MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het legacytoernooi van 4 november! **Gefeliciteerd**
Pieter wint de donderconstructed Modern op 2 november! **Gefeliciteerd**
André Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Pieter Bruins wint de donderconstructed van 2 november! **Gefeliciteerd**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[PRIMER] Shardless BUG for Dummies

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Pim
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 192
Leeftijd : 29
Registration date : 29-03-11

BerichtOnderwerp: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   wo jul 24 2013, 15:22

Shardless BUG voor Dummies

1. Introductie

Zoals veel van jullie inmiddels wel gezien (en gevoeld Razz) hebben speel ik al een tijdje Shardless BUG tot redelijk succes. Voorafgaand aan GP Utrecht twijfelde ik een tijdje of ik mee wilde doen met het main event, maar gelukkig werd ik op tijd verstandig en besloot ik legacy te gaan spelen. Stoneforge-decks was ik inmiddels wel een beetje klaar mee dus ik ging op zoek naar een nieuw deck en kwam uit op Shardless BUG.

Tot nu toe heb ik er 5 toernooien mee gespeeld en dit zijn mijn resultaten:
Legacy warmup GP Utrecht: 1ste plek
Legacy Championships: 2de (Op basis van standings, top 8 werd gesplit)
GPT Straatsburg in Utrecht: 1ste plek
GPT Straatsburg in Groningen: Top 8
Legacy GMTQ: Top 4

Middels dit artikel wil ik mensen die er aan zitten te denken dit deck te gaan spelen een aantal handvatten geven om mee te beginnen, evenals uitleggen waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt. Deze guide is niet uitsluitend en mijn keuzes staan open voor discussie.

2. Waarom moet je dit deck wel/niet spelen?

Dit is een deck voor jou als je er van houdt om veel kaarten te pakken, interactie te hebben met je tegenstander en verslaafd bent aan value. Dit is geen deck voor jou als jouw idee van een leuke tijd is om je tegenstander te manascrewen of in een beurt dood te maken.

3. De decklist

Op dit moment is dit de lijst die ik speel:

Maindeck:
Creatures (14)
4 Deathrite Shaman
4 Tarmogoyf
2 Baleful Strix
4 Shardless Agent

Planeswalkers (5)
2 Liliana of the Veil
3 Jace, the Mind Sculptor

Instants & Sorceries (18)
4 Ancestral Vision
4 Brainstorm
3 Thoughtseize
4 Abrupt Decay
2 Hymn to Tourach
1 Maelstrom Pulse

Lands (23)
4 Underground Sea
3 Tropical Island
2 Bayou
4 Polluted Delta
3 Misty Rainforest
3 Verdant Catacombs
2 Creeping Tar Pit
2 Wasteland

Sideboard
1 Thoughtseize
2 Nihil Spellbomb
1 Umezawa’s Jitte
1 Maelstrom Pulse
1 Krosan Grip
2 Dismember
2 Engineered Plague
1 Venser, Shaper Savant
4 Force of Will

Als dit voor jou op een stapel goede kaarten in zwart, blauw en groen lijkt dan klopt dat redelijk. Dat is het namelijk ook, maar dat is niet per se iets negatiefs. Dit geeft namelijk wel flexibiliteit om kaarten te vervangen op basis van de metagame die je verwacht, zonder daarmee direct de kern van het deck aan te tasten waardoor je in de knoop komt. Dat gezegd, Deathrite, Tarmogoyf, Shardless Agent, Ancestral Vision en Brainstorm zijn redelijk edel in dit deck.

Het doel van dit deck is enigszins eenvoudig, card advantage & value behalen. Om deze reden zit het deck vol met ‘2-for-1’s’. Als je dit deck zou classificeren zou ik het onder de tapout midrange decks scharen. Het deck wilt iedere beurt z’n mana zo efficiënt mogelijk gebruiken en in de midgame (beurt 4 – 8) 2 of meer spells per beurt gaan casten.

4. Toelichting op een aantal keuzes

Geen maindeck Force of Will?
Dat klopt. Ten eerste, wat de meeste mensen die niet bekend met legacy zijn (wat het grootste deel van de mensen die M:tG speelt waarschijnlijk is) zich niet realiseren is dat Force of Will eigenlijk een hele slechte kaart is, maar je hebt hem wel nodig. De tijd dat ik legacy speel merk ik dat het aantal mensen dat combo speelt steeds minder wordt en het is nu op een punt gekomen dat ik denk dat maindeck FoW’s niet meer nodig zijn. De kans is groot dat je game 1 verliest, maar game 2 en 3 worden zoveel beter dat dat niet zoveel uit maakt. Ik kies er op dit moment voor om te winnen van de eerlijke decks.

Er is wel redelijk makkelijk ruimte voor FoW’s te maken, mocht je dit willen. Je kunt 2 Hymn’s naar het sideboard verplaatsen en 2 FoW’s naar het mainboard.

Geen andere counterspells?
Nee, je speelt liever geen counterspells met een CMC < 3 i.v.m. Shardless Agent. Hierin cascaden is een ‘wiff’. De 3 mana counterspells zijn het niet waard om te spelen.

De planeswalkers
Liliana – Planeswalkers zijn een stuk beter geworden met de veranderingen in de ‘planeswalker uniqueness rule’, daarnaast heeft Liliana het voordeel dat ze erg goed te casten is turn 2 met behulp van Deathrite Shaman. Hoe krachtig Liliana is hoef ik niet uit te leggen, de reden dat ik haar maindeck speel is voor de hiervoor beschreven ‘nut’-draw en door de populariteit van Deathblade/Stoneforge decks. Met name Geist of Saint Traft is anders game 1 lastig te beantwoorden.
Late game kun je je extra fetchlands en discard spells die anders dood zijn perfect picthen aan Liliana’s +1.

Jace – Tsjah, het is Jace… En wat is er beter dan turn 4 Jace? Turn 3 Jace. Maar het geeft ook een alternatieve win-con als het bord vol ligt. Daarnaast speelt dit deck geen counterspells en kunnen top decks van je tegenstander slecht voor je uit pakken, met Jace kun je deze beheersen. Ik fateseal met dit deck vaker dan met bijv. UW(x) (control)decks.

Brainstorm
Brainstorm is niet dezelfde kaart in verschillende decks en moet dus ook verschillend gebruikt worden. Ik krijg wel eens commentaar dat ik end of turn mijn fetchland gebruik en Brainstorm, dat is toch zonde? Ja, als je een control deck speelt dat opzoek is naar bepaalde antwoorden en de nutteloze kaarten wilt weg schudden wel. In dit deck is Brainstorm een belangrijk middel om je Shardless Agents voor te bereiden. End of turn Brainstormen en de beurt daarna Shardless Agent spelen die cascade in een Ancestral Vision, Hymn to Tourach of een Abrupt Decay is niet iets dat bij toeval gebeurt.

De manabase
Ik speel in vergelijking tot veel andere lijsten een extra landje. Ik wil de eerste 4 beurten geen landdrops missen en kies er daarom voor om een extra landje te spelen. Je kunt in Shardless BUG decks 22 land spelen, maar dan zou je waarschijnlijk naar 2 Jace moeten gaan.

Daarnaast denk ik dat welk deck je ook speelt dat je minimaal 10 fetchlands wilt als je Deathrite Shaman speelt. De 2 extra Wastelands helpen Deathrite ook.

Over Wasteland gesproken, dit deck speelt Wasteland hoofdzakelijk als antwoord op problematische landjes zoals Academy Ruins, Creeping Tar Pit, etc. Het heeft geen mana denial plan zoals Delver decks, gebruik ze ook niet zo! Op het moment dat je tegenstander 5 duals heeft en jij pakt een Wasteland, gebruik niet je Wasteland ‘omdat het kan’. Je kunt de mana zelf waarschijnlijk een stuk beter gebruiken om je spells uit te spelen.

Creeping Tar Pit is een all-star om druk te zetten op planeswalkers van je tegenstander. Met de M14 regel is dit belangrijker dan ooit.

Een overweging is nog om een basic Swamp en basic Forest te spelen, ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat dit nodig is, maar ik vind het op zich geen slecht idee. Zou wel handig zijn om dan 4 Verdant Catacombs te spelen in plaats van 4 Polluted Delta.

5. Sideboard keuzes

1 Thoughtseize
Aanvulling op de 3 maindeck. Ik board ze met name in tegen Stoneforge Mystic decks, combo decks en andere matchups waar je levenspunten niet veel uitmaken. Tegen Stoneforge decks is het verstandig te wachten tot ze hun Mystic uitspelen en daarna hun Batterskull uit hun hand te vissen.

2 Nihil Spellbomb
Cascade’able graveyard hate, die ook nog eens een kaart pakt. Goed tegen Nimble Mongoose/Tarmogoyf decks (RUG & BUG), Dredge en andere graveyard-based strategieën.

1 Umezawa’s Jitte
Verwoestend tegen eerlijke decks, je kunt er in cascaden en nu beide kanten van de tafel er een kunnen hebben liggen is hij niet meer zo awkward tegen Stoneforge Mystic decks, die hem altijd betrouwbaarder konden opzoeken. Nu is jouw Jitte niet meer een Vindicate op hun Jitte en vind ik hem de moeite waard. Om deze reden speel ik nu ook maindeck Baleful Strix.

1 Maelstrom Pulse
Catch-all antwoord op Entreat the Angels, Lingering Souls, planeswalkers, Leylines, etc. Vult de maindeck Pulse aan.

1 Krosan Grip
Met name een antwoord op een loslopende Batterskull, daarnaast pakt het ook dingen als Hiveminds (1 Pact of the Titan kun je vaak wel betalen met Deathrite Shaman) en andere vervelende artifacts & enchantments.

2 Dismember
Antwoord op Tombstalker, Notion Thief (hoewel dit echt geen speelbare kaart in legacy is), Tarmogoyfs en turn 1 Deathrites. Mocht je geen van deze decks tegenkomen, maar wel veel Elves, Goblins, etc. zou je Ghastly Demise, Disfigure of andere antwoorden kunnen overwegen. Ik kies toch voor Dismember omdat het een stuk flexibeler is en je vaak niet eens 4 leven hoeft te betalen.

In dat geval heeft Disfigure waarschijnlijk de voorkeur boven Ghastly Demise, Disfigure pakt Deathrite Shaman's wat in deze meta erg relevant is. Ghastly Demise pakt dan weer Tarmogoyf, maar daar heb je ook Abrupt Decay voor.

2 Engineered Plague
Dit was eerst Pernicious Deed, zeker een krachtigere kaart, maar gewoon te langzaam naar mijn mening. Tegen Sam Black’esque zombie decks pakt een Plague op spirit alle Lingering Souls tokens, maar ook Bloodghast, wat veel mensen vergeten. Tegen Goblins en Elves behoeft Plague hopelijk geen uitleg. Turn 2 Plague is tegen deze tribal decks vaak game over.

1 Venser, Shaper Savant
Met name tegen Show & Tell decks. Sower of Temptation is beter als ze Emrakul/Griselbrand in play leggen, maar Venser heeft het voordeel dat hij ook Omniscience opruimt.

4 Force of Will
Voor de combo-kids.

6. Kaarten die ik niet speel

Dark Confidant
Dit deck heeft een minder pijnlijke cardadvantage engine in Shardless Agent, gecombineerd met Ancestral Vision. Daarnaast gebruikt dit deck zijn leven sterk als resource en beland je vaak rond de 7 leven. Dark Confidant werkt dat plan tegen door zelf van je leven te snoepen.

Delver of Secrets & Nimble Mongoose
Deze kaarten vind je in meer tempo decks die z.s.m. gewonnen willen hebben. Wij hebben daar weinig interesse in en bouwen liever een bord en cardadvantage op. Deze creatures zijn in de latere beurten snel snel irrelevant en hebben dus weinig te zoeken in een dergelijk deck.

Tombstalker
Zeker geen slechte finisher, maar naar mijn ervaring niet nodig. Op het moment dat je controle hebt zijn de meeste creatures genoeg. Tarmogoyf komt sneller in het spel en doet hetzelfde. Ook vullen wij ons graveyard niet snel zoals Delver decks dat doen met Ponders, Brainstorms, Stifles, Dazes en Wastelands.

Daze, Stifle, 4 Wasteland, Submerge
Tempo troep, zeker geen slechte kaarten, maar dit is voor de Delver decks. Wij hebben niet vroeg genoeg een klok liggen dat we kunnen kapitaliseren op de gewonnen tijd, mana investering & mana screw van onze tegenstander.

Vendilion Clique
Geen slechte kaart, maar dit deck hoeft geen mana open te houden wat het flash aspect minder belangrijk maakt. Daarnaast hebben we toegang tot Thoughtseize en Hymn to Tourach, waar we ook in kunnen cascaden. Vendilion Clique is hierdoor een minder goede optie.

Sower of Temptation
Was goed toen Show & Tell nog alleen creatures in het spel legde, maar nu is het meestal Omniscience, wat Venser beter maakt voor een dergelijk effect.

Golgari Charm
Geen slechte sideboard kaart, ik heb alleen gekozen voor een meer permanente oplossing in Engineered Plague. De regeneration is niet zo vaak van toepassing, het opruimen van enchantments kan handig zijn. Als je meer flexibiliteit wilt is dit zeker een optie.

Pernicious Deed
Vult dezelfde plek als Golgari Charm en Engineered Plague. Valt te overwegen, maar de algemene consensus is dat hij net iets te langzaam is.

Massacre
Heel goed tegen witte creature decks, maar Gaddock Teeg maakt hem niet te casten wat hem redelijk matig maakt in mijn ogen.

Snapcaster Mage
Je tapt vaak uit als je gaat cascaden, dat maakt Snapcaster een stuk minder goed. Daarnaast moet je ook iets bruikbaars in je graveyard hebben liggen. Al met al een redelijk awkward cascade target.

7. Andere sideboard opties

Hieronder nog een aantal kaarten die je kunt overwegen sideboard te spelen (in willekeurige volgorde):

- Chill
- Golgari Charm
- Mindbreak Trap
- Life from the Loam
- Ratchet Bomb / Powder Keg
- Virtue's Ruin / Dread of Night (Perish zou ik niet adviseren)
- Ghastly Demise / Disfigure
- Duress
- Grafdigger's Cage
- Whipflare (i.c.m. 1 Badlands side)
- Seal of Primordium
- Go for the Throat
- Disfigure

Wat ik bij sideboard kaarten altijd belangrijk vind is of je er wel of niet in kunt cascaden en of ze dan wat doen. Dat is de reden dat ik bijvoorbeeld voor Krosan Grip boven andere artifact/enchantment destruction kies. Er zal niet altijd een artifact of enchantment in het spel liggen, ik wil dan niet het risico lopen er in te cascaden en zo een cascade wiff. Een Nihil Spellbomb blijft liggen tot je hem nodig hebt, terwijl je een Surgical Extraction meteen moet casten wat hem awkward maakt.

Natuurlijk is dit belangrijk bij iedere kaart in het deck, maar omdat sideboard kaarten zo narrow zijn is het goed hier extra aandacht aan te besteden.

8. Aanbevelingen

1. Brainstorm voor je Shardless Agent uit speelt. Hou in dit geval ook rekening met fetchlands. Ancestral Vision bovenop leggen is meestal de play die je wilt maken. Tegen combo decks heeft een Hymn meestal de voorkeur.

2. Je kunt boventallige landjes ‘weg schudden’ met Shardless Agent. Op het moment dat je gaat cascaden, cascade je tot je een spell raakt die CMC 2 of minder heeft. Landjes en CMC 3+ spells gaan allemaal onderop. Heb je bepaalde kaarten niet nodig kun je deze zo laten verdwijnen.

3. Wanneer je een Thoughtseize en een Deathrite Shaman in je openingshand hebt is het in de meeste gevallen correct te beginnen met DRS, zeker wanneer je niet weet waartegen je speelt. Wanneer je tegen combo decks speelt is het relevant welk combo deck je tegen speelt. High Tide kan niet af gaan voor turn 4, het is daarom niet nodig turn 1 te Thoughtseizen en je kunt beter je bordpositie verbeteren met Deathrite. Speel je tegen ANT/TES en ze houden hun 7 kaarten wil je waarschijnlijk z.s.m. een kijkje nemen en aan hun hand gaan knagen.

4. Is je tegenstander een hater en speelt hij/zij Blood Moon/Choke moet je gaan oppassen. Deathrite geeft een beetje bescherming tegen BM/Choke. Gelukkig pakt Abrupt Decay beide, pas hierop ook je strategie aan. Je kunt ze prima verslaan, ook als ze resolved zijn, maar blijf rustig.

GW(x) Maverick en Junk Midrange decks spelen meestal Choke's in hun sideboard. Jund speelt het af en toe. Dragon/Werewolf stompy en Imperial Painter zijn de bekendste Blood Moon decks. Het is in UWr control/miracles een tijdje hip geweest om een singleton Blood Moon te spelen.

5. Wees niet degene wiens Tarmogoyf gebolt wordt.

6. Vergeet je suspend triggers niet. Leg evt. een dobbelsteen op je deck wanneer je een Vision hebt liggen.

9. Conclusie

Ongetwijfeld ben ik een hoop vergeten, wellicht vul ik later nog dingen aan. Desalniettemin is deze guide hopelijk enigszins handig voor mensen die met (of tegen) dit deck willen spelen. Vragen of discussies over het bovenstaande worden gewaardeerd, zolang we het netjes houden. Smile

10. Extra informatie

MTG The Source thread over Shardless BUG
Twitch rebroadcast van AJ Sacher die een Shardless BUG lijst speelt in de MOCS
Shardless BUG primer door Gerry Thompson (SCG premium)
Laat MTG Salvation threads vooral links liggen, daar staat met name onzin op. Razz

Spelfouten etc graag via PM.

Laatst aangepast door Pim op di sep 03 2013, 17:05; in totaal 21 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Pim
Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   wo jul 24 2013, 17:51

'Kaarten die ik niet speel' en 'Andere sideboard opties' secties toegevoegd.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   wo jul 24 2013, 18:03

Goed artikel, bedankt. Ik blijf gefascineerd door het deck, maar vind het zeer lastig om goed te spelen. Het is niet een deck dat je een avond van te voren oppakt. Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is zeker van toepassing op dit deck.
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Gijs
GMT Champ 2014

Aantal berichten : 1311
Leeftijd : 31
Registration date : 26-08-09

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   wo jul 24 2013, 18:25

Nice, leuk om te lezen. Wilde dit deck al een keer proberen op een toernooi binnenkort, deze lijst schaamteloos kopiëren geeft een goed beginpunt Razz.

Ben het helemaal eens met je paragraaf over Force of Will, speel ze al heel lang niet meer main (sinds GP Gent) in Esperblade.
Terug naar boven Go down
Shirrian
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 291
Leeftijd : 23
Registration date : 03-01-12

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   vr jul 26 2013, 09:03

Speel zelf (nog) geen Legacy, desalniettemin een fijn artikel om te lezen. De omschrijving van het deck (value halen en veel 2 voor 1 gaan). Misschien dat dit dan een legacy deck voor mij is Very Happy

Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   vr jul 26 2013, 09:41

Ter indicatie, een prijslijstje:

4 Deathrite Shaman à € 12,00
4 Tarmogoyf à € 70,00
2 Baleful Strix à € 12,00
4 Shardless Agent à € 10,00

Planeswalkers (5)
2 Liliana of the Veil à € 35
3 Jace, the Mind Sculptor à 80

Instants & Sorceries (18)
4 Ancestral Vision à € 3,50
4 Brainstorm à € 1
3 Thoughtseize à € 35
4 Abrupt Decay à € 6
2 Hymn to Tourach à € 2
1 Maelstrom Pulse à € 6,50

Lands (23)
4 Underground Sea à € 100
3 Tropical Island à € 65
2 Bayou à € 65
4 Polluted Delta à € 40
3 Misty Rainforest à € 28
3 Verdant Catacombs à € 25
2 Creeping Tar Pit à € 4
2 Wasteland à € 31

Sideboard
1 Thoughtseize à € 35
2 Nihil Spellbomb -
1 Umezawa’s Jitte à € 7,50
1 Maelstrom Pulse à € 6,50
1 Krosan Grip -
2 Dismember -
2 Engineered Plague -
1 Venser, Shaper Savant à € 6
4 Force of Will à € 42,50
Terug naar boven Go down
Pim
Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   vr jul 26 2013, 11:31

Ja, het is inderdaad niet het goedkoopste deck dat je kunt kiezen. Maar het is het wel waard Razz Dit deck is zo midrange als ze komen, dus als je daar van houdt zit je goed.

Laatst aangepast door Pim op za jul 27 2013, 00:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Meddle
Pro Player

Aantal berichten : 1071
Leeftijd : 34
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   vr jul 26 2013, 12:15

Ik zou niet snel met shardless agents kunnen spelen. Een gray ogre met een random ability lijkt me niet zo goed, maar er zal wel een reden zijn waarom iedereen deze kaart speelt. Pim?
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   vr jul 26 2013, 12:25

het is vaak een gray ogre, maar de abillity is niet random..Omdat het een artifact is, boost ie ook vaak je tarmo als ie het loodje legt.
Terug naar boven Go down
Pim
Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   vr jul 26 2013, 12:29

Vroeger, toen Time Walk nog Starburst heette (en rood was) en Ancestral Recall nog Ancestral Memory heette, dachten ze dat dit een eerlijke Magic kaart was:

Dit is Shardless Agent.

Zeggen dat de ability random is in een deck met 4 Brainstorm en 3 Jace, the Mind Sculptor lijkt mij een beetje kort door de bocht. En ja, het is op zichzelf een 3 mana 2/2 wat niet zo goed is, maar als je hiermee cascade in een Ancestral Vision, een Hymn to Tourach of een Abrupt Decay is het heel erg lastig voor je tegenstander om nog te winnen.

De ability is net zo random als de kaarten die je in het deck stopt, en die zijn allemaal insane. Een 3 mana 2/2 met een van deze abilities daar gratis op geniet is alleen maar beter.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [PRIMER] Shardless BUG for Dummies   

Terug naar boven Go down

[PRIMER] Shardless BUG for Dummies
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Primer] Modern Jund

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-