MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Jeroen wint de donderdraft van 6 december! **Gefeliciteerd!!!**
Donald wint het moderntoernooi van 29 november! **Gefeliciteerd**
André wint het Open Gronings Kampioenschap 2018! **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de donderdraft van 8 november! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de PPTQ van 28 oktober! **Gefeliciteerd!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel] De regels van het spel.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 2117
Leeftijd : 29
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 01:16

Als je iemand vraagt hoe hij/zij zich verbetert heeft in magic, dan hoor je vooral verhalen over veel oefenen, serieuze decks spelen en het lezen van het spel. Wat minder snel voorkomt, is dat mensen vertellen hoe ze beter zijn geworden in magic, door de regels goed te leren. Nu denk je misschien, maar ik ken de regels al? We zullen zien, door het artikel heen zal ik wat vragen bedenken voor je, een na elke paragraaf. Wat is het nut van dit artikel verder? Ik geloof dat er een zeker verband is tussen beter spelen en beter de regels leren kennen.

Spoiler:

Als we alle andere factoren buiten beschouwing laten en alleen kijken naar je skill-level, hoe goed je bent in de juiste keuzes maken, en je rules-level, hoe goed je de regels kent, dan loopt de curve op deze manier:

(Het is niet op gegevens gebaseerd, aangezien het idee me lastig lijkt te kwantificeren. Mocht iemand hier ideeën over te hebben, let me know.)
Het idee achter de grafiek is dat hoe verder je naar rechtsboven gaat, hoe beter je als speler bent. De curve geeft aan hoe je jezelf het snelst kan ontwikkelen als speler. Je natuurlijke ontwikkeling, het spelen van het spelletje, kan worden bijgestaan door het artificiële leren van de regels. Hier is het spelen van potten een mooie manier om ervaring op te doen, waardoor je beter wordt qua skills. Voor het leren van de regels, moet je echter buiten het gewone spelen kijken: Een deel van de regels leer je aan, de rest zal je moeten bestuderen. Echter, het is geen linear verband.

Spoiler:

De gedachtegang hierachter is het volgende. Als je de regels van een spelletje perfect kent, maar constant de verkeerde keuzes maakt, dan is het spelletje misschien toch niks voor jou. Aan de andere kant, als je goede keuzes weet te maken op basis van wat je weet, maar de regels nauwelijks kent, dan heb je toch een kans om te winnen. *spoiler* In vraag 1 heb je bijvoorbeeld gezien dat je tegenstander niet aanviel in zijn beurt, waardoor je kan beredeneren dat die azorius charm niet eens nodig is. En daty je hem kan cyclen. Al wist je het regeltechnisch niet, je hebt toch een best goede keuze gemaakt.*spoiler* Als je perfecte regelkennis hebt en altijd de juiste keuze maakt, dan ben je in dit model de perfecte speler. Immers, je kent al je keuzes en de gevolgen daarvan en weet dat perfect te benutten.

Spoiler:

Als je boven de curve zit, kan je makkelijk je spel verbeteren, puur door de regels beter te leren. Door de regels beter te leren kennen, verkrijg je meer informatie: je weet beter wat er precies gebeurt. Nu gebeurt het niet altijd dat je de informatie actief gebruikt, zoals de vraag hieronder laat zien straks. Als je alle informatie, die je door de regels te leren kennen, actief gebruikt, zul je erg lange potten spelen, aangezien er erg complexe regels zijn en alles erdoorheen gefilterd moet worden. Het mooie is dat als je de regels goed kent, ze in je systeem komen. Dan gebeurt dit op een onderbewust level: Je blijft je bezig houden met de regels en er zal iets aan je knagen als er iets niet klopt. Daarnaast zal dit gefilter ook in je keuzes doorwerken, al merk je dat niet bewust.

Spoiler:

Onder de curve is echter een lastigere plek: je kent de regels beter dan dat je goede keuzes maakt. Natuurlijk is er plek zat om jezelf te verbeteren, maar dit zal vooral moeten komen door te oefenen. Het probleem is namelijk dat je de situatie regelkundig goed begrijpt, maar speltechnisch niet de gevolgen kunt inschatten. Op deze manier kan je de regels wel gebruiken om value te halen, maar is dit niet altijd in het kader om potten te winnen; je kan het grote plaatje uit het oog verliezen. Gezien het verloop van de grafiek, houdt het zeker niet in dat je dan een slechte speler bent. Het laat alleen zien waar je focus moet liggen.

Spoiler:

Ik raad je aan om in te schatten, of mensen misschien vragen je in te schatten waar jij staat. Als je onder de curve zit, ga oefenen! Als je boven de curve zit, kan je Judge-exams maken, https://membership.wizards.com/login.aspx?ReturnURL=http%3a%2f%2fjudge.wizards.com%2fhome.aspx (Je kan hier inloggen met dezelfde gegevens als je planeswalkerpointspagina). Deze testjes geven namelijk mogelijke boardstates, waarvan jij moet kijken wat er gebeurt. Wat verder erg nuttig is aan deze tests, is dat het zorgt dat je alles goed leest! Ik heb dit vroeger veel gebruikt om mijn regelkennis te verbeteren en zo ook mijn spel. Ik kon de aanwezige informatie niet alleen beter begrijpen, ik voelde me ook comfortabeler dat ik wist wat ik deed. Uiteindelijk ben ik wat doorgeschoten in het regelvlak: ik vond ze zo interessant dat ik Judge wilde worden. Dit geeft zeker een tevreden gevoel, maar het kost soms wat van mijn concentratie als speler. Wel denk ik dat mijn investering in het leren van de regels me uiteindelijk hier gebracht heeft: Ik ben toch een van de betere spelers in Groningen.

Spoiler:

Wat vond je van het artikel? Stond er interessante informatie in, of was dit een kijk op magic die je al had/kinda obvious was? Wat vond je van de manier van schrijven en het afwisselen van paragrafen en vragen? Was het onduidelijk, vervelend, of door de inklaptags wel goed te lezen? Als je tips hebt, laat maar horen. En laat vooral de discussie beginnen, dit is voor mij net zo leerzaam als hopelijk voor jullie!

Spoiler:

Terug naar boven Ga naar beneden
danodan
Pro - Kataki

Aantal berichten : 966
Leeftijd : 24
Registration date : 31-08-12

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 01:48

Awesome, het artikel is toch gekomen waar je het al n tijdje over had!
Ook al heb je mij hiermee al lastig gevallen :p, vind ik het wel een goed en leuk artikel om te lezen!
De regelvragen tussen alinea's door is zeker een goeie toevoeging die je wel goed over regels na laat denken!

Nu nog wat tijd vinden om judge-exams te doen! :p
Schepijs
Pro Player

Aantal berichten : 1738
Leeftijd : 32
Registration date : 30-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 09:44

Erg interessant Desmond! Dit soort vraagstukken zijn tof en tonen toch maar weer aan hoe complex magic kan zijn.

Ik denk dat ik maar eens ga uitzoeken aan welke kant van de curve zit door eens een paar judge examens te doen!
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 10:18

Goed artikel!

En ik wist alle vragen Wink, de high priest deed me gelijk aan standard denken :p
Rob
Brobbe

Aantal berichten : 3671
Leeftijd : 34
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 10:25

Ja die high priest situatie kwam mij ook bekend voor Razz
Desmond
Judge
Judge

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 10:58

Ik vond het wel een mooi voorbeeld van een pot die ik had verloren als er niet iets aan me knaagde. Razz

Wat misschien nog leuk is, is jezelf afvragen of je de vragen ook weet als je diep in een potje zit.
DeJong
Sugarclaw

Aantal berichten : 2204
Leeftijd : 27
Registration date : 27-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 12:05

Vraag 1 antwoord:

Spoiler:

Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 12:20

Prima artikel.

Opbouwende kritiek: als je een spelsituatie uitlegt (in de spoilers) dan vind ik een verwijzing naar de regels wel prettig (of desnoods de betreffende paragraaf) zodat ik de volledige regels kan doornemen. (ik denk nu specifiek aan het timestamp/layer voorbeeld van Humility). Of leg ze in het geheel uit in je artikel.
Desmond
Judge
Judge

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 12:36

Dat is wel een goed idee Niels. Mocht je nog willen kijken naar de layers, ze staan hier wel goed uitgelegd: http://www.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=judge/article/20091105a

Geheel uitleggen in het artikel is, denk ik, teveel, dan wordt het een 2e artikel al. Razz
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2554
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 19:25

Goed artikel! Voor de magicdinosaurussen onder ons natuurlijk minder nuttig dan voor de beginnende speler, maar algemeen goed geschreven.

Like! (al heb ik geen facebook)

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Lermartes
Baas

Aantal berichten : 554
Leeftijd : 33
Registration date : 06-02-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   za maa 09 2013, 21:59

fijn artikel, bedankt Desmond.
Insanity
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 312
Registration date : 14-07-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   ma jun 17 2013, 11:43

Leuk artikel!

Als een Hollander niets meer heeft te zeiken, zou ik toch even een lijkschouwer naar 'm laten kijken!
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] De regels van het spel.   

[Artikel] De regels van het spel.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: