MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het Vintagetoernooi van 2 december! **Gefeliciteerd**
Andrť Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Danny wint het moderntoernooi van 11 januari! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de donderconstructed van 4 januari! **Gefeliciteerd**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
pcvogel
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 151
Leeftijd : 31
Registration date : 02-10-13

BerichtOnderwerp: Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate   vr feb 12 2016, 13:51

Gister kwam tijdens het modern constructed toernooi een situatie voor die ik wel vaker ben tegen gekomen en ik heb me voorgenomen maar eens te vragen hoe dit zit. Ik gebruik in de komende tekst "infinite", maar bedoel "arbitrair veel".
Stel dat ik met een deck speel waar een infinite life combo in zit. Ik sta 0-1 achter en het lukt mij om mijn levenstotaal op 1 miljoen te krijgen. Mijn deck bevat een infinite damage combo en ik kan doorspelen om te proberen die op het bord te krijgen. Nu ben ik benieuwd wat de normale gang van zaken is tijdens een toernooi.

Hier een aantal mogelijkheden:
1. Mijn tegenstander wil de match winnen in ronde 3 dus scoopt.
2. Mijn tegenstander is tevreden met 0-1 na tijd dus scoopt niet. Ik, daarentegen, wil graag naar de 3e pot.

Voor optie 2: Mijn intuitie zegt me dat een judge call in dit geval af zal hangen van de matchup. Als ik speel tegen een deck dat millt of infinite damage kan uitdelen, dan spelen we door. Maar wat als dat niet zo is en mijn opponent bewust tijd rekt? En hoe toon je zoiets aan? Bekijkt een judge het deck om te bepalen of er nog een wincon is voor mijn tegenstander?

Nu een situatie die hetzelfde is als die hierboven maar door bepaalde exile / denial effects bezit ik geen infinite damage combo meer. Ik scoop niet want dan verlies ik de match (het staat immers al 0-1) en mijn opponent scoopt niet want die vindt 0-1 na tijd prima. Loopt 1 van ons tweeŽn een risico voor tijdrekken / slowplay? We doen beiden niet echt ons best om de boardstate te veranderen.

Flinke lap tekst en misschien niet de meest duidelijke omschrijving van het probleem, maar ik moet ergens beginnen. Ik begrijp dat dit een risico is van het spelen met een infinite life deck maar zou graag weten of en hoe dit in de regels is beschreven.
Terug naar boven Go down
kwebie
N00b
N00b

Aantal berichten : 16
Leeftijd : 29
Registration date : 12-02-16

BerichtOnderwerp: Re: Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate   vr feb 12 2016, 14:28

Tijdrekken is voor judges sowieso een lastig begrip, maar het is pas tijdrekken als je lang over je beurt doet EN er niks aan de boardstate veranderd.

Mooi voorbeeld waardoor een tegenstander van mij ooit een Slow Play Warning kreeg (GP): Hij stond 1-0 voor en er waren nog ongeveer 10 minuten over. Onze beide decks waren redelijk leeg en mijn tegenstander begon elk van zijn beurt met het tellen van zijn aantal deckkaarten en daarna die van mij. Dit kost tijd, terwijl er eigenlijk niks veranderd aan de boardstate (Lees: Mijn tegenstander zijn deck was 2 kaarten leger dan die van mij. Hij zou dus eerder door zijn deck heen zijn. Er was geen reden om dat elke beurt na te tellen). Na onderzoek bleek dat mijn tegenstander niet bewust aan het tijdrekken was, maar gewoon in zijn hoofd niet kon bijhouden hoe leeg de decks waren. Hij kreeg daarom een warning ipv een DQ voor Cheating.

Gezien het feit dat het een Italiaan was, ben ik er nog altijd van overtuigd dat hij aan het cheaten was en gewoon bewust tijdrekken. Ik won pot 2 wel, maar pot 3 konden we helaas nooit spelen Smile.

Wat voor mij belangrijk is in jouw situatie 2:
- Als je tegenstander op een normaal tempo door blijft spelen, kan het nooit tijdrekken worden. Ook als dit een kwestie is van: Draw a card -> Go. Je tegenstander veranderd niks aan de boardstate, maar is ook niet tijd aan het rekken. Als je tegenstander iets speelt in zijn beurt (Ook al is dit maar gewoon een simpele 2/2 bear), dan nog is hij niet aan slow playen. Wij weten niet of hij een kaart heeft waardoor die 2/2 dork ineens infinite damage kan veroorzaken.

- De tegenstander kent niet alle 60 kaarten in jouw deck. Misschien heb jij wel iets waardoor je meer kaarten pakt dan je tegenstander? Je tegenstander kan ook hopen dat jij een fout maakt, waardoor je niet meer de pot wint (of kan winnen).

- Je tegenstander kan een antwoord hebben op de 'oneindig' damage combo, wellicht weet hij dat hij daarom de pot nooit kan verliezen. Mits hij op een normaal tempo doorspeelt, zal hij nooit in de problemen komen qua slow play.

- De judge zal nooit controleren of je tegenstander nog een manier heeft om te winnen. Dit kan namelijk voor Outside Assistence zorgen.

Last but not least: Ik zou je zeker vragen met welke reden je mij geroepen hebt als ik geen Slow Play van je tegenstander zie. Het voelt namelijk aan alsof jij je tegenstander wilt forceren om te scoopen omdat 'hij toch niet meer kan winnen'. Terwijl er gewoon genoeg variabelen zijn waardoor die statement nooit kan kloppen Smile.

Als judge:
Ik heb misschien 2 of 3x een warning gegeven voor tijdrekken. Dit had wellicht vaker moeten zijn. Maar, naar mijn mening, is het gewoon heel lastig om een Slow Play Warning te geven op vaak de minimale informatie die je op dat moment hebt.

Wil je meer inlezen, dit is een artikel wat mij best veel geholpen heeft:
Artikel onder de klik Smile
Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

Aantal berichten : 1311
Registration date : 26-08-09

BerichtOnderwerp: Re: Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate   vr feb 12 2016, 14:33

Het al dan niet hebben van een infinite damage combo/mill/whatever aan 1 of beiden kanten is niet relevant. Je tegenstander heeft het recht door te spelen ook al kan hij die game niet meer winnen, zolang hij dit op een normale snelheid doet kan hij hier voor zover ik weet geen warning oid voor krijgen. Het is aan jou om de game te beeindigen binnen de tijd, als dat niet lukt is die game een draw en wint je opponent dus de match.

De boardstate progressen is volgens mij alleen relevant als je een lange tijd voor 1 turn neemt. Je mag niet een hele tijd nemen (ook al doe je wel dingen) die het board niet veranderen (zie bijv. Four Horseman).

Edit: al een post tussen gekomen sinds ik aan het typen was, dus eea is dubbel Smile
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5799
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate   vr feb 12 2016, 14:38

Check het met een judge, ik ben slechts rules advisor geweest in het verleden, maar volgens mij geldt dit:

Je tegenstander is nooit verplicht om te scoopen. Als je de infinite life combo af laat gaan moet je de loop demonstreren en vervolgens zeggen wat het eindresultaat is. Het is een slow play violation zowel als je zelf blijft doorloopen zonder een keus te maken, als wanneer je tegenstander jou verplicht om de loop uit te spelen. Met andere woorden, het is verplicht om de shortcut te nemen. Infinite life betekent echter niet dat je wint, je bent alleen moeilijker dood te krijgen, maar je kunt jezelf nog steeds decken, of doodgaan aan een combo/alternative win (poison wil nog wel eens voorkomen in modern) van je tegenstander. In dit geval heb je dus pech gehad, je moet de match gewoon uitspelen.

Ook in de derde situatie is er niets aan de hand. Uiteindelijk zal iemand zichzelf decken, het spelverloop leidt dus uiteindelijk naar een winnaar. Je tegenstander zou wel een slow play warning kunnen krijgen als deze bewust lang over zijn/haar beurten doet zonder dat hij iets doet (dat geldt ook voor jou trouwens), maar hij mag de game gewoon uitspelen op een normaal speeltempo.

@Desmond/Jonathan: En? Hoe was dit antwoord? †Smile

Edit: Heh, al twee antwoorden die sneller waren.

Edit edit: Waaronder een antwoord van een judge. En alle drie de antwoorden komen op hetzelfde neer Smile

Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 151
Registration date : 02-10-13

BerichtOnderwerp: Re: Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate   vr feb 12 2016, 15:01

Hartelijk bedankt allemaal! De uitleg ligt in lijn met wat ik me had voorgesteld, dat is dus een geruststellende gedachte. Een belangrijk argument is dus: Leidt het huidige spelverloop en speeltempo uiteindelijk tot een winnaar, dan wordt er gewoon doorgespeeld. Het is aan mij als speler om de pot op tijd te winnen, of ik nou 1 miljoen leven heb of niet en dat lijkt me terecht.

Nog een aanvulling op mijn eerste post: Ik bedoelde een eventuele/hypothetische judge call, niet dat ik in zo'n situatie per definitie een judge zou roepen. De situatie kwam gister voor en toen zag ik daar van af, mede omdat ik bovenstaande beredenering al had doorlopen. Blijkt dus terecht Smile
Nogmaals bedankt. Wie weet kom ik later in dit topic terug met meer rulevragen.
Terug naar boven Go down
Boerma
Judge
Judge

Aantal berichten : 2180
Leeftijd : 30
Registration date : 14-05-13

BerichtOnderwerp: Re: Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate   vr feb 12 2016, 15:56

@pcvogel schreef:
Een belangrijk argument is dus: Leidt het huidige spelverloop en speeltempo uiteindelijk tot een winnaar, dan wordt er gewoon doorgespeeld. Het is aan mij als speler om de pot op tijd te winnen, of ik nou 1 miljoen leven heb of niet en dat lijkt me terecht.

Het is niet eens belangrijk dat het huidige spelverloop en speeltempo uiteindelijk tot een winnaar leidt, alleen dat het speeltempo passend is voor de game state. Je kan als Judge nooit afdwingen dat een speler speelt om te winnen. (En dat is maar goed ook, want anders moest je iedere keer dat iemand een on-board kill mist gaan uitzoeken of hij aan het cheaten is.)
Terug naar boven Go down
http://boer.ma
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate   

Terug naar boven Go down

Vraag: Arbitrair veel leven en boardstate
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat zou je doen met heel veel geld?
» Vraag over Extractor Demon