MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Pieter Bruins wint de FNM Modern van 4 augustus! **Gefeliciteerd**
Arjan Boerma wint Legacy op 29 juli **Gefeliciteerd**
Niels wint de dondermodern van 21 juli **Gefeliciteerd!**
Jeroen wint de GTMQ Dubbele draft van 6 augustus! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de donderdraft van 10 augustus! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Project X haren

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
BaasJuul
Topper
Topper

Aantal berichten : 837
Leeftijd : 24
Registration date : 07-03-10

BerichtOnderwerp: Project X haren   ma sep 24 2012, 12:06

project x haren was kansloos als wat, maar wel aan de ene kant vond ik het ook wel vet zo iets mee te maken. (try before you die ofzo).

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 13:11

Julius schreef:
project x haren was kansloos als wat, maar wel aan de ene kant vond ik het ook wel vet zo iets mee te maken. (try before you die ofzo).

Ben je daar nou echt geweest? Sjaak.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 13:35

Het is toch volledig IQ-loos als je daar tussen staat ? Waarschijnlijk ook nog zeiken als je een klap met een knuppel tegen je hoofd krijgt.. redelijk kansloos..
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
darafayen
Legend
Legend

Aantal berichten : 1283
Leeftijd : 34
Registration date : 21-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 15:26

Ja idd. Er heen gaan en daarna gaan lopen whinen dat de ME te hard optreed nadat jij ze bekogeld hebt met hekken / verkeersborden / fietsen / flessen & stenen.

Terug naar boven Go down
BaasJuul
Topper
Topper

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 18:10

@ darafayen, Jasper en niels

alhoewel ik niet weet wie darafayen is , maar zien jullie mij er serieus voor aan om dat ik dat soort dingen doe. Een groot deel van de mensen daar kwam serieus voor een feestje. Het scheelde weinig of er was ook echt een feestje; podia en muziekinstallaties werden opgebouwd. Op het laatste moment cancelde de gemeente toch. Plus verneukt een klein groepje de hele sfeer daar. Niet elke aanwezige was zo'n mongooltje die dingen gooide, dat soort generalisaties vind ik nou niet echt getuigen van een hoog IQ en ook vrij kansloos.

Ik loop niks te whinen over de M.E. , die deden wat ze konden en ondanks slechte voorbereiding van gemeente, had het nog veel erger uit kunnen vallen.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 18:28

Hey Julius,

Ik had het ook niet over jou, meer in z'n algemeenheid dat ik het kansloos vind dat je daar bij aanwezig was. Dat je je deels aangesproken voelt door mijn opmerking lijkt me echter wel terecht.. Ik snap de drang naar deze vorm sensatie niet.
Daarnaast vind ik dat iedereen die er aanwezig was medeplichtig is en wat mij betreft aansprakelijk kan worden gesteld voor de geleden schade. "ja maar, ik was er alleen maar om te kijken" is geen argument vind ik. Ignorance is no excuse..
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 20:09

Julius schreef:

alhoewel ik niet weet wie darafayen is , maar zien jullie mij er serieus voor aan om dat ik dat soort dingen doe. Een groot deel van de mensen daar kwam serieus voor een feestje. Het scheelde weinig of er was ook echt een feestje; podia en muziekinstallaties werden opgebouwd. Op het laatste moment cancelde de gemeente toch. Plus verneukt een klein groepje de hele sfeer daar. Niet elke aanwezige was zo'n mongooltje die dingen gooide, dat soort generalisaties vind ik nou niet echt getuigen van een hoog IQ en ook vrij kansloos.

Ik loop niks te whinen over de M.E. , die deden wat ze konden en ondanks slechte voorbereiding van gemeente, had het nog veel erger uit kunnen vallen.

Ik ging er niet van uit dat je aan die ellende mee zou doen (zeg ik ook nergens) maar ik snap dat hele ramptoerisme nooit zo goed. Als het feestje niet doorging waarom dan nog de neiging om te blijven? Das wel kansloos wat mij betreft.
Terug naar boven Go down
BaasJuul
Topper
Topper

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 23:09

Dwarlorf schreef:
Julius schreef:

Ik ging er niet van uit dat je aan die ellende mee zou doen (zeg ik ook nergens) maar ik snap dat hele ramptoerisme nooit zo goed. Als het feestje niet doorging waarom dan nog de neiging om te blijven? Das wel kansloos wat mij betreft.

Als jij mijn verhaal leest, lees je dat ik in eerste instantie kom voor een feestje, diverse dj's en rappers hadden al aangegeven te willen komen, Kraantje pappie is daadwerkelijk ook gekomen, maar mocht simpelweg niet optreden.

Toen de sfeer omsloeg ben ik ook weggegaan en bij een vriend in haren wat biertjes gaan drinken. Ondanks dat heb ik wel een charge meegemaakt en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt en vond ik spannend.

Dingen als ramptoerisme slaan ook weer nergens op, want aan het begin van de avond was de sfeer goed. En geloof het of niet mijn intentie was daadwerkelijk om te feesten.

@ Jasper, ben het grotendeels met je eens!
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   ma sep 24 2012, 23:25

Ik denk dat de gemeente Haren het volledig verkeerd heeft aangepakt. Of je sluit de boel hermetisch af en stuurt iedereen direct weer terug indien deze niet in Haren woont, of je organiseert iets voor de gasten die komen. Een voetbalveld openstellen zonder muziek, bier of what ever en dan verwachten dan mensen daar heen gaan is natuurlijk idioot.

In Frankrijk en ItaliŽ doen ze het veel beter. Jij organiseert een feestje via Facebook (of wat voor social media dan ook) ? We komen als overheid bij je langs en geven aan dat je door kunt gaan, maar voor alle schade stellen we je aansprakelijk. Moet jij zien hoe snel dat soort berichten verdwenen zijn.

@ Julius, ik geloof ook oprecht dat je niet naar Haren kwam om te rellen, dat waren semi-profs volgens mij. Maar gezien de heisa er om heen en hoe slecht de gemeente Haren hierop voorbereid was, leken rellen mij onvermijdelijk. Iedereen die 1 + 1 kan uitrekenen zou er verstandig aan hebben gedaan om afgelopen vrijdag niet naar Haren te gaan.
Terug naar boven Go down
darafayen
Legend
Legend

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 08:43

Jasper schreef:
Hey Julius,

Ik had het ook niet over jou, meer in z'n algemeenheid dat ik het kansloos vind dat je daar bij aanwezig was. Dat je je deels aangesproken voelt door mijn opmerking lijkt me echter wel terecht.. Ik snap de drang naar deze vorm sensatie niet.
Daarnaast vind ik dat iedereen die er aanwezig was medeplichtig is en wat mij betreft aansprakelijk kan worden gesteld voor de geleden schade. "ja maar, ik was er alleen maar om te kijken" is geen argument vind ik. Ignorance is no excuse..

Julius, ik had het niet over jou persoonlijk maar over hetzelfde als Jasper hierboven zet.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 09:13

Julius schreef:
Dwarlorf schreef:
Julius schreef:

Als jij mijn verhaal leest, lees je dat ik in eerste instantie kom voor een feestje, diverse dj's en rappers hadden al aangegeven te willen komen, Kraantje pappie is daadwerkelijk ook gekomen, maar mocht simpelweg niet optreden.

Toen de sfeer omsloeg ben ik ook weggegaan en bij een vriend in haren wat biertjes gaan drinken. Ondanks dat heb ik wel een charge meegemaakt en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt en vond ik spannend.

Dingen als ramptoerisme slaan ook weer nergens op, want aan het begin van de avond was de sfeer goed. En geloof het of niet mijn intentie was daadwerkelijk om te feesten.

@ Jasper, ben het grotendeels met je eens!

Ik geloof wel in je positieve intentie, je bent een nette jongen, maar volgens mij ben je zeer naÔef als je denkt dat zoiets goed gaat komen. Maar goed, wellicht ben ik gewoon een ouwe negatieve zeur die niet meer bij de tijd is. Wink

Ik ben het trouwens niet eens met Jasper dat je de omstanders ook aansprakelijk moet stellen. Dat vind ik een typisch een rechts vvd/pvv geluid. Als je niets doet ben je niet schuldig.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 09:22

Ik vraag me alleen af, als je er niks mee te maken hebt gehad. Waarom geef je dan later aan dat je een charge hebt meegemaakt en post je het ook nog eens in het 'Hoe vet is dit...' topic.

Als je er van baalt dat het geen feestje is geworden en dat het uit de hand gelopen is. Waarom plaats je het dan niet in het grote whine topic? Door het nu hier te posten, lok je gewoon reacties uit.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 09:27

Julius, je post dit in het "hoe vet is dit " topic... Van tevoren had je al kunnen weten dat je er niet heen moest gaan, dat was door de plaatselijke overheid etc al aangegeven. Toch ga je er heen, je zit midden in een charge, dat had je kunnen voorkomen door of weg te blijven, of bij de ellende weg te blijven. Nu krijg je (terecht) commentaar op jouw post in dit topic en ga je verongelijkt doen. Helaas voor jou krijg je niet de reacties die je voor ogen had toen je dit postte.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 09:37

Laat ik het dan ook een beetje voor Julius opnemen. Je kan best wel in een charge terecht komen zonder dat je aan het front staat. Als je ergens langs loopt en de ME besluit dan een charge uit te voeren dan zit je er gewoon in. Ze staan nog wel eens om het hoekje. Anyway wat de intentie ook is, het is zoals Andrť en ES zeggen niet gepast voor het 'dit is vet' topic.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 10:26

Dwarlorf schreef:
Als je niets doet ben je niet schuldig.

Daar verschillen we dan van mening. Als er meerdere malen gezegd is dat je niet moet komen en je komt toch dan kun je niet claimen 'ik doe niets', ergo je bent schuldig.. betalen wat mij betreft. Dan maar een rechts geluid.
Terug naar boven Go down
darafayen
Legend
Legend

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 10:28

Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

Daar verschillen we dan van mening. Als er meerdere malen gezegd is dat je niet moet komen en je komt toch dan kun je niet claimen 'ik doe niets', ergo je bent schuldig.. betalen wat mij betreft. Dan maar een rechts geluid.

+1

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 10:28

@darafayen schreef:
Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

+1

+2
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 10:29

Dwarlorf schreef:
Laat ik het dan ook een beetje voor Julius opnemen. Je kan best wel in een charge terecht komen zonder dat je aan het front staat. Als je ergens langs loopt en de ME besluit dan een charge uit te voeren dan zit je er gewoon in. Ze staan nog wel eens om het hoekje. Anyway wat de intentie ook is, het is zoals Andrť en ES zeggen niet gepast voor het 'dit is vet' topic.

Ik zie niet in waarom je het voor hem opneemt. Het is hier duidelijk gepost om popiejopie te doen, mislukt, nu kritiek koppen.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 11:05

Omdat ik een lieverd ben, dat weet je toch. Ik geloof dat de boodschap wel is overgekomen bij Julius.

Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

Sorry hoor maar dat is echt een geleidende schaal. Op deze manier raak je stukje maar beetje je vrijheid kwijt. Wat als je daar woont en je staat voor je huis of je winkel zodat ze niet bij jou de boel kapot maken, of wat als je niet weet dat er wat gaande is en je bent toevallig in het dorp? Die worden ook dan opgepakt volgens jouw regels. Is dat eerlijk?

Onze vrijheden worden al zo beperkt door de rechtse kabinetten van de laatste jaren. Zomaar gebieden afzetten ter preventie en iedereen als verdachte aanmerken. Niet reageren op een sms bom van de politie maakt je meteen een verdachte. Op basis van vermoedens panden op de wallen onteigenen omdat er mogelijke criminele activiteiten zouden kunnen ontstaan. Op basis van anonieme getuigenissen (illegaal in Nederland) mensen aan de US uitleveren. Peter de la S. matsen en een paar miljoen betalen omdat ie een mede crimineel in het gevang kan krijgen terwijl ie zelf een net zo grote crimineel is en de boel bij elkaar liegt. De lijst is oneindig.

Het is in Nederland echt steeds meer en meer van je bent schuldig tot je onschuld is bewijzen. Echt een gevaarlijke tendens dat alleen maar gesterkt wordt door het soort uitspraken zoals jij die nu doet .
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2473
Leeftijd : 33
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 11:21

Er wordt duidelijk opgeroepen om daar vooral niet heen te gaan, als je dat advies dan in de wind slaat zul je ook voor de gevolgen in moeten staan.

Denk je nou echt dat hetzelfde groepje van ongeveer 40 (weet ik veel, noem maar een aantal) was gaan rellen als er verder geen ''onschuldige'' omstanders geweest waren? Natuurlijk niet, ze komen ermee weg omdat er door de gigantische hoeveelheid mensen chaos ontstaat, en vinden het fantastisch dat er een groot publiek is om hun ''stoere'' gedrag te aanschouwen. Ook ''niets doen'' is in dit geval bijdragen aan wanorde.

In reactie op je eerste stuk: Mensen konden zich legitimeren en als dan blijkt dat ze in het dorp woonden was het klaar naar wat ik begrepen heb. Ik woon ongeveer 50 meter van het cambuur stadion af en ik heb mij ook wel eens moeten legitimeren om thuis te komen. Als dat bijdraagt aan het feit dat er geen bezopen idioten in mijn voortuin staan te lallen doe ik dat graag.

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 11:27

Kan een mod ff afsplitsen in een "rellen in Haren" topic? :-p

Mooi verwoord Lennart!
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5772
Leeftijd : 35
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 11:27

Andrť Pannekoek schreef:
@darafayen schreef:
Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

+1

+2
-1

Julius heeft niets illegaals gedaan, er was ten slotte (en gelukkig) geen samenscholingsverbod uitgevaardigd. Hij heeft wel een oproep genegeerd om niet te komen, maar hoe je dat kunt gelijkstellen aan het respectloos vernielen van andermans eigendom gaat me werkelijk de pet te boven! Dat heeft niets met een rechts geluid te maken en alles met de boel over ťťn kam scheren.

En dan nog iets, "je had kunnen verwachten dat dit op rellen zou uitlopen" vind ik echt een wanstaltige redenering. Zijn we al zo diep gezonken in Nederland dat je maar niet naar openbare aangelegenheden moet gaan omdat daar toevallig ook hooligans komen? Wat was er gebeurd als er geen hooligans waren geweest en de gemeente Haren er gewoon (wat verstandig was geweest) er een feestje van had gemaakt? Dan was er niks aan de hand geweest en had Julius gewoon een toffe avond gehad. Dat een kleine kern het verziekt voor de samenleving is onacceptabel, dat gedrag moet uitgeroeid worden, niet de onbezorgde (en ja, ook onbezonnen) hang naar een leuke, ludieke feestavond.

Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 11:32

@lennartL schreef:
Er wordt duidelijk opgeroepen om daar vooral niet heen te gaan, als je dat advies dan in de wind slaat zul je ook voor de gevolgen in moeten staan.

Als je iets illegaals doet ja, niet als je niets doet wat tegen de wet is. Ik vind het echt eng dat jullie allemaal zo denken. Hennink heeft helemaal gelijk. Waarom moeten onschuldige mensen boeten voor het falen van de plaatselijke overheid en een stel relschoppers?

@lennartL schreef:
In reactie op je eerste stuk: Mensen konden zich legitimeren en als dan blijkt dat ze in het dorp woonden was het klaar naar wat ik begrepen heb. Ik woon ongeveer 50 meter van het cambuur stadion af en ik heb mij ook wel eens moeten legitimeren om thuis te komen. Als dat bijdraagt aan het feit dat er geen bezopen idioten in mijn voortuin staan te lallen doe ik dat graag.

De ME gaat tijdens een charge toch niet om legitimatie vragen? Dat ze dat doen als je Haren binnenkomt of omdat er een risico voetbal wedstrijd is daar is niets mis mee. Daar heb ik niet zo'n moeite mee. Maar als je niets doet en daar toevallig of niet toevallig in de buurt bent kan je niet maar opgepakt worden omdat je stond te kijken.
Terug naar boven Go down
Jolmer
Cyclops

Aantal berichten : 1200
Leeftijd : 31
Registration date : 23-04-09

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 12:16

Ach 1 ding scheelt we kunnen zometeen eerst een kopje thee drinken met job.
Je weet dat de gene die op het pluche zitten blijven, en de kosten zijn toch voor de bewoners.

Een feest vanuit de gemeente zou verstandiger zijn geweest.

En t blijkt maar weer dat de overheid niet leert. (zie rellen oosterparkwijk)
Terug naar boven Go down
robdehaan1987
Pro Player

Aantal berichten : 370
Leeftijd : 29
Registration date : 25-05-11

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 12:21

Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

Ik probeer Julius ook niet over een kam te scheren met de daadwerkelijke relschoppers. Maar als er meerdere malen is gevraagd om niet te komen ben je niet langer onschuldig. Je mag dan niet direct iets hebben gedaan, maar je hebt het wel mogelijk gemaakt. Ik weet niet hoeveel relschoppers er waren, maar ik weet zeker als die zich niet tussen een gigantische mensenmassa hadden kunnen verstoppen dat het nooit zo uit de hand zou zijn gelopen.

Wat betreft straf? Dat mag een milda waarschuwende straf zijn voor de aanwezigen (dit kan vast worden gerechtvaardigd door de alcohol verordening; althans ik neem aan dat iedereen gewoon een biertje heeft gedronken, en dus in principe strafbaar zou zijn.) En de mensen die echt iets hebben gedaan (voornamelijk de harde kern met relschoppers) mogen flink gestraft worden. En dan heb ik t nog niet eens over de lui die t nodig vonden die oude man te mishandelen.

Ook heeft iedereen het over het geven van een feest om als bliksemafleider te dienen. Hoewel dit een goed idee is, en waarschijnlijk had moeten gebeuren, beloont het dit soort initiatieven natuurlijk wel. Dus dat is een afweging die is genomen, waarschijnlijk wilden ze het niet de norm geven dat als je je ergens voor opgeeft via facebook samen met 20.000 anderen de gemeente wel een leuk feestje geeft.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 12:27

Dwarlorf schreef:
Omdat ik een lieverd ben, dat weet je toch. Ik geloof dat de boodschap wel is overgekomen bij Julius.

Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

Sorry hoor maar dat is echt een geleidende schaal. Op deze manier raak je stukje maar beetje je vrijheid kwijt. Wat als je daar woont en je staat voor je huis of je winkel zodat ze niet bij jou de boel kapot maken, of wat als je niet weet dat er wat gaande is en je bent toevallig in het dorp? Die worden ook dan opgepakt volgens jouw regels. Is dat eerlijk?

Onze vrijheden worden al zo beperkt door de rechtse kabinetten van de laatste jaren. Zomaar gebieden afzetten ter preventie en iedereen als verdachte aanmerken. Niet reageren op een sms bom van de politie maakt je meteen een verdachte. Op basis van vermoedens panden op de wallen onteigenen omdat er mogelijke criminele activiteiten zouden kunnen ontstaan. Op basis van anonieme getuigenissen (illegaal in Nederland) mensen aan de US uitleveren. Peter de la S. matsen en een paar miljoen betalen omdat ie een mede crimineel in het gevang kan krijgen terwijl ie zelf een net zo grote crimineel is en de boel bij elkaar liegt. De lijst is oneindig.

Het is in Nederland echt steeds meer en meer van je bent schuldig tot je onschuld is bewijzen. Echt een gevaarlijke tendens dat alleen maar gesterkt wordt door het soort uitspraken zoals jij die nu doet .

Je trekt het echt volledig uit z'n verband. Je haalt er zaken bij die niet van toepassing zijn op de situatie in Haren, maar deze beÔnvloeden wel je mening of het wel/dan niet aansprakelijk kunnen stellen van aanwezigen. natuurlijk kan een winkelier of bewoner niet aansprakelijk worden gesteld, maar mensen die daar niet hoeven te zijn (zoals onze vriend baas Juul) kunnen wat mij betreft wel aansprakelijk worden gesteld. Je had geen reden (dus geen bewoner, geen winkeleigenaar) om daar te zijn, SCHULDIG!!!
Terug naar boven Go down
Jolmer
Cyclops

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 12:28

Ja kan ik wel inkomen rob.

Er zijn echter de aanwezige mensen die daar komen voor de gehele gebeurtenis en niet aan de noodverordening dachten.
En je hebt degene die juist komen omdat er een noodverordening was, testen tot hoever gaat dit.
Want ze wisten dat het op confrontatie zou uitlopen. De mensen die daar komen voor de gehele tamtam vonden het al te mooi om dat mee te maken.
Tja als je dan in een charge terecht komt pech gehad.

De beroeps hooligans. Ze hadden nooit het dorp mogen binnen komen.

Ik denk dat de wet moet aangepast worden om het simpeler te maken dat je sneller medeplichtig bent als je wordt opgepakt.

Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 12:35

@Hennink schreef:

En dan nog iets, "je had kunnen verwachten dat dit op rellen zou uitlopen" vind ik echt een wanstaltige redenering. Zijn we al zo diep gezonken in Nederland dat je maar niet naar openbare aangelegenheden moet gaan omdat daar toevallig ook hooligans komen? Wat was er gebeurd als er geen hooligans waren geweest en de gemeente Haren er gewoon (wat verstandig was geweest) er een feestje van had gemaakt? Dan was er niks aan de hand geweest en had Julius gewoon een toffe avond gehad. Dat een kleine kern het verziekt voor de samenleving is onacceptabel, dat gedrag moet uitgeroeid worden, niet de onbezorgde (en ja, ook onbezonnen) hang naar een leuke, ludieke feestavond.

Hou toch op zeg.. de gemeente Haren had helemaal niets moeten organiseren en iedereen direct op de trein terug moeten zetten. Je wordt als overheidsinstantie volledig chantabel als je hierin meegaat. "Wij willen een feestje en dat gaan jullie organiseren, anders slaan we de boel kort en klein" In mijn ogen had er veel zwaarder opgetreden mogen worden en had de geweldsinstructie mogen worden uitgebreid.
Het was ook geen openbare aangelegenheid, er was je nadrukkelijk verzocht om weg te blijven. Er viel niets te bezoeken. Als je een gezellig feestje wilt op vrijdagavond dan ga je het centrum van Groningen in en dan tref je genoeg kroegen aan waar een goede sfeer hangt.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 12:41

Hoe "vet" is deze discussie jongens.

Julius is in beginsel niet aansprakelijk voor de schade die is aangericht (tenzij hij ook iets heeft gesloopt). Uiteindelijk betaald de verzekering aan een ieder die verzekerd is/er dekking voor heeft de schade uit en zal verhalen voor zover mogelijk op de veroorzaker, de mensen zonder verzekering zijn de dupe, tenzij de dader gepakt kan worden.

De man van 84 die in zijn eigen huis is mishandeld, dat is extra triest, de daders verdienen in mijn ogen een nekschot, maar zullen een taakstraf van 12 uur krijgen oid.

Neemt niet weg dat Julius gewoon lekker thuis had moeten blijven en over iets anders stoer moet proberen te doen.
Terug naar boven Go down
Jolmer
Cyclops

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 12:44

Mja het is nieuw Jasper de mensen komen voor de sensatie niet je standaard avond in de krochten van het Gronings uitgaansleven.
Juist die spanning van het fenomeen projectje-ik-mis-een-leven.

Mss ontbreekt het in de samenleving wel van spanning, of vinden we het te saai in nederland dat er amper wat gebeurt??

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 13:29

Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:

Je trekt het echt volledig uit z'n verband. Je haalt er zaken bij die niet van toepassing zijn op de situatie in Haren, maar deze beÔnvloeden wel je mening of het wel/dan niet aansprakelijk kunnen stellen van aanwezigen. natuurlijk kan een winkelier of bewoner niet aansprakelijk worden gesteld, maar mensen die daar niet hoeven te zijn (zoals onze vriend baas Juul) kunnen wat mij betreft wel aansprakelijk worden gesteld. Je had geen reden (dus geen bewoner, geen winkeleigenaar) om daar te zijn, SCHULDIG!!!

Ik geef gewoon een maatschappelijke tendens weer die al heel lang gaande is. En daar past jouw uitspraak in mijn optiek prima bij. Je kunt mensen die de wet niet overtreden gewoon niet aansprakelijk stellen. Dat is mijn mening en toevallig ook uitgangspunt van de wet. Jouw mening is wat mij betreft gebaseerd op onderbuik gevoelens. Julius had wel een reden namelijk een feestje bezoeken. Dat kan je stom vinden of naief of wat dan ook (daar zijn we het allebei wel over eens) maar dat recht heeft ie gewoon. Als je mensen aansprakelijk wilt stellen dan hadden ze een noodverordening moeten instellen. Wat jij voorstaat zijn gewoon de kenmerken van een politiestaat.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 13:32

Dwarlorf schreef:
Julius had wel een reden namelijk een feestje bezoeken.

Welk feestje was dat volgens jou ?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 13:52

Jasper schreef:
Dwarlorf schreef:
Julius had wel een reden namelijk een feestje bezoeken.

Welk feestje was dat volgens jou ?

Een happening in Haren. En er zou van alles georganiseerd worden.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 14:10

tuurlijk, vandaar ook het vriendelijke verzoek om niet naar Haren te komen.. er wordt namelijk van alles georganiseerd.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 14:26

Jasper schreef:
@Hennink schreef:
Hou toch op zeg.. de gemeente Haren had helemaal niets moeten organiseren en iedereen direct op de trein terug moeten zetten. Je wordt als overheidsinstantie volledig chantabel als je hierin meegaat. "Wij willen een feestje en dat gaan jullie organiseren, anders slaan we de boel kort en klein" In mijn ogen had er veel zwaarder opgetreden mogen worden en had de geweldsinstructie mogen worden uitgebreid.
Het was ook geen openbare aangelegenheid, er was je nadrukkelijk verzocht om weg te blijven. Er viel niets te bezoeken. Als je een gezellig feestje wilt op vrijdagavond dan ga je het centrum van Groningen in en dan tref je genoeg kroegen aan waar een goede sfeer hangt.
Conceded, al verwoordt Lennart het beter. Het feestje had inderdaad op kosten van de gemeente georganiseerd moeten worden, en dat kan natuurlijk niet. Ik had het ook prima gevonden als de daadwerkelijke raddraaiers harder waren aangepakt, wat mij betreft mogen dat soort mensen best op eigen kosten met een gebroken been in het ziekenhuis belanden. Risico van het "vak" zullen we maar zeggen. Niet dat ik sadisme als goede kwaliteit in een agent beschouw trouwens...

Er was weliswaar geen openbare aangelegenheid (hoewel je daar over kunt twisten, laten we het er op houden dat de lokale autoriteiten in ieder geval geen openbare aangelegenheid hadden georganiseerd) maar wel sprake van openbare ruimte. Los van het feit dat het onpraktisch is om met een paar duizend man door Haren te lopen omdat Haren niet gebouwd is op duizenden bezoekers is het niet verboden om dat te doen.

Jasper schreef:
[...] maar mensen die daar niet hoeven te zijn (zoals onze vriend baas Juul) kunnen wat mij betreft wel aansprakelijk worden gesteld. Je had geen reden (dus geen bewoner, geen winkeleigenaar) om daar te zijn, SCHULDIG!!!
Wat jou betreft wel, maar dat betekent (mijns inziens gelukkig) niet dat je ook gelijk hebt. Aansprakelijkheid is iets wat je juridisch ook sec bij de aanrichters en aanstichters van het kwaad wil houden. Daarin heeft Nelis wel degelijk gelijk, je begeeft je op een hele gladde helling als je daar aan gaat tornen. ("Ja meneer, ik weet dat U aangereden bent, maar U was er ook bij, bij het ongeluk, dus we stellen U ook aansprakelijk!") Flauw voorbeeld misschien, maar feit (hoop ik voor Julius) blijft dat hij geen 84-jarige man heeft gemolesteerd, nog anderen heeft gedwongen dit te doen, en daar dus ook geen schuld aan heeft.

Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 14:40

@Hennink schreef:
("Ja meneer, ik weet dat U aangereden bent, maar U was er ook bij, bij het ongeluk, dus we stellen U ook aansprakelijk!") Flauw voorbeeld misschien, maar feit (hoop ik voor Julius) blijft dat hij geen 84-jarige man heeft gemolesteerd, nog anderen heeft gedwongen dit te doen, en daar dus ook geen schuld aan heeft.

Als je er nou van maakt: "Ja meneer ik weet dat u aangereden bent, maar u bevond zich op een stuk weg dat afgezet was en waarvan wij als autoriteiten hadden aangegeven dat u zich daar niet mocht bevinden, dus we stellen u ook aansprakelijk" ... loopt die zin dan wat lekkerder ? sluit in mijn ogen ook beter aan op de situatie in Haren.

Juridisch gezien zal er waarschijnlijk geen enkele mogelijkheid zijn om 'onschuldige omstanders' aansprakelijk te stellen voor geleden schade, alleen daarom al zou je het niet willen. Voor een volgende keer kun je volgens mij best aangeven : "We adviseren iedereen om niet te komen, eventuele (financiŽle) schade die veroorzaakt wordt door deze activiteit kan en zal verhaald worden op ALLE aanwezigen zonder gegronde reden om hier te zijn (lees bewoners)". Weet ook niet of dat Juridisch standhoudt, maar ik zou het zeker eens proberen.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 14:57

Jasper schreef:
tuurlijk, vandaar ook het vriendelijke verzoek om niet naar Haren te komen.. er wordt namelijk van alles georganiseerd.

Jij gaat er van uit dat iedereen overal van op de hoogte is. Ik wist ook niet beter dan dat er op het voetbalterrein een feest georganiseerd zou worden waarin Yellow Claw een Krantje Papi zouden optreden. En ik volg het nieuws dan nog een beetje, ik denk dat veel jongeren niet eens het nieuws kijken. Die jongeren luisteren echter wel naar radio 538 die ze heeft opgeroepen naar Haren te gaan. Daarnaast heeft de gemeente heeft ook pas heel laat in de week een beslissing genomen en heeft in die week gemixte signalen doorgegeven over wat er al dan niet georganiseerd zou worden. Als er iemand schuldig is naast de daadwerkelijke relschoppers dan is het de burgemeester van Haren die in zijn arrogantie dacht dat het allemaal wel mee zou vallen. Als je na de Arabische lente en de ervaringen in Duitsland en Frankrijk en de US met project x feesten de impact van social media nog steeds onderschat dan ben je niet van deze tijd.

Jasper schreef:

Denk je nou echt dat die mensen er heen zijn gegaan met die gedachte? Dan heb je een negatiever wereldbeeld dan ik. Een paar jongeren kwamen er hoogstens met voorbedachte rade om te rellen (niet goed te praten uiteraard). Het inderdaad krom dat de gemeente voor de kosten van een feest zou opdraaien maar hoeveel heeft de inzet van al die politie gekost? Soms moet je gewoon pragmatisch optreden. De gemeente had al die mensen idd ook meteen kunnen terug sturen (als het Łberhaupt mogelijk is om een dorp hermetisch af te sluiten) daar had ik geen moeite mee gehad maar heeft dat ook niet gedaan. De gemeente Haren is gewoon in gebreke gebleven.

Daarnaast had ID&T voorgesteld om een groot feest op hun kosten te regelen, inclusief beveiliging.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 15:08

Jasper schreef:
@Hennink schreef:
("Ja meneer, ik weet dat U aangereden bent, maar U was er ook bij, bij het ongeluk, dus we stellen U ook aansprakelijk!") Flauw voorbeeld misschien, maar feit (hoop ik voor Julius) blijft dat hij geen 84-jarige man heeft gemolesteerd, nog anderen heeft gedwongen dit te doen, en daar dus ook geen schuld aan heeft.

Als je er nou van maakt: "Ja meneer ik weet dat u aangereden bent, maar u bevond zich op een stuk weg dat afgezet was en waarvan wij als autoriteiten hadden aangegeven dat u zich daar niet mocht bevinden, dus we stellen u ook aansprakelijk" ... loopt die zin dan wat lekkerder ? sluit in mijn ogen ook beter aan op de situatie in Haren.
.

Dan had de burgemeester dus een noodverordening moeten instellen, daar is juridische grond voor in Nederland. Dan klopt je voorbeeld.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 15:22

Jasper schreef:
@Hennink schreef:

Dat heb ik bewust niet gedaan, omdat dat precies mijn punt is. Je begeeft je op een helling als je omstanders aansprakelijk gaat stellen voor acties die ze niet begaan hebben. Een helling die uiteindelijk tot dat flauwe voorbeeld kan leiden.

Jasper schreef:
Juridisch gezien zal er waarschijnlijk geen enkele mogelijkheid zijn om 'onschuldige omstanders' aansprakelijk te stellen voor geleden schade, alleen daarom al zou je het niet willen. Voor een volgende keer kun je volgens mij best aangeven : "We adviseren iedereen om niet te komen, eventuele (financiŽle) schade die veroorzaakt wordt door deze activiteit kan en zal verhaald worden op ALLE aanwezigen zonder gegronde reden om hier te zijn (lees bewoners)". Weet ook niet of dat Juridisch standhoudt, maar ik zou het zeker eens proberen.
Ik wil ze niet aansprakelijk stellen omdat ze het niet gedaan hebben, niet omdat het niet juridisch niet mogelijk is. Ik ben wel blij dat het juridisch niet mogelijk is. Ook jouw voorstel heeft zeker zijn nadelen, want wat is een gegronde reden? Moet ik maar mijn wekelijkse bridge avondje afzeggen omdat ik geen bewoner ben? Zo nee, hoe bewijs ik dan dat ik een gegronde reden had om aanwezig te zijn. Stel dat ik dat kan bewijzen, hoe voorkom ik dat bewoner X aanwezige Y die hij van zijn werk kent in bescherming neemt door te zeggen dat Y op bezoek zou bij X, waardoor feestganger Z ineens gedeeltelijk de kosten die Y eigenlijk had moeten betalen mag ophoesten? Waar je om vraagt is effectief het verbieden van het betreden van openbare ruimte...

Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 16:07

Ik zou het jammer vinden als het juridisch niet mogelijk was.. dus let's agree to disagree
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 16:29

Jasper schreef:
Ik zou het jammer vinden als het juridisch niet mogelijk was.. dus let's agree to disagree
Check, maar dit raakt mijn rechtvaardigheidsgevoel. Vandaar mijn reacties, je zou niet bestraft moeten worden voor iets wat je niet gedaan hebt.

Overigens heb ik er an sich geen problemen mee om het bezoeken van het Project X feest strafbaar te maken (door een noodverordening of een wijziging in de wet). Dat is wat anders dan omstanders aansprakelijk maken voor schade die zij niet berokkenen. Je hoort straf te krijgen voor de regels die je overtreedt, niet voor de regels die iemand anders die (min of meer) toevallig in jouw buurt is overtreedt.

Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 16:34

Ik vind ook dat van te voren duidelijk gemaakt moet worden dat eventuele schade verhaald op je gaat worden. Als je het dan nog steeds een goed idee vindt om 'alleen maar te komen kijken' dan ben je wat mij betreft de sjaak..
Terug naar boven Go down
Robert K.
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 243
Leeftijd : 30
Registration date : 27-06-11

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 16:34

Het was mogelijk, sterker nog die verordening lag al klaar. het probleem was dat de boel escaleerde nadat men had besloten dat een verordening geen hulp zou bieden. Daar is het misgegaan.

Ik ben het met Jasper eens dat ze heel Haren dicht hadden moeten gooien op het moment dat er meer dan 200 man waren.

Ik ben het er ook mee eens dat mensen die er waren aansprakelijk gesteld moeten worden want ik heb de papieren van de mijn ouders er op nagekeken en kennelijk is 99.9% van de bevolking niet verzekerd voor rellen. Dit betekent dat de albert heijn en die slager maar ook de eigenaar van de afgefikte auto alles zelf mogen lappen. Hun enige optie is het verhalen op de raddraaiers, maar (en nu ben ik wat kort door de bocht) die kale kippen kan je niet plukken.

Dit soort shit had direct in de kiem gesmoord moeten worden puur en alleen omdat dit soort fiasco's andere debielen een self proclaimed gevoel van recht geven om dit vaker te flikken. Misschien niet komende weken, maar binnen een jaar kan je weer zoiets verwachten. (kijk maar naar duitsland).
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7236
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 16:51

Leuke discussie dit Smile

Haren: Natuurlijk hadden ze niet een feest moeten organiseren. Ze waren bang voor rellen, dus ze hadden een noodverordening, samenscholingsverbod en snelrecht moeten regelen om eventueel tuig ofwel direct op te pakken ofwel op de trein naar mammie te zetten. Een oproep om vooral niet te komen heeft geen enkele juridische betekenis en is zo PvdA-theedrinkachtig als wat. Blijkbaar was de angst niet groot genoeg voor rellen dat de gemeente deze stappen daadwerkelijk heeft genomen, dus -1 voor de gemeente voor falend inzicht.

Baas Juul: Onschuldig als wat. Hoort van een feestje, maakt er wat leuks van met wat vrienden en er blijkt niets te zijn. Dat het aanwezig zijn van een massa het makkelijker maakt voor relschoppers neemt niet weg dat Julius zich gewoon begeeft op een openbare locatie waar geen enkel probleem mee is. Grondwettelijk recht enzo.

Relschoppers: keihard aanpakken natuurlijk, tuig van de richel etc. Die gasten mogen de schade delen met z'n allen, en nog lekker wat uurtjes schoffelen erbij ook.

Media: Die hadden hun waffel moeten houden. Nu lopen ze allemaal te huilen "ja maar we hebben er toch geen invloed op en het is gewoon journalistiek etc etc". Het was sensatiezucht, de media wisten wat op het spel stond en hebben een week lang een uurlijkse update van "Project X Haren" gegeven. Dan creŽer je vanzelf een hype. -1 voor de media.

Schade verhalen op omstanders: juridisch onmogelijk, en terecht. Waarom zou je als onschuldige omstander aansprakelijk moeten worden gesteld? Je betreedt je in de openbare ruimte en dat mag. Alleen door middel van noodverordeningen etc kan je dit soort dingen wettelijk regelen. En dat zou ook zo moeten blijven, anders maak je er echt een politiestaat van.
Terug naar boven Go down
BaasJuul
Topper
Topper

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 16:57

Andrť Pannekoek schreef:
Dwarlorf schreef:

Ik zie niet in waarom je het voor hem opneemt. Het is hier duidelijk gepost om popiejopie te doen, mislukt, nu kritiek koppen.

haters gonna hate, ik share hier gewoon mijn ervaring, niks popiejopoe. Volgens mij faalt jouw popiejopie gedrag wat harder (iets met vriendschappen enzo....)
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 17:02

Myokoto schreef:
Hun enige optie is het verhalen op de raddraaiers, maar (en nu ben ik wat kort door de bocht) die kale kippen kan je niet plukken.

Van een kale kip valt niets te plukken, maar je kunt wel z'n pootjes breken..
Terug naar boven Go down
BaasJuul
Topper
Topper

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 17:06

Jasper schreef:
Myokoto schreef:
Hun enige optie is het verhalen op de raddraaiers, maar (en nu ben ik wat kort door de bocht) die kale kippen kan je niet plukken.

Van een kale kip valt niets te plukken, maar je kunt wel z'n pootjes breken..

Volgens minister Opstelten gaat de schade hoe dan ook betaalt worden door de relschopper (die veroordeelt worden). Hoe dat dan in zijn werk gaat weet ik ook niet , wie betaalt wat etc. Maar goed dat Den Haag iig met een duidelijk statement komt.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 17:22

@afterparty05 schreef:
Leuke discussie dit Smile

Haren: Natuurlijk hadden ze niet een feest moeten organiseren. Ze waren bang voor rellen, dus ze hadden een noodverordening, samenscholingsverbod en snelrecht moeten regelen om eventueel tuig ofwel direct op te pakken ofwel op de trein naar mammie te zetten. Een oproep om vooral niet te komen heeft geen enkele juridische betekenis en is zo PvdA-theedrinkachtig als wat. Blijkbaar was de angst niet groot genoeg voor rellen dat de gemeente deze stappen daadwerkelijk heeft genomen, dus -1 voor de gemeente voor falend inzicht.

Baas Juul: Onschuldig als wat. Hoort van een feestje, maakt er wat leuks van met wat vrienden en er blijkt niets te zijn. Dat het aanwezig zijn van een massa het makkelijker maakt voor relschoppers neemt niet weg dat Julius zich gewoon begeeft op een openbare locatie waar geen enkel probleem mee is. Grondwettelijk recht enzo.

Relschoppers: keihard aanpakken natuurlijk, tuig van de richel etc. Die gasten mogen de schade delen met z'n allen, en nog lekker wat uurtjes schoffelen erbij ook.

Media: Die hadden hun waffel moeten houden. Nu lopen ze allemaal te huilen "ja maar we hebben er toch geen invloed op en het is gewoon journalistiek etc etc". Het was sensatiezucht, de media wisten wat op het spel stond en hebben een week lang een uurlijkse update van "Project X Haren" gegeven. Dan creŽer je vanzelf een hype. -1 voor de media.

Schade verhalen op omstanders: juridisch onmogelijk, en terecht. Waarom zou je als onschuldige omstander aansprakelijk moeten worden gesteld? Je betreedt je in de openbare ruimte en dat mag. Alleen door middel van noodverordeningen etc kan je dit soort dingen wettelijk regelen. En dat zou ook zo moeten blijven, anders maak je er echt een politiestaat van.
Hoezee! Volledig mee eens, op een klein puntje na dan. De oproep op vooral niet te komen is door een VVD'er gedaan Laughing

Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 17:44

Hoezee... dat woord ziet ook niet zo vaak het daglicht tegenwoordig...
Ik merk dat ik met mijn standpunten wat extremer, of minder mild ben dan sommigen anderen hier, maar vind het mooi dat we deze discussie hier zo kunnen voeren.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Project X haren   di sep 25 2012, 18:09

Ofschoon er woorden zijn die ik volgaarne vaker de revue zou laten passeren, doet de gelegenheid hiertoe zich nochtans niet dikwijls voor. [/krakerige jaren-50 journaal stem]

Ik vind het ook wel prettig dat discussies als deze mogelijk zijn zonder dat men elkander vol op den bek mept Smile

Project X haren
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» MTG Elo Project

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: NON-MAGIC :: De Huiskamer-
Ga naar: