MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 21 juni! **Gefeliciteerd**
Rutger wint het Legacytoernooi van 17 juni! **Gefeliciteerd!!!**
Christiaan wint de donderconstructed Modern van 14 juni! **Gefeliciteerd**
Jasper wint de donderdraft van 7 juni! **Gefeliciteerd**
Donald wint de donderconstructed Modern van 31 mei! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Trigger regels op regular niveau.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:19

Omdat Jasper vind dat het niet in het inschrijftopic hoort (Logisch), post ik mijn post hier maar even:

Johnny:
De regels worden juist steeds logischer gemaakt. Ze maken ze makkelijker om het voor nieuwe spelers simpeler te maken. Voor REL niveau's hoger dan Regular hebben ze de regels zo aangepast, dat de competitievere spelers daar een voordeeltje kunnen halen.

Je geeft zelf aan, dat je geen zin hebt om de regels te leren, maar waarom wil je er dan wel 'misbruik' van maken?
Maar voor de volledigheid even de regular trigger regels voor jou (En de rest):
Citaat :
At Regular REL, there are really only two "rules." You aren't allowed to miss your own triggered abilities, and your opponent isn't required to remind you about them.
Maar wat gebeurd er, als een trigger gemist is? Nou, daar zijn de regels ook simpel over:
Citaat :
If a triggered ability is forgotten (or any other game error is made) and the error is discovered later, players should alert the judge. The judge will try and fix the error if possible and, if not, the game will just continue. Regular REL is all about fun and providing a casual environment where players of all skill levels and experience levels can have a good time, so missing a triggered ability isn't punished too harshly.
Of het gefixed kan worden, verschilt dus per situatie. De aanwezige judge beoordeeld of de situatie terug te draaien valt/op te lossen is.

Lullig gesteld, als jij vind dat je moet kunnen winnen door fouten van je tegenstander. Dan zit je op regular niveau niet op de juiste plek. Deze toernooien draaien om het plezier van het spelletje. Iedereen, jong/oud goed/slecht moet de kans krijgen om de dag met een goed gevoel naar huis te gaan.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de situatie.
Deze bespreek ik overigens liever face to face met mensen, voordat het een moddergooi verhaal op het forum word. (En het is al vaker gebleken, dat dit niet het gewenste effect heeft Wink)
Terug naar boven Ga naar beneden
Meddle
Pro Player

Aantal berichten : 1072
Leeftijd : 34
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:28

Maar wat jij nu schrijft geeft mij alleen maar meer het gevoel dat de rulling nergens op slaat. Want de situatie was niet te herstellen en dit werd op een kromme manier gedaan, maar misschien ligt dat aan mij.

In ieder geval:

Allard vergeet zijn Dark Confidant trigger. Pakt kaart van zijn draw step. Doet deze in zijn hand en constateert daarna dat hij de trigger vergeten is. Doordat de kaart al in zijn hand zit, is de situatie volgens mij niet te herstellen, omdat je niet weet welke kaart eigenlijk van de Dark Confidant had moeten zijn. Nu mocht hij in zijn 1e maine phase nog die trigger doen. Hier zou je dus met brainstorms etc veel voordeel uit kunnen halen. Zoals ik het begreep zou je die trigger zelfs in je discardstep kunnen resolven, uh, ik bedoel ontdekken dat je hem vergeten bent en alsnog resolven.

Daarnaast vergat hij hem de volgende buurt gewoon nog een keer en dat levert geen penalty op, waardoor je dit dus honderd keer kan doen.
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7382
Leeftijd : 117
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:31

Ik dacht dat je opponent mocht bepalen of een gemiste trigger alsnog op de stack mocht? Terughalen wat "eigenlijk" de bob-kaart had moeten zijn is in dit soort gevallen altijd onmogelijk omdat ie al in z'n hand zat en dus niet te achterhalen welke kaart het is.

Tattoos of ships and tattoos of tears
Rob
Brobbe

Aantal berichten : 3637
Leeftijd : 33
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:33

@afterparty05 schreef:
Ik dacht dat je opponent mocht bepalen of een gemiste trigger alsnog op de stack mocht? Terughalen wat "eigenlijk" de bob-kaart had moeten zijn is in dit soort gevallen altijd onmogelijk omdat ie al in z'n hand zat en dus niet te achterhalen welke kaart het is.

Das meer bij competitive REL
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:45

Ik wil niet teveel modder gooien, maar die fix klopt in dit geval.
De trigger van Dark Confidant is vergeten, maar wordt binnen gangbare tijd gespot. Deze zal daarom gelijk op de stack worden gelegd.
Er zal verder geen warning oid worden geregistreerd.

Als Allard op een laag levenstotaal staat, waardoor hij voordeel zou kunnen halen uit het bewust vergeten van de trigger, dan zal er wel moeten worden gecontroleerd of er wordt vals gespeeld.

Op Competitive REL krijgt je tegenstander (inderdaad) de keuze.
Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:52

Ik ging er ook wel van uit dat het klopte. Ik kan het alleen niet begrijpen en dit soort "rare" rullings haalt bij mij de lol er een beetje van af. Ik begrijp graag wat ik aan het doen ben.
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 118
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:53

André Pannekoek schreef:
Tijdens PT Japan ging het hard met de gamelosses die om me heen werden uitgedeeld etc, daar was het Rules Engorcement Level Professional, gaf wat leuke discussies om me heen ;-)

@Rob schreef:
Regular geeft ook discussies..

@Meddle schreef:
Dat is wel gebleken iig. Ik heb geen behoefte eigenlijk om alle regels uit mijn hoofd te gaan leren en de regels worden steeds minder logisch en geven ook steeds meer ruimte op gemeen spelen. Niet dat Allard dit deed, want daar was geen sprake van. Vroeger snapte ik de rullings ook nog. Nu slaat het allemaal werkelijk nergens meer op en is het inconsequent. De ene keer wel terug draaien en de andere keer niet. Ik weet wel dat wanneer judges er zijn om gemaakte fouten terug te draaien en je dus geen games meer kunt winnen op fouten van je tegenstander, ik het spelletje een stuk minder aantrekkelijk vind. Vraag me ook af of voor mij nu t punt is gekomen om maar s definitief te stoppen.

André Pannekoek schreef:
@Meddle schreef:
Dat is wel gebleken iig. Ik heb geen behoefte eigenlijk om alle regels uit mijn hoofd te gaan leren en de regels worden steeds minder logisch en geven ook steeds meer ruimte op gemeen spelen. Niet dat Allard dit deed, want daar was geen sprake van. Vroeger snapte ik de rullings ook nog. Nu slaat het allemaal werkelijk nergens meer op en is het inconsequent. De ene keer wel terug draaien en de andere keer niet. Ik weet wel dat wanneer judges er zijn om gemaakte fouten terug te draaien en je dus geen games meer kunt winnen op fouten van je tegenstander, ik het spelletje een stuk minder aantrekkelijk vind. Vraag me ook af of voor mij nu t punt is gekomen om maar s definitief te stoppen.

Het zou erg jammer zijn (iig voor mij) wanneer je zou stoppen. Alleen je zou het jezelf ook wel eens wat "makkelijker" mogen maken en niet meteen op de kast te springen wanneer het niet allemaal loopt zoals je wil (dat is mijn ervaring).

@Meddle schreef:
Ik vind het vervelend dat je dit zegt. Want het gaat er niet om, dat het niet zo gaat als ik het wil. Ik kan er niet bij dat er geruled word, zoals er gedaan is. Er zit totaal geen logica in. Ik had het er na die tijd ook nog met Jeroen over en die zei ook, huh, dat kan toch helemaal niet. Vroeger was het gewoon kunnen we het nog herstellen, dan doen we dat en als dat niet kan, dan niet. Nu worden er allerlei fratsen uitgehaald, waar je als je zou willen zoveel voordeel uit kunt halen en dus cheaten promoot plus ik vind dat als je een fout maakt, dat je daar van moet leren en zo langzaam aan beter moet worden. Nu worden fouten steeds hersteld door Desmond. Het voelt niet meer alsof hij de regels hanteerd, het voelt meer als hij probeerd om de game zo vlekkeloos te laten verlopen. T voelt alsof een scheidsrechter met voetbal een eigen goal afkeurd, omdat een de desbetreffende speler aan de andere kant hoort te scoren en het spelletje dus niet zo hoort te gaan.
https://magicgroningen.editboard.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:57

@Meddle schreef:
Ik ging er ook wel van uit dat het klopte. Ik kan het alleen niet begrijpen en dit soort "rare" rullings haalt bij mij de lol er een beetje van af. Ik begrijp graag wat ik aan het doen ben.
Waarom vind je hem raar?

In mijn ogen: Het is een verplicht trigger die vergeten is. De trigger zit een nadeel aan vast (Life Loss), waardoor het bewust vergeten juist een voordeel kan geven. Daarom wordt de trigger alsnog op de stack gelegd.

Op competitive niveau mag jij als tegenstander besluiten of je tegenstander voordeel haalt uit zijn Dark Confidant trigger. Als hij op 1 of 2 staat, leg je hem wel op de stack. Staat hij op 18, dan sla je het waarschijnlijk over.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 15:59

@Meddle schreef:
Daarnaast vergat hij hem de volgende buurt gewoon nog een keer en dat levert geen penalty op, waardoor je dit dus honderd keer kan doen.

Ik begreep gister dat bij de derde keer een 'straf' volgt. Klopt dit Desmond?
Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 16:05

Ik vind het raar, omdat je nooit meer de goede kaart kan pakken. Je kunt de situatie ook niet meer herstellen tot het punt dat het fout ging en dus lijkt mij dat je de situatie nu laat zoals hij is.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 16:09

@Meddle schreef:
Ik vind het raar, omdat je nooit meer de goede kaart kan pakken. Je kunt de situatie ook niet meer herstellen tot het punt dat het fout ging en dus lijkt mij dat je de situatie nu laat zoals hij is.

Maar dan heeft hij voordeel uit de situatie gehaald, want hij hoeft ook niet bang te zijn dat hij levens verliest. Het pakken van de extra kaart is dus niet perse een voordeel.
Jeroen
GMT Champ 2013

Aantal berichten : 1193
Leeftijd : 29
Registration date : 01-02-10

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 16:55

Volgens mij is het relevante hier dat de library niet meer dezelfde volgorde heeft aangezien de draw step al geweest is. Stel je brainstormt en legt ze in verkeerde volgorde terug.
Als je dan eerst drawt en daarna nog bob triggert isdat wel voordelig.
Nu is dat hier niet relevant en er wordt altijd gevraagd of iets van de library bekend is, maar vind het wel vreemd als je dit later gewoon nog kan doen. Stel je doet het na combat? Dan heb je ook weer zoveel extra info.
Snap dat het om de lol gaat op regular maar dat hoeft toch niet te betekenen dat er nooit penalties uitgedeeld worden?
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 17:02

De situatie wordt anders als er een Brainstorm of Top oid bij betrokken is. Dan moet er bekeken worden of er bewust vals gespeeld wordt.

En penalties worden vermeden, niet compleet genegeerd.
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 2031
Leeftijd : 29
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 17:43

De judges zijn er om de integriteit van de gamestate te behouden. Wij mogen geen rekening houden met wat "fair", wat toch subjectief is, is. Als de gamestate verstoord is, moeten wij deze herstellen indien mogelijk. De judging at regular rel en Infraction Policy Guide zijn documenten die aangeven hoe wij de gamestate moeten herstellen.

Nu is er dus een onderscheid gemaakt tussen toernooivormen: regular, competitive (en professional).
Dit is om verschillende types spelers de toernooivorm te geven die zij willen. Bij regular wil wizards vooral mensen in een leer-omgeving zetten. Je kan hier wat vergeten en je kan fouten maken, die, als ze de gamestate illegaal veranderen, worden teruggedraaid (binnen een redelijke timeframe). Dit is inmiddels al wat meer omgezet richting het idee: je bent zelf verantwoordelijk voor meer dingen, zoals nu je triggers onthouden. Op het moment dat je deze echter wel zelf op tijd, turncycle, herinnert, wordt de game een stuk teruggedraaid of de trigger nog op de stack geplaatst.

Op competitive is dit niet meer het geval. Hier wordt er van je verwacht dat je de regels en het spel zelf kent. Je bent dan ook geheel verantwoordelijk voor je eigen acties. De regels zorgen er nog steeds voor dat er geen illegale gamestates kunnen ontstaan: abrupt decay target een mutavault. Maar als je je triggers nu vergeet worden, mag over het algemeen je tegenstander beslissen of deze op de stack geplaatst wordt. Ook wordt er hier bij het maken van fouten een "straf" opgelegd: je krijgt warnings, of zelfs gamelosses.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt voor je, over hoe de niveaus in elkaar zitten.

Niels: Bij de game play errors wordt je 3e warning geupgraded naar een gameloss en bij tournament errors je 2e warning al op competitive.
Jeroen: Op het moment dat je erachter komt dat je de trigger bent vergeten, moet je wel meteen een Judge roepen, op het moment dat je wacht tot het je het beste uitkomt, begeef je je op gevaarlijk terrein.
Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   ma jul 22 2013, 17:54

Wat jij uitlegt snap ik wel. Vroeger kon je alleen dingen die niet terug te draaien waren niet meer repareren. Dat vind ik logischer dan dit.
Pim
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 192
Leeftijd : 30
Registration date : 29-03-11

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 13:35

Als zelf ook DCI judge zijnde denk ik ook dat Desmond correct heeft gehandeld. Hij heeft als taak de gamestate te herstellen als dat mogelijk is, en dat was zo. Dat heeft hij gedaan en het spel kon gewoon verder gaan.

Zoals gezegd, regular is niet een competitieve omgeving dus dingen als een trigger die je even vergeet worden vergeven.

Zeggen dat het 'niet meer te repareren is', omdat de kaart die hij pakte revealed had moeten worden aan de Dark Confidant vind ik zelf een slecht argument. Het was een random kaart die bovenop lag uit zijn deck, na het pakken van zijn kaart ligt er weer een random kaart bovenop. Dat dit een landje was is zuur voor je, maar nog steeds willekeurig.
Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 13:38

Kan iemand het regelgedeelte hier miss quoten waaruit blijkt wat wel en wat niet als herstelbaar word gezien, want puur op basis van de regels die Es post zou ik zeggen dat dit geen goede ruling is en probeer het te begrijpen, maar lukt me zo nog niet echt.
Pim
Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 13:39

Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 13:54

Duidelijk. Ik vind nog steeds dat cheaten op dit soort events wel makkelijker is door deze regelgeving. Snap dat wizards hier niet van uit gaat. Vind wel dat wanneer er iets van €300,- aan prijzengeld is en kwalificatie voor een andere toernooi waar je geld kunt winnen je niet voor deze regels moet kiezen. Dit lijkt me duidelijk competetive. Ik snap dat dit ook nadelig is voor de prijzen.
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 13:59

Competitive is inderdaad een optie, maar voor toernooien met dat REL level is een judge level 2 nodig. Dat brengt hele andere complicaties met zich mee.
Ik ben het wel met je eens dat een GMTQ REL competitive mag hebben, zoals je terecht opmerkt "er staat wel wat op het spel"
Pim
Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 14:01

Zeker mee eens, maar aan de andere kant, ik heb liever dit toernooi op regular dan helemaal geen toernooi omdat er bijvoorbeeld geen level 2 judge te regelen is.
Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 14:02

Ik vind 300,- ook best veel hoor.
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   di jul 23 2013, 14:04

@Pim schreef:
Zeker mee eens, maar aan de andere kant, ik heb liever dit toernooi op regular dan helemaal geen toernooi omdat er bijvoorbeeld geen level 2 judge te regelen is.

Dat is ook de complicatie waar ik op doelde..
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Trigger regels op regular niveau.   

Trigger regels op regular niveau.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: MAGIC ALGEMEEN :: Regelvragen-
Ga naar: