elves speler goed uit zag.

Technisch heeft die tegenstander gelijk, maar de kans op cheaten was in die situatie 0 en ik had de indruk dat die elves speler ook meer Mtgo dan RL speelde. Alles wat hij deed klopte tactisch/strategisch best aardig, maar technisch was het een beetje een kluns. Moet je zulke spelers dan met dit soort gedoe losses aannaaien waarin ze betere draws hebben en misschien zelfs wel een beter plan hebben? Ik heb daar grote moeite mee.

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Go down
danodan
Pro - Kataki

Aantal berichten : 938
Leeftijd : 23
Registration date : 31-08-12

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 14:17

Wizards heeft net dit gezegd:

In Round 8 of Pro Tour Aether Revolt, an incident occurred in which the active player indicated that they were entering combat and passed priority. The opponent passed priority back, at which time the active player attempted to crew a vehicle and resolve a trigger with a target (Weldfast Engineer).

It was ruled that through the players' actions, they were in the declare attackers step and were unable to perform the actions that the active player wished.

This is the correct interpretation of Magic Tournament Rules (MTR) section 4.2, which deals with shortcuts—

"A statement such as 'I'm ready for combat' or 'Declare attackers?' offers to keep passing priority until an opponent has priority in the beginning of combat step. Opponents are assumed to be acting then unless they specify otherwise."

The intricacies of communication around the combat step are complex, and it's important to protect the non-active player from ambiguity in communication that can be exploited by the active player. Our tournament rules are always under review and revision, and we will be examining this rule further after this event.

http://magic.wizards.com/en/events/coverage/ptaer/statement-round-8-feature-match-ruling-2017-02-04

Het zou mooi zijn als de regels hierover duidelijker gaan worden na dit incident, ik denk in dit voorbeeld dat de intenties van de active player duidelijk waren, hij gaf meteen aan z'n vehicle te willen crewen.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5786
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 19:47

Wat is er eigenlijk op tegen om de shortcut naar de beginning of combat step te laten gaan? Dan kun je geen beesten met haste meer casten zoals in Arjan's voorbeeld.

Judge
Judge

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 21:17

Dan is het geen shortcut. Je hebt deze momenten:

0. Main phase - AP heeft priority
1. Main phase - NAP heeft priority
2. Beginning of combat - AP heeft priority
3. Beginning of combat - NAP heeft priority
4. Declare attackers

Als AP voorstelt om naar beginning of combat te gaan, geeft hij daarmee NAP priority in de main phase (0→1). NAP zegt ‘oké, we gaan naar combat’ (1→2). Dan moet AP ook nog zeggen dat hij wil gaan aanvallen (2→3) en NAP daar weer oké op zeggen (3→4). Dan heb je elke priority pass expliciet gedaan en dus nul moeite bespaard.

Meestal wil AP zoveel mogelijk in z’n main phase doen en niet in beginning of combat, en NAP juist zoveel mogelijk in beginning of combat en juist niet in de main phase, dus momenten 1 en 2 expliciet benoemen heeft in 99% van de gevallen geen zin.
Terug naar boven Go down
christiaanvh
Topper
Topper

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 21:30

Begrijpelijk, maar dan zouden ze de shortcut anders dan 'Combat?' moeten maken omdat die naam overeenkomt met de stap die je overslaat. Dat is net zo verwarrend als een shortcut 'naar de end step?' die van je tweede main direct naar je cleanup gaat.
Terug naar boven Go down
Boerma
Judge
Judge

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   za feb 04 2017, 21:57

Tja. Bedenk je dat de modale Magicspeler de regelkennis van een bak druiven heeft.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5786
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   zo feb 05 2017, 07:32

@Boerma schreef:
Tja. Bedenk je dat de modale Magicspeler de regelkennis van een bak druiven heeft.
M.i. zouden de regels spelers juist moeten beschermen tegen dit soort scummy plays. De intentie van de benadeelde speler is kristalhelder en hij wordt wordt genaaid omdat de shortcut regels kennelijk op een debiele manier in de regels zijn vastgelegd. Ik ben het helemaal eens met Christiaan dat het van de zotten is dat het woord 'combat' je niet naar het begin van de combat phase brengt maar naar de declare attackers step.

Edit: Ugh... na het lezen van de online discussie moet ik nog toegeven dat het niet eens een scummy play is ook. Nguyen staat in ieder geval volledig in z'n recht om de judge te roepen, en de judge ruled (technisch gezien) correct. Dit schuurt wel aan alle kanten...

BarbaBAAS

Aantal berichten : 7267
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   zo feb 05 2017, 09:32

@Hennink schreef:
@Boerma schreef:
M.i. zouden de regels spelers juist moeten beschermen tegen dit soort scummy plays. De intentie van de benadeelde speler is kristalhelder en hij wordt wordt genaaid omdat de shortcut regels kennelijk op een debiele manier in de regels zijn vastgelegd. Ik ben het helemaal eens met Christiaan dat het van de zotten is dat het woord 'combat' je niet naar het begin van de combat phase brengt maar naar de declare attackers step.

Edit: Ugh... na het lezen van de online discussie moet ik nog toegeven dat het niet eens een scummy play is ook. Nguyen staat in ieder geval volledig in z'n recht om de judge te roepen, en de judge ruled (technisch gezien) correct. Dit schuurt wel aan alle kanten...

Het probleem zit hem er wat mij betreft in dat informeel taalgebruik (door een non-native speaker) ineens een formele status krijgt terwijl dat wellicht niet de intentie was. Nou zou het inderdaad niet zo moeten zijn dat je maar van alles kan zeggen om een reactie te triggeren bij je opponent ("ja maar m'n Engels is slecht dus dat is niet wat ik bedoel" is dus niet ok), maar als je zegt "combat" en je tapt je beest om je vehicle te crewen (mits dat duidelijk aangegeven wordt met een gebaar of verbale communicatie) dan moet het niet zo zijn dat omdat "combat" een magisch toverwoord is dat OOK kan betekenen "Ik wil nu naar declare attackers gaan", het ondenkbaar is geworden dat je bedoelt te zeggen dat je naar de combat phase wil. Dat vraagt wel duidelijkheid van beide spelers, en als je Engels niet zo goed is moet je je daar ook bewust van zijn en des te meer op letten.

In dit geval zou idealiter de judge daarom rulen dat beiden onduidelijk hebben gecommuniceerd en er alsnog wordt gehandeld naar intentie (wat uiteraard weer de poort op een kier zet voor allerhande misbruik hiervan).

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Scummy plays , illegaal?   

Terug naar boven Go down

[Artikel] Scummy plays , illegaal?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Artikel over diefstal en rippen
» [Artikel] MetaGaming; a Groninger lovestory!
» [Artikel] Beating Goliath
» [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
» [Artikel] Story : "Search for Thelion"

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: