MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 december! **Gefeliciteerd!!!**
Donald wint het moderntoernooi van 29 november! **Gefeliciteerd**
André wint het Open Gronings Kampioenschap 2018! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de donderdraft van 8 november! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de PPTQ van 28 oktober! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[stargazing] New gods in new standard

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Shard
Manascrewdriver

Aantal berichten : 1280
Leeftijd : 36
Registration date : 27-08-06

BerichtOnderwerp: [stargazing] New gods in new standard    do sep 05, 2013 2:41 pm

het begon als een reply in het theros topic, maar toen ik zoveel nedergetypt had vond ik het wel een eigen topic waard.
Ik heb de 5 nieuwe godden beschouwd met de beperkte kennis van theros die er nu is ( 5 september, mtgsalvation spoiler staat op 98/249). en misschien vinden mensen het wel grappig hoe ik (als zijnde amper spelend persoon) naar deze kaarten kijk.

Het is dus voornamelijk (onderbouwde) speculatie.
De [god clausule] die ze allen gemeen hebben is:
Citaat :
Legendary Enchantment Creature — God  
Indestructible
As long as your devotion to COLOR is less than five, ~ isn't a creature. (Each MANASYMBOL in the mana costs of permanents you control counts towards your devotion to COLOR.)

Ik beschouw ze allemaal "aan" en "uit", dus als enchantment, of als creature, here goes:

Erebos schreef:

Erebos, God of the Dead 3 zwarte mana
[god clause]
Your opponents can't gain life.
1 zwarte mana, Pay 2 life: Draw a card.
5/7
* Als enchantment: het lijkt erop dat lifegain iets aan het minderen is zonder tusks die overal rondvliegen, maar centaur healer en archangel of thune zijn nog steeds kaarten die hierdoor uitgezet worden. Carddraw op een indestructible stokje is goed, ook buiten monoblack speebaar, maar wordt waarschijnlijk overschaduwd door underworld connections, die kost minder "mana" en levens. als lifegain, of landdestruction problematisch worden, wint deze het van underworld connections, anders verwacht ik van niet. (wel jammer dat connections je veel devotion geeft, maar je wilt ze niet in hetzelfde deck spelen)
* als creature: indestructible dikzakken zijn altijd goed, 4 mana 5/7 is ver boven de curve, de vraag alleen is hoeveel boardpositie zwart gaat hebben. Vampire nighthawk, aristocrats en olivia waren de meest gespeelde zwarte permanents. Naar verwachting gaat blood baron of viskopa zijn opwachting maken in het nieuwe standard samen met lifebane zombie, maar dan zit je nog steeds niet aan 5 devotion. Het hangt er sowiezo van af of wit en groen net zo dominant aanwezig gaan zijn als ze waren (spoiler, ik denk het niet*) voordat we weten of de zombie nog steeds maindeckbaar is. Ik denk dat erebos een MBC achtig deck wil hebben vanwege zijn ablilities, het probleem is echter dat je hem dan nooit als finisher kunt gebruiken omdat je weinig permanents gaat hebben.
* wit zal danwel een weenie deck zijn in de vorm van UWR heroic of iets dergelijks, naar verwachting dumpt dat zijn hand te snel voro de zombie. andere optie is een controldeck met weinig witte creatures.

Purphoros schreef:

Purphoros, God of the Forge 3 Rode mana
[god clause]
Whenever another creature enters the battlefield under your control, Purphoros deals 2 damage to each opponent.
2 Rode mana: Creatures you control get +1/+0 until end of turn.
6/5
* als enchantment in een rdw of boros deck zou dit een mooie curve topper kunnen zijn, jammer genoeg heb je tegen die tijd al je weenies al wel op tafel, en zal zijn pandemonium het niet vaak doen. Het geeft je wel een outlet om je mana te gebruiken in de midgame voor de laatste damage. In een meer control versie met wincons als elspeth 3.0 en/of assemble the legion is het een heel mooi 1-2-tje, waar je de pomp ability niet vaak zal gebruiken.
* als creature, gelukkig geven alle creatures die je in je rdw deck hebt gedumpt je een hele hoop devotion, waardoor dit regelmatig een 6/5 indestructible dikzak kan zijn, een perfecte curve topper met cackler, ash zealot, reckoner, phoenix. Mocht je later een beest (bijvoorbeeld iets sufs als een cackler)topdecken krijgt ie direct extra value.

Nylea schreef:

Nylea, God of the Hunt 3 Groene mana
[god clause]
Other creatures you control have trample.
3:(g): : Target creature gets +2/+2 until end of turn.
6/6
* als enchantment Hmm... als er nou toch een manier was om veel mana te maken in groen..... Door de autotrample wordt combat heel moeilijk voor je tegenstander, elk beest heeft de potentie om behoorlijk diek te worden in een deck met maar een beetje ramp. Maar de cost is wel wat hoog. Ik vrees dat deze kaart overschaduwd wordt door alle andere dikzakken in Groen, denk bijvoorbeeld aan een Kalonian hydra of polukranos. Er is maar ruimte voor zoveel fat in een rampdeck, en ik ben niet overtuigd dat dit het beste ramptarget is. Misschien is er een plaats voor Nylea in een heroic deck, daar is haar ability veel relevanter, maar wat ik gezien heb doet me vermoeden dat je dan beeter thassa kunt spelen.
*Als creature: zie boven eigenlijk, ze zou het goed doen in een elves deck, maar de archdruid roteert. Misschien is er iets te brouwen met het nieuwe devotion landje, en de devotion man (zie spoiler), maar ook dan is de vraag weer of dit nou je goto target moet zijn, eerder genoemde bommen als de hydra's zijn meestal een safer bet. Als laatste nagel aan de kist is dit de god die het meest profiteert van een hoge devotion; en dus een voornamelijk monocolour deck, en met ravnica als tegenblok gaat een monogroen deck het niet halen vrees ik.

Spoiler:

Thassa schreef:

Thassa, God of the Sea 2 blauwe mana
[god clause]
At the beginning of your upkeep, scry 1.
1 blauwe mana: Target creature you control can't be blocked this turn.
5/5
Ik vind de castingcost van thassa oprecht verwonderlijk, alle andere goden kosten 3X, deze breekt met dat patroon.
* Als enchantment: Scry 1 in je upkeep is dikke value, dat alleen maakt deze kaart al zeer speelbaar.
De onblockability is in elk deck toe te passen, en erg goedkoop. dit alleen maakt Thassa al een speelbare kaart, zoals genoemd is ze een prima heroic enabler, en het lijkt erop dat UWR de kleuren zijn voor heroic. Juist in dat deck is haar lagere castingcost en goedkope ability erg nuttig. Ze zal niet snel creature worden, maar dat is geen ramp, als enchantment doet ze alles wat het deck nodig heeft, met scry als extra bonus.
* Als creature is het een 5/5 indestructable die ook nog eens niet te blocken is, dat is bijna beter dan aetherling, ware het niet dat aetherling sweepers en removal (lees: alles wat exiled) helemaal ontwijkt, verder schopt aetherling ook nog eens voor 5 unblockable damage voor 1 blauwe mana. Ik vrees dat ondanks de scry, aetherling voorlopig nog de kaart is waartegen thassa het aflegt in (vooral) control decks. Haar devotion is ook nog eens moeilijk online te krijgen in een dergelijk deck.

Heliod schreef:

Heliod, God of the Sun 3 witte mana
[god clause]
Other creatures you control have vigilance.
2 witte manawitte mana: Put a 2/1 white Cleric enchantment creature token onto the battlefield.
5/6
* als enchantment: ik ben niet echt onder de indruk van Heliod, vigilance is leuk, maar zonder +1/+1 is het niet echt een kaart waard. En 4 mana voor een 2/1 is niet echt iets waar ik het erg warm van krijg. Dan heb ik liever ponies. De interactie met ajani's chosen is leuk, maar het is een twee kaarten combo die bestaat uit twee matige kaarten die samen een marginaal beter effect geven, ik vind het de moeite niet.
* als creature: waarschijnlijk is het niet heel moeilijk om heliod online te krijgen, maar ik vrees dat je dan al snel in een boros deck beland, waar purphoros gewoon meer werk doet. De extra toughness is compleet irrelevant op een indestructible beest, en als "weenie" deck wil je voornamelijk scheef liggen, en extra damage doen. Vigilance legt het dan af tegen mass firebreathing en mini pandemonium. Misschien is er een naya/UWR herioc deck te bedenken, maar ook daar voegt heliod niet bijster veel toe vrees ik, dan kom ik weer bij thassa uit. Of voor de naya variant Nylea

Tot zover mijn slecht geinformeerde, op veel te weinig onformatie gebaseerde inzichten wat deze 5 erg interessante nieuwe kaarten betreft.
Ik hoop dat je je op z'n minst hebt vermaakt.

Laatst aangepast door Shard op zo sep 08, 2013 2:33 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5883
Leeftijd : 37
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [stargazing] New gods in new standard    za sep 07, 2013 10:14 am

De formatting is nog niet helemaal lekker Wink

Ik ben benieuwd hoeveel impact Porphuros + Assemble the Legion gaat hebben op standard. De nieuwe manabase lijkt een iets langzamer standard aan te kondigen, en aangezien Assemble nu al een speelbare finisher is, lijkt me dit wel een kanshebber. Enchantment removal gaat dan een stuk belangrijker worden!

Manascrewdriver

Aantal berichten : 1280
Leeftijd : 36
Registration date : 27-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [stargazing] New gods in new standard    za sep 07, 2013 6:56 pm

Hmm, bekijk je de pagna soms op een ipad/iphone? Ik merk dat safari problemen heeft met de url formatting, iexplorer gaf m wel goed weer.

Verder heb ik ook een denkfout gemaakt wat beroic betreft, ik nam (foutief) aan dat het triggert op targetten, maar het werkt alleen wanneer je hem target met spells, niet met abilities dus. Dat maakt de goden beduidend minder nutig is een (eventueel) UWR heroic deck, omdat je de devotion zeer waarschijnlijk niet gaat halen.
Purphoros is denk ik mijn persoonlijke favoriet (wat standard betreft in ieder geval) het is even de vraag wat slimmer is: elspeth of assemble, elspeth doet sneller meer dmg maar kan op meer manieren kapot. Ik denk dat elspeth over het algemeen de sterkere kaart is.

Honey Bunny

Aantal berichten : 5883
Leeftijd : 37
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [stargazing] New gods in new standard    zo sep 08, 2013 9:07 am

Nee, gewoon chrome op W7. De mana symbooltjes zijn bij mij niet zichtbaar, op de 2e witte mana in Heliod's activated ability na. Dit komt omdat er geen spaties aan beide kanten van de : staat. Dus 3:(b): gaat fout (bij mij in elk geval), maar 3 zwarte mana gaat goed. De url wordt ook niet goed getoond. Dit komt omdat je (dat is tenminste wat ik zie op mijn scherm) dubbele aanhalingstekens rond de url hebt gezet, zonder " om de url gaat het wel goed. Dus [url="www.google.nl"]google[/url] gaat fout, maar google gaat goed.

BerichtOnderwerp: Re: [stargazing] New gods in new standard    

Terug naar boven Ga naar beneden

[stargazing] New gods in new standard
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: