MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 21 juni! **Gefeliciteerd**
Rutger wint het Legacytoernooi van 17 juni! **Gefeliciteerd!!!**
Christiaan wint de donderconstructed Modern van 14 juni! **Gefeliciteerd**
Jasper wint de donderdraft van 7 juni! **Gefeliciteerd**
Donald wint de donderconstructed Modern van 31 mei! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[artikel] Theros kaart review voor limited

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Fancyrose
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Aantal berichten : 8
Leeftijd : 30
Registration date : 13-09-13

BerichtOnderwerp: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 4:07 pm

Set review Theros, door Fancyrose.
Hoi ik ben Fancyrose. Ik speel nu ongeveer 2 jaar magic, en doe vooral veel aan decks ontwerpen voor standard en draften op FNM niveau. Ik zal echt niet alle kaarten het best beoordelen. Ik hoop dat mijn review een inzicht over kaarten geeft, maar uiteindelijk moet iedereen altijd zijn eigen valudatie over kaarten laten gelden. Ik heb zelf een grote voorliefde voor alle kaarten die “destroy/kill a creature” zeggen, discard spells en goedkope (niet groene) beesten. Je kunt er van uitgaan dat ik deze kaarten ietsje overrate, maar geloof me ze zijn meestal ook echt wel goed. Trucjes zoals pomp spells, protectie voor een beurt, of enchant creature kaarten speel ik liever niet in mijn decks. Ik zal ze misschien wat onderwaarderen, maar de grote groep trucjes die ik een cijfer geef dat lager is dan een 5 is echt niet speelbaar. Jammer genoeg is de set review een beetje gehaast geworden, door de tijdnood en zullen er wat meer foutjes instaan dan goed is. (Ooh en de woorden “maar”, “en”, en nog wat van dat soort lus woorden, zijn een beetje (boel) over vertegenwoordigt hier, sorry daarvoor)

Limited: met limited heb ik het eigenlijk alleen over draft. Het verschil in beoordeling tussen sealed en draft is voor veel kaarten niet groot, maar hou toch even in het achterhoofd dat ik over draft praat.
Sideboard: alle kaarten die gemaakt zijn voor sideboards, die bijvoorbeeld een bepaalde kleur targeten, zal ik beoordelen op hun kwaliteit vanuit het sideboard. Ik zal er atijd bij zeggen dat ze in je sideboard moeten beginnen. Ik heb kaarten die zeggen destroy enchantment ook allemaal als begin positie het sideboard gegeven. Hier ben ik niet 100% zeker van in deze set, het zou zo maar kunnen dat 1 mainboard spelen oke is. In Sealed kan het (vermoed ik) wel uit om 1 mainboard te spelen. Alleen al het feit dat iedereen de emisarry’s uit zijn kleur zal spelen is bijna genoeg. Ik kom hier vaker op terug bij deze sideboard kaarten.

Beoordeling: 1: de kaart doet letterlijk niks.
2: de kaart doet zo weinig dat je beter af bent met een landje spelen.
3: deze kaart heeft een serieus effect, maar is veel te duur/te conditional/ er zijn beter. Niet spelen, maar er is wel wat mee te doen.
4: matig, er zijn slechtere kaarten, en dat is de enige reden om deze kaarten te spelen.
5: onvoldoende en toch zeker in limited wel speelbaar, als kaart 18+ of vanwege curf/synergetische redenen (je speelt liever beter maar in limited kan dat niet altijd).
6: voldoende, dit zijn het type basis spells. Een 3 mana 2-3 in limited is niet echt goed, maar wordt altijd wel gespeeld.
7: goed, dit zijn eigenlijke alle zesjes met een extra, ook veel removal zal in deze category vallen.
8: krachtig, dit zijn de bommen in limited.
9: insane, het is niet gewoon een bommetje, hij wint je het spel 9 van de 10 keer.
10: komt niet voor.

(nieuwe) mechanics: ik begin met mijn mening en kijk op de mechanics in de set te geven. Ik zal straks namelijk redelijk vaak hier op terug moeten vallen. Welkom tot de set met de extraatjes. Alle mechanics zijn op zichzelf niet heel sterk, en meer een extraatje. Let er dus op dat je niet te veel betaald voor de nieuwe keywords, en speel vooral kaarten die naast hun mechanics ook goed zijn.
Scry: lastige mechanic om snel en simpel uit te leggen. Merk op scry 2 is meer dan 2 keer zo goed als scry 1, voor ieder denkbare situatie. Het is meer in de richting van 4 keer zo goed. En scry 1 is niet goed in de eerste beurten. Je hebt dan zo weinig informatie dat scry 1 niks kunt veranderen. Ik begin met een nogal krachtige stelling: scry 1 is niet goed. Ja het is beter dan scry 0 dat begrijp ik ook wel. Maar welke cost je ook betaald voor de scry 1 het is te veel. Scry 2 is prima! Scry 2 zorgt er voor dat je deck wat “smoother” werkt en je kunt nu een beetje bekijken en redeneren of je de bovenste twee kaarten wilt. Maar ook nu geld dat de spell waar het op zit al “goed” moet zijn, of in ieder geval een duidelijke functie in je deck. Het leuke is dat deze kaart nu per matchup iets van kracht mag verschillen. Magma jet is een mooi voorbeeld. De kaart is niet heel goed, maar als je de kaart speelt om snelle creatures dood te maken, dan is magma jet veel beter dan een kaart als shock. Want Het heeft in ieder geval iets van effect in andere matchups. scry 3+, nu wordt het serieus. Dit is een krachtig effect, en daar mag voor betaalt worden. Liever nog niet met een kaart (de spell moet meer doen dan alleen scry 3). Maar scry 3 is ongeveer vergelijkbaar met draw a card, in powerlevel. Als Laatste wil ik er op wijzen dan repeating scry heel erg goed is. Een kaart die elke beurt scry 1 geeft is erg goed (ook al is scry 1 het niet)! En scryen help wel bij het vinden van specifieke kaarten in je deck (zelfs scry 1). Mocht je een combo achtig deck spelen (of je hebt wat pech gehad met je deck maar wel een paar bommen), dan schiet de waarde van scry heel snel omhoog.
Heroic: heroic is een lastige mechanic, en hang heel erg van de kaart af of hij goed is of niet. Maar voor eigenlijk alle kaarten geldt dat het enkel een goede kaart is als de heroic een extraatje is. Dit komt doordat het gunstig activeren van heroic lastig is. Kortom je moet een mix spells spelen die je op je creatures wilt spelen en creatures die met deze spells samenwerken, dit is altijd lastig in deckbuilding. Heroic is wel een heerlijke combat trick mechanisme (een creature die door heroic +1/+1 counters krijgt kan in combinatie met pomp spells voor een soort van 2 voor 1 werken). Heroic is een mechanic die ik zomaar zwaar kan underraten. Ik ben nou eenmaal geen fan van trucjes, en een mechanic gebasseert rondtrucjes zal dus ook niet mijn liefde krijgen. Heroic heeft goede ondersteuning in de set. Bestow werkt leuk samen met Heroic, zonder dat je te weinig creatures in je deck speelt.
Devotion: leuke mechanic. Dit is een erg intressante mechanic omdat dit redenen geeft om op de battlefield te willen houden, meer mono colored decks te spelen, en zelfs spells met een meer restricted mana kost juist te spelen. Mijn advies is echter toch je hier weinig van aan te trekken. Dus gewoon de beste plays te maken op ieder moment (hou wel in je achterhoofd welke devotion kaarten je speelt.). En maak het meest krachtige deck met meest krachtige en consistente kaarten. En eigenlijk is dat de zwakte van devotion, het is nooit heel consistent hoe je je deck ook maakt. Bij limited moet je erg weinig van je devotion verwachten. Je speelt meestal maar met een gelimiteerd aantal kaarten van dezelfde kleur, die ook nog permanents zijn (ik bedoel je speelt meestal ook een andere kleur en instants/sorcery’s). Ik zou voor je devotion uitgaan van de manakost van de spell zelf + van 0 tot 2 andere mana simbolen op het battlefield. Ga dus goed na of de kaart met alleen zichzelf ook een relevante devotion heeft, en of dat de kaart zonder devotion ook goed is. Wederom erg conditioneel, zie het devotion gedeelte meer als een extraatje (uitzondering als de kaart zichzelf activeert, of de devotion is erg sterk zoals schade doen aan creatures or players).
Bestow: ik ben niet erg groot van van enchantments op je creatures, gelukkig is bestow dusdanig bewoord dat je eigenlijk nooit kaart verlies op loopt. Merk op dat in het geval je het als een enchantment speelt, en je target illigal wordt, het alsnog gewoon een creature wordt! Dus ook als het creature dat je wilt enchanted in reactie dood gaat heb je nog altijd je nieuw (bestow) gecaste creature. Dit betekent dat je een scala aan goede aura’s hebt. Maar laten we wel wezen, als het daarna ook een creature wordt is het als aura natuurlijk erg overpriced. Daarom zie ik bestow kaarten meer als een creature met bestow als een bonus voor de late game. Let op bestow is niet altijd beter, soms is het hebben van 2 creatures op de battlefield erg handig. Als je bestow als een bonus ziet, is het snel duidelijk dat je er niet te veel voor moet betalen en het creature uit zichzelf ook al playable moet zijn om gespeeld te kunnen worden. Een leuke extra van bestow, als je een kaart voor zijn bestow kost cast triggert het heroic!
Monstrosity: En als laatste de duidelijkste “extraatje” mechanic. Monstrosity zegt letterlijk dat je een creature hebt, die voor een (meestal hoge) mana kost iets groter wordt (al dan wel niet met abilities). Dit is natuurlijk alleen goed als de totaal kost van creature + monstrosity reeël is voor het effect, of als het creature als goed was en de monstrosity een extra optie voor ooit eens in de late game als je toch niks anders ging doen. Fijne mechanisme om een sterke endgame in je deck te hebben zonder er veel slots aan toe te wijden.

Cycles:
Ordeal:
het enchantment gedeelte is slecht, zelfs in aggresieve builts precies niet playable. Omdat het een enchantment is en je snel 2 voor 1 tegen hebt. Gelukkig hebben ze een extraatje, namelijk hun sacrifice clausule. Jammer genoeg werken deze meestal niet samen met het eerste gedeelte van het enchantment. Dus als je toevallig een deck hebt waarvoor bijde effecten van toepassing zijn, dan is de kaart matig playable. Het enige positieve wat ik voor deze cycle kan verzinnen is dat ze heroic triggeren. Stiekem vermoed ik dat ik ze underrate.
The gods: (devotion 5 requirements) Devotion 5 is eigenlijk altijd net iets te hoog. Dat maakt de kaarten eigenlijk alleen beoordeelbaar op hun effect als enchantment, wat toch wat minnetjes is voor een god.

Het formaat: Draften van Theros zal een beetje trager zijn dan de laatste sets (er zitten absoluut nog wel agressieve kaarten in de set, maar minder)(m14 was ook traag, trager overigens). Hierdoor zijn de vanilla 2 mana mannen iets minder goed. Dit komt doordat de rest van je deck ze meestal niet volledig ondersteund. De nadruk zal liggen op goede 3-4 mana kostende creatures. Doordat het formaat iets trager is zijn antwoorden op grote monsters belangrijker geworden, en een 6 mana conditional kills spell is veel beter dan in de meeste sets. Ook zijn kaarten die kaartvoordeel geven iets beter. Laat een iets trager formaat geen reden zijn om veel hoge mana cost kaarten te spelen. Ook 8 mana blijft te veel in de meeste gevallen. Wel is het fijn iets van power hoog in je curve te hebben (dit kan heel goed in de vorm van monstrosity!). Theros is zit vol met synergy, maak hier gebruik van! Kijk altijd uit naar kaarten die samenwerken, de set zit er vol mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Fancyrose
Nieuwkomer
Nieuwkomer

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 4:08 pm

wit

Naam: Battlewise valor
Limited-7: Een basis combat trucje met een bonus, scry 1. Goed vanwegen synergetische redenen. Maar pas op een deck kan zeker te veel trucjes hebben.

Naam: Cavalry Pegasus.
Limited-3: Een 1-1 flying creature voor 2 is toch echt niet goed. Al je humans flying geven is is zeer krachtig, echter ook erg specifiek. Het is in limited eigenlijk te moeilijk om de pegasus te laten werken. Als je een deck hebt met veel humans (10+) die ook wel wat hulp kunnen gebruiken (het zijn redelijk goedkope grond mannen die in de late game overschaduwt worden) Dan heb je mijn zegen. Anders ben je beter af kaarten die op zichzelf staand meer kracht hebben.

Naam:  Celestial Archon
Limited-8: een 5 mana 4/4 flying first strike, dat is een bommetje! Celestial Archon zal meestal wel het grootste creature op het battlefield zijn, en met de first stike wint hij alle duels. Zonder antwoord zal Celestial Archon de game snel naar je toe trekken. De bestow is echt alleen maar extra, en niet eens echt relevant.

Naam:  Chained to the rocks
Limited-6/7: removal is removal en dat is erg goed. Ook al is het ietwat kwetsbaar met de bekend o-ring clausule. Echter de kaart heeft wel een redelijke requerements, stiekem is het een dual collerd kaart. En met peak eruption in de set moet je wel opletten. Maar aan het eind van de dag is het removal en dan is nou eenmaal zeer krachtig. Ik geef hem een 6/7 in plaats van 7 omdat ik een beetje bang ben dat in een set waar enchantment veel aandacht krijgen de oring clause tegen je werkt. Mensen hebben wellicht enchantment removal mainboard.

Naam: Chosen by Heliod
Limited-4: het effect is zeer matig. Een kaart pakken is geen excuus, je moet kaarten spelen die meer zeggen dan allen pak een kaart. Ja synergy, maar nee de power is er niet.

Naam:  Dauntless onslaught
Limited-7: het is een combat trucje, en hij is ongeloofelijk conditioneel. De kaart is alleen goed als je twee van je creatures een relevante boost geeft, anders zijn goedkopere truckjes beter. Echter de potentie van complete blowouts en het je tegenstander lastig maken positiefe attacks/blocks te verzinnen met Dauntless onslaught in het achterhoofd is zeker wat waard. Echter uiteindelijk heb ik liever een goedkopere pomp spells als uitgangspunt voor truckjes. Deze kaart krijgt toch een 7 omdat hij zo ontzetten goed met heroic samengaat. En zelfs stuur je maar 1 creature in de “red zone”, dan nog kan je 2 relevante targets aanwijzen, en dan is die iets hogere mana kost wel waard.

Naam: Decorated Griffin
Limited-5: De body is te klein voor een 5 mana flyer, 3-2 was nog oke maar 2-3 is toch echt te mager. De activated ability is ook net te duur, al met al te duur maar heeft wel impact op het bord.

Naam: Divine verdict
Limited-7: goede removal, redelijk geprijst en komt van alles af. Dat je hem niet altijd kunt casten is irritant, maar uiteindelijk sloopt hij altijd wat je wilt. Wel jammer dat het vaak duidelijk is als je Divine verdict mana open houdt.

Naam:  Elspeth, Sun’s Champion
Limited-9: Hoi plainswalker die elke beurt  3 1/1 creatures op het veld legt. het is heel moeilijk om te verliezen met een elspeth op het veld. Infinite chumpers en uiteindelijk een bataljon 1-1tje voor de aanval.. Dat alles in 1, en dan zijn er nog twee hele ability’s onbesproken. De -3 is ook erg sterk, mocht je in de penarie zitten en is een leger dorks niet de oplossing, dan is de -3 het wel. De enige situatie waarbij Elspeth niet de game volledig naar je toe trekt is als je tegenstander een leger 2/3 powerd flyers heeft (Her only weakness). Kortom in bijna alle potjes de je speelt zal Elspeth altijd de top deck zijn die wilt maken. Ze kost 6 mana, veel maar voor haar effect op de game een koopje in limited. Ooh en ze heeft nog een ability? Ik wil het niet eens weten…

Naam: Ephera’s Warden
Limited-4: Het zal duidelijk zijn dan je deze kaart alleen speelt vanwege zijn activated ability. Maar dan is het wel hele clunky removal om goed te zijn. Als het tegen zit en je geen removal hebt mag je haar spelen, maar anders niet.

Naam: Evangel of Heliod
Limited-6: voor 6 mana wil ik 4, 1-1 mannen en 1, 1-3. Meer is goed, minder is snel matig. Ik denk dat ze vaker in de matig dan goed category zal vallen, maar 3 1-1 en 1 1-3 is nog precies voldoende.

Naam:  fabled Hero
Limited-8: 2/2 doublestike is krachtig maar ruilt toch net even iets te makkelijk met creatures van je tegenstander om meer dan een 7(een prima 3 drop dus) te krijgen. Echter als je hem iets van ondersteuning geeft gaat het snel richting insane.

Naam:  favored hoplite
Limited-3: 1 drops zijn zelden goed in limited, om bespeelbaar te zijn moeten ze eigenlijk minimaal 2 power hebben. Deze kaart weet het dan weer op een leuke manier te brengen door te kunnen groeien. Echter een 1-2 is zwak en unplayable. En een kaart gebruiken om van je 1-2 een 2-3 te maken is geen goede deal. Hij mag alleen in de agressiefste decks, die hem toevallig kunnen targetten met spells  zoals Dauntless onslaught die hun echte werk ergens anders doen. De prevent all damage maakt eigenlijk niets uit, als in een spell speel die mijn creatures target dan neem ik aan dat die mijn creature in leven houden, waar heb ik ze anders mee getarget?

Naam:  Gift of immortality.
Limited-4: simple gezegt maakt het 1 creature indestructible, met toch nog een omogelijkheid om dood te gaan (naast exilen) maar voorkomt wel sacrifice effecten. Het is een irritant effect voor je tegenstander maar niet meer. Op een goed beest is het goed. (maar dat beest was al goed dus deze kaart voeg weinig toe) en op een minder goed beest heb je eigenlijk je ultimate blocker gemaakt. Maar veel creatures met defender hebben dit al. Het heeft zijn momenten (leuke creatures met ETB effecten bijvoorbeeld), maar in de meeste gevallen net niet wat je wilt.

Naam:  Glare of Heresy
Limited-7: duidelijk sideboard materiaal natuurlijk, maar als je tegen een wit deck spelt helemaal de nootjes natuurlijk. En tegen een niet wit deck (de meeste potjes, zeker gezien jij al wit speelt (sealed of gewoon ruwweg 2/5 kans) hopeloos slecht.

Naam:  God’s Willing
Limited-3: ik vindt dit soort kaarten helemaal niks, ik geloof dat je slechter kunt doen als laatste kaart, zeker met heroic in de set maar toch. Protectie van 1 kleur voor 1 beurt heeft weinig effect. Ooh en scry 1 is echt geen excuus dat de kaart beter maakt. Als je gericht bent op heroic en je bepaalde creatures graag op het veld houdt (bijvoorbeeld je fabled hero) is er wel iets voor te zeggen.

Naam:  Heliod, God of the sun.
Limited-4: ik zie niet hoe je ooit devotion 5 kunt krijgen. Je creatures vigilance geven is geen enchantment in je deck waard. Voor 4 mana een 2-1 op het veld leggen is oke. Enkle omdat dit in de late game echt insane is. Het is wel prijzig en een 4 mana enchantment maakt het dat ik hem liever niet speel. Ik ga ook niet zeggen dat het verkeert is om hem te spelen, want mocht je devotion toch lukken dan is het insane. Elke beurt een 2-1 maken is ook echt wel krachtig, alleen wat te situational naar mijn smaak.

Naam:  Heliod’s Emissary
Limited-7: Ooh ja dit is een kaart, in tegenstelling tot Heliod zelf is dit een prima 4 drop. 4 mana 3-3 creaure is al oke, en op attack een creature tappen is erg sterk. Ook nog bestow, wel duur maar het is toch een leuk extraatje.

Naam: Hopeful Eidolon
Limited-2: Een 1-1 lifelink is echt heel zwak, hij verlies namelijk alle duels! Zelfs met bestow gecast is het effect matig.

Naam:  Hundred-Handed One
Limited-8: prima kaart. Een 4 mana 3-5 is al oke. Maar zodra hij monstrious is heeft je tegenstander echt heel veel moeite nog een gunstige aanval te verzinnen. Ooh, en het is dan een 6-8 die gewoon met vigilance begint te beuken, ja deze kaart is goed in limited.

Naam: Lagonna-Band Elder
Limited-7: Een prima body, en in deze set zal ze je vaak genoeg 3 leven geven, zeer solide kaart.

Naam: Last breath
Limited-5: 4 leven is een zeer serieus kost. En de creatures met 2 power of minder zijn meestal toch niet heel erg de moeite waard. Je hebt goede redenen nodig om deze kaart te spelen, maar dan is hij wel super effectief.

Naam: Leonin Snarecaster
Limited-6: Een 2 mana 2-1 dork blijft altijd playable, en haar ETB is decent.

Naam:  Oberservant Alseid
Limited-5: 3 mana 2-2 vigilance, meh  je wilt toch echt meer maar het kan nog net. De bestow maakt hem niet goed, maar precies goed genoeg om playable genoemd te mogen worden.

Naam:  ordeal of Heliod.
Limited-2: het enchantment gedeelte en het gain life gedeelte, gaan niet samen. De kaart is niet goed genoeg omdat je te makkelijk een 2 voor 1 tegen hebt. En er is geen beloning voor het risico van een 2 voor 1 tegen.

Naam:  Phalanx Leader
Limited-5: 2 mana 1-1 is slecht, en hij heeft ook nog een restrictive mana kost (wel leuk voor devotion). De heroic is krachtig, zeer krachtig zelfs. Je hebt meestal liever kaarten die op zichzelf beter zijn.

Naam: Ray of dissolution
Limited-7: hmm lastig ik moet echt even de set spelen voor ik hier een duidelijke mening over heb. Meestal speel je dit soort kaarten alleen op sideboard, en moet je een goede reden hebben om hem in te boarden. In deze set heb je iets meer targets, en vooral bestow creatures zijn aantrekkelijk. Toch zijn dit er maar een stuk of 10 in de set, dus ik denk dat het niet goed genoeg is mainboard. Hier kan ik zomaar fout in zijn. Uit het sideboard erg solide een 7, je krijgt er nog leven voor ook.

Naam: Scholar of Athreos
Limited-5-6: Een 5 voor alleen de body, een 6 als je hem ook kunt activeren. De activated ability is een goede manier om een boardstal naar je toe te trekken. En de body is goed in het creëren van een boardstall. Toch allebei de kanten beetje unimpressive.

Naam: Setessan Battle Priest
Limited-5: een 2 mana 1-3 is net te mager, en de heroic is niet de moeite waard.

Naam: Setessan griffin
Limited-6-7: een 3-2 flyer voor 5 is acceptabel. De activated abilty is erg duur. Wel is het een fijne ability natuurlijk, en een 5 power flyer eindigt spelletje snel.

Naam: Silent artisan
Limited-5: de body is een beetje matig, mag wel maar je wilt gewoon beter.

Naam:  Soldier of the Pantheon
Limited-6: een 1 mana 2-1 is al oke, niet goed maar oke(komt wel in je deck, en stukken beter dan een 2 mana 2-1, ik kan alleen niet een 7 uitdelen voor zo’n kleine body). Protectie van multicolored maakt is een mooie bonus, zodat hij ook in de latere beurten nog iets doet op het veld. Dat je er soms ook een leven van gain is irrelevant, maar wel leuk dat het kan.

Naam:  Spear of Heliod
Limited-8: Al je creatures +1/+1 geven is een krachtig iets. Iets wat te duur, maar daar maakt de tweede ability voor op. Het is slechte en conditional removal, duur en meest belangrijke herhaalbaar. Removal is altijd goed, ook al is dit de meest matig vorm maar doordat het herhaalbaar is, is het goed.

Naam: Traveling Philosopher
Limited-6: Een 2 mana 2-2 dork, altijd oke.

Naam:  Vanquish the Fool
Limited-6: 6 mana is veel, het is dan ook nog conditional removal. Een antwoord hebben op je tegenstanders grote creatures is heel krachtig. De scry 1 is een leuk extraatje op een kaart die je toch wel wilt spelen. Zeker omdat vanaf dit moment scry 1 beter is dan early game.

Naam:  Wingsteed Rider
Limited-6: een 3 mana 2-2 flyer is altijd goed. Dubbel wit is wel een beetje jammer maar het is en blijft prima. Heroic niet special, maar toch leuk dat hij het heeft.

Naam: Yoked ox
Limited-5: Meestal wil je creatures spelen waarmee aanvallen zin heeft. Er zullen ook zeker decks zijn die hem wel kunnen gebruiken. Maar denk er wel goed over na of een dorky defender echt is wat je deck nodig heeft om te overleven, voordat je hem spelen gaat.
Fancyrose
Nieuwkomer
Nieuwkomer

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 4:13 pm

blauw

Naam: Annul
Limited-6: Te specifiek voor het mainboard, maar uit het sideboard potentieel. Makkelijk mana voor openhouden, wel vervelend dat het alsnog niet altijd een antwoord is op het enchantment/artifact (je kunt alsnog niet altijd mana openhouden).

Naam: Aqueous form
Limited-4: ik ben hier nog niet helemaal over uit, wil er graag eens mee spelen. Ik gok dat de belooning te laag is voor het grote risico een 2 voor 1 tegen te krijgen met deze kaart. Een creature unblockable maken heeft wel iets, ik ben er nog niet over uit. De scry 1 maakt het niet makkelijker beoordelen.

Naam: Artisan of Forms
Limited-3: een 2 mana 1-1 is natuurlijk gewoon slecht, maar een clone is daarin tegen weer prima. Toch om deze kaart te laten werken moet je hem targetten op een goed moment. Het grootste gedeelte van de potjes presteert deze kaart niet.

Naam: benthic giant
Limited-5: 6 mana is veel voor een vanilla dork. Hij is decent sized, zeker voor blauw en hexproof is altijd leuk. Hij is net niet groot genoeg naar mijn mening, 6 mana is nou eenmaal zo veel.

Naam: bident of Thassa
Limited-6: kaarten pakken als je creatures schade doen is wel krachtig, maar een 4 mana enchantment is wel een hoge kost. De activated ability is leuk maar niet een effect dat gewenst is in de meeste blauwe decks.

Naam: breaching hippocamp
Limited-7: de body is niet geweldig, maar het is een brilliant trucje. 2 Surprise blockers is bonkers. En hoe kan ik een horse fish, nou geen 7 geven? Maar serieus hij verdient het.

Naam: Coastline chimera
Limited-6: Prima kaart, en geweldige blocker zelfs zonder wit. Maar hij is niet goed genoeg in alle decks om een 7 te verdienen.

Naam: Crackling Triton
Limited-6: decent body en kaart. Je hoeft zeker geen rode sources te spelen voor deze kaart, en het Is me niet eens duidelijk of het er beter van wordt. 2 Schade is nou eenmaal niet zo veel. Gebruik hem niet te aggresief als removal, maar als het moet is het geweldig dat hij de optie gaf.

Naam: Curse of the swine
Limited-6: Het is een vorm van removal in blauwe deck. Er zijn leuke dingen mee te doen de kosten zijn ook hoog, dat houdt hem op een 6.

Naam: Dissolve
Limited-6: cancel is nooit heel goed, maar ook nooit heel slecht geweest in limited. de snelheid van de set gaat bepalen of hij een 6 verdient of een 5. Hij is altijd playable. 3 Mana counters zijn altijd lastig op te houden maar ik denk dat hij het wel waard is in deze set. De scry 1 is erg goed, omdat het je beloond voor het openhouden van mana, en mana ophouden en
je tegenstander niks zien spelen was altijd het grootste probleem van 3 mana counters. Zodra je nu toch iets met Dissolve
countert heb je sowieso voordeel gehaald.

Naam: fate Fortold
Limited-4: Enchantment is erg condtioneel en doet weinig op zichzelf. Hetgeen dat dit slechte kaart voordeel is komt doordat jezelf er geen control over hebt. En zoals ik eerder heb gezegt het feit dat een kaart cycelt is absoluut geen reden om hem te spelen. Je kaart moet meer doen dan cycelen, anders had je een andere kaart op die plek moeten spelen.

Naam: Gainsay
Limited-6: uit het sideboard tegen een blauw deck zaal hij redelijk zijn. Beter dan dissolve, gewoon een oke counter.

Naam: Griptide
Limited-6: Decent trucje en tempo play. Het is echt geen removal, maar wel een zeer sterke tempo play. Omdat je een een draw step van je tegenstander blankt, is het geen kaartnadeel, wat goed is voor een tempo play.

Naam: Horizon scholar
Limited-7: Een 4-4 flyer is bonkers, met extra super bonkers. Maar 6 mana is en blijft veel.

Naam: Lost in a labyrinth
Limited-2: een creature -3/-0 geven voor een beurt klinkt leuk, valt eigenlijk altijd tegen. Het is een slechte combat trick, en scry 1 maakt het niks beter.

Naam: Master of waves
Limited-7: Je zult hem met wat devotion moeten casten maar de beloning is erg groot! Vier mana 3 2-1 body’s is erg goed, meer is zelfs insane. Ik geef hem slechts een 7 omdat Master of waves zelf nogal kwetsbaar is. Eigenlijk heb je alleen maar de tokens gekregen om mee aan te vallen of blocken. Protectie van rood is leuk, maar maakt niet in alle matchups een verschil.

Naam: meletis Charlatan
Limited-7: Een decent body, en een gek effect. Let op, alleen je eigen spell copieëren heeft effect. Anders speelt je tegenstander namelijk ook de copy! Maar een 2-3 met upside is de definitie van een 7.

Naam: Mnemonic wall
Limited-7: Krachtig effect, maar goed geprijs en zwakke body. Het hangt erg van je deck af (en targets in de graveyard), maar ik denk dat deze super solide kaartvoordel muur het meer dan waard is.

Naam: Nimbus Naiad
Limited-6: een 2-2 flyer voor 3 is een 6. Prima basis creature, niks mis mee. Be bestow is goed, maar net niet goed genoeg om het een 7 te geven.

Naam: Omenspeaker
Limited-6: 1-3 Voor 2 is niet echt de body die je zoekt, maar heeft wel zijn functies. Met scry 2 is het een perfect creature om je curve goed te maken, of wat early defense te geven. De kaart is niet speciaal, maar wel de perfecte vuller voor ieder blauw deck.

Naam: Ordeal of Thassa
Limited-2: Zoals de meeste ordeals, werken de twee abilities niet lekker samen. Het enchantment gedeelte is echt te slecht om te spelen.

Naam: Prescient Chimera
Limited-7: een dikke flyer voor 5 hoeft echt geen abilities te hebben om goed te zijn. Dat hij geregelt scryd is leuk.

Naam: prognostic Sphinx
Limited-9: een 3-5 flyer voor 5 is al heel erg goed in limited. Scry 3 elke kaar dat hij aanvalt, insane! Ik ben wat negatief over scry, maar scry 3 is wel echt goed, en herhaaldelijk is echt insane. Ooh en mocht je tegenstander een antwoord op je sphinx vinden dan upgrade je gewoon een kaart uit je hand tot sphinx. De nuts! Een erg sterk creature dat niet dood gemaakt kan worden en ook kaartvoordeel genereert, dan ben je geen gewoon bommetje maar insane.

Naam: Sea God’s Revenge
Limited-8: Ik geef niet snel een 8, maar deze verdient het! Ja 6 mana is veel, maar 3 creatures bouncen is insane. Met deze kaart bounce je altijd het hele leger van je tegenstanders, en dan mag je nog scryen ook. Goed om 1 beurt veel schade door te duwen, je tegenstander 2 beurten terug te zetten, en nog veel meer opties. Zo is het bouncen van je tegenstanders 2 duurste creatures en een eigen ETB creature (ik stel omenspeaker voor, die doet beurt 6 toch niet zo veel meer op het veld) is ook een zeer goede optie. Wat je ook doet, het effect is erg goed.

Naam: Sealock monster
Limited-6/7: prima creature, een 5 mana 5-5 is erg goed (zeker in blauw). Maar omdat hij niet altijd kan aanvallen valt het toch een beetje tegen. De monstrosity zorg er voor dat het een erg goed finisher is in ieder blauw deck. Ik geef hem het cijfer 6/7 omdat hij per matchup nogal verschil, en hij als finisher wel erg veel mana heeft gevraagt. Persoonlijk is dit mijn favoriete blauwe creature uit de set, en ik hoop er vele games mee te kunnen beëindigen.

Naam: Shipbreaker Kraken
Limited-8: het kost wat, maar dan heb je ook een fattie. Als je de Monstrosity activeert win je min of meer het spelletje. Ja dat is goed. Het kost wel 6 mana, en daarna 8 dus je tegenstander heeft nog een reactie kans, en dat is de enige reden dat hij de rating 8 krijgt, niet 9.

Naam: Stymied hopes
Limited-2: deze kaart is zo ontzetten conditioneel, dat je echt beter af bent een landje te spelen. En die 1ne keer dat Stymied Hopes wel werkt, beloond het je niet eens echt.

Naam: Swan song
Limited-5: het is echt meer een sideboard kaart, in deze set is het decent. Ik zie zeker het inboarden van Swan song om met een stel krachtige (bestow) kaarten van me tegenstander om te gaan. De prijs is wel hoog, een 2-2 flyer aan je tegenstander geven. Ik zou hem dan ook niet zomaar in mijn deck willen hebben.

Naam: Thassa, god of the sea
Limited-7: Thassa is erg krachtig. Herhaaldelijk scry 1 is best goed. Je creatures unblockable maken is erg krachtig. Mocht je haar ooit tot een 5-5 creature weten te krijgen, dan ben je wel aan het winnen.

Naam: Thassa’s Bounty
Limited-6: een 6 mana kaart die niks aan de battlefield verander en sorcery speeds is kan niet goed zijn. 3 Kaarten rapen is behoorlijk goed, in totaal een oke effect. Speel er niet vele! En het millen voor 3 zal echt niet relefant zijn.

Naam: Thassa’s Emissary
Limited-7: een 3-3 die min of meer geblockt moet worden, dat is goed. Dit is precies wat ik wil in mijn vier drops.

Naam: triton fortune hunter
Limited-6: een 3 mana 2-2 is niet goed genoeg, maar zijn heroic is oke. Hem targeten met je spell is eigenlijk altijd decent. Je moet wel je deck zo bouwen dat je ook spells heb om zijn heroic te triggeren, anders is hij geen slot in je deck waardig.

Naam: Triton Shorethief
Limited-2: een 1-2 body doet helemaal niks.

Naam: Triton Tactics
Limited-8: Een lap text en aan het eind weet ik nog steeds niet precies wat ik er mee moet doen, behalve dan in me deck stoppen. Het effect is niet super krachtig maar deze spell heeft ontzetten veel potentie dat ik hem toch maar gewoon een 8 geeft. 2 surprise blockers, 2 creatures van je tegenstander niet laten untappen, 2 heroic triggers. Dit alles gecombineert, of zelfs maar de helft is goed.

Naam: Vaporskin
Limited-7: een 2 power flyer voor 2 is erg sterk. Dat hij alleen flyers mag blocken maakt eigenlijk niet uit, je was toch niet van plan hem voor grond mannen te ruilen.

Naam: voyage’s end
Limited-7: bounce spells zijn eigenlijk altijd goed. De scry 1 voegt hier heel veel toe. Bounce spells zijn voornamelijk goed vanwege tempo, de scry 1 werkt hier prachtig mee samen. Ook zijn bounce spell normaal kaartnadeel, scry 1 zorgt er voor dat dit ook iets minder is.

Naam: wavecrash triton
Limited-6: ik ben altijd erg tevreden geweest met 1-4 body’s en 3 mana is precies het aantal dat ik er aan uit wil geven. Niet het meest interessante creature voor alle decks, maar de meeste blauwe strategieën kunnen wel een goede blocker gebruiken. Zijn heroic is leuk, en behoorlijk krachtig.
Fancyrose
Nieuwkomer
Nieuwkomer

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 4:16 pm

zwart

Naam: Abhorrent Overlord
Limited-8: een 6-6 flying is echt insane, en eindigt het spelletje heel snel. 7 mana is wel veel dus matig ik het toch af tot een 8. Zijn devotion is leuk, sterk, maar ook nodig voor zijn eigen sacrifce effect. De functie van de tokens zal per situatie heel verschillend zijn. Een stel 1-1 flyers zijn altijd wel handig voor iets. Omdat de drawback ook eist dat je creatures op het veld hebt, zijn deze twee effect gecombineerd krachtig. Niet insane.

Naam: Agent of fates
Limited-8: Een 3-2 deathtouch voor 3, goed zo. De heroic is superkrachtig, maar zwarte decks zullen een beetje moeite hebben met dit activeren, gelukkig maar! bommetje!

Naam: Asphodel wanderer
Limited-2: een 1-1 is gewoon ronduit slecht. Hij kan een infinite chump blocker zijn, maar daar is zijn regenerate echt te duur voor.

Naam: Baleful Eidolon
Limited-5: hmm intressant, misschien verdient hij wel een 6. De power van de kaart is zwak, maar deathtouch zorg ervoor dat je altijd een kaart uit de deal haalt. En bestow geeft toch een zeker manier om kaartvoordeel te krijgen. Ik moet er echt even 1 keer mee spelen voor ik zeker weet of hij de onvoldoende verdient.

Naam: Blood troll harpy
Limited-6: niks brilliants maar een 2 powerd flyer is altijd decent. Vult de curv erg goed. Dat beide spelers 1 leven verliezen is niet duidelijk een voor of nadeel.

Naam: Boon of Erebos
Limited-6: Prima combat trucje, lekker goedkoop hoewel 2 leven eigenlijk wel weer duur is. Goed om in zwart heroic te triggeren.

Naam: Cavern lampad
Limited-6: een vier mana 2-2 intimidate mag nog net in je deck eindigen, als 20+ste kaart. De bestow die intimidate geeft kan games stelen, maar 6 mana is dan ook geen koopje. Het is een curf vuller, maar meestal wil je creaters met een iets hogere power en toughness voor 4 mana.

Naam: Cutthroat maneuver
Limited-5: vier mana voor een combat trucje is wel veel, en +1/+1 is wel weinig. Het kan voor grote lifeswings zorgen. Ik vind het te duur. Het probleem van de kaart is dat als je creatures te klein zijn om te kunnen aanvallen, deze 4! mana kostende truc daar niks aan verandert. Terwijl trucjes juist de situatie zouden moet openbreken naar mijn mening.

Naam: Dark betrayal
Limited-7: sideboard materiaal, maar daarna is het hele solide removal, en dat is altijd een 7.

Naam: Disciple of Phenax
Limited-5: je kunt je tegenstander de kaart naar je keuze laten discarden, dit is een redelijk effect. Het is geen 4 mana waard, en het ergste is dat het niet eens altijd werkt. De 1-3 body is ook niet speelwaardig. Als je tegenstander een paar bomme heeft met hoge mana cost waar je moeite mee hebt moet je hem zeker inboarden, maar anders moet je hem niet uit zijn thuis halen.

Naam: Erebos, god of the dead
Limited-3: dat je tegenstanders geen leven kunnen verkrijgen is totaal irrelevant. Niet alleen komt het niet vaak voor, het is dan ook geen kaart waard. Een 4 mana enchantment die voor 2 mana 2 en leven herhaaldelijk kaarten geeft, de prijs is hoog, heel hoog. De belong is ook heel erg hoog, en een kaart is meestal wel 2 leven en de mana waard. Ik ben alleen bang dat je hier zoveel tijd, mana en leven in moet stoppen dat je dood bent voor het goed is. Wederom verwacht ik niet dat hij ooit een creature zal worden, maar als het gebeurt is het wel de nootjes..

Naam: Erebos’s Emissary
Limited-7: Niet zo goed als wat andere Emissarys. Maar een 3-3 voor 4 is dikke prima, en de bestow is ook goed. Ik verwacht de discrad niet vaak te gebruiken, maar de optie is toch leuk.

Naam: Fellhide Minotaur
Limited-6: he, mijn voorbeeld van wat voor soort kaart een 6 is. Stiekem is hij zelfs iets beter, er zit namelijk een ware minotaur lord in de set!

Naam: Fleshmad steed
Limited-6: een 2-2 voor 2 is altijd oke. In deze set misschien iets minder maar nog altijd goed voor de curf van je deck. De drawback is niet heel groot maar is zeker een reden om sommig kaarten die ik een 5 gaf te spelen inplaats van de Fleshmad steed. Hoewel een vleesetende pony in je deck moet toch ook iets waard zijn?

Naam: gray merchant of asphodel.
Limited-6: een 2-4 voor 5 mana is onder de verwachtingswaarde. De devotion is erg sterk, maar 2 is net niet goed genoeg voor 5 mana. 3+ leven drainen en je hebt een goede deal. Je wilt hem meestal wel spelen, en zelfs een beetje moeite doen voor zijn devotion. Let wel op met meerderen worden ze beter. Een 6want de body is echt te klein voor 5 mana.

Naam: Hero’s downfall
Limited-7: removal.

Naam: Hythonia the cruel
Limited-8: Een super dikke gorgon, dat is al goed. Maar de monstrosity ability is echt helemaal insane. Je eindigt met als enig een creature op het veld, en dan nog wel een 7-9! 8 mana is wel een hele serieuse kost en de 6 mana waarmee deze vette gecashed wordt is ook al behoorlijk duur. Dit maakt het een bom, geen insane bom.

Naam: Insatiable Harpy
Limited-7: 2-2 flying body is niet geweldig, maar als je tegenstander geen blocker voor hem heet is het wel een lifeswing van 4 elke beurt. Dat is wel sterk.

Naam: Keepsake Gorgon
Limited-7+: een 2-5 deathtouch is echt een problem voor iedere tegenstander die van plan is aan te vallen (en geloof me dat zijn ze bijna allemaal). Deze Keepsake Gorgon is in staat om in zijn eentje je volledige defense te regelen. In de latere beurten sloop hij zelfs nog een creature van je tegenstander, erg sterk. Hij is allen geen bommetje, omdat hij niet heel goed is in aanvallen. Ik hoop dat ik vele drafts mag beginnen met een Keepsake Gorgon.

Naam: Lash of the whip
Limited-7: removal. Beetje duur en beetje conditional, meestal doet zwart beter. Maar voor het gross van de kaarten is het removal en dat is nou eenmaal erg goed.

Naam: Loathsome Catoblepas
Limited-5: Alle onderdelen van deze kaart hebben zitten net onder wat ik wil voor een 6 mana kaart. 3-3 is echt te klein, moet geblockt worden mist de “target” clausule (ooh en de mana is natuurlijk al jammer), en de -3/-3 is net te conditional om echt goed te mogen noemen. Je hebt niet genoeg controle over de kaart voor een 6 drop.

Naam: March of the returned
Limited-4: Ik heb dit soort effecten nooit op prijs gesteld. Misschien dat het als kaartvoordeel wel wat waard is, maar ik geloof het niet.

Naam: Mogis’s Marauder
Limited-6: Een zeer sterke ETB, maar daarna is hij wel heel erg dorky. Ik denk niet dat je deck hem echt ondersteunt. Beetje dorky, met zeker zijn momentjes.

Naam: Nighthowler
Limited-4: het probleem met dit soort kaarten is dat als er geen creatures in de graveyard liggen ze niks doen. Meestal kan je hem niet op beurt 3 spelen. Tijdens de midgame in het potje wordt een undewhelming(voor deze situatie) 2-2 of 3-3. Hij kan wel games stelen die erg lang gaan, waarbij het gewoon een 6-6 of groter is. De bestow verandert helemaal niks aan het probleem van de kaart.

Naam: Ordeal of Erebos
Limited-2: op het moment dat je ordeal of Erebos meot sacrificen is discard 2 niet meer heel goed. En het enchantment gedeelte blijf ik underwhelming vinden.

Naam: Pharika’s Curse
Limited-6: 2 schade is wel heel weinig, en dubbel zwart is wel duur. Wees niet bang hem in je sideboard te laten beginne ookal is het removal. In deze set pakt hij lang niet altijd heel relevant uit.

Naam: Read the bones
Limited-6: kaartvoordeel is altijd degelijk. De twee leven is wel een kost maar te overzien. Scry 2 en dan kaarten pakken is niet super impressive maar wel goede kaartvoordeel. Fijne curf vuller die voordeel opwekt.

Naam: rescue from the underworld
Limited-5: een creature uit je eigen graveyard reanimeren is oke, maar niet supergoed. Hij wordt beter later in het spel, en als je beter creature hebt om terug te halen. Speel er nooit meer dan 1, maar 1 is vaak niet verkeert in je deck. Pas wel op dat hij niet gecounterd wordt, dat is een blowout (je verliest ook je creature dat sacrificed). Hij werkt erg goed samen met ETB effecten van creatures.

Naam: Returned Centaur
Limited-6: een 2-4 body voor 4 mag gespeeld worden, maar is niet iets om warm voor te worden. De mill 4 zal niet relevant zijn.

Naam: Returned Phalanx
Limited-7: Aangenomen dat je zijn blauwe ability kunt activeren. Zonder dat is hij een 6. Een 3-3 is behoorlijk, zijn activated kost is laag genoeg om geregelt te kunnen betalen. Een Defender hoef je natuurlijk nooit te spelen. Als defender is hij zo goed omdat hij niet alleen blockt, hij maakt ze ook gewoon dood. Hij kan dus veel makkelijker 2, 2-3 mannen van je tegenstander ervan weer houden om aan te vallen dan de gemiddelde defender.

Naam: Thoughtseize
Limited-7: Een antwoord op alles voordat het gespeeld wordt is behoorlijk goed. Je kunt ook van alles afkomen wat anders niet zou lukken. Beetje informatie over je tegenstanders hand is ook nooit mis. En je kunt je tegenstanders curf/gameplan helemaal omgooien. Krachtig omdat hij nooit mist, behalve als je tegenstanders niks heeft maar dat is dan ook niet erg. 2 leven is wel een kost maar de moeite zeker waard. Alleen omdat het een ontzettende slechte topdeck is na ongeveer turn 6 geef ik het een 7. Een tip: speel hem niet op beurt 1 maar beurt 3, je hebt dan een grotere kans de echt relevante kaarten te raken.

Naam: scourge mark
Limited-4: Deze enchtments die op resolven je een kaart laten pakken hebben allemaal het zelfde probleem. Alleen een kaart pakken is niet goed genoeg, maar doordat ze je een kaart geven op 2 mana mogen ze eigenlijk niks relevants meer doen.

Naam: Sip of Hemlock
Limited-7: goede unconditional removal met upside, precies wat je hebben wilt. Pas wel op 6 is toch wel een beetje duur.

Naam: Viper’s kiss
Limited-4: -1/-1 Zal niet genoeg zijn om creatures dood te maken. Er zijn ook lang niet genoeg activated abilities op creatures die relevant genoeg zijn. Afgezien van monstrosity! De kaart is zwak maar mijn zegen heb je om hem in te boarden tegen een paar monstrosity creatures. Sommige creatures worden namelijk mostrous, en daar eindigt het spelletje mee.

Naam: Tormented hero
Limited-6: niks speciaals, een 1 mana dork met 2 power. Tormented ruilt wel eens met 2 drops, doet wat schade, allemaal niet zo speciaal. Maar hij doet gewoon zijn klusje. De heroic is niet speciaal, maar een extraatje hoeft dat ook niet te zijn.

Naam: Whip of Erebos
Limited-7: ik geef hem het voordeel van de twijfel. Een 4 mana enchantment dat je creatures lifelink geeft is cute, en zeer relevant. Zijn resurrect hoewel prijzig en conditioneel (je hebt niet altijd zinnige target in je graveyard, zeker niet nadat je hem al eens hebt geactiveerd) wel krachtig. Ik vermoed dat met de lifelink je de tegenstanders er meestal wel uit kunt racen. Waar ik nogal bang voor was is dat je weer eens veel mana betaald voor iets dat pas “te” laat uitbetaald.
Fancyrose
Nieuwkomer
Nieuwkomer

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 4:18 pm

rood

Naam: Akroan Crusader
Limited-2: een 1-1tje is niet goed. Als je daar een kaart voor betaald ben je afgezet. Voor de heroic geld het zelfde. Voor een 1 drop is het een behoorlijke kaart, maar eigenlijk elke 1 drop die geen 2 power heeft is te zwak.

Naam: Anger of the gods
Limited-7: een zeer krachtig effect, maar ook beperkt. Niet alleen zullen er veel creatures zijn die het overleven, ook je eigen gaan er aan dood. Het is niet heel moeilijk een situatie te creëren waar deze kaart goed is, maar meer vragen is niet reëel.

Naam: Arena Athlete
Limited-6: een 2-1 dork met matige heroic. Het heroic effect is niet heel briljant, maar wat het echt matig maakt, is dat het alleen effect heeft op sorcery speed. Heroic is juist zo fijn als truc op instant speed.

Naam: Bordeland Minotaur
Limited-7: goede body voor 4 mana, je hebt liever een emissary maar dit is een goede 4 drop.

Naam: Boulderfall
Limited-5: Het effect is echt insane, 5 schade verdelen is een blowout. 8 Mana is echter ontzettend veel. Het vervelend is dat op het moment je 8 mana hebt je meestal niet zo veel value uit deze kaart haalt. Het sloop enkel je tegenstanders dikste man, of doet 5 schade naar zijn hoofd. Of het sloop een paar grotendeels irrelevante dorks op dit moment. Voor alle 3 geldt dat er beter kaarten zijn, zeker goedkoper.

Naam: Coordinated Assault
Limited-7: Een super goedkoop krachtig combat trucje. Hij target 2 creatures wat heel belangrijk is voor Heroic. Pa wel op +1/+0 is niet altijd genoeg. Toch zo efficiënt, zo synergetisch en zo ontzettend potentieel. Dikke 7 voor een combat trucje.

Naam: Deathbellow Raider
Limited-7: Een 2-3 body voor 2 is prima. Dat hij elke beurt moet aanvallen betekent wel dat hij in lang niet alle decks goed is. Zonder andere aggresieve kaarten zou ik hem niet snel spelen. Ook geweldig in combinatie met combat trucjes, of om te bluffen. De regenerate is leuk, maar te duur. Vaak als hij moet aanvallen en zich stuk loopt ben je beter af hem ook maar dood te laten gaan. Het alternatief is namelijk elke beurt 3 mana openhouden en dat is te veel.

Naam: Demolish
Limited-2: Te duur, te specifiek. Zelfs als sideboard kaart moet je beter kunnen doen.

Naam: Dragon Mantle
Limited-4: Weer een matig enchantment, ik raad aan krachtigere kaarten te spelen. Voor Dragon mantle is nog wel een argument is aggresive deck met heroic en evasion. Firebreathing is een krachtige mana sink voor dergelijke decks.

Naam: Ember Swallower
Limited-8: een 4 mana 4-5 is een goede deal, zeker 1 van de beste kaarten uit je deck. De monstrosity is echt een powerhouse. Naast dat je een ongelofelijke dikzak hebt moeten er ook landjes gesact worden. Dit zorgt er voor dat je tegenstander veel minder kans heeft nog terug te kunnen komen om deze dikzak.

Naam: Fanatic of Mogis
Limited-7: een 4-2 voor 4 is zeker decent. Dat hij op binnenkomt wat schade schiet (tussen 1 en 3) is een fijne bonus, en maakt het een sterke rode 4 drop.

Naam: Firedrinker satyr
Limited-4: Ik vind het geen goede kaart. Hij zal in het begin wel wat schade doen, maar daarna krijg je het net zo hard weer terug. En het kost jou de kaart. Toch een 1 mana beestje met 2 power, en zelfs een soort firebreathing doet wel iets op het veld.

Naam: Flamespeaker Adept
Limited-7: een 3 mana 2-3 is al decent. Maar dit word teen 4-3 first strike elke keer dat je scryd! Dat is wel de nootjes voor een 3 drop.

Naam: Hammer of purphoros
Limited-7: Elke beurt een 3-3 golem maken met haste is wel insane. Je betaalt er voor met je landjes, dus je moet een duidelijke keuze maken tussen golems en kaarten in je hand. Toch zal je ieder potje genoeg 3-3 golems kunnen maken om een 7 als rating te krijgen. Alle mannen uit je hand haste geven kan overigens ook voor blowouts zorgen, maar het is niet een kaart waard in je deck.

Naam: Ill-tempered cyclops
Limited-6: Ik zal hem nummer 3 noemen. Een 3-3 met monstrosity 3, en hij is 3-tempered. En hij verdient nog wel het cijfer 2x3! Een 3-3 trample voor 4 is een typisch basis spell voor rood. Monstrosity 3 maakt hem behoorlijk goed, vooral de trample komt dan tot zijn recht. De eerste in je deck is een 7 waard, de volgende 6jes.

Naam: Lightning strike
Limited-7: Heerlijke removal, wel een beetje jammer dat het allen kleine creatures raakt. Maar dat je dan gewoon 3 schade aan je opponent doet maak daar wel voor op.

Naam: magma yet
Limited-6: het is removal, maar naam mijn mening net iets te nauw. Het sloopt alleen de kleinste creatures. Nog steeds een decent effect. Scry 2 is leuk maar ik heb liever Lightning strike, omdat die net even iets meer creatures raakt. In veel sets zou Magma yet beter zijn dan Lightning strike, maar vanwegen het tempo in Theros heb ik liever een Lightning Strike.

Naam: Messenger’s Speed
Limited-2: een veel te matig effect voor een kaart.

Naam: Minotaur Skullcleaver
Limited-7: Een goede aggresieve 3 drop, na zijn eerste beurt een beetje underwhelming. Maar de eerste swing voor 4 was al een krachtig effect.

Naam: Ordeal of Purphoros
Limited-4: Aah eindelijk een ordeal wiens sacrifice effect wel het zelfde idea heeft als de aggresieve enchantment. Toch denk ik dat de enchantment te zwak is voor play.

Naam: Peak eruption
Limited-4: Tegen sommige decks is landjes opblazen best goed (en tegen sommige is mountains opblazen best goed). Deze kaart begint natuurlijk wel altijd in het sideboard. Alleen de agressiefste decks mogen dit inboarden, maar het kan dan wel dusdanig sterk zijn dat ik het even wou benoemen.

Naam: Portent of Betrayal
Limited-6: Een decent effect, beetje duur maar kan erg krachtig zijn. Let wel goed op of je deck het ondersteunt. De scry 1 werkt niet samen met de rest van de kaart, je betaalt er wel voor dit is zonde.

Naam: Priest of Iroas
Limited-2: Een 1-1 is veel te zwak. Een enchantment kunnen slopen is leuk maar veel te duur, dat is een pure extra op een totaal unplayable kaart, dus unplayable.

Naam: Purphoros, god of the forge
Limited-5: Een kleine boost geven aan je hele team is niet slecht, en 2 schade aan je opponent doen voor elk creature dat je speelt is ook niet slecht. Maar een 4 mana enchantment dat niet meteen iets doet zal tegenvallen. Over verloop van tijd zal hij heel veel value generen, maar of je die tijd krijgt door kaarten als deze te spelen is wel de vraag. De kaart het wel een onvermijdelijk iets over zich heen.

Naam: Purphoros’s Emissary
Limited-7: een 4 mana 3-3, yey. Hij kan moeilijk geblocked worden en zal een hele solide source van damage zijn. Prima vier drop.

Naam: Rage of Purphoros
Limited-7: Prima removal, Voor 5 mana wil ik eigenlijk removal die net iets meer raakt, Maar samen met scry 1 goed genoeg voor de meeste gevallen.

Naam: Rageblood Shaman
Limited-6: het is gewoon een 3 mana 2-3 trample wat oke is. Dat hij je andere minotaur oppomt is leuk, maar zoveel zitten er niet in de set (en ze hebben nog wel hun best gedaan). Mocht hij wel je andere creatures oppompen, dan krijgt hij als snel een 7.

Naam: Satyr Rambler
Limited-6: 2-1 Voor 2, niks special prima speelbaar. Met de trample is wel van alles te doen, maar op zichzelf voegt het niks toe. Daardoor kan ik hem echt geen hoger cijfer geven dan een vanilla 2-1.

Naam: Spark Jolt
Limited-3: 1 Schade schieten is te weinig in de meeste gevallen. Niet 1 kaart waard. Wees niet bang het in te boarden tegen agressieve decks met x-1tjes

Naam: Spearpoint oread
Limited-6: een 2-2 met first strike voor 3 zit precies tussen een 5 en 6 in, de bestow zorgt er voor dat het een nette 6 krijgt.

Naam: Stoneshock Giant
Limited-7: een 5-4 voor 5 is een vettie. Let wel een beetje op je curve, maar dit is min of meer je ideale 5 drop. Dat hij later ook nog eens veel damage kan doorpushen met zijn monstrosity maakt hem goed.

Naam: Stormbreath dragon
Limited-9: 4-4 flying haste en dat alles voor slecht 5 mana, bommetje! Hij eindigt het potje snel en is moeilijk te stoppen. Protectie van wit en monstrosity zijn leuk onnodige extra’s.

Naam: Titan of eternal fire
Limited-7: Een lekker dikzak voor een dikke mana cost, oke is goed! De abillity die al je humans krijgen is krachtig maar zal meestal niet heel veel impact hebben op het bord. Je speelt hem meer voor zijn body, is die is dikke prima.

Naam: Titan’s strength
Limited-5: Ik vind dit maar niks als combat trucjes, +3/+1 is precies dusdanig dat je creature vaak genoeg toch nog dood gaat.

Naam: Two-Headed cerberus
Limited-5: een 1-2 dubbelstrike is vergelijkbaar met een 2-2, wat niet zo goed is. Van een 3 drop verwacht ik meer. Als je hem een beetje hulp geeft wordt hij snel goed, maar ik heb liever kaarten die op zichzelf al wat doen.

Naam: Wild Celebrants
Limited-6: prima 5 drop. Hij ruilt iets te makkelijk met goedkopere creatures en combat trucjes om een 7 te kunnen krijgen. 5 Power voor 5 is wel goed. Elke keer als de destroy artifact effect heeft is het de nuts, maar dit zal veel te weinig voorkomen om mee te mogen rekenen.
Fancyrose
Nieuwkomer
Nieuwkomer

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 4:20 pm

groen

Naam: Agent of Horizons.
Limited-7: Zeer solide body, met een sterke dure activated ability. Jammer dat de mensen die groen spelen maar niet blauw deze ook zeker in hun deck willen. Een 3-2 body voor 3 is nou eenmaal goed.

Naam: Anthoussa, Setessan hero
Limited-8: dikke prima body. Ik ben niet erg fan van heroic met until end of turn clausule. 3 2-2 mannen van je landjes, is zowel heel erg krachtig als gevaarlijk. Het zijn nou niet bepaald de 2-2 dorks die je wel kunt missen op de endgame. Maar aan het eind van de dag levert deze kaart zoveel brute power op het veld dat het wel een bom moet zijn.

Naam: Arbor Colossus
Limited-8: Ik ben niet erg fan van een mana kost met 3 groene symbolen (devotion much?), maar een 6-6 reach voor 5 is toch wel te goed om niet een bom te noemen. De beurt nadat je hem speelt word hij al monstrous en een creature uit de lucht slaan is sterk. Powerhouse!

Naam: Artisan’s sorrow
Limited-5: Er moet een goedkopere manier zijn om van artifact/enchantments af te komen in groen. Je betaald wel erg veel voor de scry 2, meer dan het waard is. Solide sideboard kaart natuurlijk.

Naam: Boon satyr
Limited-7: zeer sterke kaart, maar 2 toughness is net te weinig om echt creatures mee te kunnen ambushen. Maar een 4-2 voor 3, met upside erg goed. Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of je hem als bestow kunt inflashen. Ik ga maar even uit van wel. Dat maakt het wel veel beter, maar ik durf het net niet een bom te noemen, 2 toughness ambusht net te moeilijk. Dikke 7 des al niet te min.

Naam: Bow of Nylea
Limited-8 Ik geeft hem een 8 omdat hij zulke goedkope en gevarieerde effecten heeft dat deze kaart snel een potje domineert. En voor je wint. Al je attacking creatures deatchtouch geven is leuk maar niet het sterkste op Theros. Alle vier de opties zijn ook niet erg sterk, maar 2 mana is goedkoop genoeg om verder te kunnen werken met je board en toch te kunnen activeren. Wees ook niet bang hem later dan beurt 3 pas uit te spelen, zodat je hem meteen kunt activeren. Met elke activatie haal je zoveel value dat je het potje vaak wel wint.

Naam: Centaur Battlemaster
Limited-6: Een 3-3 voor 5 is zwaar overpriced. Een 6-6 voor 5 is dan weer zeer goed. Heroic zal hier echt moeten laten zien hoe goed het is, ik denk niet super maar net voldoende. Lang niet alle decks zouden hem moeten spelen, als je moeite met heroic triggeren hebt speel hem dan niet!

Naam: Commune with the gods
Limited-6: ik weet nooit hoe ik deze kaarten moet waarderen, ik geloof dat ze redelijk goed zijn. Niet mijn type kaart. Ze helpen je je goede kaarten vinden, maar je hebt snel te veel van hem in je deck. Ik denk eigenlijk dat 1tje in je deck erg goed is (aangenomen dat je niet alleen spells speelt zodat je mist). De tweede oke, en meer heel slecht. Ik matig toch tot een 6 tot ik er mee gespeeld heb.

Naam: Defend the Hearth
Limited-5: Ik ben nooit fan geweest van dit soort effecten. Deze kaart is wel intressant omdat als je gunstige blocks hebt je er voordeel uit haalt. En alle niet gunstige blocks maak je natuurlijk gewoon niet. Oke ik geef het een 5, voor potentie die ik graag wil uit proberen. (Ik had veel liever terrifying presence in deze set, dat leek me leuk (heroic anyone?). Sad panda)

Naam: Fade into antiquity
Limited-5: Ik heb liever artissan’s sorrow, maar oke deze doet het werk prima uit het sideboard. Ik geloof dat er in deze set toch echt net te weinig enchantments zitten om het mainboard te spelen. Misschien ben ik wel consequient fout en is 1 enchantment removal kaart wel goed, voornamelijk door bestow creatures.

Naam: Feral Invocation
Limited-6: Aah mijn 2 minst favoriete kaartsoorten, trucje en chantment, gecombineerd en ik ben een fan! Powerlevel is niet hoog, een enchantment die +2/+2 geeft is niet heel goed. Het leuke van deze kaart is nadat het trucje zijn effect heeft gehad je er op voorruit bent gegaan.

Naam: Hunt the Hunter
Limited-7: Sideboard materiaal natuurlijk, maar daarna goede removal, in groen nog wel!

Naam: Karametra’s Acolyte
Limited-5: Ik vind de body voor de mana te klein, en haar effect alleenstaand te weinig. Ze ramp decent naar je hoge mana kost, ze is alleen wel wat duur om nog eens met rampen te beginnen.

Naam: Leafcrown Dryad
Limited-7: super solide body voor 2 mana, met goede upside, bestow van 4 is een hele aannemelijke kost. Super kaartje!

Naam: Mistcutter Hydra
Limited-8: Superdik, haste, en pro blue voor de bonus. Bommetje. Niet de dikste van dikste, maar vanaf 5 mana toch echt een super powervolle kaart.

Naam: Nemisis of Mortals
Limited-7: Dik beest voor redelijke cost. 5-5 voor 6 is al meer dan oke, maar dat hij goedkoper wordt is echt heel goed. Ik denk dat je het meestal als 5 mana 5-5 zult spelen, en dat is erg sterk. Bestow is leuk en een dikke bonus, maar net niet genoeg om een bom te worden.

Naam: Nessian Asp
Limited-7: prima dikke vettie voor groen (reach!). beter worden dikkerds niet op common niveau.

Naam: Nessian Courser
Limited-7: Ik ben altijd onder de indruk geweest hoe een simpele kaart als 3-3 voor 3 mana, zo goed kan zijn.

Naam: Nylea, God of the Hunt.
Limited-4: Het doet me echt pijn zoveel mythics een onvoldoende te moeten geven maar ik kan echt niet anders. Een vier mana enchantment die alleen alle creatures trample geeft, en voor veel te veel mana +2/+2 geeft is gewoon onvoldoende. Ooh en industructible is echt een lachertje, je tegenstander wil het niet eens kapot maken. Tuurlijk als je devotion “online” hebt dan is het erg goed, ik heb er alleen een Hard hoofd in.

Naam: Nylea’s Disciple
Limited-6: Prima body, en leuk extraatje als effect.

Naam: Nylea’s Emissary
Limited-7: Bestow en trample is een dus danig goede combinatie dat ik hem een 7 geef. Maar een 3-3 met trample voor 4 verdient normaal een 6.

Naam: Nylea’s Presence
Limited-6: Prima mana fixing. Beetje traag, beetje gevaarlijk maar het kost geen kaart, fix de mana (aangenomen dat je groen hebt). En het kunnen casten van je spells is nou eenmaal belangrijk, dit is een degelijke manier in groen om daar voor te zorgen.

Naam: Ordeal of Nylea
Limited-2: De twee delen van de kaart werken wel dramatisch slecht met elkaar samen. Een deck dat zowel agressieve creatures speelt, en enchantments maar ook veel mana nodig heeft is geen goed idee.

Naam: Pheres-Band Centaurs
Limited-6: beetje vreemde body, maar uitmuntende blocker en decent attacker. Perfect geprijst op 5 mana.

Naam: Polukranos, World Eater
Limited-9: Wat een powerhouse, 5-5 voor 4 is al een bom. Maar die monstrosity is echt insane. Ik verwacht dat je hem meestal gewoon met x=2 activeert, en je dikke 7-7 naar victory rijdt.

Naam: Reverent Hunter
Limited-6: Het is een 2-2 voor 3(slecht), maar kan veel dikker zijn. Ik denk niet dat je hem vaak beurt 3 wilt spelen, maar ergens later als het een 3-3/4-4 is. En dan kan je met de rest van je mana een trucje presenter. Al met al mij te conditioneel. De kracht van een dikke 3 drop komt ook uit het feit dat hij groot is op beurt 3, dat is deze kaart nou juist net niet.

Naam: Satyr Hedonist
Limited-6: Een decent 2 drop met gekke upside. Het kan heel goed zijn je dure bom snel in het veld te gooien. Maar zijn activated ability kan ook erg irrelevant zijn.

Naam: Satyr Piper
Limited-6: magere body, maar sterke activated ability. Een solide 1 of in ieder groen deck.

Naam: Savage Surge
Limited-7: Prima combat trucje, en in deze set geef ik dat toch maar een 7. Je kunt creatures ambushen, en dat is iets waar groen graag de kans voor krijgt.

Naam: Sedge Scorpion
Limited-6: De body is zo klein dat het niet goed kan zijn. Zelfs als hij elke beurt schade doet is het weinig. Hij is wel erg playable omdat hij eigenlijk altijd wel voor een kaart ruilt.

Naam: Shredding Winds
Limited-7: Duidelijk voor het sideboard, maar daarna killt het gewoon een creature met flying. Het had net zo goed Shredding Wings kunnen heten. Volgens mij niet genoeg flying creatures in de set om te mainboarden.

Naam: Staunch-Hearted Warrior
Limited-4: Super matige body en na heroic decent. Van groen verwacht ik betere creatures.

Naam: Sylvan Caryatid
Limited-8: Goede ramp en fixing. Ook een redelijke blocker voor 2 mana. Rampen in deze set lijkt met erg sterk en dit doet het op een krachtige manier. Niet een typical bom, maar wel van het zelfde powerlevel.

Naam: Time to feed
Limited-7: Prima removal voor groen.

Naam: Voyaging Satyr
Limited-7: Rampen lijkt mij serious business in deze set, en dit is prima ramp. De body is heel slecht, maar dan ook niet de reden dat je de kaart speelt.

Naam: Vulpine Goliath
Limited-6: Oke is had het fout, dit is het dikste dat een common wordt. 6-5 trample is erg goed, Maar 6 mana is wel serieus.

Naam: Warrior’s Lesson
Limited-4: Deze kaart is alleen goed als de 2 creatures die je target ook daadwerkelijk connecten. Te conditional voor mij.
Fancyrose
Nieuwkomer
Nieuwkomer

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 4:23 pm

multicolored

Naam: Akroan Hoplite
Limited-7: Een prima attacker. Je kunt het zien als een 2-2, die makkelijk 3-2 of 4-2 wordt. Voor 2 mana is dat erg goed.

Naam: Anax and Cymede
Limited-8: Ontzettend decent body met first strike, en een krachtige heroic. Voor 3 mana erg goed. Met first strike winnen ze de meeste duels wel tot de late game, perfecte attacker en blocker.

Naam: Ashen Rider
Limited-7: Superdikke kaart met een heel krachtig effect, maar 8 mana is wel de hoofdprijs. Ik speel liever goedkopere kaarten, maar deze levert genoeg power om wel altijd in mijn wit/zwarte decks een plekje te vinden.

Naam: Ashiok, Nightmare Weaver
Limited-7: Niet de power die ik verwacht van een plainswalker, maar de onvoorkomelijkheid dat na meerdere activaties hij het spel voor je wint maakt hem in limited toch zeker goed. Zijn plus 2 is matig, hoewel als de games lang gaan hij snel je opponent dekt. Als je Ashiok een beetje beschermt zal je snel gratis creatures krijgen, wat insane is. Je moet er wel zoveel moeite voor doen dat het net niet een bom te noemen is. Dat hij binnenkomt op 5 loyaltie help wel in het beschermen, maar als hij schade neemt en allen de plus 2 kan activeren, is hij niet zo relevant. De min 10 is ook zeer slecht, op moment dat je dit kont activeren heeft je gemiddelde opponent geen hand meer, en deze set lijkt geen value uit de graveyard te halen.

Naam: Batllewise Hoplite
Limited-7: Prima 2 mana dork, met goede heroic.

Naam: Chronicler of Heroes
Limited-7: Een 3-3 voor 3 is al goed. Als hij je een kaart laat pakken is hij echt erg goed, maar dit gebeurt niet heel erg vaak. Wel speel je hem dan niet op beurt 3, iets wat ik wel adviseer als je de kans hebt.

Naam: Daxos of Meletis
Limited-9: Deze kaart is echt insane. Je moet er wel voor zorgen dat hij je tegenstander slaat. Zijn body is wat klein en hij heeft hier dan ook hulp bij nodig. Er zitten genoeg trucjes en aura’s in de set om hem te support dat hij ontzettend veel kaartvoordeel haalt. Bedenk maar dat als je hem enchant tot een 4-4, hij niet geblockt mag worden door grote creatures, en dus veelal of gechumpt moet worden of je krijgt een gratis kaart, alle bij is insane voor een 3 drop. Ooh en dan heb je ook nog de potjes dat je dit beurt 3 speelt, en je tegenstander toevallig geen kleine dork heeft. Waardoor je eigenlijk meteen wint omdat hij beurt 4 alweer connect en je de kaart kunt spelen. Insane! Hoewel hou er wel rekening mee, een 2-2 die gewoon geblocked wordt is matig natuurlijk. Maar de potentie!

Naam: Destructive revelery
Limited-7: Duidelijke de sterke artefact/enchantment removal uit de set, maar ik zou hem toch nog in het sideboard laten beginnen.

Naam: Fleecemane lion
Limited-8: Een 3-3 voor 2 is nou eenmaal zo dik dat die al je tegenstander kapot kan hebben voordat het potje goed en wel begonnen is. De monstrosity is een leuk extraatje maar niks speciaal. Voor een 2 drop een echte bom, maar niet zo krachtig als de gemiddelde bom.

Naam: Horizon Chimera
Limited-7: Erg sterke flyer met allebeii bonusjes. Misschien is het wel een 8. Flash trample en af en toe een leven gainen zijn leuk, maar een de echte power is gewoon een 3 power flyer voor 4.

Naam: Kragma Warcaller
Limited-7: Een 4-3 haste voor 5 is prima. Als je wat minotaurs hebt om hier mee samen te gaan is het snel erg goed.

Naam: Medomai the Ageless
Limited-8: Extra beurten aannemen als extraatje is echt insane! En een 4-4 flyer is al een dikke kaart. Als je tegenstander niet kan voorkomen dat Medomai aanvalt zal je het potje snel winnen. De kaart is net te traag om een 9 te verdienen.

Naam: Pharika’s Mender
Limited-7: een 4-3 voor 5 is een beetje klein, maar nog zeker wel te doen. In de meesten gevallen is het niet moeilijk een creature of enchantmnet in je graveyard te hebben, en pakt hij op resolven gewoon een kaart, verdient misschien wel een 8.

Naam: Polis Crusher
Limited-7: Een prima dikke op de curf dude met prima geprijsde monstrosity, ik vind het goed. Zijn bonus effect als hij monstrous is doet niks, als een 7-7 je tegenstanders succesvol op de kop slaat is een enchantment removen echt niet meer relevant.

Naam: Prophet of Kruphix
Limited-7: De kaart zelf is zo duur en klein, dat je veel voordeel uit hem moet halen voordat het een kaart waard was. Wel kan je al je tegenstanders attackers ambushen door grote ingeflashde creatures.

Naam: Psychic Intrusion
Limited-6: Een 5 mana discard spell moet wel erg sterk zijn om te overwegen. De power en kaartvoordeel is er wel. Dat je ook kaarten uit de graveyard kunt exilen zodat je nooit volledig mist help wel. Pas wel op een 5 mana spell die niet direct interactie met het veld heeft is wel erg narrow om te spelen.

Naam: Reaper of the wilds
Limited-8: 4-5 voor 4 is erg goed, scry 1 als er een beest dood gaat een leuke bonus. En als deze 4-5 een beejte aanvalt zullen er snel beesten dood gaan. De deathtouch is leuk als je tegenstander hem besluit te blocken met meerdere creatures. Hexproof zorg er voor dat je tegenstander op geen enkele goedkope manier van je Reaper af komt. Bommetje!

Naam: Sentry of the Underworld
Limited-7: Een goede flyer voor 5, die niet zomaar dood gaat. De regenerate is duur, maar meestal wel de moeite waard omdat hij daarna je tegenstander voor net zo veel schopt. Ook zorg dit er voor dat hij eigenlijk niet te blocken is, flyers worden niet veel dikke dan 3-3.

Naam: Shipwreck Singer
Limited-7: Oke body, omdat met flying hij af en toe toch wat leven van je tegenstander af snoept. Wat ook helpt is dat Shipwreck Singer’s eerste ability hem niet vereist te tappen. Langsaam maar zeker zal deze Singer de song of victory gaan spelen. Op een gegeven moment ga je je tegenstanders beesten dood blocken nadat je ze dwingt aan te vallen, en haar -1/-1 op attacks kan hier zeker bij helpen. Goede kaart.

Naam: Spellheart Chimera
Limited-6: In de meeste decks is dit een 0-3 of 1-3 voor veel te lang. In andere decks is dit als snel een 2-3 of 3-3 flying trample. Zodra je hem meer power dan 1 geeft is het een goede kaart. Anders matig.

Naam: Steam Augury
Limited-7: Prima manier van 2 of 3 kaarten pakken voor 4, kaart voordel op een goede manier.

Naam: Triad of Fates
Limited-6: Prima body en gekke trage effecten. Het gaat allemaal erg traag, maar langzaam trek je wel extra kaarten, krijg je extra ETB abilities. Of langzaamaan maak je je tegenstanders goede creatures dood. Erg traag maar opties is altijd veel waard.

Naam: Tymaret the Murder King
Limited-8: Erg goede 2 drop, het sterkste is dat hij je hele board opeens kan omzetten naar schade op je tegenstanders hoofd. En zelfs als ligt hij in de graveyard, activeer zijn 2de ability en hij komt gewoon weer terug om je creatures naar je tegenstanders hoofd te flingen. Activeer hem niet agressief, maar gebruik het als bonus als een creature toch al dood ging, of om de game te finishen. Een creature saccen om 2 schade te doen is veel te duur. En een creature saccen om een 2-2 terug te halen ook.

Naam: Underworld Cerberus
Limited-9: Een 6-6 voor 5, die eigenlijk niet geblocked kan worden is insane. 3 Beurten nadat je Underworld Cerberus speelt wint je gewoon het spelletje. Mocht hij toch dood gaan, dan komen alle creatures in de graveyard terug naar ieders hand. Dit kan zowel beter voor jou als voor je tegenstander zijn. Maar ik denk dat de persoon die Underwold Cerberus speelt het bord toch wel zo moet kunnen manipuleren dat hij er voordeel uit haalt.

Naam: Xenagos, the reveler
Limited-9: Zijn +1 is niet heel sterk, maar elke keer dat je het gebruik zal het wel erg goed zijn. Zijn 0 ability daar in tegen is insane. Beurt 1 is het matig, een 2-2 haste voor 4. Maar beurt 2 heb je al een tweede 2-2 haste, en dat zou een hele goede kaart zijn. Elke beurt daarna is gewoon waanzinnig insane. Het is heel moeilijk het spelletje te verliezen nadat Xenagos resolved, en niet meteen dood gaat. Zijn -6 is trouwens ook erg sterk, en wint ook de meeste potjes wel.

colorless

Naam: Akroan Horse
Limited-6: Elke beurt een 1-1 soldaat krijgen is een stuk sterker dan een 0-4 defender. Maar elke beurt een 1-1 soldaat is nou ook weer niet geweldig, het is nou eenmaal zo klein. Zodra je er meerdere hebt wordt het leuk. De kaart is erg traag. En een 0-4 defender remt je toch wel behoorlijk af, vooral omdat je niet meer kunt aanvallen met 4+ powered creatures. Je tegenstander blockt dan immers en je bent je token producer kwijt. Elke beurt een 1-1 token krijgen heeft wel een soort onontkomelijkheid om zich die je ooit wel het potje laat winnen. Leuk voor control deckjes, maar de meeste decks die van plan zijn aan te vallen met af en toe een dik beestje kunnen hem beter niet spelen.

Naam: Anvilwrought Raptor
Limited-6: Een beetje klein voor de mana, maar met first strike toch redelijk groot in de lucht. Colorless zorg er voor dat het zeker wel playable is, maar meestal ben je beter af met een gecolored spell.

Naam: Bronze Sable
Limited-6: Prima kaart. Ieder deck kan hem spelen, en een 2-1 is altijd oke.

Naam: Burnished Hart
Limited-7: Ramp in colorless, in nog wel goede vorm ook. Ja het is wel even duur, en duurt wat langer. Maar block sac is een zeer reële optie, en haalt al behoorlijke value. Goed voor ieder deck dat van plan is wat in de latere beurten te gaan doen. Puur als creature matig. Ook fijn dat ja ramp spell na beurt 10 niet volledig waardeloos is.

Naam: Collosus of Akros
Limited-1: 8 Mana is al heel erg veel, en voordat deze spell uitbetaald moet je dan eerst nog eens 10 mana hebben! Dat is zeker 4 beurten later! Een 8 mana defender is gewoon slecht. Sorry 20-20 indestructible trampeler.

Naam: Flamecast Wheel
Limited-5-6: De meeste kleuren kunnen beter removal krijgen en voor deze is het dan een 5. Het is namelijk erg duur en ook nog best wel narrow. Voor vooral blauwe en groene decks kan dit wel een serieuze kaart zijn om iets van removal te hebben. In dat geval een 6, want removal is en blijft een top optie in je deck.

Naam: Fleetfeather Sandals
Limited-6: Ik ben er niet een groot fan van equipements die niet de power en toughness van creatures oppompt. Maar evasion en haste komt behoorlijk ver. Zeker in de latere turns kan dit een erg goede spell zijn. Ook willen (meestal groene) decks met veel grote grond creatures geregeld een equipement die flying geeft. Equip kost is wel redelijk prijzig, en verwacht er weinig van in de eerste beurten. De kracht van dit equipement komt echt dat hij vele beurten actief moet zijn, en je getopdeckte beesten haste geeft.

Naam: Guardians of Meletis
Limited-6: Als je een defender wilt is dit de kaart. Hij stopt bijna alles wat over de grond loopt. Maar naar mijn ervaring willen veel decks geen defenders spelen.

Naam: Opaline Unicorn
Limited-6: De body is belachelijk slecht voor 3 mana. Hij ramt decent en zorgt er voor dat je alle kleuren mana hebt die je wilt. Het is oke. Ik zou hem nooit spelen in decks die hem niet als mana fixing nodig hebben en als ramp. Maar als je je mana iets beter wilt maken en wilt rampen naar je grote spell, is dit een prima kaart.

Naam: Prowler’s Helm
Limited-5: Het maakt 1 creature unblockable. Redelijk mana intensief, en net niet goed genoeg. Ik zou voor Fleetfeather Sandals gaan, doet min of meer het zelfde maar heft 2 extra’s. Je kunt hiermee ook flyers blocken, je kunt creatures hase geven. 1 nadeel, je creature wordt makkelijker geblockt. Ik weet zeker dat de Sandal net even iets beter zijn, en die waren naar mijn mening al niet goed.

Naam: Pyxis of Pandemonium
Limited-3: De kaart is veel te random en te duur. Het effect is krachtig, dat iedere speler alle permanents op tafel mag leggen. Het probleem is echter ook al speel je veel meer, en betere permanent, toch kan je tegenstander zomaar winnen op het resolven. En als ik ergens 7 mana voor betaal wil ik wel zeker weten dat het goed is voor mij, en ik niet zomaar de tegenstander de winst geef.

Naam: Traveler’s amulet
Limited-6: Prima manier voor het fixen van een mana base als je meerde kleuren speelt. Het helpt ook goed bij een splash.

Naam: Witcher’s Eye
Limited-2: Niet alleen moet je mana betalen voor een scry 1, en een creature hebben dat niet getapt is. Je moet ook wel veel voordeel halen uit dit scryen want je loopt inmiddels een kaart achter. Al met al betaal je teveel, en doe je te veel moeite voor iets kleins.

land

Naam: Nykthos, Shrine to Nyx
Limited-1: In bijna alle decks is een basic landje beter. Het is nou eenmaal moeilijk hier meer dan 1mana uit te halen (je hebt dan devotion 4 nodig), en als het lukt dan had je het stiekem niet heel erg meer nodig. Het is voor het grootste gedeelte gewoon een landje dat voor colorless tapt, doe mij maar een basic.

Naam: Temple of … ik behandel ze alle 5 tegelijk, ze zijn letterlijk even goed. Enige verschil is welke kleuren je speelt en welke je dus wilt spelen.
Limited-7: Prima manier van fixing, met een leuk bonusje. Je wilt ze altijd best wel graag als je de kleuren speelt. Als je maar 1 van de kleuren speelt is het ook een serieus optie. Als je deck het niet erg vind een getapt landje te spelen moet je het zeker doen, het is namelijk dan gewoon een gratis scry. Als je deck echter beurt 2 tot 5 graag untapped heeft kan je het beter niet doen. Je spells op tijd spelen is veel beter dan scry 1. Denk er altijd even rustig over na!

Naam: Unknown Shores
Limited-5: Pas op deze kaart helpt NIET bij het fixen van je mana. Sterker nog hij werkt het tegen doordat hij zelf alleen maar voor colorless tapt. Wat hij wel doet is je de optie geven tot meerdere kleuren mana voor een hoge prijs. Hij helpt wel bij het splashen, aangenomen dat je basis kleuren een spalsh aan kunnen. Wat deze kaart het beste doet is je een optie geven mana te produceren voor je activated abilities die normaal buiten je kleuren vallen. Maar meestal ben je beter af met een landje dat gewoon voor een kleur tapt. Basics.

Dit was fancyrose’s set review van Theros. Ik hoop dat jullie het leuk vonden en er wat van hebben geleerd. Bedankt voor het lezen!
Ik sta altijd open voor vragen en comments. Ik ben niet van plan te gaan discussieren over hoe ik kaarten heb beoordeeld. Ik heb misschien ook wel foutjes gemaakt, en ik zal mijn mening van sommige kaarten zeker veranderen na er mee gespeeld te hebben. Extra uitleg waarom ik een kaart waardeer zoals ik doe wil ik altijd geven.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 5:01 pm

Leuk dat je de tijd hebt genomen om geheel vanuit jouw perspectief de kaarten te raten Ik denk dat jij de kaarten op individuele kwaliteit hebt gerate en niet gerelateerd hebt naar de gehele set, ik ben het er vaak iig totaal niet mee eens.
DeJong
Sugarclaw

Aantal berichten : 2204
Leeftijd : 27
Registration date : 27-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 6:29 pm

André Pannekoek schreef:
Leuk dat je de tijd hebt genomen om geheel vanuit jouw perspectief de kaarten te raten. Ik denk dat jij de kaarten op individuele kwaliteit hebt gerate en niet gerelateerd hebt naar de gehele set, ik ben het er vaak iig totaal niet mee eens.
Dit Razz 
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 118
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 6:54 pm

Ik ben het met je eens dat scry 2 meer dan 2 keer zo goed is als scry 1. Ik vind scry 1 echter wel relevant, vooral op de landjes en vooral ook in de eerste beurten. Je kunt het landje dat je zoekt eerder vinden (als voorbeeld)
Ik denk ook dat Devotion in limited (iig vanaf de Gods) niet bijster interessant is. De gods die goed zijn als enchantment zullen sowieso gespeeld gaan worden.
Daarnaast denk ik dat 2/2 vanilla mannen juist fantastisch zullen zijn in dit formaat. Aangezien het een traag formaat is, zoals je zegt, heb je de kans dat je 2/2 man zomaar 6 damage doet. Als je meerdere 2/2 mannen kunt draften heb je kans op een deck dat zoveel sneller is dan dat van je tegenstander dat het niet uitmaakt hoeveel bommen hij/zij heeft.
Goed artikel, lekker uitgebreid maar voer voor discussie volgens mij :-)
https://magicgroningen.editboard.com
Onzin
Legendary Creature

Aantal berichten : 647
Leeftijd : 37
Registration date : 01-09-06

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   di sep 17, 2013 10:01 pm

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Andre of Jasper voor cijfers zouden geven aan bepaalde kaarten.

Welke kaarten een 8 of 9 zijn in jullie optiek, en welke kaarten bijvoorbeeld duidelijk een 4 of lager...
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [artikel] Theros kaart review voor limited   

[artikel] Theros kaart review voor limited
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: