MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het Vintagetoernooi van 2 december! **Gefeliciteerd**
André Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Allard wint het legacytoernooi van 4 november! **Gefeliciteerd**
Pieter Bruins wint de donderconstructed van 2 november! **Gefeliciteerd**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Geenpeil - Wel of niet?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 08:11

Bij het opzetten van geenpeil heb ik direct mijn handtekening gezet. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn op dit forum die een referendum willen over het associatieverdrag met oa. Oekraïne
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Bips
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 355
Leeftijd : 35
Registration date : 03-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 10:44

Ik heb altijd gemengde gevoelen bij referenda.
Enerzijds vind ik het goed dat wij, het volk, een adviserende stem mogen hebben.
Anderzijds is het slechts adviserend en niet bindend. Daarnaast vind ik het lastig om een juiste mening te formuleren over een onderwerp waar ik niet alle details van weet en niet alle gevolgen kan overzien.

In het geval van het vrijhandelsverdrag met Oekraïne weet ik bijvoorbeeld niet de feitelijke inhoud van het verdrag en zo'n stapel juridische tekst van a tot z doorploeteren is noch mijn hobby, noch maak ik daar de tijd voor. Daarnaast vind ik de gevolgen niet inschatbaar. Economisch is het deels te berekenen, maar het is onbekend hoe Rusland zal reageren richting Oekraïne en Europa.
Ik ga de petitie daarom niet tekenen.

Mocht het referendum er toch komen zal ik me meer in de materie moeten verdiepen om een juiste stem te kunnen geven.

Overigens is het stemmen (verkiezingen en referenda) niet alleen een recht, maar vind ik het ook een plicht als burger.

Terug naar boven Go down
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 954
Leeftijd : 31
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 11:50

Eens met Bips. Ik ben voor referenda over eenvoudige kwesties die erg leven in een bepaalde gemeenschap (bijv. bouw nieuw voetbalstadion met gemeenschapsgeld). Over een associatieverdrag dat zowel politieke als handelsverdragen omvat, kan ik echt geen onderbouwde mening hebben. En ik beschouw mezelf als relatief goed geinformeerd en vrij intelligent.
Ik maak mezelf dan ook geen illusies dat de gemiddelde Nederlander ook maar enig idee heeft waar zoiets over gaat en het alleen maar gebruikt om lekker 'TEGEN!' te schreeuwen omdat 'EUSSR' en 'Roverheid!'
Ik ben principieel tegen dit soort raadgevende referenda. Een hersenchirurg gaat toch ook niet het 'advies' van de familie van de patient overnemen?

Pro Player

Aantal berichten : 766
Leeftijd : 38
Registration date : 27-07-15

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 12:31

Ik sluit me aan bij Bips en Sepp. Ik denk dat de meeste mensen bij een "ja" of "nee" niet eens het besef hebben waarvoor ze tekenen.

Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5789
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 12:31

@Sepp schreef:
'EUSSR' en 'Roverheid!'
Ik wil even zeggen dat ik dit geniale termen vind!

Verder ben ik het helemaal eens met Bips en Sepp.

Sterker nog, Nederland zou er waarschijnlijk niet slechter van worden als er een stembewijs ingevoerd zou worden. Je mag ook de weg niet op als je niet weet hoe je een auto moet besturen, waarom mag je dan wel stemmen als je niet weet hoe je een land moet besturen?

BarbaBAAS

Aantal berichten : 7276
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 12:37

Leuk idee Hennink, waar ga je die grens trekken? Misschien ook handig om te doen voor kinderen? Want mensen met een verstandelijke handicap kunnen geen kinderen opvoeden. Goed idee!! Waar trekken we de grens? Wie bepaalt wie er wel mag en wie niet?

Gevaarlijke glijdende schaal dit soort gedachtes. Het zijn basisrechten van een mens, een elite mag niet bepalen wie wel en niet volwaardig mee mag doen aan de maatschappij. Dan krijg je pas een tweedeling....

Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 12:47

Maar een ongekozen instituut laten beslissen over je toekomst is wel een optie? Misschien dat ' men' nu niet in staat is om een afgewogen keuze te maken over een verdrag met de Oekraïne, maar moet je je daar dan niet in verdiepen? 
Een land dat tot de corruptste landen van de wereld behoort, in een burgeroorlog verkeert en deels bezet is door Rusland. Voor een groot gedeelte van haar geschiedenis, cultuur en tradities gewoon russisch is heeft toch niets te zoeken bij de EU ?  Het bevat de enige haven van de Russen die in de winter open blijft, denken we met z'n allen dat de Russen dat zo laten gaan ? Als we naar onze recente geschiedenis kijken dan zien we vooral besluiten waar we nu van zeggen " hadden we het maar geweten" of sterker nog " hadden we het maar niet gedaan". Een monetaire unie met Duitsland, Frankrijk, Scandinavie en Engeland was misschien onontkoombaar, maar willen we nog een Griekenland erbij? Of nog een spanje met >20% jeudgwerkloosheid ? Ik zeg ook niet dat ik het weet, de belangen bij het verdrag zijn veel groter dan dat ik nu zo even oppen en liggen waarschijnlijk ook ergens anders, iets met natuurlijke grondstoffen en het veiligstellen van eigen belangen vermoedelijk. Maar ik ben iemand die graag gebruik wil maken van mijn democratisch recht en ben dus voor een raadplegend referendum

Laatst aangepast door Jasper op vr sep 04 2015, 12:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 12:51

Ik weet ook niet hoe je een land moet besturen en heel eerlijk gezegd onze politici vaak ook niet. Dat is een proces van vallen en opstaan. Hoe vaak wordt een raad van bestuur van een bedrijf niet vervangen door wanbestuur, mensen die in eerste instantie het beste met het bedrijf voorhadden (en waarschijnlijk zichzelf). Dit zijn ook nog eens mensen die er voor gestudeerd hebben en een rij fancy titels tot hun beschikking hebben.
Terug naar boven Go down
Bips
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 355
Leeftijd : 35
Registration date : 03-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 13:20

Zoals ik al schreef, als het referendum komt ga, zal en moet ik me verdiepen in de materie.

Dat Oekraïne een lastig verleden heeft mag geen rol spelen. Bezetting en burgeroorlog maken een land tot wat het nu is. Bijna elk land heeft hier mee te maken gehad. De één wat recenter dan de ander.

Dat een land zijn financiële huishouding niet op orde heeft valt ze aan te rekenen, maar ook daar moet je naar de verdragen, bancaire regels en markten van het verleden kijken, dat verklaart namelijk veel volgens mij.

Terug naar boven Go down
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 954
Leeftijd : 31
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 15:41

Jasper schreef:

Een land dat tot de corruptste landen van de wereld behoort, in een burgeroorlog verkeert en deels bezet is door Rusland. Voor een groot gedeelte van haar geschiedenis, cultuur en tradities gewoon russisch is heeft toch niets te zoeken bij de EU ?

Dit is precies het probleem. Het is een referendum over een associatieverdrag. Of Oekraine wel of niet bij de EU komt is geenszins ter sprake, als lijkt het alsof we daarover gaan stemmen met dit referendum.
Wel zou het goed zijn eens goed duidelijk te maken wat de voor- en eventuele nadelen van een associatieverdrag zijn. In die zin kan een referndum dit verduidelijken voor veel mensen.
Al heb ik sterk het vermoeden dat de discussie helemaal niet over inhoud zal gaan...
Zoals altijd, zodra het over inhoud gaat is het voor de gemiddelde stemgerechtigte al snel 'saai (lees: snap d'r niiikkss vannn)'

Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   vr sep 04 2015, 15:51

@afterparty05 schreef:
Leuk idee Hennink, waar ga je die grens trekken? Misschien ook handig om te doen voor kinderen? Want mensen met een verstandelijke handicap kunnen geen kinderen opvoeden. Goed idee!! Waar trekken we de grens? Wie bepaalt wie er wel mag en wie niet?

Gevaarlijke glijdende schaal dit soort gedachtes. Het zijn basisrechten van een mens, een elite mag niet bepalen wie wel en niet volwaardig mee mag doen aan de maatschappij. Dan krijg je pas een tweedeling....
Ter verduidelijking, ik vind stemmen ook een basisrecht. Dat neemt niet weg dat Nederland er imho beter van zou worden als iedereen een weloverwogen keus zou maken op basis van actuele standpunten van de verschillende partijen. Ik ken mensen die op het CDA stemmen omdat ze dat altijd al doen. Persoonlijk vind ik dat één van de slechtste redenen om op een partij te stemmen. In het verleden heb ik op de CU gestemd, toen dat nog een partij was die zich links van het midden profileerde. Tegenwoordig zijn ze behoorlijk rechts van het midden en past de partij helemaal niet meer bij mijn overtuigingen. Als je je niet verdiept in de partijstandpunten kom je daar niet achter en stem je dus mogelijk op een partij die niet bij je past.

Enfin, misschien verwacht ik er wel te veel van. Er zijn ook mensen die bij hun volle verstand op de PVV stemmen. Iets wat ik kan respecteren maar nooit zal begrijpen. Bovendien is het super lastig en kostbaar om een onafhankelijk en politiek neutraal instituut op te richten dat er bovendien voor zorg kan dragen dat stemmen niet voorbehouden blijft aan de intellectuele elite. Dus ja, waarschijnlijk een onuitvoerbaar idee. En zelfs als het werkt loop je tegen andere tekortkomingen aan die in ons kiessysteem zitten ingebakken, zoals tactisch stemmen.

PS. Overigens hebben we in Nederland al een organisatie die het welzijn van minderjarigen in Nederland monitort en ingrijpt als dat nodig is (ook al gaat dat niet altijd goed, er zou meer mis gaan als die organisatie er niet was), dus die vergelijking gaat een beetje mank. Of juist niet natuurlijk! Razz

PPS. Lekker woord trouwens, 'elite', werkt goed als je iemands ideeën wilt neersabelen. Kun je overal voor gebruiken. 'Een elite zou niet mogen bepalen wie er wel of niet een rijbewijs krijgt!' Tja, een onafhankelijk instituut dan, dat borgt dat iedereen van zijn rechten gebruik kan maken? Klinkt al heel anders dan elite...

Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   zo sep 27 2015, 19:53

Bam.. we hebben een referendum

Terug naar boven Go down
Andre Pannekoek
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   zo sep 27 2015, 20:38

Ik ben benieuwd wat de overheid met de uitkomst gaat doen.
Terug naar boven Go down
Morphling
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 343
Leeftijd : 155
Registration date : 10-05-12

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   zo sep 27 2015, 21:47

Hetzelfde als met het referendum over de europese grondwet Razz.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   zo sep 27 2015, 21:55

De Nederlandse regering kan een 'Nee' van het nederlandse volk niet accepteren. Wij maken onderdeel uit van de EU die het associatieverdrag al getekend heeft. Daarnaast moet er ook een opkomst zijn van 60+ procent anders kunnen ze heel makkelijk zeggen dat de uitslag niet representatief is. Je moet het als PvdA of VVD wel durven als 60% tegen is, om daar helemaal niets mee te doen
Terug naar boven Go down
Andre Pannekoek
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   zo sep 27 2015, 22:41

Precies Jasper, oftewel het referendum kost geld. De kans dat een meerderheid tegen is is groot, maar de regering kan weinig tot niks met een "nee" .

conclusie: referendum kost ook geld en zal niks meer opleveren dan nog kwaaiere gezichten en het volgende kabinet is weer een CDA-kabinet.
Terug naar boven Go down
Morphling
Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   ma sep 28 2015, 08:10

Volgende kabinet is waarschijnlijk VVD CDA en D66. Dit omdat stemmers bij het switchen van partijen de neiging hebben om niet verder terug te kijken dan 1 á 2 kabinetsperiodes.

Er is behoefte aan een goed alternatief voor bovenstaande partijen.
Terug naar boven Go down
HoKuZpOkUz
Ik ben beter dan Pannekoek

Aantal berichten : 198
Leeftijd : 30
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   di sep 29 2015, 11:51

Persoonlijk had ik graag een referendum gezien over de vluchtelingenopvang/het aantal vluchtelingen dat we op zouden moeten vangen...
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   di sep 29 2015, 12:27

@HoKuZpOkUz schreef:
Persoonlijk had ik graag een referendum gezien over de vluchtelingenopvang/het aantal vluchtelingen dat we op zouden moeten vangen...

Het staat je als burger van het Koninkrijk der Nederlanden helemaal vrij om een referendum aan te vragen...
Terug naar boven Go down
Morphling
Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   di sep 29 2015, 13:16

Of een referendum i.v.m. TTIP Razz. Waar specifiek Jasper Razz?
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   di sep 29 2015, 13:18

@Morphling schreef:
Of een referendum i.v.m. TTIP Razz. Waar specifiek Jasper Razz?

A.u.b. http://www.referendumplatform.nl/224
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   di sep 29 2015, 14:16

@Morphling schreef:
VVD
Het is toch ook bizar dat maar één van beide regeringspartijen de klappen hoeft op te vangen...

BerichtOnderwerp: Re: Geenpeil - Wel of niet?   

Terug naar boven Go down

Geenpeil - Wel of niet?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Geenpeil - Wel of niet?
» Het grote Raadsel topic
» Papillon betekent helemaal niet rups!
» Het grote niet-whine topic.
» waar of niet waar?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum