MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 december! **Gefeliciteerd!!!**
Donald wint het moderntoernooi van 29 november! **Gefeliciteerd**
Andrť wint het Open Gronings Kampioenschap 2018! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de donderdraft van 8 november! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de PPTQ van 28 oktober! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Boerma
Judge
Judge

Aantal berichten : 2588
Leeftijd : 31
Registration date : 14-05-13

BerichtOnderwerp: [Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013   do aug 22 2013, 12:45

Dit vooraf: Ik heb alles verloren, behalve de twee games die ik won. Dit verhaal schrijf ik niet opdat jullie kunnen leren van mín briljante plays, maar opdat ik nog eens na kan denken over mín domme acties. Misschien word ik dan ooit nog eens goed in dit spelletje.

Voorbereiding

Voor mijn gevoel heb ik al sinds de Tachtigjarige Oorlog geen Constructed meer gespeeld. Hoe bouw je ook alweer een deck? Ik heb hier ťťn half-af deck liggen dat bedoeld is om dingen mee te winnen, dus besluit ik om daar maar aan te gaan schaven. Een deck spelen dat ik ken, lijkt me sowieso goed voor mín kansen. En High Tide combo spelen is net als fietsen: dat verleer je niet.

Ik kom er al snel achter dat mono-blauw storm-combo hem gaat niet worden in Peasant, want je hebt niets om al die potentiŽle blauwe mana in te stoppen. Grapeshot? Nee, als ik toch niet meer op instant-snelheid kan winnen, dan doe ik het maar gewoon in de combat phase. Barbaars, maar soit. Dit is mín lijst:

Who's afraid of Red, Yellow and Blue? schreef:
4 Brainstorm
1 Daze
4 Disrupt
2 Fling
4 Gitaxian Probe
2 Infiltrate
6 Island
4 Kiln Fiend
4 Lava Dart
4 Manamorphose
8 Mountain
4 Mutagenic Growth
2 Psychotic Fury
1 Remand
2 Snap
4 Terramorphic Expanse
3 Wee Dragonauts
1 Nivix Cyclops

Sideboard:

4 Careful Study
4 Mental Misstep
3 Reckless Charge
1 Red Elemental Blast
2 Sleight of Hand
1 Wee Dragonauts
Waarom speel ik geen X? Heel waarschijnlijk omdat ik geen X heb, of te weinig. Het liefst zou ik bijvoorbeeld 4 Nivix Cyclops spelen in plaats van de Dragonauts, want met +3/+0 in plaats van +2/+0 per spell ben je veel sneller rond.

Ik kijk nog even naar de decklijsten van de vorige paar qualifiers om te zien waar ik van ga verliezen. De decks waar ik in ieder geval een plan tegen wil hebben zijn Faeries, MBC, MUC, White Weenie, Affinity en RDW. Tegen control-decks, waar ik RDW voor het gemak ook even bij reken, wil ik het geluk hebben dat ik af kan gaan voordat ze mín beesten slopen. Het sideboardplan is, een beetje afhankelijk van hoe mín pet staat, -2 Snap, -2 Infiltrate, -2 Fling, +1 Dragonauts, +5 counters (om in een klap af te gaan) of -2 Snap, -2 Infiltrate, +1 Dragonauts, +3 Reckless Charge (voor redundancy). Tegen Affinity, White Weenie en de meeste creature-bases decks denk ik dat ik meestal vijf beurten heb voordat ze zoín bordpositie hebben dat ik kansloos ben. In game 1 moet ik dus weer gewoon zorgen dat ik snel genoeg ben. Na het sideboarden wil ik -6 counters, +6 cantrips spelen. De rest van het plan is tempo, tempo en nog eens tempo. Ik speel een deck met praktisch nul interactie; in theorie is dat een redelijke bescherming tegen domme fouten van mijn kant. We zullen zien.

Games

Ronde 1 - Siebe (MUCpost)
In game 1 ga ik all-in terwijl ik weet dat Siebe een Repeal heeft die ik niet kan tegenhouden. Ik ben een ei. For what itís worth (niks, want ik heb verloren): die 32 punten schade zaten er wel in. In de tweede pot houd ik een hand met vijf kaarten zonder beest. Ik cycle wanhopig door al mín cantrips heen en ga kansloos 0-2.

Ronde 2 - Bye
Goudvissen kan ik hebben. 3-0.

Ronde 3 - Jasper (Infect)
Infect is ongeveer even snel als mijn deck, dus ik moet gewoon twee keer op beurt 3 winnen. Dat lukt. Verder niet veel over te zeggen: 2-0.

Side event - Modern tegen Jasper

Ronde 4 - Chris (Slivers)
In game 1 speel ik een Mountain en Lava Dart, waarop Chris denkt dat ik Burn speel. Dat zou een betere speler vast tegen hem kunnen gebruiken. Ik niet. Chris resolvet een ∆ther Vial en legt meer Slivers neer dan ik aan kan. Als ik mín sideboard pak probeer ik me te herinneren of ∆ther Vial 1 of 2 mana kost. Ik gok op 1 en gooi alle vier Mental Misstep erin. Goede gok, maar verder bak ik er niks van: 0-2.

Ronde 5 - Jan (White Weenie)
Duizend strafregels: Ik mag geen Mother of Runes laten liggen. Ik hou een nare hand met twee Dragonauts, Kiln Fiend, Mountain, Island en een random cantrip. Op beurt vier ga ik af met een Dragonauts en een Fiend, omdat ik anders tegen een muur van vervelende witte mannen aanloop. Ik heb drie cantrips, maar pak land, land en land, en blijf op 14 damage steken. Daarna heeft Jan een veel betere positie op het bord en met topdecken ga ik het sowieso niet winnen. Hier had ik meteen moeten scoopen. Nu hebben we ongeveer vijf minuten voor game 2. Ik leg op beurt 2 een Kiln Fiend neer, maar Jan heeft een Standard Bearer liggen voordat ik mín combo rond heb en die krijg ik niet weg: 0-2.

Lessons learned

0. Suboptimale kaarten spelen is suboptimaal.
Lijkt me helder.

1. Mulligans nemen kan eigenlijk niet uit.
Om af te gaan moet ik een stuk of zes spells casten; met minder dan vijf kaarten op hand is de kans dat ik midden in de combo mooie dingen bijpak best wel klein. Dit hangt een beetje samen met punt 2:

2. Achttien cantrips is niet genoeg.
Zeker niet als zes conditional zijn (Disrupt, Psychotic Fury). Dit deck wil heel graag Gush of zo hebben: iets waarmee ik mín hand kan vullen.

3. Met vier fetches kan ik Brainstorm niet misbruiken.
In eerste instantie had ik 4 Terramorphic Expanse en 4 Evolving Wilds op de lijst gezet, maar ik heb de helft geschrapt omdat ik dacht dat zoveel fetches spelen mín tempo zou verprutsen. Blijkbaar verprutsen slechte draws mín tempo nog meer.

4. Dit counterpakket is nogal wonky.
Ik had van tevoren verwacht dat ik me vaker door een control-deck heen moest worstelen, maar dat viel wel mee en bovendien had ik een counterwar sowieso niet gewonnen. De paar keer dat ik Daze en Remand pakte was ik er niet blij mee en Disrupt doet ď1U: Draw a cardĒ in de meeste matchups. Dat ik hem nog een paar keer zo heb gebruikt geeft wel aan hoe erg ik om card draw verlegen zat.

En de belangrijkste:

5. Wat een rotdeck.
Als je de combo meteen hebt, is het he-le-maal niet leuk om te spelen. Als je de combo niet meteen hebt, kan je wel inpakken. Er is misschien een droomscenario waarin het deck wel consistent presteert ťn het spel voor jou en je tegenstander interessant blijft, maar dat zie ik niet gebeuren. Bij de volgende keer Peasant speel ik dus wat anders. Suggesties zijn welkom.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://boer.ma
Schepijs
Pro Player

Aantal berichten : 1738
Leeftijd : 32
Registration date : 30-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013   do aug 22 2013, 13:13

Zelfspot moet ik altijd erg van lachen, verder denk ik dat je jezelf wat meer credit mag geven. Je hebt waardevolle lessen geleerd en ik heb dan ook de vraag, hoe zou jouw lijst er nu uit zien dan? (los van het feit dat je het deck niet leuk vindt)
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 118
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013   do aug 22 2013, 13:26

Tegen mij had je wel 2 keer de beurt 3 kill, maar je speelde het verder wel goed. Je had keuzes kunnen maken die een andere uitkomst tot gevolg hadden kunnen hebben...
https://magicgroningen.editboard.com
Boerma
Judge
Judge

Aantal berichten : 2588
Leeftijd : 31
Registration date : 14-05-13

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013   wo aug 28 2013, 19:42

@Schepijs schreef:
Zelfspot moet ik altijd erg van lachen, verder denk ik dat je jezelf wat meer credit mag geven. Je hebt waardevolle lessen geleerd en ik heb dan ook de vraag, hoe zou jouw lijst er nu uit zien dan? (los van het feit dat je het deck niet leuk vindt)
Ik had het deck nu gebouwd met het idee dat je combo/control wil doen. Dat wil je niet. Het control-gedeelteóals je een handjevol zachte counters zo mag noemenóspeelde ik primair om mín combo te beschermen, maar in de meeste games zat het me vooral in de weg. Ik neem in eerste instantie aan dat we het deck willen ombouwen naar een puur combodeck.

Om betrouwbaar af te gaan wil je in je eerste 10 draws 3 of 4 land hebben, en liever 3 dan 4. Als je 18 land totaal speelt, dan is je verwachtingswaarde dat je over de eerste 10 kaarten bijna precies 3 land trekt. Je wil ook ťťn beest zien in je openingshand en verder mogen ze onderop liggen. Met 8 creatures totaal zit de verwachtingswaarde voor het aantal beesten in je openingshand net onder 1. Ik denk dus dat 18/8/34 de ideale verhouding land/creatures/spells is. Dat kan je checken met behulp van een rekenmachine. Smile

Je lijst wordt dan:
10 Islands en Mountains
4 Terramorphic Expanse
4 Evolving Wilds
4 Kiln Fiend
4 Nivix Cyclops
34 instants en sorceries

Die 34 moeten allemaal proactief zijn en je dichterbij de winst brengen. Dat betekent dat ze je beest moeten boosten (+X/+Y, double strike, unblockable, etc.), kaarten pakken, of schade doen. Het tweede criterium is dat ze zoveel mogelijk gratis moeten zijn. Ik zou ze zo invullen:

4 Manamorphose
4 Mutagenic Growth
4 Gitaxian Probe
4 Ponder
4 Brainstorm
4 Lava Dart
3 Assault Strobe
3 Shadow Rift
2 Gush
2 Fling

Waarom deze invulling? Manamorphose, Mutagenic Growth en Gitaxian Probe zijn insane en iedere lijst met minder dan vier van elk is suboptimaal. Ponder en Brainstorm zijn restricted in Vintage, wat altijd een goede indicatie is dat je er vier in je combodeck wil stoppen. Lava Dart met flashback doet 2 damage meer dan Lightning Bolt en dat is ook dikke prima. Assault Strobe en Shadow Rift zijn insane, maar je speelt maar drie van elk omdat je er maar eentje hoeft te zien. Tenslotte twee elk van Gush en Fling, omdat ze je uit lastige situaties kunnen redden, maar je wil er nooit twee van pakken.

Een aantal mensen vroeg me waarom ik geen Delver of Secrets speelde. Delver wil ook een heleboel instants en sorceries om zich heen hebben, maar komt beter tot zín recht in een meer controlling deck, samen met Young Pyromancer. Ik denk ook dat dat de beste manier is om dit deck leuk te maken.
http://boer.ma
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013   wo aug 28 2013, 20:47

Ik zie maar 8 beesten waarmee je wil winnen, dat lijkt mij nogal fragiel. Ik zou ook 4 wee dragonauts spelen en kaarten als mizzium skins.
Schepijs
Pro Player

Aantal berichten : 1738
Leeftijd : 32
Registration date : 30-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013   do aug 29 2013, 07:29

Ik denk inderdaad dat Andre een punt heeft, ik zou iets meer creatures (2) spelen en/of mizzium skeins of een toppertjes als Apostle's Blessing.

Verder denk ik dat in een deck als dit Lotus Petals ook heel nice zijn om een beurt eerder af te kunnen gaan.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013   

[Tournament Report] Peasant 18 augustus 2013
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: