MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Wim Schepel en John Hamminga winnen de prereleases Ixalan! **Gefeliciteerd**
Danny wint de donderconstructed Modern op 14 september! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de Donderdraft van 7 september! **Gefeliciteerd!**
Pieter Bruins wint de donderconstructed van 29 september! **Gefeliciteerd**
Gijsbert wint de donderconstructed Modern van 5 oktober! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Before I die, I ....

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Before I die, I ....   vr aug 30 2013, 09:53

Zo maar een experiment. Ik heb een aanvraag gedaan voor TEDx Groningen en heb een aantal van mijn favoriete TED Talks nogmaals beluisterd. Before I die is een prachtige bron van inspiratie voor mij en ik dacht dat we konden kijken of we er een digitale versie van kunnen maken.
Je geeft aan wat je nog wilt bereiken, wat je wilt leren of wat je wilt zien.. etc etc.. alles mag en kan, wat maar iets zegt over jou

Hier gaat ie

Voordat ik dood ga, wil ik werk hebben gedaan dat écht bij mij past.

Ben benieuwd of meer mensen willen/durven
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   vr aug 30 2013, 10:04

Voor ik dood ga wil ik graag alles rechtgezet hebben wat ik in mijn leven verkeerd heb gedaan.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   vr aug 30 2013, 10:05

Voorat ik dood ga wil ik dat dit topic in Onzin geplaatst wordt.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7258
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   vr aug 30 2013, 10:10

Voordat ik dood ga wil ik gelukkig zijn. En daarmee bedoel ik goed in m'n vel zitten, lief zijn voor m'n partner, werk hebben dat ik leuk vind en mijn tijd kunnen besteden op nuttige en leuke manieren met de mensen waar ik van hou.

Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   vr aug 30 2013, 10:24

Dwarlorf schreef:
Voorat ik dood ga wil ik dat dit topic in Onzin geplaatst wordt.
Nu kan ik rustig sterven.
Terug naar boven Go down
darafayen
Legend
Legend

Aantal berichten : 1283
Leeftijd : 35
Registration date : 21-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di sep 03 2013, 10:31

Voordat ik dood ga wil ik mijn zoontje zien opgroeien en zijn eigen leven / gezin zien opbouwen. Zien hoe hij zich door zijn problemen heen slaat en er voor hem kunnen zijn als hij mij nodig heeft.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di sep 03 2013, 10:52

Dat lijkt mij een mooi doel Michiel!
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5782
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di sep 03 2013, 12:37

darafayen schreef:
Voordat ik dood ga wil ik mijn zoontje zien opgroeien en zijn eigen leven / gezin zien opbouwen. Zien hoe hij zich door zijn problemen heen slaat en er voor hem kunnen zijn als hij mij nodig heeft.
QFT Smile

Legendary Creature

Aantal berichten : 647
Leeftijd : 37
Registration date : 01-09-06

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di sep 03 2013, 15:05

Ik zou Antartica willen bezoeken.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di sep 03 2013, 15:29

Ik vind dat toch zo moeilijk voor te stellen, Martijn en Michiel, dat je het geluk van je kinderen hoger waardeert dan je eigen geluk. Het leven wat je nu hebt is toch het enige wat je hebt (religieuze debatten daargelaten), dus hoe kan je je eigen geluk zo afhankelijk maken van iets wat je totaal niet in handen hebt? Mind you, dit is de controlfreak/kinderloze talking Very Happy

darafayen
Legend
Legend

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di sep 03 2013, 22:53

afterparty05 schreef:
Ik vind dat toch zo moeilijk voor te stellen, Martijn en Michiel, dat je het geluk van je kinderen hoger waardeert dan je eigen geluk. Het leven wat je nu hebt is toch het enige wat je hebt (religieuze debatten daargelaten), dus hoe kan je je eigen geluk zo afhankelijk maken van iets wat je totaal niet in handen hebt? Mind you, dit is de controlfreak/kinderloze talking Very Happy
Ik kan niet voor Martijn spreken, maar als ik mijn zoontje gelukkig zie dan wordt ik daar zelf gelukkig van. En dat geeft mij meer voldoening dan iets anders. Dit komt denk ik doordat je kind je volledig, zonder twijfel en met volledige overgave vertrouwd en ervan uit gaat dat jij voor hem zorgt.

Terug naar boven Go down
HoKuZpOkUz
Ik ben beter dan Pannekoek

Aantal berichten : 198
Leeftijd : 30
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   zo nov 10 2013, 16:43

Een boek schrijven en een zoon op de planeet zetten:)
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 08:34

darafayen schreef:
afterparty05 schreef:
Ik kan niet voor Martijn spreken, maar als ik mijn zoontje gelukkig zie dan wordt ik daar zelf gelukkig van.
Again, QFT. Ik kan ook niet uitleggen hoe het is om een kind te hebben, er is simpelweg geen vergelijk mogelijk, maar ondertussen weet ik wel dat Thijmen's geluk mijn geluk is. Ook al heb je het niet (volledig) zelf in handen, toch hoop ik voordat ik dood ga hem gelukkig op te zien groeien en volwassen te worden. Ik zie niet in hoe het onvermogen van mij om volledige controle over de uitslag uit te oefenen de wens invalideert. Tenzij jij van mening bent dat je geluk alleen kunt vinden in dingen waar je 100% controle over hebt. In dat geval zijn we het grondig oneens, maar dan snap ik je uitspraak.

BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 09:36

Ik bedoelde het meer vanuit een hedonistisch (in de theoretische betekenis, niet de gebruikelijke sexbetekenis) perspectief: als het nastreven van geluk en plezier het hoogste goed is, is het nogal wat om het actieve nastreven aan de kant te leggen om dusdanig veel tijd en energie te steken in iets wat je totaal niet in handen hebt. En daarmee dus je mogelijkheden om direct geluk en plezier na te streven beperkt. Het is die afweging die ik veel mensen zie maken, en waar ik soms aan twijfel (richting mezelf dan, niet richting anderen).

Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 16:14

Als je zo redeneert past het krijgen van kinderen sowieso niet in een puur hedonistisch perspectief (tenzij je een hele slechte ouder wilt/kunt zijn), aangezien ouderlijke verantwoordelijkheid de mogelijkheden om enkel en alleen je eigen geluk en plezier na te streven hoe dan ook beperkt. Hetzelfde geldt overigens (in mindere mate) ook voor het hebben van een relatie, ook daarin (again, tenzij je een hele slechte partner wilt/kunt zijn) heb je rekening te houden met de behoeften van je wederhelft.

Dat betekent volgens mij dat, zowel in de relatie met je kind als met je partner, je een gedeelte van je energie in het nastreven van je eigen geluk steekt, en een gedeelte in het gelukkig maken van je kind en/of partner. In een harmonische relatie betaald zich dat uit in een wederzijdse (al dan niet bewuste) investering van je kind en/of partner in jouw geluk.

Daarnaast, hoezo hebben we de uitkomst van onze wens totaal niet in de hand? Wij scheppen zelf de randvoorwaarden (het gezin, de relatie met je kind) om die wens werkelijkheid te kunnen laten worden. Dat betekent niet dat je er 100% controle over hebt, maar dat geldt volgens mij ook voor andere wensen.

Manascrewdriver

Aantal berichten : 1280
Registration date : 27-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 17:00

Ik moest ff zoeken of het nou xkcd of phdcomics was (het bleek de laatste). Maar deze strip geeft een behoorlijk goede weergave van het ouderschap in mijn ogen:

Zo is er bijvoorbeeld de frustratie van je kind niet begrijpen, er niet mee kunnen communiceren maar weten dat er iets niet in de haak is.  
Maar nog diezelfde avond het onbeschrijfelijke gevoel dat hij bij jou (en alleen bij jou) zich geborgen en veilig voelt om vervolgens tegen je aan in slaap te vallen.

En de menselijke geest is zeer goed in staat negatieve ervaringen af te zwakken, en soms zelfs volledig te vergeten, terwijl juist de positieve ervaringen voor altijd onthouden worden.
Puur wetenschappelijk gezien lijkt het daardoor dat het hebben van een kind je gelukkiger maakt.

Anderzijds kun je ook nog het aspect "living vicarously trough others" beschouwen, waarbij je geniet van terugzien van de invloeden die je op deze persoon hebt gehad(dat klinkt wat duister...)

Maar feit is, statistisch gezien is ouder zijn afzien. Je spendeert kapitalen om iemand op te voeden met als enige doel dat ze je verlaten en je hart breken. De puberteit is een nodige fase in iemands ontwikkeling waarin hij/zij zichzelf als individu gaat ontplooien en zich actief afzet tegen de gevestigde orde om zijn/haar eigen leven te starten...kan niet wachten...
Gelukkig eindigt het niet met de puberteit Smile. En gelukkig is het leven geen statistiek.

(Vooral) als man is het makkelijk tegen al deze struikelblokken aan te kijken en ze niet eens te willen overkomen, daarom zijn vrouwen gelukkig anders.
Ikzelf wordt steeds gekker met en van mijn zoon naarmate hij ouder wordt en ik meer interactie met het mannetje kan hebben, dat is iets wat ik bij veel vaders hoor....

Ik begin de draad kwijt te raken (lange dag...), denk dat ik maar gewoon op send ram en wel zie wat men er van vindt Smile

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 17:34

Mooie omschrijving Martijn (en Martijn).

Ikzelf heb geen kinderen, de wens ook nooit gehad, mijn vriendin heeft er 2, eentje van 21 en een ventje van 23. Hoewel het mijn kinderen niet zijn heb ik wel het gevoel om ze te behoeden voor fouten (die ik zelf heb gemaakt, ik zie ze van ver aankomen). Ben ik nu ook een soort papa?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 18:11

Volgens mij zijn de meeste mensen juist evolutionair geneigd om negatieve ervaringen eerder te onthouden. Maar goed, ik ben ook gek met mijn nichtje en dat is nog niet eens mijn eigen kind. Maar goed, ik ervaar dan ook voornamelijk de lusten en niet de lasten.
Terug naar boven Go down
Onzin
Legendary Creature

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 18:25

Dwarlorf schreef:
Volgens mij zijn de meeste mensen juist evolutionair geneigd om negatieve ervaringen eerder te onthouden. Maar goed, ik ben ook gek met mijn nichtje en dat is nog niet eens mijn eigen kind. Maar goed, ik ervaar dan ook voornamelijk de lusten en niet de lasten.
Nee, evolutionair gezien worden positieve dingen beter onthouden dan negatieve. Vrouwen bijvoorbeeld zouden dan waarschijnlijk ook maar 1 keer willen bevallen en daarna nooit meer. Zoveel pijn levert wel een negatieve respons (echter de geboorte geeft ook een positieve respons, die ook zwaarder weegt).

Maar het is wel zo dat gevaarlijke dingen/situaties onthouden worden, zodat je niet steeds dezelfde fouten maaktt Bijvoorbeeld hard de trap aflazeren, zorgt er de volgende keer voor (als je nog leeft, laten we daar van uit gaan Wink ) dat je iets voorzichtiger de trap af gaat....
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 20:26

Onzin schreef:
Dwarlorf schreef:
Nee, evolutionair gezien worden positieve dingen beter onthouden dan negatieve. Vrouwen bijvoorbeeld zouden dan waarschijnlijk ook maar 1 keer willen bevallen en daarna nooit meer. Zoveel pijn levert wel een negatieve respons (echter de geboorte geeft ook een positieve respons, die ook zwaarder weegt).
Het internet zegt anders van niet.

https://www.google.nl/search?q=negatieve+ervaringen&oq=negatieve+ervaringen&aqs=chrome.0.69i57j69i62l3.4808j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=negatieve+ervaringen+beter+onthouden&safe=off&spell=1
Terug naar boven Go down
Onzin
Legendary Creature

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   ma nov 11 2013, 23:30

Ook dit is internet, dit is neutraler Smile maar voor het volledige verhaal moeten we een proefschrift doorpluizen.

http://www.umcg.nl/NL/UMCG/Agenda/Promoties/Pages/Stresshormonen_reguleren_ook_geheugen_voor_positieve_ervaringen.aspx
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di nov 12 2013, 08:16

Dat is waar maar 1 proefschrift maakt nog geen zomer. :-) Ik zou het wel willen lezen. Iemand met contacten op de RUG en daar aan kan komen?
Terug naar boven Go down
darafayen
Legend
Legend

BerichtOnderwerp: Re: Before I die, I ....   di nov 12 2013, 08:17

André Pannekoek schreef:
Mooie omschrijving Martijn (en Martijn).

Ikzelf heb geen kinderen, de wens ook nooit gehad, mijn vriendin heeft er 2, eentje van 21 en een ventje van 23. Hoewel het mijn kinderen niet zijn heb ik wel het gevoel om ze te behoeden voor fouten (die ik zelf heb gemaakt, ik zie ze van ver aankomen). Ben ik nu ook een soort papa?
Ja, in mijn ogen wel (ook al ben je meer een soort van surrogaat-papa) Laughing 

Terug naar boven Go down

Before I die, I ....
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: NON-MAGIC :: De Huiskamer-
Ga naar: