MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 september! **Gefeliciteerd**
Donald wint de PPTQ van 12 augustus! **Gefeliciteerd**
Niels wint het legacytoernooi van 19 augustus! **Gefeliciteerd!!!**
Allard wint de donderdraft van 16 augustus! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint het moderntoernooi van 9 augustus! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel]resultaat halen op toernooien met weinig testen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2541
Leeftijd : 34
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: [Artikel]resultaat halen op toernooien met weinig testen   zo jun 30 2013, 18:04

Ik doe op een zouteloze zondagmiddag ook maar eens een poging een gratis draft te winnen.

Zoals de titel al suggereert gaat het artikel over het halen van goede toernooiresultaten zonder al te veel te testen. Ik zal mij hierbij toespitsen op constructed, omdat limited in mijn beleving vaak meer een formaat van talent en improvisatie dan van uitgebreide voorbereiding is zolang je de te draften set maar kent en een pikorde van kaarten in je hoofd hebt.

Reden dat ik dit artikel schrijf is dat de meesten van ons veel minder tijd in magic willen/kunnen steken dan de meeste (semi) professionele spelers en PTQ-gangers. Hierdoor hebben we  een achterstand t.o.v. de spelers die magic ademen, zoals ik rond mijn 16de deed. Er zijn een aantal manieren om zo min mogelijk hinder van deze achterstand te hebben die ik hieronder bespreek.

1. Speel altijd hetzelfde deck.
2. Speel een deck met relatief weinig interactie.
3. Speel een pro-actief deck.
4. Laat je deckkeuze afhangen van het niveau tegenstander dat je verwacht.

Ik zal bovenstaande punten aan de hand van een aantal voorbeelden toelichten.

1. Speel altijd hetzelfde deck

Het beste voorbeeld hiervan in Groningen is in mijn beleving André Pannekoek met UWR in het huidige standard. André heeft door vriendin/werk/overige bezigheden voor zover ik het in kan schatten weinig tijd voor magic en speelt geen MODO. André kan met zijn relatief hoge spelniveau natuurlijk veel goedmaken, maar toch heeft hij voor wat betreft kennis van het huidige formaat een achterstand in vergelijking met mensen die 20+ matches per week spelen en de laatste tech op de voet volgen.

André lost dit op door aan het begin van ieder seizoen een deck te bestempelen als ‘’zijn deck’’ en speelt dit tot het formaat weer roteert. In het huidige standard is UWR aggro zijn kindje geworden, hij speelt sinds GP Bochum al een of andere variant van dit deck, en hij haalt hier goede resultaten mee. Dit komt omdat hij goed begrip heeft van wat zijn deck nodig heeft om te winnen, en hij geen tijd besteed aan het testen van match-ups buiten zijn deck om. Natuurlijk zal hij zijn SB aanpassen aan welke netdecks hij verwacht, maar hij begrijpt vooral zijn eigen deck heel erg goed en denkt na over welke condities hij in het spel moet creëren om te winnen.

UWR burn is op dit moment zeker geen tier 1 deck, maar ik ben er redelijk zeker van dat wanneer André ervoor zou kiezen om een tier 1 deck te spelen zijn resultaten minder goed zouden zijn omdat hij geen tijd heeft om met het laatste tier 1 deck alle match-ups te testen en te weten wat in welke match-up belangrijk is.

Disclaimer: bovenstaande is mijn observatie van André op dit moment

2. Speel een deck met relatief weinig interactie

Als je een formaat totaal niet kent helpt het om een deck te spelen waarbij kennis van het formaat bijna niet nodig is. Ik haal hierbij een voorbeeld aan van een speler die ik verder totaal niet ken van een legacy toernooi dat ik ongeveer twee maanden geleden speelde.

De speler in kwestie speelt eigenlijk nooit legacy, en gezien zijn manier van spelen had ik het idee dat hij überhaupt niet zoveel speelt. Toch haalde hij top 4 op een legacy toernooi in de magic united.
de reden? Hij speelde one-land belcher.

One-land belcher is een typisch deck waarmee je ‘’balls to the wall’’ gaat en hoopt dat het goed genoeg is. Het vergt weinig tot geen kennis van het formaat behalve de wetenschap dat FoW bestaat, maar zelfs dat negeer je vaak met het deck. Deze speler kende zijn eigen truukje, en wint daardoor van spelers die het formaat veel beter kennen dan hij. Omdat er weinig interactie is ga je niet nat op het feit dat je niet weet wat het deck van je tegenstander doet. Er is simpelweg niet veel mogelijkheid om fouten te maken op basis van gebrek aan kennis. Had deze speler bijvoorbeeld canadian treshold of stoneblade gespeeld (in mijn beleving veel betere decks), dan had hij dit resultaat waarschijnlijk niet gehaald.

3. Speel een pro-actief deck

Deze borduurt een beetje voort op punt twee. Hoe langer de games duren, hoe meer ruimte er is om verkeerde keuzes te maken door gebrek aan kennis over het formaat en het deck van je tegenstander. Dit is de reden dat spelers die menen een bovengemiddelde kennis van het formaat/bovengemiddeld niveau te hebben vaak voor een control deck zullen kiezen.

Stel je speelt een 75-card mirror met een control deck.

Jij hebt je deck gisteravond van het net geplukt en de goudvis even verveeld. Je tegenstander daarentegen heeft 100+ games getest, zowel pre- als post SB. Omdat de control mirror vaak lang duurt zul je over een beurt of 20 genomen waarschijnlijk over ongeveer dezelfde 30 kaarten beschikken als je tegenstander. Omdat je tegenstander een beter gevoel voor het deck heeft zal hij meer uit die kaarten halen dan jij. Hierdoor is de kans groot dat je het aflegt.

Zelfde situatie, maar nu speel je een 75-card mirror met naya-blitz.

Omdat de games met naya-blitz veel minder lang duren dan een control mirror is de variatie veel groter. Games zijn uiterlijk beurt 6 wel over, je hebt dus beiden ongeveer 13 kaarten gezien. Het goed in je hoofd hebben van een lange-termijn plan (waar je control mirrors op wint) is hier niet relevant, want er is geen lange termijn. Je kunt op basis van algemeen magic-talent veel dichter bij een 50% winst percentage komen dan in het voorbeeld met de control mirror.

4. Laat je deckkeuze afhangen van het niveau tegenstanders dat je verwacht

Zoals in het vorige voorbeeld besproken is het over het algemeen zo dat hoe langer de games duren, hoe meer play-skill en kennis van het formaat de doorslag gaan geven in wie er wint. Als ik naar mezelf kijk zal ik op een lokale FNM (Groningen is een beetje een rare uitzondering, maar laten we er een FNM in lutjelollum van maken) over het algemeen een midrange of control deck spelen. Op een lokale FNM ben ik een van de betere, zo niet gewoon de beste speler op het toernooi en daar wil ik zoveel mogelijk gebruik van maken.

Op een PTQ of WMCQ weet ik dat ik een goede middenmoter ben die zo nu en dan een uitschieter naar boven kan hebben met plaatsing voor de PT of T8 als resultaat. Op een PTQ zal ik bij voorkeur ofwel een agressief deck spelen, of een deck spelen dat weinig interactie heeft met de tegenstander. Dit doe ik zoals gezegd omdat ik weet dat ik in de latere rondes van het toernooi waarschijnlijk de mindere speler zal zijn, en ik er wel zit om een resultaat te halen. Op deze manier maximaliseer ik de kans op resultaat.

Al het bovenstaande is natuurlijk absoluut geen garantie voor succes, maar het helpt zeker bij het halen van betere resultaten.  Soms wordt je met je agressieve deck volledig kapot gemaakt door een control deck dat alle antwoorden heeft.

Maar laten we wel zijn…… had je gezien je beperkte voorbereiding in de 75-card control mirror meer kans gemaakt?

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel]resultaat halen op toernooien met weinig testen   ma jul 01 2013, 07:42

Leuk artikel Lennart, ik denk dat je de spijker op zn kop slaat.
DeJong
Sugarclaw

Aantal berichten : 2204
Leeftijd : 27
Registration date : 27-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel]resultaat halen op toernooien met weinig testen   di jul 02 2013, 09:48

Mag ik nog toevoegen dat het handig is om een deck type te spelen wat je wel ligt? Ik weet bijvoorbeeld dat Desmond in vergelijking met zijn control kwaliteiten echt geen heel agressief deck moet spelen (ook al heeft hij niks getest) omdat hij dat bijna altijd te passief speelt in doorslag gevende situaties. Niet lullig bedoelt naar Desmond, zo geld het bij heel veel spelers dat ze duidelijk een speler zijn die een bepaalt type deck beter spelen dan andere decks.

Een mooi artikel Lennart Smile
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1526
Leeftijd : 37
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel]resultaat halen op toernooien met weinig testen   di jul 02 2013, 11:19

@DeJong schreef:
Mag ik nog toevoegen dat het handig is om een deck type te spelen wat je wel ligt? Ik weet bijvoorbeeld dat Desmond in vergelijking met zijn control kwaliteiten echt geen heel agressief deck moet spelen (ook al heeft hij niks getest) omdat hij dat bijna altijd te passief speelt in doorslag gevende situaties. Niet lullig bedoelt naar Desmond, zo geld het bij heel veel spelers dat ze duidelijk een speler zijn die een bepaalt type deck beter spelen dan andere decks.

Een mooi artikel Lennart Smile

Dat is een beetje uitbreiding op punt 1: 'Speel altijd hetzelfde type deck'. Mij moet je bijvoorbeeld ook geen lineair deck in de handen drukken, ik speel op mn best met een drudly control deck Wink
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel]resultaat halen op toernooien met weinig testen   

[Artikel]resultaat halen op toernooien met weinig testen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: