MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 december! **Gefeliciteerd!!!**
Donald wint het moderntoernooi van 29 november! **Gefeliciteerd**
André wint het Open Gronings Kampioenschap 2018! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de donderdraft van 8 november! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de PPTQ van 28 oktober! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Peasant] Ramp

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Melle
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 325
Leeftijd : 30
Registration date : 26-11-12

BerichtOnderwerp: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 12:27

Zit er al een tijdje over te denken om een peasant deck te maken. Nou heb ik eens een eerste poging gemaakt, maar ik ben bang dat het veel te traag is. Vaak komt er pas op beurt 3 de eerste kaart op het veld die ook daadwerkelijk iets doet. Zodra het echter op stoom komt loopt het volgens mij wel als een trein.

http://www.mtgvault.com/sujimichi/decks/green-ramp/
(let niet op het sideboard, daar staan alleen wat kaarten in die ik uit het deck geswapped heb)

Het is dus eigenlijk een beetje een soort van peasant tron. Idee is om zo snel mogelijk een Fierce Empath te spelen. Dan zoeken naar een Hunted Wumpus wanneer ik nog zelf nog een fattie in mijn hand heb (om eventueel een fattie van de tegenstander te counteren), een changeling wanneer ik removal verwacht (changeling dood? geen probleem, fierce empath ability procced weer), of uiteraard een ulamog's crusher of walker of the grove opzoeken wanneer ik genoeg mana heb om die te casten. Changeling is dan ook weer lekker om te casten om dan walker of the grove the grove te exilen. 4/4 token en 7/7 creature voor 5 mana, kan slechter.

Voor mana acceleration heb ik gekozen voor utopia sprawl en fertile ground. Er is dus de potentie om op t3 8-9 mana te hebben. Ik had hier eerst arbor elves liggen, maar die zijn dan weer erg kwetsbaar vs removal.

Qua instants heb ik natuurlijk fling. Rode mana moet echt geen probleem zijn met fertile grounds, utopia sprawl en in het uiterste geval een expedition map. Dan heb ik daarnaast nog Crop Rotation voor wanneer ik bv 3 forests op het veld heb liggen, kan ik cloudpost pakken.

Dan hebben we nog ancient stirrings, die een cloudpost, shimmerpost, expedition map of ulamog's crusher kan pakken. Nadeel is dan wel weer dat ik een aantal van mijn key-kaarten er niet mee kan pakken (empath, wumpus). En dan als laatste nog een fireball. Beetje removal, en kan ook als finisher gebruikt worden wanneer ik een aantal cloudposts heb liggen.

Zover dus mijn deck motivatie. Het probleem waar ik nu een beetje mee zit, is dat ik eigenlijk minstens 3 beurten een beetje een sitting duck ben. Ik heb dan bv wall of roots aan het deck toegevoegd, omdat het past in mijn mana accel plan, en hij kan 2-3 keer een creature blocken. Dan is er ook nog fireball die misschien wat kan doen, maar daar heb ik er maar 1 van in mijn deck zitten.

De kaart die ik dan misschien wil vervangen is ancient stirrings. Een empath onderop mijn deck gooien is namelijk niet echt iets wat ik graag wil. Wumpus staat ook op die lijst. Voor zover ik heb gekeken, zijn er niet veel decks die om fatties draaien, dus uiteindelijk zou het me wel een voordeel moeten opleveren. Maar het is natuurlijk niet prettig om wumpus neer te leggen om dan een fattie van de tegenstander voor terug te krijgen.

Ik hoor graag ideeën, opmerkingen, kritiek, etc!
Terug naar boven Ga naar beneden
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5883
Leeftijd : 37
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 14:36

Volgens mij doet Hunted Wumpus niet wat je denkt... Ten eerste kun je hem niet opzoeken met Fierce Empath, omdat de Hunted Wumpus maar een converted casting cost van 4 heeft, ten tweede heeft hij een serieus nadeel, namelijk dat je tegenstander gratis het beste beest uit zijn hand in het spel mag leggen (als je pech hebt een Ulamog's Crusher).

Het deck dat het dichtst in de buurt komt van wat jij hier laat zien is Mono Green Eldrazi (kortweg MGE), dat wel een aantal keer gespeeld is:

Martijn Hennink - MGE

Creatures
4 Wall of Roots
2 Fierce Empath
3 Mold Shambler
4 Ulamog's Crusher
2 Artisan of Kozilek (U)

Spells
4 Ancient Stirrings
4 Crop Rotation
4 Explore
3 Lightning Greaves (U)
2 Reap and Sow
4 Dosan's Oldest Chant

Lands
12 Forest
4 Urza's Mine
4 Urza's Power Plant
4 Urza's Tower

Sideboard
SB: 1 Bojuka Bog
SB: 1 Quicksand
SB: 4 Relic of Progenitus
SB: 3 Lignify
SB: 3 Nourish
SB: 2 Overgrown Battlement
SB: 1 Mold Shambler

Dit deck is al wel uit 2010, dus het zal niet helemaal aansluiten op de huidige Peasant metagame ;-)

Overigens is Cloudpost + Glimmering post beter dan Urzatron.

Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 15:05

@Hennink schreef:
Volgens mij doet Hunted Wumpus niet wat je denkt... Ten eerste kun je hem niet opzoeken met Fierce Empath, omdat de Hunted Wumpus maar een converted casting cost van 4 heeft, ten tweede heeft hij een serieus nadeel, namelijk dat je tegenstander gratis het beste beest uit zijn hand in het spel mag leggen (als je pech hebt een Ulamog's Crusher).
Kan hem inderdaad niet opzoeken, ik had empath verkeerd gelezen, dacht dat het power 6 of groter was >< En ja, de drawback van wumpus is inderdaad te groot, daarom stond hij ook in mijn lijst van te schrappen kaarten. 4mana voor een 6/6 is wel leuk, maar uiteindelijk heeft het een te groot nadeel.

@Hennink schreef:

Het deck dat het dichtst in de buurt komt van wat jij hier laat zien is Mono Green Eldrazi (kortweg MGE), dat wel een aantal keer gespeeld is:

Martijn Hennink - MGE

Creatures
4 Wall of Roots
2 Fierce Empath
3 Mold Shambler
4 Ulamog's Crusher
2 Artisan of Kozilek (U)

Spells
4 Ancient Stirrings
4 Crop Rotation
4 Explore
3 Lightning Greaves (U)
2 Reap and Sow
4 Dosan's Oldest Chant

Lands
12 Forest
4 Urza's Mine
4 Urza's Power Plant
4 Urza's Tower

Sideboard
SB: 1 Bojuka Bog
SB: 1 Quicksand
SB: 4 Relic of Progenitus
SB: 3 Lignify
SB: 3 Nourish
SB: 2 Overgrown Battlement
SB: 1 Mold Shambler

Dit deck is al wel uit 2010, dus het zal niet helemaal aansluiten op de huidige Peasant metagame ;-)

Overigens is Cloudpost + Glimmering post beter dan Urzatron.
Ik vind het leuker om zelf een deck samen te stellen, dan om een lijst klakkeloos over te nemen, maar er zitten zeker een paar kaarten in die interessant lijken voor mijn deck.

Met een paar aanpassingen gaat mijn deck meer de changeling kant op. Idee is dan meer van, empath droppen, changeling pakken, changeling spelen, empath exilen, fling changeling, empath terug en dan bv ulamog droppen. Dit is dan uiteraard buiten de mana acceleratie die het mogelijk maakt ulamog op t3 te casten.
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 15:43

Ook Changeling Titan kun je overigens niet opzoeken met Fierce Empath, die heeft namelijk een converted casting cost van 5. Sorry! Embarassed

Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 15:43

@Hennink schreef:
Ook Changeling Titan kun je overigens niet opzoeken met Fierce Empath, die heeft namelijk een converted casting cost van 5. Sorry! Embarassed
Haha, ik zag het net ook inderdaad, back to the drawingboard!
Melle
Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 15:49

Alhoewel het zonder het zoeken van de changeling, het nog steeds wel moet kunnen.
Misschien dan wel toch wat meer manadorks er in gooien, zodat ik wat kan championen mocht ik een changeling t3 kunnen spelen..
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 15:50

Overgrown Battlement is dikke prima met Wall of Roots ;-)

Pro Player

Aantal berichten : 1738
Leeftijd : 32
Registration date : 30-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 17:53

Leuk dat je bezig bent met het ontwikkelen van een deck!

Ik schaar me wel grotendeels achter de opmerkingen die Hennink plaatste, voornamelijk de keuze voor Cloudpost + Glimmerpost ipv tron. Het scheelt in de kleurloze landen en je hebt ook nog eens lifegain! Er worden vaak 8-post decks gespeeld die beurt 1 en 2 niets doen behalve opzetten, als je opvolging maar goed is hoeft dat niet erg te zijn.

Als je het aandurft om een andere kleur te splashen kan je goedkope removal spelen van een kleur naar keus, met de guildgates en prophetic prism (absolute must in mijn ogen in een 8-post deck) moet dat te doen zijn.
Melle
Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 18:18

@Schepijs schreef:
Leuk dat je bezig bent met het ontwikkelen van een deck!

Ik schaar me wel grotendeels achter de opmerkingen die Hennink plaatste, voornamelijk de keuze voor Cloudpost + Glimmerpost ipv tron. Het scheelt in de kleurloze landen en je hebt ook nog eens lifegain! Er worden vaak 8-post decks gespeeld die beurt 1 en 2 niets doen behalve opzetten, als je opvolging maar goed is hoeft dat niet erg te zijn.

Als je het aandurft om een andere kleur te splashen kan je goedkope removal spelen van een kleur naar keus, met de guildgates en prophetic prism (absolute must in mijn ogen in een 8-post deck) moet dat te doen zijn.
Ja, ik zat er zelf aan te denken om een beetje blauw te splashen. Voor wat unsummons (die dan ook weer voor een aantal van mijn eigen creatures leuk zijn) en andere blauwe narigheden. Ik denk ook dat ik met nu 7 walls, ook wel beurt 3 en 4 kan overleven tegen creature matchups. Op beurt 4 moet ik dan toch echt wel genoeg mana hebben om een changeling te droppen, met een beetje geluk zelfs een ulamog's crusher.

Ik sta wel een beetje huiverig tegenover guildgates. De cloudposts komen ook al tapped het veld op, ik ben bang dat ik dan al snel gewoon een extra beurt achter ga lopen.
Sylke
GMT Champ 2015

Aantal berichten : 267
Leeftijd : 23
Registration date : 02-12-12

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 18:27

Wat ook altijd leuk is als je posts en blauw speelt is 1 capsize. Met de buyback kan je dat als wincon gebruiken. Je kan dan herhaaldelijk je beestjes met etb effects bouncen of glimmerpost bouncen voor lifegain. Het is natuurlijk wel dubbelblauw.
Melle
Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 18:35

@Sylke schreef:
Wat ook altijd leuk is als je posts en blauw speelt is 1 capsize. Met de buyback kan je dat als wincon gebruiken. Je kan dan herhaaldelijk je beestjes met etb effects bouncen of glimmerpost bouncen voor lifegain. Het is natuurlijk wel dubbelblauw.
Dubbel blauw is wel erg lastig. Misschien als ik een paar van mijn huidige defenders vervang met wat axebane guardians.. 1 extra kleur is namelijk niet zo'n probleem. Meerdere word wat lastig.
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 18:54

Nadeel van Axebane Guardian is dat die drie mana is (waardoor je alsnog een beurt achterloopt in je mana ontwikkeling) en maar 3 toughness heeft (waardoor hij een stuk slechter blockt), Prophetic Prism is inderdaad je beste vriend als je 2 kleuren wilt spelen in een 8-post deck. Hij vervangt zichzelf, en hij fixt je mana als je alleen maar posts hebt getrokken.

Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 19:11

@Hennink schreef:
Nadeel van Axebane Guardian is dat die drie mana is (waardoor je alsnog een beurt achterloopt in je mana ontwikkeling) en maar 3 toughness heeft (waardoor hij een stuk slechter blockt), Prophetic Prism is inderdaad je beste vriend als je 2 kleuren wilt spelen in een 8-post deck. Hij vervangt zichzelf, en hij fixt je mana als je alleen maar posts hebt getrokken.
Nadelen van axebane kloppen. Alleen fling wil ik eigenlijk wel in het deck houden, dus dan moet wel meer "mana of any color" dingen hebben.

Andere optie is er rode removal in te spelen. Dan heeft het iets minder synergy met mijn eigen creatures, maar dan hoef ik ook niet 3 kleuren te spelen.
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 20:11

Keldon Marauders is ook best prima met de Titan en in mindere mate met Fling.

GMT Champ 2015

Aantal berichten : 267
Leeftijd : 23
Registration date : 02-12-12

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   wo apr 10 2013, 23:02

De net gerevealde Trostani's Summoner is ook wel een leuke 7 drop. Waarschijnlijk wel sterker dan die maul splicer.
Het gebruikt wel een uncommon slot helaas.
Jester
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 454
Leeftijd : 41

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   vr apr 12 2013, 20:34

Het lijkt me cool om 26 april op het Peasant toernooi tegen je rampdeck te kunnen spelen! Kom je ook? Inschrijven kan hier.
Kijk wat anderen speelden op de blog!
Melle
Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   vr apr 12 2013, 23:49

@Jester schreef:
Het lijkt me cool om 26 april op het Peasant toernooi tegen je rampdeck te kunnen spelen! Kom je ook? Inschrijven kan hier.
Kijk wat anderen speelden op de blog!
Jup, zodra mijn kaarten door de brievenbus vallen schrijf ik me in Smile
Walter
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 266
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   za apr 13 2013, 21:01

In pauper worden wel eens decks gespeeld zoals onderstaande:

Main Deck
60 cards

1 Bojuka Bog
4 Cloudpost
1 Evolving Wilds
7 Forest
4 Glimmerpost
1 Gruul Guildgate
1 Gruul Turf
1 Halimar Depths
2 Mountain
1 Sejiri Steppe
23 lands

4 Aurochs Herd
1 Fangren Marauder
3 Fierce Empath
1 Krosan Tusker
4 Llanowar Elves
2 Ulamog's Crusher
4 Wall of Roots
19 creatures

3 Crop Rotation
1 Electrickery
2 Lightning Bolt
3 Mwonvuli Acid-Moss
4 Reap and Sow
1 Rolling Thunder
4 Thermokarst
18 other spells

Sideboard
3 Ancient Grudge
3 Electrickery
1 Fangren Marauder
2 Gorilla Shaman
2 Hidden Spider
1 Lightning Bolt
2 Moment's Peace
1 Mwonvuli Acid-Moss
15 sideboard cards

Er zitten wel redelijk wat spells in die ook een land kunnen mollen omdat cloudpost veel gespeeld wordt in pauper. In peasant is het minder dominant (alhoewel wel gespeeld in het deck wat de afgelopen twee toernooien won Wink). Misschien dat je er wat aan hebt.
Melle
Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   vr mei 03 2013, 13:07

(Om wildgroei van mijn wekelijks veranderende decks te voorkomen, houd ik al mijn ideeen hier wel. De helft van mijn plezier in magic zit namelijk in het zelf decks in elkaar zetten.)

Deck was uiteindelijk toch te traag, dus heb ik een deck van een vriend gebruikt. Helaas kon ik daar ook niet echt mee overweg (niet echt mijn stijl, plus een paar stomme handen gehouden).

Ben weer aan het prutsen geslagen en mijn nieuwste creatie ziet er als volgt uit:
http://www.mtgvault.com/sujimichi/decks/peasant-artifact/

Idee is simpel, artifacts die zichzelf saccen gebruiken, voor damage met disciple of the vault. Daarbij nog een riddlesmith, om extra snel door je deck heen te racen. De sculptor maakt het natuurlijk helemaal mooi, want zodra je die hebt liggen, haal je al die artifacts weer terug naar je library met Drafna's Restoration en speel je ze allemaal weer voor 0-1 mana en sac je ze weer allemaal.

Omdat alleen disciple of the vault als wincondition me wat krap leek (ze zullen maar in de bodem 20 van je deck liggen..) heb ik er wat grapeshots bij gedaan. Met een riddlesmith en sculptor op het veld en een drafna in je hand, speel je makkelijk 10 artifacts in 1 beurt, dus dan is een grapeshot leuk, met zo'n storm-count.

Waar ik wel een beetje bang voor ben, zijn snelle aggro decks. Vorige keer ook tegen 1 gespeeld, en dat kan soms echt wel heel snel gaan. Omdat ik niet verwacht dat dit deck heel erg snel af zal gaan, moet ik toch een paar beurten zien te overleven. Daarvoor heb ik de eather spellbomb er in gedaan, aangezien het in het thema past en gewoon 2 rollen kan vervullen. Voor andere combo decks heb ik dan weer muddle the mixture als antwoord. Deze kan ik eventueel ook nog gebruiken als transmute, wat me een riddlesmith, sculptor of grapeshot kan opleveren.

Ik heb het deck nog niet getest, behalve de "draw sample hand" functie. Zolang er een riddlesmith of sculptor in zit, of meerdere draw-artifacts met genoeg mana, gaat dit deck redelijk snel af.

Ik sta weer open voor vragen/commentaar/opmerkingen/kritiek ^^
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   vr mei 03 2013, 19:49

Drafna's Restoration... Geniaal! Een common die nog nooit iemand heeft gebruikt Smile

Kletskous
Kletskous

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   vr mei 03 2013, 20:34

@Hennink schreef:
Drafna's Restoration... Geniaal! Een common die nog nooit iemand heeft gebruikt Smile
En laten we hopen dat daar niet een hele goeie reden voor is Razz
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   za mei 04 2013, 01:01

@Melle schreef:
@Hennink schreef:
En laten we hopen dat daar niet een hele goeie reden voor is Razz
Voornamelijk omdat het een vreselijk oude en obscure kaart is gok ik. Graveyard hate wordt ook bijna altijd wel gespeeld, en dat is ook wel heel vervelend. Gewoon snel afgaan!

Je kunt overigen Helm of Awakening ook nog als vijfde uncommon spelen, lijkt me beter dan dat ei. Oh, en Conjurer's Bauble, want die trekt ook gratis een kaart met een Helm of een Sculptor in het spel! Manamorphose en Gitaxian Probe zijn ook gratis card draw spells, ook niet heel slecht lijkt me. Giggles, wat een grappige winconditie Smile

Sugarclaw

Aantal berichten : 2204
Leeftijd : 27
Registration date : 27-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   za mei 04 2013, 02:40

@Hennink schreef:

...in een officieel toernooi Razz

Leuk deck, ik heb een half jaartje geleden min of meer hetzelfde deck gemaakt en mijn ervaring was dat het deck te traag was. Drafna's Restoration had het probleem dat het uiteindelijk wel kaart nadeel is. Ik denk dat een route met Krark-Clan Ironworks en Frantic Salvage misschien een betere route is omdat het je meer kaarten en mana oplevert en dan kan je kaarten als Ichor Wellspring spelen als 'eieren'. Dat heb ik echter nog nooit uitgeprobeerd, dus dat is iets wat je zelf moet uitzoeken.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [Peasant] Ramp   

[Peasant] Ramp
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: MAGIC ALGEMEEN :: Decks en discussie-
Ga naar: