MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 december! **Gefeliciteerd!!!**
Donald wint het moderntoernooi van 29 november! **Gefeliciteerd**
André wint het Open Gronings Kampioenschap 2018! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de donderdraft van 8 november! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de PPTQ van 28 oktober! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Het kiki-chord proces

Ga naar beneden 
AuteurBericht
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2554
Leeftijd : 34
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Het kiki-chord proces   zo okt 02 2016, 22:55

Hey allemaal,

Omdat we op zoek waren naar content voor de site en ik inmiddels mijn weapon of choice gevonden heb voor de komende tijd in Modern, leek het mij aardig om in deze thread hetzelfde te doen als ik ongeveer drie jaar geleden heb gedaan met legacy U/W miracles.

Het idee is dat ik hier steeds korte verslagen van toernooien, playtest games en andere bevindingen spui. Jullie kunnen daar vervolgens op reageren en op deze manier maak ik een doorlopend verslag waarbij ik regelmatig mijn aangepaste decklist post.

Dit hele feest heeft uiteraard ook nadelen voor mij (iedereen in Groningen kent mijn 75 en ik speel regelmatig in Groningen) maar volgens mij is de upside (heel veel input van mensen) groter.

Maargoed, het begin van het deck kun je vinden in mijn toernooiverslag van Lille. Ik heb hieronder de 75 waarmee ik dit weekend twee toernooien gespeeld heb.

Main board

4 windswept heath
4 wooded foothills
3 razorverge thicket
2 stomping ground
2 forest
1 plains
1 mountain
1 fire-lit thicket
1 breeding pool
1 hallowed fountain
1 temple garden
1 sacred foundry

4 birds of paradise
2 noble hierarch
3 wall of roots
2 wall of omens
2 scavenging ooze
2 voice of resurgence
1 spellskite
1 qasali pridemage
2 eternal witness
1 izzet staticaster
2 restoration angel
1 pia and kiran nalaar
1 kiki-jiki, mirrorbreaker
1 glen elendra archmage
1 emrakul, the aeons torn

4 path to exile
4 chord of calling
4 nahiri, the harbinger

Sideboard

2 negate
1 gut shot
2 lightning helix
2 engineered explosives
2 tormod's crypt
1 reclamation sage
1 thragtusk
1 lone missionary
1 eidolon of rhetoric
2 stony silence

In het algemeen kun je zeggen dat het deck overal prima game tegen heeft (alle match-ups tussen de 45% en 55%), behalve de spell-based combodecks (ad nauseum en storm) en de decks die gruwelijk over the top gaan (Tron en R/G scapeshift)

Ik heb dit weekend twee toernooien gespeeld, met een niet al te lekker 6-5 totaalresultaat in matches. De match-ups waren:

1x grixis control (win)
3x B/W eldrazi hatebears (1x win, 2x loss)
2x infect (2x win)
3x R/G scapeshift (loss)
1x 5-color aggro (win)
1x Junk/Abzan (win)

Hierbij kan opgemerkt worden dat het resultaat zeker beïnvloed is door het feit dat ik 3x tegen R/G ramp gepaired word in 11 rondes. Die match-up was in deze configuratie in ieder geval hopeloos slecht.

Het mooie van een dergelijk toolbox deck is echter dat er altijd wel een oplossing te vinden is. Natuurlijk kun je nooit klaar zijn voor het hele veld, maar een match-up die zo slecht is als R/G ramp verdient toch wel aandacht. Het deck bestaat nu eenmaal.

Mijn SB plan tegen het deck was:

-1 izzet staticaster
-2 wall of omens

+2 negate
+1 thragtusk

Dat dit niet genoeg is blijkt wel uit het resultaat tegen het deck. Ik heb de negates wel vrij regelmatig gepakt, maar op de één of andere manier gingen ze vervolgens elke keer natural titan. Daarnaast ben ik in het algemeen niet onder de indruk van negate in het sideboard. Natuurlijk is de natte droom dat je mannetjes speelt, en vervolgens alleen maar end of turn gaat zitten chorden tegen R/G ramp, maar de realiteit is dat je heel vaak moet uittappen op een moment dat je met een negate in je hand zit. Dat is zo ontzettend Obvious dat je tegenstander er vervolgens toch wel omheen speelt. Ik speelde de negates omdat bijna elke internetlijst ze speelde, maar ik vind ze erg matig. Ze doen in ieder geval niet genoeg in de match-ups waarvoor ze bedoeld zijn.

Het cutten van de negates geeft twee slots ruimte in het sideboard. Idealiter vind ik kaarten die de R/G ramp match-up wél zodanig verbeteren dat ik in ieder geval een redelijke kans heb.

Eigenlijk gaan de games tot nu toe allemaal als volgt:

Ik leg wat land en stomme mannen, hij rampt ondertussen naar dikke mana en doet primeval titan. Ik PtE zijn titan met de trigger op de stack, maar hij haalt twee valakuts en twee beurten later is mijn hele tafel leeg simpelweg omdat hij land legt. Vanaf dat punt wint hij vanzelf wel een keer.

Optie 1
De eerste optie is om te proberen mijn combo consistenter te maken en te winnen door de beurt nadat het hele titangedoe gebeurt EoT restoration angel te gaan en vervolgens in mijn beurt kiki-jiki te pakken voor de win. Ik zou het sideboard dan als volgt aan kunnen passen:

-2 negate
+1 kiki-jiki- mirrorbreaker
+1 deceiver exarch

De deceiver exarch is in deze match-up dan weer goed omdat je er efffectief through the breach into emrakul mee kunt counteren.

Dit klinkt allemaal leuk, maar volgens mij is mijn combo ook met deze aanpassing te traag tegen R/G ramp. Bovendien wordt de combo nog steeds verstoord door lightning bolt (die er tegen mij echt wel in gaat) of een simpel fetchlandje met valakut + mountains op tafel en go. Al met al heb ik niet de indruk dat harder voor de combo gaan hier een winnend plan is.

Wat mij ook tegen staat aan dit plan, is dat ik geen enkele andere match-up kan bedenken waarin ik dit zou willen sideboarden. Ik geef dan dus twee sideboard slots op voor één deck en vermoedelijk wordt het er niet heel veel beter van.

optie 2

De tweede optie is magus of the moon. Hoewel de kaart mijn mana-base ook redelijk hard wreckt, kan ik door naar basics te fetchen redelijk makkelijk onder een magus uitkomen. De kritieke beurt tegen R/G ramp is beurt 4. op dat moment hit meestal de titan en het deck kan redelijk goed chorden voor 3 op beurt 3 (als ik op de draw ben) en op de play ben ik vervolgens sowieso snel genoeg. Dit schakelt in ieder geval voor één beurt het probleem uit.

Nadeel van deze optie is dat hij al zijn Anger o/t Gods, lightning bolt en weet ik het wat inboardt en het is maar een 2/2 mannetje. Through the breach emrakul is nog steeds janken. Ik vrees dan ook dat dit op zichzelf niet genoeg is. Hooguit een aanvulling op iets anders. Ook deze kaart heeft weer het probleem dat ik hem tegen weinig andere decks (alleen R/G Tron) wil hebben.

optie 3
De laatste optie is om land-destruction in te boarden. Om dat een beetje consistent te hebben moeten er eigenlijk (buiten de chords om) minimaal 3 land destruction mannetjes in het deck. De opties zijn volgens mij avalanche riders en fulminator mage.

Voordeel van dit plan is dat het ook nut heeft in andere match-ups. Tegen B/W eldrazi hatebears tijdig een eldrazi temple slopen is prima. ook tegen Jund/Junk is het nuttig om manlanden of utility landen weg te halen en ook tegen infect is het prima om een fulminator mage te hebben. De Tron match-up wordt uiteraard ook beter.

Ik ga eerst de derde optie uitproberen. Ik moet alleen nog even op zoek naar een R/G-ramp speler die bereid  is om twee of drie uur matches tegen mij te grinden.

Omdat de negates uit het sideboard gaan, wordt de blauwe splash beperkt tot Glen elendra en izzet staticaster. Volgens mij lukt dat prima met alleen één breeding pool, 8 fetch, 4 vogels en 2 hierarchs.. De hallowed fountain kan dan uit het deck voor een ander land. De opties daar zijn:

dat R/W filterlandje (prairie stream ofzo)
3de stomping ground
2de sacred foundry
dat R/W fastlandje

Voor dit moment kies ik de sacred foundry, maar ik weet niet zeker of dat juist is. Misschien is dat fast landje wel beter.

Tot zover R/G ramp.

Wat mij verder opgevallen is, is dat thragtusk helemaal niet zo goed is tegen Jund en eldrazi als ik had gedacht. Die 3/3 beast-token is totaal irrelevant (wordt geblinkt of raging ravine/goyf/TKS/Smasher is groter) en eigenlijk is het gewoon een stomme 5/3 man voor 5 mana. Dat moet beter kunnen. Ik wil eigenlijk Sigarda, host of herons uitproberen. De kaart is bonkers tegen Jund/Junk (in het ergste geval hebben ze twee damnations als antwoord na boarden, maar meestal hebben ze 0 antwoorden). Het ding gaat gewoon niet kapot, ramt ze snel dood en maakt liliana of the veil een overpriced ravenous rats. Tegen B/W Eldrazi blokt hij TKS, restoration angel en flickerwisp all day zonder last te hebben van displacer.

Omdat het sideboard super krap is, moet voor het LD plan ruimte gemaakt worden in het mainboard. Eigenlijk is er maar één kaart die ik zou willen cutten en dat is de emrakul. De mensen in Lille hebben mij al een huizenhoge boom horen opzetten voor de GP over waarom de kaart wel uit het deck kan en waarom hij er aan de andere kant weer in moet blijven. Feit is dat het een uitermate slechte topdeck is en dat mensen de nahiri toch wel aanvallen want nahiri op 8 = eng. Meestal kun je dan favorable blokken en daarna de nahiri -2en om nog een dikzak weg te halen. Het is ook niet echt een wereldramp als je geen emrakul kunt halen. Het deck heeft nog steeds een combo en gratis een kiki ophalen of een glen elendra om je zooi te beschermen is over het algemeen ook wel goed genoeg.

Op basis van het voorgaande kom ik tot de volgende aangepaste decklijst voor het volgende toernooi:

4 windswept heath
4 wooded foothills
3 razorverge thicket
2 stomping ground
2 forest
1 plains
1 mountain
1 fire-lit thicket
1 breeding pool
1 temple garden
2 sacred foundry

4 birds of paradise
2 noble hierarch
3 wall of roots
2 wall of omens
2 scavenging ooze
2 voice of resurgence
1 spellskite
1 qasali pridemage
2 eternal witness
1 izzet staticaster
2 restoration angel
1 pia and kiran nalaar
1 glen elendra archmage
1 avalanche rider

4 path to exile
4 chord of calling
4 nahiri, the harbinger

Sideboard:
1 fulminator mage
1 avalanche rider
1 gut shot
2 lightning helix
2 engineered explosives
2 tormod's crypt
1 reclamation sage
1 sigarda, host of herons
1 lone missionary
1 eidolon of rhetoric
2 stony silence

Laat de discussie maar losbarsten. Aankomend weekend ga ik weer twee Modern toernooien spelen en deel ik mijn bevindingen wel weer.

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Ga naar beneden
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   za okt 08 2016, 20:42

Vandaag een PPTQ in Amsterdam gespeeld.

match-ups:

ronde 1: affinity (0-2 loss)
weinig interessant, game 1 houd ik in the dark een hand die prima is tegen alle midrange decks, maar affinity is niet echt een midrange deck. Game 2 heeft hij beurt 1 zijn hand leeg en beurt 2 slaat hij voor 8.

SB plan:

+2 EE + 2 SS +2 helix +1 gut shot +1 reclamation sage +1 fulminator mage
-1 avalanche rider -2 chord of calling -1 spellskite -2 wall of omens -2 voice of resurgence -1 glen elendra archmage

ronde 2: 4-color madcap-experiment.dec (1-1-1, tegenstander scoopt game 3)

Dit was op zich wel een leuke brew van mijn tegenstander. Hij gaat mad-cap experiment met als enige artifacts platinum emperion (ofzo, iig die 8/8 man dat je levenstotaal niet kan veranderen) en voor de rest een 4-color goodstuff deck met ingering souls, collective brutality, IoK, goede removal
enzovoorts

game 1 is de eerste game dat ik de emrakul mis. Ik tik nahiri vrolijk naar 8, en naar 10, en naar 12 ondertussen pak ik werkelijk alleen maar land en verlies ik de game alsnog. Ergens een keer een emrakul op zijn kop smijten had mij de game zeker gewonnen.

SB: + 1 fulminator mage +1 avalanche rider +1 sigarda +1 reclamation sage
-2 nahiri, the harbinger -1 spellskite -1 scavenging ooze

game 2 win ik op LD om hem van zijn mad-cap experiment af te houden en als hij het ding eindelijk kan casten is het veel te laat.

game 3 gaat naar tijd. Hij staat op 3 als ik een restoration angel en een sigarda, host of herons op tafel heb en hij die 8/8 man. We hebben beiden geen kaarten op hand en een bult land op tafel en ik sta op 14. Ik geef aan dat we allebei niets aan een draw hebben en hij scoopt voor mij. De game kon volgens mij echt nog alle kanten op gaan.

ronde 3: bogles

game 1 ben ik op de play. Hij speelt beurt 1 een mannetje en beurt 2 een hyena umbra erop. Ik heb een vogel en een wall of roots gelegd. Ik geeft beurt 3 de beurt door met chord of calling up. Uiteraard speelt hij de coronet die ik niet kan pakken met de spellskite en omdat ik een landdrop gemist heb kan ik ook niet pridemage chorden + activeren. Hij valt aan en ik neem het. Einde beurt chord ik alsnog de pridemage, waar hij een PtE voor heeft.

Ik speel nahiri, remove de umbra en de coronet valt eraf. vanaf daar kan ik met een izzet staticaster de nahiri beschermen (0/3 flash, dikke prima) en uiteindelijk vind ik een witness om de chord terug te halen. Aan het einde van de game heb ik totale controle.

SB: +2 EE +1 reclamation sage
-1 izzet staticaster -1 pia and kiran nalaar -1 avalanche rider

Game 2 houdt hij een 6-kaarten hand zonder hexproof man en ik heb een PtE voor zijn spellskite met unflinching courage. Hij is volgens mij vrij verbaasd dat ik mijn PtE in mijn deck had laten zitten, maar volgens mij kan ik die dingen (hoewel ze natuurlijk matig zijn tegen zijn nut-draw) niet missen ivm spirit dancer en zijn spellskite. Vanaf dat moment is het in ieder geval allemaal prima en win ik de game vrij gemakkelijk.

Ronde 4: naya burn (0-2 loss)

game 1 heb ik de volgende situatie:

Ik sta op 7 leven. Ik heb een restoration angel, een noble hiërarch, een wall of roots, een wall of omens en 2 land. Ik heb een Pia and Kiran nalaar en een chord of calling (voor eventueel spellskite) in mijn hand. Mijn tegenstander heeft 1 kaart vast en een swiftspear op tafel en staat op 10. Ik neem aan dat mijn tegenstander een boros charm heeft (ergste wat hij kan hebben) en sta dus virtueel op 3.

Ik kan mijn tegenstander 1 draw step geven door aan te vallen en de P&K te spelen. Hij moet dan een bolt oid pakken, maar daar heeft hij er best veel van.

Ik kan er ook voor kiezen mijn tegenstander 1 draw step meer te geven en de mogelijkheid om te chorden voor spellskite open te houden. het probleem met die lijn is dat hij sowieso 4 atarka's command, 4 boros charm, X searing blaze, 4 lava spike en X skullcracks speelt. spellskite helpt daar niet tegen.

Ik besluit uiteindelijk uit te tappen voor de P&K omdat ik denk dat het de beste weg is, maar uiteraard heeft hij boros charm --> top deck lightning bolt. Ik weet nog steeds niet of ik het suboptimaal gespeeld heb of gewoon pech had.

In game 2 ontstaat een vergelijkbaar moment. Ik heb een spellskite op tafel en sta op 3 met een breeding pool op tafel. Ik heb een glen elendra op hand en het gaat nog ongeveer 3 beurten duren voor ik hem dood heb. Ik besluit te glen elemdra te leggen. Als hij dan een bolt pakt ga ik naar 1 leven en moet hij 2x topdecken om te winnen. Hier pakt hij een skullcrack...

Ronde 5: grixis TTB/vengeance

In game 1 heb ik twee keer 6 permanents moeten saccen en chumpen met een birds, maar ik heb de game alsnog gewonnen op de een of andere manier.

SB: +1 avalanche rider +1 fulminator mage +1 sigarda +2 tormod's crypt
-1 izzet staticaster -1 spellskite -3 nahiri

In game 2 combo'd hij vrij snel uit. verder niet echt eventful.

In game 3 heb ik een crypt en avalanche riders en restoration angel. Ik houd hem van 5 land af en goryo's vengeance kan niet door de crypt. Fijn als een plan werkt.

Ronde 6: no show van tegenstander.

Ik ben uiteindelijk 13de met 12 punten. Er was één speler met 12 punten die T8 ging, maar daar zat ik qua weerstand dus iets van 100 kilometer vanaf.

Bevindingen:

Het LD plan bevalt mij op zich prima. Het is wel alleen goed tegen de combodecks en Tron, want PtE en avalanche riders zijn wel een beetje een nombo. Aan de andere kant vind ik het wel irritant dat ik het eerste toernooi zonder emrakul meteen een game verlies omdat ik dat ding niet heb. Ik kijk het nog even aan qua lijst, maar als dit vaker gebeurt dan is het een mislukt experiment. Dan moet ik alleen ergens anders ruimte vandaan halen voor de avalanche riders.

Morgen ga ik bij nader inzien toch maar studeren. Misschien volgende week wel weer een toernooitje pakken.

afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7449
Leeftijd : 117
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   za okt 08 2016, 21:23

Leuk om te lezen Lennart. Vet dat de Avalanche Riders bevallen, was leuke tech in theorie maar om het dan in de praktijk te zien is toch weer anders Smile Klinkt wel als de droom met Resto Very Happy

Koos Cramer
Leader of the Pack

Aantal berichten : 350
Leeftijd : 35
Registration date : 03-07-12

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   za okt 08 2016, 22:40

leuk verslag Lennart! Heb je Eldritch Evolution nog overwogen? Hier misschien een interessant artikel: http://articles.mtgcardmarket.com/evolving-kiki-evolution/
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo okt 09 2016, 09:24

Goed artikel inderdaad. Misschien de Eldritch evolution versie ook eens proberen.

Wel grappig dat hij tegen hetzelfde probleem aan loopt voor wat betreft de R/G match-up.

Jeff Hoogland schreef:
I took bad lines to lose four matches, hit the wrong side of variance in two others, and then played against Valakut decks for the last two which are just awful matchups for Kiki no matter how you build the deck.

Zijn manier om van dredge te winnen ziet er trouwens ook wel doordacht uit. Die twee tormod's crypts die ik speel zijn vermoedelijk niet genoeg in combinatie met twee oozes. de kritieke beurt voor dredge waarin zij op tafel komen is beurt 2. maar met hooguit twee beesten aanvallen is niet zo heel eng. Ik had die match-up nog niet op die manier benaderd, maar het lijkt wel een manier. Misschien ook maar eens uitproberen.

Jeff Hoogland schreef:
Archangel of Tithes and Ghostly Prison ended up being the answer to the “how do we beat Dredge?” question. I kept losing games where I was putting Scavenging Ooze and Anafenza, the Foremost into play on turns two and three. Trying to beat Dredge with a creature while they have a hand full of cards results in that creature going up in a grand Conflagration. By playing tax effects like Prison and Archangel, we are able to keep Dredge in check once they already get onto the board, as opposed to trying to race to keep them in the graveyard.

lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo okt 09 2016, 09:45

Hebben jullie nog ideeen over die situaties tegen Naya burn trouwens?

Ik heb hier even een sample decklist van dat deck:

4 Eidolon of the Great Revel
4 Goblin Guide
4 Monastery Swiftspear
4 Wild Nacatl
1 Grim Lavamancer
Sorcery [7]
4 Lava Spike
3 Rift Bolt
Instant [16]
4 Atarka's Command

4 Boros Charm
4 Lightning Bolt
4 Searing Blaze
Land [20]
4 Bloodstained Mire
4 Wooded Foothills
3 Arid Mesa
3 Sacred Foundry
2 Copperline Gorge
2 Mountain
2 Stomping Ground

Je ziet dat er 16 spells zijn waar de spellskite niet tegen helpt als je op 3 staat, tegen 8 spells waar de spellskite wél tegen werkt.

We zaten in beurt 5, maar aangezien ik niet meer precies op mijn netvlies heb wat voor burn hij al had gespeeld kan ik net zo goed rekenen met alle burn spells en een 60-kaarten deck. Ik neem dan maar even aan dat hij tot dat moment in de game een even-mix gepakt heeft. Uiteraard veranderen de percentages door de hoeveelheid land, beesten en weet ik veel wat hij gepakt heeft, maar dat maakt voor de verhouding in burn spells niet uit.

Hij heeft bij één draw-step met alle burn als outs 24/60ste = 40% kans om te hitten.

Hij heeft bij twee draw-steps waarin hij 16/60ste kans heeft om te hitten 44/60 * 43/59 = 53% kans dat hij twee keer niet hit oftewel 47% kans om te winnen. Ik denk dus dat ik intuïtief de juiste play maakte, of klopt mijn kansberekening hier niet?

Andre Pannekoek
Pro Player

Aantal berichten : 1015
Leeftijd : 39
Registration date : 27-07-15

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo okt 09 2016, 09:47

Soms moet je accepteren dat een bepaalde mu nooit echt te winnen is. Die enkele keer dat het lukt, is dan mooi meegenomen .
Koos Cramer
Leader of the Pack

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo okt 09 2016, 09:51

Eldritch evolution voor obstinate baloth/tragtusk en dan vaak blinken met resto ;-)
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo okt 09 2016, 10:08

De burn match-up is op zich prima te winnen. Het dubbeltje viel gewoon twee keer de verkeerde kant op. Het gaat mij om de keuze in game 1.

Voor wat betreft Valakut: die match-up zal inderdaad wel klote blijven, maar het is fijn om in ieder geval iets van een plan te hebben om de kans 'dat het die ene keer lukt' zo groot mogelijk te maken.

afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7449
Leeftijd : 117
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo okt 09 2016, 10:26

@lennartL schreef:
Voor wat betreft Valakut: die match-up zal inderdaad wel klote blijven, maar het is fijn om in ieder geval iets van een plan te hebben om de kans 'dat het die ene keer lukt' zo groot mogelijk te maken.

Precies, statistiek kan je ook in je voordeel laten werken, zoals een Bonfire in sideboard voor die ene keer op een GP dat je hem op het perfecte moment topdeckt Wink

Je berekening klopt als je er vanuit gaat dat hij een landje voor de Searing Blaze netjes op hand heeft gehouden. Anders wordt de kans dat hij wint een stuk lager.

lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo okt 09 2016, 10:39

@afterparty05 schreef:

Je berekening klopt als je er vanuit gaat dat hij een landje voor de Searing Blaze netjes op hand heeft gehouden. Anders wordt de kans dat hij wint een stuk lager.

Ik had daar niet bij stil gestaan. In mijn hoofd doet dat ding gewoon altijd 3 Razz.

lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   za okt 15 2016, 18:28

Vandaag een toernooi in Alphen a/d Rijn gespeeld. Vrij klein (4 rondes met cut naar top 4) maar wel prima niveau qua decks.

Ik heb maar gewoon geaccepteerd dat de G/R-ramp match-up een ramp is en het LD plan gelaten voor wat het is. Bovendien is LD en PtE een ontzettende nombo en de PtE blijven tegen dat deck echt wel zitten. Dit geeft wat extra ruimte voor SB opties tegen burn en infect. Mijn SB was vandaag:

1 thragtusk
1 lone missionary
2 lightning helix
1 scavenging ooze
2 engineered explosives
1 gut shot
1 eidolon of rhetoric
1 obstinate baloth
1 tormod's crypt
1 reclamation sage
2 stony silence
1 melira, sylvok outcast

Het mainboard was weer terug naar de oude staat.

Maargoed, de rondes:

ronde 1: Living end

in game 1 gaat hij living end op beurt 3, maar ik kan met een PtE, een witness en een restoration angel stabiliseren. living end nummer 2 op beurt 6 doet mij echter de das om.

SB:

+1 eidolon of rhetoric
+1 tormod's crypt
+1 scavenging ooze
+1 thragtusk

-1 izzet staticaster
-1 emrakul, the aeons torn
-1 chord of calling
-1 spellskite

In game 2 gaat hij behoorlijk ruig met zijn levenstotaal om. Uiteindelijk heeft hij zichzelf naar 5 geshockt en in zijn beurt shockt hij zichzelf naar 2 om een of andere 5-drop te kunnen leggen met mana open. Ik untap met 7 mana waaronder 3 rood en leg Pia and kiran nalaar. Hij gaat in de tank en ik zit maar te hopen dat hij geen antwoord heeft op de P&K. Uiteindelijk laat ihj hem resolven en gooi ik de thopters op tafel. Vanaf daar kan hij niet meer winnen. Hij had de P&K gewoon stuk kunnen maken met de trigger op de stack, maar dat deed hij niet.

In game 3 mulligan ik naar 6 en ik zie een openingshand met:

1x forest
1x tormod's crypt
1x scavenging ooze
1x wall of omens
1x wall of roots
1x eidolon of rhetoric

Ik houd deze hand (want scry + op de draw + crypt zou wel genoeg moeten zijn). Ik leg beurt 2 mijn crypt op het moment dat het eng wordt en hij legt twee fulminator mages op beurt 3 en 4. Ik fetch dan maar naar een basic plains met windswept heath en een tweede basic forest met mijn mooi op tijd gepakte wooded foothills. Als hij uiteindelijk gaat cascaden terwijl ik mijn eidolon of rhetoric al op tafel heb, kijk ik hem grijnzend aan (heb de crypt ook nog steeds). Hij had eerst niet door wat er aan de hand was, maar als hij zich uiteindelijk realiseert dat de living end toch echt niet gaan gebeuren vindt hij het wel welletjes.

2-1

Ronde 2 G/R titan ramp (de versie met utopia sprawl, Arbor elf en dergelijke)

In game 1 legt hij een beurt 4 inferno titan waar ik geen antwoord op heb. Stom spel, magic.

SB:

+1 gut shot
+2 engineered explosives
+1 thragtusk

-1 glen elendra archmage
-1 spellskite
-2 wall of omens

In game 2 komt zijn deck maar zeer matig op gang en ik kan op het moment dat hij inferno titans begint te leggen PtE en chord into witness gaan. Dat was wel voldoende.

In game 3 krijg ik hem op 1 leven, maar ik krijg het laatste punt er niet doorgedrukt. Reden is dat hij een anger of the gods en een blood moon had, waar ik gezien het feit dat hij zowel birds of Paradise als Arbor elf speelt nou niet bepaald rekening mee had gehouden.

1-2

Ronde 3 G/R titan ramp (de 'normale' versie)

In game 1 mulligant hij naar 5 op de play en komt nooit op 6 land. Ik heb intussen een Glen elendra archmage. Kijk, zo kan het ook Razz.

SB:
-1 izzet staticaster
-2 wall of omens
-1 spellskite
+1 thragtusk
+1 obstinate baloth
+1 scavenging ooze
+1 reclamation sage

In game 2 heb ik weer een glen elendra maar hij heeft beurt 6 natural titan. Om de een of andere reden besluit hij mij met zijn eerste valakut trigger naar 16 te helpen. Ik heb een chord vast en wat vlug rekenwerk leert mij dat als hij zo stom is om aan te vallen met de titan en mij vervolgens 6 te schieten met mountain + valakut, ik alleen verlies als hij nog een landje + een titan heeft.

Raad eens wie er 2-0 van zijn slechtste match-up wint? (laten we wel zijn, die game 2 had ik in ieder geval al nooit mogen winnen)

Ronde 4: burn

in game 1 is hij op de play, dat maakt precies het verschil. Bij mij komt alles een halve beurt te laat.

SB:
+1 thragtusk
+1 obstinate baloth
+1 lone missionary
+2 lightning helix
+1 reclamation sage
+1 scavenging ooze

-1 kiki
-1 emrakul
-1 izzet staticaster
-2 chord of calling
-1 hallowed fountain
-1 glen elendra archmage

In game 2 kom ik op het punt dat nahiri op 8 staat en hij denk dat hij de planeswalker moet boros charmen om de volgende beurt niet dood te gaan. Prima. Ik speel een thragtusk en een restoration angel. Ik ben deze game nooit in gevaar geweest.

In game 3 is hij op de play en de game gaat:

hij: shockland goblin guide val aan (18)
ik: windswept heath go
hij: val aan (16) eidolon of the great revel Ik PtE eot de eidolon van plains (13)
ik: stomping ground (11) wall of roots
hij: eidolon of the great revel
ik: wall of omens (9)
hij: leg land val aan met beide ik block beide hij searing blaze wall of roots (6)
ik: pak en leg lone missionary en hij gaat atarka's command in response.

De hufter.

2-2

Wel veel goede games gespeeld, maar van de vier rondes die ik gespeeld heb was er eigenlijk maar één een 50/50 match-up (burn) en de rest alledrie vreselijk.

Wat mij wel opvalt, is dat spellskite eigenlijk helemaal niet goed is tegen burn, of althans, niet zo goed als je zou denken. Je kunt maar 8 dingen op een nuttige manier redirecten (rift bolt en lightning bolt) de rest gaat allemaal niet op de spellskite. Ik overweeg serieus om dat ding de volgende keer uit te boarden voor iets wat gewoon afruilt met zijn mannetjes zoals de melira ofzo.

Verder weer twee keer tegen een titan variant gespeeld, ik word er wel een beetje leip van. Hoewel het vandaag goed ging 1-1 in matches. 3-2 in games) blijft die match-up gewoon slecht. Living end had ik volgens mij normaal gesproken ook niet mogen winnen.

Maargoed, ik ploeg rustig verder met het deck. Net 4 eldritch evolution binnengekregen dus daar maar eens wat mee aanklooien.

lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   za okt 22 2016, 19:40

Vandaag voor het eerst een lijst met eldritch evolution uitgeprobeerd. Dit was mijn 75:

Mainboard

3 forest
1 plains
1 mountain
4 wooded foothills
4 windswept heath
1 arid mesa
3 razorverge thicket
2 stomping ground
2 sacred foundry
1 temple garden
1 fire-lit thicket

4 birds of paradise
1 noble hierarch
4 voice of resurgence
3 wall of omens
3 restoration angel
2 eternal witness
2 pia and kiran nalaar
1 spellskite
1 scavenging ooze
1 qasali pridemage
1 vulshok sorcerer
1 obstinate baloth
1 sigarda, host of herons

4 eldritch evolution
2 chord of calling
4 path to exile
1 lightning bolt

Sideboard

1 eidolon of rhetoric
2 engineered explosives
2 lightning helix
1 thragtusk
1 lone missionary
2 avalanche riders
1 tormod's crypt
2 stony silence
1 reclamation sage
1 melira, sylvok outcast
1 burrenton forge-tender

Mijn eerste gevoel is dat het deck op deze manier een stuk gestroomlijnder is dan de versie met nahiri. Je levert wel brute kracht (glen elendra, Nahiri+emrakul) in, maar het deck voelt consistenter en het is wat sneller, wat wel prettig is omdat het deck met nahiri soms wat clunky aanvoelde.

Maargoed, de matches:

ronde 1 Joery met affinity

game 1 is hij op de play en hij heeft beurt 2 twee ravagers. Ik ga elritch evolution mijn voice of resurgence into Pia and Kiran Nalaar en stabiliseer bijna, maar op dat moment heeft hij galvanic blast nummer 2 voor de laatste drie schade.

SB:

+ 2 engineered explosives
+1 reclamation sage
+2 stony silence
+2 lightning helix
-1 spellskite
-2 chord of calling
-1 kiki-jiki
-1 sigarda, host of herons
-1 wall of omens

in game 2 ben ik op de play en mijn hand is op zich prima (turn 3 evolution naar P&K vanaf VoR en nog een restoration angel en een wall of omens) maar als hij beurt 1 steel overseer legt heb ik wel de indruk dat het lastig wordt. Ik pak mijn PtE de beurt nadat hij de overseer voor het eerst activeert en ik word overlopen.

0-2

ronde 2: bye!

ronde 3: Ayolt met collected company

In game 1 heeft hij al vrij snel een miljard leven. Dat is op zich niet een heel groot probleem, hij deed het namelijk met een cartel aristocrat als sac outlet en kon dus niet elke beurt vampiric tutoren. Het plan is nu om zijn combo te disrupten en dan zelf een miljard engelen maken en alsnog winnen. e beurt daarna pakt hij alleen zijn viscera seer en dat maakt het leven een beetje lastig.

SB:

+ 2 lightning helix
+1 thragtusk
-1 qasali pridemage
-1 spellskite
-1 obstinate baloth

In game 2 ga ik beurt 3 eldritch evolution voor Pia and kiran nalaar met een VoR. Ayolt zijn draw is redelijk traag en hoewel de toolbox mirrors vaak een ongelofelijke grind worden met 80 beesten aan beide kanten is dit vrij snel klaar.

In game 3 heb ik duidelijk de overhand, maar dan legt hij opeens een worship. Ik denk even na, kijk voor de zekerheid in mijn sideboard en bedenk mij dat ik daar dus geen antwoord op heb. Ik heb wel een restoration angel, een P&K en veel land. Hij is hellbent. Ik maak nu het plan om op een veilig moment kiki-jiki op te halen, de angel te kopiëren en de kopie de P&K te laten blinken. Op die manier thopters bouwen en samen met de removal in mijn hand zijn hele tafel leeghalen. Dat lukt Very Happy

2-1

Ronde 4 Jan met skred red

In game 1 heeft hij een turn 2 blood moon en turn 3 een stone rain voor mijn ene mooie basic landje. een Anger o/t gods ruimt de mannetjes op. De game duurt nog best lang omdat ik doorspeel om meer van zijn deck te zien, maar eigenlijk was het al vrij snel klaar.

SB:

+1 reclamation sage
+2 avalanche riders
+1 thragtusk
+1 eidolon of rhetoric

-1 vulshok sorcerer
-1 obstinate baloth
-1 sigarda, host of herons
-1 chord of calling
-1 spellskite

De avalanche riders gingen er eigenlijk alleen maar in omdat ze makkelijk te casten zijn onder een blood moon. De eidolon of rhetoric is beter te casten dan chord en gaat niet dood aan AotG. Sigarda en obstinate baloth zijn te lastig qua kleuren dus vandaar de thragtusk en de reclamation sage voor blood moon.

In game 2 heeft hij weer vrij snel een blood moon en een anger, maar ik kom terug met een Pia and kiran en een voice of resurgence. Hij pakt kennelijk de hele game niets meer bij en mijn team gaat all the way.

In game 3 mist hij zijn vierde land-drop. Ik heb de beurt daarna een avalanche rider en een restoration angel omdat ik keurig naar basics heb gefetched. Daar komt hij niet meer van terug.

2-1

Ronde 5

Ik heb 9 punten en er is een cut naar top 4. ik wordt gedownpaired tegen iemand met 6 punten. Hij speelt death shadow zoo (delirium variant met gnarlwood dryad en traverse the ulvenwald)

In game 1 ben ik op de play en ik heb VoR, wall of omens en veel land. Hij heeft een PtE van mij weggehaald met een thoughtseize en ik heb alleen nog een chord. Hij heeft een 8/8 death shadow en een 3/3 gnarlwood dryad en valt aan. Ik kan chorden voor een witness en PtE spelen. Ik sta op 7 en hij heeft twee kaarten vast en 3 mana open. Ik blok zoals ik zou blokken als ik niets had en hij gooit een truukje op de gnarlwood dryad die dus een PtE vangt. op de backswing is hij dood.

SB:

+2 engineered explosives
+2 lightning helix
+ 1 eidolon of rhetoric
-1 sigarda
-1 kiki
-2 chord of calling
-1 vulshok sorcerer

In game 2 heb ik removal voor al zijn mannetjes en eternal witness om het te recyclen. Deze game wordt op geen enkel moment spannend.

4-1 en als nummer 2 de top 4 in.

In de top 4 moet ik weer tegen mijn ronde 1 tegenstander. Hij wil heel graag naar het NK en voor mij hoeft het niet zo heel nodig, dus ik krijg alle boosters en hij de NK slot die er voor beide finalisten is. We spelen onze match nog wel, want we houden nu eenmaal van magiccen.

in game 1 ga ik beurt 3 Pia and Kiran nalaar vanaf een voice of resurgence met eldritch evolution. Ik heb verder alle antwoorden die ik nodig heb en hij is enigszins flooded. Ik win de game best makkelijk.

Ik SB hetzelfde als ronde 1.

In game 2 heb ik een beurt 2 vulshock sorceren terwijl hij in zijn beurt 2 een plating heeft gelegd en in beurt 1 en vault skirge en een ornithopter. Ik ping de vault skirge en PtE een beurt later de thopter met de plaat. De vulshok sorcerer neemt eigenlijk de hele game over omdat hij zijn mannetjes niet kan leggen. Ik heb op een gegeven moment totale controle en evolution naar een baloth om buiten dubbel galvanic blast range te komen.

2-0.

Zoals ik net al aangaf, het deck voelt een stuk explosiever aan. In de match-ups van vandaag was dat prima, maar ik vraag mij af hoeveel je met deze lijst inlevert tegen Jund en Junk ten opzichte van de lijst met nahiri. Ik blijf voorlopig wel even met evolution aanklooien, maar ik sluit niet uit dat als het heel matig blijkt te zijn tegen midrange en control dat ik weer terugga naar het nahiri pakket met wall of roots. Ik wil wel nog ergens een linvala, keeper of silence in de 75 en ook nog steeds een selfless spirit. Ik weet alleen niet wat eruit moet.

Koos Cramer
Leader of the Pack

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   za okt 22 2016, 19:47

mooi verslag Lennart! hoe beviel de vulshock main?
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   za okt 22 2016, 19:51

Vulshok main is prima, eigenlijk dezelfde slot als de staticaster waar ik ook al een fan van was. Er zijn gewoon heel veel mannetjes met een kont van 1 in het formaat. Het is alleen niet een heel lekker target om evolution voor te casten behalve tegen infect (die komen er bijna niet vanaf op 1 of 2 dismembers na) de rest van de decks is het meer om naar te chorden als je het nodig hebt.

lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   wo okt 26 2016, 21:16

Vandaag een aantal pre-SB games tegen Jund en Grixis-delver gespeeld met de evolution versie.

Tegen Grixis-delver ging prima. Eldritch evolution is in die match-up volgens mij zelfs iets beter dan nahiri omdat je minder manasources en meer voice of resurgence speelt. Je hebt gewoon meer actie in je deck, waardoor je zijn counters vrij makkelijk kunt overloaden.

Tegen Jund heb ik het gevoel dat je ten opzichte van de nahiri versie toch wel wat opgeeft. Je speelt minder chords (de manier waarop je met de nahiri versie vaak van Jund won was toch door met chord maximale value te halen met meerdere eternal witness / restoration angel) en je hebt minder antwoorden op zijn tarmogoyfs. De games waren wel close, maar ik stond gevoelsmatig wel achter, terwijl ik met de nahiri versie het gevoel had licht favored te zijn.

Ik hoop dat ik aankomende zaterdag in Leeuwarden nog een aantal matches tegen Jund/Junk speel. Dan ben ik er denk ik wel uit wat ik prettiger vind.

lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo nov 06 2016, 21:09

Vandaag naar Eindhoven geweest voor het maandelijkse modern toernooi daar. Best een aardige opkomst met 23 spelers. 6 rondes swiss met cut-off naar T4. Ik speelde weer de eldritch evolution lijst in plaats van de nahiri lijst.

Paar kleine aanpassingen:

Vulshok sorcerer uit het maindeck en linvala, keeper of silence er voor in de plaats.
1 arid mesa eruit en 1 inspiring vantage erin.
SB: -1 melira, sylvok outcast + 1 vulshok sorcerer

De linvala is vooral heel goed tegen de (semi) mirror en CoCo is voor mijn gevoel een stuk populairder dan een tijdje geleden. Dat deck doet gelijk niet zoveel meer. Bovendien is linvala tegen de decks waar de ability niet tegen boei nog steeds een 3 / 4 flyer terwijl de vulshok sorcerer tegen bijvoorbeeld Jund wel een beetje stom voelt.

Ronde 1 U/W control
In game 1 resolve ik vrij snel een VoR en een P&K. Hij kan effectief niet meer counteren en als hij verdict gaat en ik de tafel na zijn verdict weer vol gooi is de game wel bekeken.
SB:
-1 spellskite
-1 lightning bolt
-2 wall of omens
+2 avalanche riders
+1 reclamation sage
+1 thragtusk

(Dit is de eerste keer vandaag dat ik ervan baal dat de burrenton forge-tender in mijn SB geen selfless spirit is)

In game 2 haal ik simpelweg meer kaartvoordeel dan hij. Ik kan in totaal drie keer end of turn chorden voordat hij een keer een cryptic command gevonden heeft, maar tegen die tijd lig ik al zover voor dat de game eigenlijk al gespeeld is.

2-0 in games 1-0 in matches

Ronde 2 Blood moon Jund

Ik heb deze versie van het deck nooit echt begrepen, maar dat zal mijn beperkte visie op het spel wel zijn. In ieder geval weet hij in game 1 een blood moon te sticken en een liliana of the last hope te ultimaten. Je zou denken kansloos, maar Sigarda, host of herons vliegt keurig over zombies heen en hij staat op 1 met een confidant trigger op de stack in de beurt dat hij voor lethal kan aanvallen. Uiteraard flipt hij een land en ik verlies de game.

SB:
+2 engineered explosives
+1 thragtusk
+2 lightning helix
-2 eldritch evolution
-2 wall of omens
-1 spellskite

Ik heb geen idee meer wat er game 2 gebeurde maar ik won.

In game 3 mulligant hij naar 5 op de play en houdt een 1 swamp hand zonder play. Hij blijft drie beurten op land steken en ik goldfish naar de win.

4-1 in games, 2-0 in matches

Ronde 3 infect

Ik wist dat hij infect speelde en ik zie op de play een openingshand met spellskite, eternal witness, PtE en 4 land. Ik heb die game gewonnen.

SB:
+1 vulshok sorcerer
+2 engineered explosives
+2 lightning helix
+1 reclamation sage
+ 2 avalanche rider
-1 obstinate baloth
-1 sigarda
-1 kiki-jiki, mirrorbreaker
-2 chord of calling
-1 linvala
-2 wall of omens

In game 2 gaat hij breeding pool tapped, go. Ik ga beurt 1 birds of paradise. Hij tapt uit voor een blighted agent van een nexus af en ik eldritch evolution de vogel weg naar een vulshok sorcerer. Schiet de agent.

Hij untapt, valt aan voor 1 poison en legt land. Ik untap met een lightning bolt en een PtE op hand en de sorcerer op tafel. Hij kan niet echt meer mannetjes spelen en de stack winnen wordt ook vrij lastig voor hem als ik hem steeds laat beginnen ben de stack bouwen. Ik eindig de game op een comfortabele 5 poison.

6-1 in games, 3-0 in matches

Ronde 4 U/W control

Dit is dus de tweede keer vandaag dat ik liever een selfless spirit dan een burrenton forge-tender had gehad.

In game 1 sta ik in zijn beurt 4 op het punt om al mijn mannetjes in mijn grafbak te gooien, maar hij heeft geen WoG-effect. De beurt daarna resolved zijn ancestral visions en hij heeft nog geen WoG. Zo is het prima.

Ik SB hetzelfde als ronde 1.

Game 2 gaat (heel) lang en hij wint uiteindelijk op een elspeth, sun’s champion in combinatie met een WoG. Als ik hier ergens een keer een selfless spirit had gehad dan was het prima geweest, maar die had ik dus niet.

We hebben voor game 3 nog 6 minuten. Ik kan in die tijd wel winnen, hij niet. Ik houd een redelijk agressieve hand, maar hij heeft veel antwoorden en we hebben geen tijd meer. Deze game had nog alle kanten uit kunnen gaan. U/W is volgens mij ook niet een hele beste match-up.

7-2 in games, 3-0-1 in matches

Ronde 5, Jund (Ron Cadier, dus in ieder geval een goede speler)

In game 1 heeft hij 4 (!) discard spells en trekt mijn hele hand aan gort. Hij heeft nog één kaart vast en een goyf op tafel. Ik heb een elemental token en een thopter. Tijdens mijn draw-step speelt hij Kolaghan’s command om mij een kaart te laten discarden en mijn elemental dood te maken. We staan beiden op 9. Gelukkig pak ik daar net een PtE en ik PtE zijn goyf. Vanaf daar is het een topdeckrace.

Ik pak obstiante baloth, restoration angel en chord of calling (voor sigarda) en hij pakt twee land en een discard spell. Mooi spel, magic.

SB hetzelfde als ronde 2 met daarbij nog twee avalanche riders omdat hij wel manlanden speelt. De laatste wall of omens en 1 noble hierarch gaan eruit.

In game 2 heeft hij een confidant die hem wat extra kaarten pakt en hij drukt vrij snel door met dikke mannen. De game duurt nog best lang, maar uiteindelijk wint hij vrij overtuigend.
In game 3 blijf ik even op land steken, maar pak het snel genoeg bij om al mijn goede spells te spelen. Thragtusk en chord of calling zijn koning tegen Jund, net als P&K.

9-3 in games, 4-0-1 in matches.

Ik sta bovenaan met 13 punten en draw mezelf de top 4 in. De top 4 wordt gesplit, waar ik best blij mee was. de top 4 was verder:

1x dredge
1x TTB/Goryo’s vengeance
1x Jund

Van die drie is alleen Jund te winnen, dredge en TTB zijn beide behoorlijk in mijn nadeel.
Note to self: selfless spirit kopen en die stomme forge-tender uit het SB! Verder ben ik wel heel tevreden met het deck. Met de eldritch evolution versie is mijn record nu 9-1-2. Dat is best wel decent.

Koos Cramer
Leader of the Pack

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   zo nov 06 2016, 21:18

mooi gedaan Lennart! en leuk om te lezen die verslagen!
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Het kiki-chord proces   

Het kiki-chord proces
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: