MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het Vintagetoernooi van 2 december! **Gefeliciteerd**
André Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Danny wint het moderntoernooi van 11 januari! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de donderconstructed van 4 januari! **Gefeliciteerd**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Tournament Report] Tweede plaats Vintage @ Magic United, 26 juli 2014

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Boerma
Judge
Judge

Aantal berichten : 2180
Leeftijd : 30
Registration date : 14-05-13

BerichtOnderwerp: [Tournament Report] Tweede plaats Vintage @ Magic United, 26 juli 2014   ma aug 04 2014, 15:54

Laat ik om te beginnen die tweede plaats in context plaatsen: er waren maar liefst twaalf mensen naar Rotterdam afgereisd om ouderwets, eerlijk Magic zoals Richard Garfield dat bedoeld had te spelen. Zoals iedereen weet, ben ik een groot voorstander van eerlijke dingen doen, dus daar heb ik wel een paar uur trein voor over.

Decklijst - UW Bomberman

Van tevoren twijfelde ik tussen twee decks: UW Bomberman en UR Delver. Ik had ook beide gesleeved, zodat ik mijn definitieve keuze pas in de trein zou hoeven maken. Ter hoogte van Meppel wil ik de lijsten nog eens nalopen en kom ik erachter dat ik alleen Bomberman bij me heb. Dat maakt de keuze makkelijk. Ter plekke schaf ik nog wat sideboardkaartjes (en een Tinker) aan en kom uit op deze lijst:

1 Cavern of Souls
1 Tolarian Academy
1 Plains
4 Island
4 Flooded Strand
4 Scalding Tarn
2 Tundra
1 Black Lotus
5 Moxen
1 Mana Vault
1 Voltaic Key
1 Time Vault
1 Grafdiggers Cage
1 Sol Ring
1 Aether Spellbomb
1 Engineered Explosives
2 Sensei’s Divining Top
2 Auriok Salvagers
1 Magus of the Future
4 Trinket Mage
2 Vendilion Clique
4 Jace, the Mind Sculptor
4 Force of Will
2 Spell Pierce
2 Spell Snare
3 Mana Drain
1 Thirst for Knowledge
1 Brainstorm
1 Time Walk
1 Ancestral Recall
1 Tinker

Sideboard:
1 Engineered Explosives
1 Aegis of the Gods
4 Rest in Peace
2 Swords to Plowshares
1 Pithing Needle
2 Kataki, War's Wage
1 Grafdigger’s Cage
1 Elspeth, Knight Errant
1 Disenchant
1 Devout Witness

Ik had het gebaseerd op deze lijst van Oliver Beaumont, met de volgende wijzigingen (en de redenatie daarachter):
-1 Tundra, +2 fetch (Ik wilde een extra land omdat het deck redelijk mana-intensief is, en liever fetches dan duals vanwege Wasteland.)
-1 Blightsteel Colossus (Ik wil geen Tinker-target spelen die ik niet realistisch kan hardcasten.)
+1 Magus of the Future (Dit zag ik op TMD staan; hij leek me te leuk om niet te proberen.)
-1 Mana Drain, -1 Spell Snare, +2 Spell Pierce (Dubbel blauw is awkward.)
-1 Mana Crypt, +1 Mana Vault (Dit was gewoon fout.)
SB: -1 Swords to Plowshares, +1 Rest in Peace (RiP leek me in meer matchups beter.)
SB: -1 Kataki, +1 Aegis of the Gods (Die had ik in m’n map zitten, dus waarom niet? In theorie stopt hij onder andere discard, Tendrils en Oath of Druids.)

Het klopt dat dit 61 kaarten zijn. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar soit.

Ronde 1 - Brandon met Grixis Control

Op beurt twee speel ik Trinket Mage voor Lotus, en daarmee Trinket Mage voor Top. Hij Vampiric Tutort voor z’n drawstep en speelt Lotus voor Jace. In mijn beurt schoppen mijn Trinket Mages zijn Jace dood en de beurt daarna heb ik zelf een Jace. Brandon vindt geen gas en Gray Ogres maken het af. In game twee heeft hij heel snel Voltaic Key en Time Vault liggen. Game drie open ik met Mana Vault en Lotus voor Tinker, die natuurlijk gecounterd wordt, en speel daarna een Vendilion Clique. Ik zie Lightning Bolt, Mystical Tutor en mana. Ik moet de Mystical wegsturen, maar m’n Clique blijft dus niet lang leven. Ik vind geen antwoord voor zijn Bob en Snapcaster, word onderweg nog mooi getruct (Pithing Needle op een fetchland) en ga roemloos aan 2/1’tjes ten onder.

0-1 in matches, 1-2 in games

Ronde 2 - Andy met G/W Fish

Andy opent met Vintage-all-star Dryad Militant. Ik maak op beurt een een Magus of the Future, die me een stuk of zes kaarten oplevert. Met een Clique erbij win ik redelijk snel. In game twee speelt hij een Spirit of the Labyrinth, een Aegis of the Gods èn een Null Rod omdat je anders misschien denkt dat we Standard spelen. Ik voer in deze pot niet heel veel uit. In game drie zoek ik Engineered Explosives met een Trinket Mage, waarmee ik hem lang genoeg uit de pot houd zodat m’n 2/2’s het kunnen winnen.

1-1 in matches, 3-3 in games.

Ronde 3 - Lucas met 9-land Stompy

Lucas begint met Root Maze en Chalice op 0, waardoor mijn hand met twee fetches en een Mox opeens een beetje matig is. Daardoor is het wel iets minder awkward om om zijn Hidden Gibbons en Guerrillas heen te spelen. Op beurt vier zoek ik met Trinket Mage een Engineered Explosives, waarmee ik zijn vier one-drops opblaas. Zijn Quirion Ranger met Rancor en mijn Trinket Mage staren elkaar een paar beurten aan, dan vind ik een Jace en daarna Voltaic Key en Time Vault. In game twee houd ik een trage hand, wat meteen afgestraft wordt: met onder andere Rogue Elephant, Rancor, Might of Old Krosa en Berserk doet Lucas op beurt drie exact genoeg schade. In game drie heb ik op een gegeven moment Jace en Key/Vault. “Daarmee kan je toch infinite gaan?” Ja, maar niet als je op vijf staat en een getapte Mana Vault hebt. Ik moet de beurt doorgeven zodat ik m’n Mana Vault kan untappen met Voltaic Key. Gelukkig vindt Lucas geen Naturalize en win ik de beurt daarna.

2-1 in matches, 5-4 in games.

Ronde 4 - Martijn met TPS

In een eerdere ronde heb ik gezien dat Martijn storm speelt, dus mijn hand met Force of Will, Mana Drain, Spell Pierce en nog iets blauws is wel goed. Ik counter zijn Infernal Tutor nadat hij een LED gekraakt heeft, en daarna heb ik Jace om te voorkomen dat hij iets als Ad Nauseam of Yawgmoth’s Will kan pakken. Hier merk ik dat ik al een paar uur non-stop aan het spelen ben met een deck dat ik niet goed genoeg ken, want na vier beurten draw-fateseal-go vergeet ik te fatesealen. Niet m’n beste moment, maar gelukkig heb ik een Vendilion Clique om de rotzooi op te ruimen. Mijn aantekeningen van game twee bestaan uit streepjes voor zijn storm count, dus je begrijpt dat ik die niet gewonnen heb. In zijn eerste beurt Duresst Martijn m’n hand leeg en daarna gaat hij af volgens het boekje. Game drie is ongeveer even snel voorbij, maar dan in mijn voordeel: ik speel een Aegis of the Gods, hij gebruikt een Bazaar of Baghdad en discardt twee Tendrils, dan speel ik een Rest in Peace en heeft hij geen wincons meer.

3-1 in matches, 7-5 in games.

Halve finale - Jasper met TPS

In game een speelt Jasper een Dark Confidant, waarmee hij Vampiric, Mystical (voor Time Walk) en Black Lotus pakt. Ondertussen mag op mijn derde beurt Trinket Mage, die Æther Spellbomb vindt. Daarmee bounce ik Trinket Mage, zoek Lotus en win met Auriok Salvagers. Ik besluit op basis van de kaarten die ik gezien heb dat Jasper waarschijnlijk Grixis Control speelt, en sideboard helemaal verkeerd. Elspeth doet heel weinig tegen Tendrils voor 20. In pot drie speel ik Aegis of the Gods en wil de beurt erna Trinket Mage voor Grafdigger’s Cage spelen, maar ik pak Time Vault en besluit maar voor Voltaic Key te gaan. Dat werkt.

4-1 in matches, 9-6 in games.

Finale - Maarten met Stax

Ik zit on the play en open ongeveer de perfecte hand: Mox Sapphire, Jet, Ruby en Emerald, Auriok Salvagers en Trinket Mage, en volgens mij Spell Snare. Wat ik moet doen, is met Trinket Mage Æther Spellbomb opzoeken, hem bouncen, opnieuw spelen voor Black Lotus en dan winnen met Auriok Salvagers, maar dat bedenk ik een paar beurten te laat. In plaats daarvan zoek ik Lotus en speel Salvagers om aggro te gaan. Met Tangle Wire en Smokestack stopt Maarten dat plan en neemt daarna het spel over. Game twee win ik—ik weet niet precies meer hoe, maar het helpt dat Maarten op twee land blijft steken en niet genoeg lock pieces kan spelen. Ik houd in game drie een matige hand van vijf kaarten met twee Moxen en een Kataki. Achteraf bezien had ik deze waarschijnlijk ook moeten mulligannen, want ik kan mijn bord niet ontwikkelen omdat Kataki mijn Moxen getapt houdt, terwijl m’n tegenstander gewoon zijn eerste vier land drops haalt. Maarten speelt in deze pot onder andere twee Smokestacks, en ik verlies met nul permanents in het spel.

Eindresultaat: 4-2 in matches, 10-8 in games.

Naderhand spelen Maarten en ik nog een aantal games, ook een paar met het deck van de ander, waarvan het Workshop-deck ongeveer 80% pre-board wint—dat wil zeggen: alle potten waarin Bomberman niet op beurt twee een van z’n combo’s heeft. Post-board is het beter, maar ben je nog steeds in het nadeel.

Conclusies

Volgens mij heb ik het goed getroffen met mijn matchups. Effectief vijf maindeck Engineered Explosives is goed tegen random beestendecks, en mijn eigen creatures zijn prima blockers. Verder kan ik tegen niet-blauwe decks natuurlijk onbezorgd Key/Vault erdoor drukken. Ik heb wel gemerkt dat ik vaker met het deck had moeten oefenen!

Over het maindeck ben ik redelijk tevreden, hoewel ik de 61e kaart waarschijnlijk wel moet cutten. De belangrijkste kandidaten daarvoor zijn de Magus of the Future en de elfde counter. Magus of the Future is heel erg een late-game-kaart en daar heb je ook al Jaces en Salvagers voor. Desondanks denk ik dat ik hem de volgende keer nog eens probeer, en of 2 Drain/2 Pierce/2 Snare, of 3 Drain/3 Snare ga spelen, want ik heb te vaak met een dode counter in m'n hand gezeten (zowel Drain, als Spell Pierce, als Spell Snare).

Aan het sideboard moet meer gebeuren. Ik wil de twee Kataki’s en ik denk ook de vierde Rest in Peace vervangen met twee of drie Serenity. Tegen Dredge houd ik zonder de vierde Rest in Peace genoeg om in te boarden: in ieder geval Explosives, Grafdigger’s Cage, Pithing Needle, 3 Rest in Peace. Met de Swords to Plowshares ben ik ook niet gelukkig, maar ze zijn wel in genoeg scenario’s in principe goed dat ik ze vooralsnog erin laat.

Tenslotte: Bomberman is een ontzettend mooi deck en Vintage is een ontzettend mooi formaat. Ik raad het van harte aan om het eens te proberen.
Terug naar boven Go down
http://boer.ma

[Tournament Report] Tweede plaats Vintage @ Magic United, 26 juli 2014
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog
» Magic Groningen Website
» Peasant Magic, Seizoen 3 Ranking
» 4 Juli Highlander T2 Emmen
» Magic Groningen naar de film: Transformers III