MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 december! **Gefeliciteerd!!!**
Donald wint het moderntoernooi van 29 november! **Gefeliciteerd**
André wint het Open Gronings Kampioenschap 2018! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de donderdraft van 8 november! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de PPTQ van 28 oktober! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver

Ga naar beneden 
AuteurBericht
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7449
Leeftijd : 117
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   di apr 09 2013, 23:04

Goed, heb m'n deckje ingepakt en klaar voor komend weekend. Na het lezen van wat artikelen is de verwachting dat decks als BUG, TES, ANT, en S&T veel gespeeld gaan worden, naast de mainstays als Stoneblade, UW Control etc etc. Niet het meest relevante gedeelte van deze post.

De lijst die ik wil gaan spelen is als volgt:

4x Nimble Mongoose
4x Delver of Secrets
4x Tarmogoyf
4x Daze
4x Brainstorm
4x Ponder
2x Fire//Ice
4x Force of Will
2x Stifle
1x Counterspell
1x Spell Snare
4x Lightning Bolt
1x Dismember
3x Spell Pierce
4x Wasteland
8x Fetch
3x Volcanic Island
3x Tropical Island
Sideboard:
2x Tough//Rumble
3x Submerge
2x Ancient Grudge
2x Pyroblast
1x Scavenging Ooze
1x Spell Pierce
1x Sylvan Library
2x Surgical Extraction
1x Flusterstorm

Nou is het die laatste kaart waar ik mee zit: Flusterstorm vond ik niet bepaald briljant gezien de narrow toepassing, de hoeveelheid counters die je al hebt, en dat je een matchup die na boarden best wat in je voordeel is nog meer naar je voordeel haalt. Daarom wil ik deze kaart graag vervangen door een andere, en daar zou ik graag advies bij hebben. Eerder overleg met Lennart en me inlezen heeft een paar opties opgeleverd, die ik hier zal opnoemen incl. mijn (ongetwijfeld zeer onvolledige) argumentatie:

1. Mindbreak Trap. Lennart was geen fan van deze kaart en hoewel ik denk dat deze tegen een stuk meer unfaire decks prima te gebruiken is, is het misschien iets teveel. Aan de andere kant: een counter meer is een counter meer. Mogelijkheid, hoewel de expert zegt van niet Very Happy
2. Life from the Loam. Deze kaart is prima in de mirror. Lekker wastelands terughalen en je gansjes in no time vetmaken klinkt prima. Is wellicht toepasbaar tegen meerdere decks (zoo, stoneblade en decks die wat langer willen gaan?).
3. Misdirection. Deze kaart heeft wel redelijk mijn aandacht. Ik zou m niet graag spelen in plaats van Force of Will (wat sommigen doen) omdat het je game 1 tegen combo minder goed maakt, maar ik denk dat 1 in sideboard wel heel prima is tegen stoneblade, BUG etc. Gaat lekker tegen Hymn's, bolts en vooral Abrupt Decays. Wellicht ook in de mirror toepasbaar.

Wat denken jullie, of hebben jullie nog meer advies? Of heb ik Flusterstorm verkeerd gespeeld en is die kaart stiekem de beste optie? Zie ik dingen over het hoofd? Kortom: vragen vragen! Very Happy Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 11:59

Niemand hier gedachtes over? Een beetje hulp zou erg gewaardeerd worden! Very Happy
Jeroen
GMT Champ 2013

Aantal berichten : 1368
Leeftijd : 29
Registration date : 01-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 12:10

Ik denk dat je niet perse moet kijken wat de 'beste' kaart is, maar meer naar welke matchups je wat extra hulp nodig hebt.
Wat board je uit in die matchup en wat board je in? Is er nog ruimte voor een extra sideboard slot?
Op basis daar van kan je 1 van deze drie kiezen of misschien zelfs wel helemaal wat anders.
Meddle
Pro Player

Aantal berichten : 1077
Leeftijd : 35
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 12:24

Ik zou de grindy matchups wat beter maken door een derde extraction(ook goed tegen veel andere decks) of een life from the loam te spelen.

Waarom speel je geen taiga?
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 13:02

Decks als BUG maken me redelijk kapot, dat is best een nare matchup. Ook stoneblade kan een beetje hulp gebruiken. Dus dan lijkt de misdirection idd prima. Maar ik overzie niet alle argumenten helaas

@Meddle: Taiga is niet zo goed aangezien ik zowel counterspell als daze heb en dus geen taiga kan gebruiken in m'n openingshand. Met een tropical en volcanic in play kan ik alles spelen wat ik wil, ook zowel gans als bolt in dezelfde beurt Very Happy
Meddle
Pro Player

Aantal berichten : 1077
Leeftijd : 35
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 13:05

Toen rug populairder was, toen was een van de plannen er tegen sloop land en extract ze. Daarom werd vaak een taiga gespeeld. 18 land lijkt me zo wie zo wat weining.

De matchups die je noemt zijn de grindy matchups. Daarin wil je wel een lftl of een extra extraction denk ik.
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 13:18

Het klinkt als een goed plan, ik neem het allemaal mee en ga daar nog even testen ook Very Happy 2x graveyard hate voelt ook als wat weinig en surgical heeft meer toepassingen idd, het wasteland-extraction plan is idd soms shaky maar kan echt een blowout zijn. En ik heb idd decks met 19 land gezien (spelen ook een island), maar daar ga ik nu niet meer aan tweaken, ook omdat ik niet verwacht dat er veel mirrors komen en het dus goed is om meer land (basics) te hebben.
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2554
Leeftijd : 34
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 15:24

mijn board op dit moment:

1 divert (awesome tegen BUG, sloop je eigen goyf maar of hymn jezelf maar, dat idee...moeten er misschien wel twee worden)
3 submerge (4 is echt niet meer nodig in de huidige meta)
1 spell pierce (twijfel of dit de tweede divert moet zijn, deze is beter tegen ANT en andere combo...BUG is slechtere MU)
2 pyroblast (voor de mirror en tegen S&S, board ze vaak ook in tegen ANT)
2 surgical extraction (tegen dredge en reanimator, maar ook tegen decks met LftL)
1 scavenging ooze (mirror, dredge en reanimator)
2 ancient grudge (tegen ieder deck met SFM)
2 rough//tumble (goblins, zonder deze 2x is dat echt niet te doen)
1 sylvan library (awesome tegen control)

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 118
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 16:08

Goed idee van die divert.. Neem er ook twee mee voor mijn sideboard. De Jund Matchup schijnt nogal matig te zijn. Hymn naar je eigen hoofd klinkt best aantrekkelijk
https://magicgroningen.editboard.com
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 16:12

Is die Misdirection dan niet beter? Dat zien mensen niet aankomen en je hoeft er geen mana voor open te houden. De twee voor een heb je sowieso, ook met nog een blauwe kaart exilen.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 16:31

@afterparty05 schreef:
Is die Misdirection dan niet beter? Dat zien mensen niet aankomen en je hoeft er geen mana voor open te houden. De twee voor een heb je sowieso, ook met nog een blauwe kaart exilen.

3 voor 1 is beter, bovendien is hij beter tegen decay, zoals Lennart opperde. Ik denk dat je vaker zult denken; was die misdirection maar een divert. Divert is ook goed tegen mono rood?
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 16:32

Overigens las ik ook iets over Izzet Charm tegen Stoneblade. Zou ook de plaats kunnen nemen van de vierde spell pierce aangezien de veelzijdigheid de extra cost wel waard is denk ik?
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 16:33

André Pannekoek schreef:
@afterparty05 schreef:

3 voor 1 is beter, bovendien is hij beter tegen decay, zoals Lennart opperde. Ik denk dat je vaker zult denken; was die misdirection maar een divert. Divert is ook goed tegen mono rood?

Ik ben het eens met wat je zegt, maar snap niet waarom hij beter is tegen decay? Ze doen toch precies hetzelfde?
Gijs
GMT Champ 2014

Aantal berichten : 1323
Leeftijd : 32
Registration date : 26-08-09

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 17:49

Misdirection kost 2 kaarten, Divert maar 1. Als je een Decay misdirect is nog steeds maar een 2 voor 2.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 17:52

Idd, wat Gijs zegt.
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 118
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 18:51

Ik zou zelf ook voor divert gaan omdat het formaat daarvoor geschikt is. Je moet alleen niet vergeten dat je altijd 1 mana vrij moet houden om hem te casten, wat bij een misdirection nooit hoeft/kan (of 5 mana of een blauwe kaart) en als je tegenstander twee mana vrij heeft dan doet Divert niet bijzonder veel.
https://magicgroningen.editboard.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 19:30

Correct, maar met stifle/wasteland probeer je daar iets tegen te doen. Ook om daze nuttig te houden.
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 20:49

Ik speel maar 2 stifle dus dat is iets minder een plan in dit deck dan normaal. Maar ik ben wel overtuigd en heb 2x Divert gehaald bij Henk. Het enige waar ik bang voor ben vanuit het standpunt van Gijs (en andere BUG/Stoneblade spelers) is dat het er uitziet als spell pierce. Dat het dan Divert blijkt te zijn is vrij irrelevant: er valt gewoon omheen te spelen. Het verrassingseffect vs 1 kaart minder in hand is iets waar ik nog niet over uit ben. Want ik denk dat als een Stoneblade of BUG speler z'n eigen hand Hymnt of z'n eigen Goyf sloopt, hij al zodanig achterstaat dat 1 kaart minder in hand voor mij een stuk minder relevant is. Plus dat het mij op de draw gewoon een delver of gansje neer laat leggen en ik dus geen mana open hoef te houden. We gaan t morgenavond nog wel even testen Very Happy
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 962
Leeftijd : 32
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   wo apr 10 2013, 22:38

Ik vind voor beide wat te zeggen, alleen het argument dat het eruit ziet als Spell Pierce snap ik niet volledig. RUG laat zo vaak mana open voor bijv. brainstorm/stifle/bolt etc. etc. dat ik me daar niet zo druk om zou maken.

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver   

[Legacy] Laatste sideboardkeuzes RUG Delver
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: MAGIC ALGEMEEN :: Decks en discussie-
Ga naar: