MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het legacytoernooi van 4 november! **Gefeliciteerd**
Pieter wint de donderconstructed Modern op 2 november! **Gefeliciteerd**
André Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Pieter Bruins wint de donderconstructed van 2 november! **Gefeliciteerd**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Primer] Het U/W miracle proces

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2507
Leeftijd : 33
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: [Primer] Het U/W miracle proces   di aug 21 2012, 20:47

Beste mensen, via deze weg wil ik jullie mee laten denken over het U/W miracle deck dat ik de komende tijd ga spelen. Ik zal hier weer toernooiverslagen posten, testresultaten bespreken en hopelijk kunnen we hier dan ook meteen discussieren over het deck.

Ik begin nu met de lijst die ik zaterdag 18-08 in Rotterdam gespeeld heb, gevolgd door een verslag en mijn gedachtes achteraf over bepaalde kaarten.

De lijst:

4 sensei’s divining top
4 brainstorm
1 ponder

Hier lijkt mij niet echt discussie over mogelijk, dit is namelijk de ruggegraat van het deck. Er valt iets te zeggen voor een tweede ponder.

4 Force of will
3 counterspell
2 spell pierce
3 counterbalance

Het counterpakket, de mix tussen spell pierce en counterspell is iets om over na te denken. Counterspell is in de control mirror en tegen Maverick beter terwijl spell pierce beter is tegen ANT en  en RUG delver.

4 terminus
4 swords to plowshares

De removal, 4 terminus is een absolute must in het deck. De swords to plowshares kunnen eventueel path to exile worden mocht ik besluiten om op een gegeven moment land tax te gaan spelen. PtE is ook iets beter tegen een geresolvde griselbrand maar niet veel beter, als je tegenstander 7 kaarten extra pakt is het vaak wel een beetje gebeurd.

2 vendilion clique
2 entreat the angels

De meest voorkomende kill, ik heb gisteren meerdere games gewonnen door 7 keer met een clique te slaan omdat ik geen entreat kon vinden en wel controle had.

2 snapcaster mage

De bedoeling is dat dit late-game een value kaart is omdat je uit je graveyard kunt halen wat je op dat moment nodig hebt. De 2/1 body die eraan vast zit is eigenlijk nooit echt goed geweest, ik twijfel of je deze uberhaupt wel moet spelen.

3 jace, the mind sculptor

Wat een baas! Dit was het eerste toernooi ooit dat ik een deck met jace heb gespeeld, en als dat ding resolved en je untapt dan verlies je gewoon nooit meer.

De mana-base

3 tundra (had er maar 3, dat moeten er natuurlijk gewoon 4 zijn)
3 glacial fortress (dat moeten er dus 2 zijn)
4 island
3 plains
4 flooded strand
4 polluted delta
1 marsh flats

Over de mana base valt verder weinig te zeggen, is erg solide in een twee kleuren deck in legacy. Ik speel geen karakas, deels omdat ik hem niet heb, en deels omdat ik genoeg basics wil spelen tegen decks die random wasteland wins kunnen halen.

Dan het SB, na wat wikken en wegen op de dag zelf kwam ik hier op uit:

1 humility (tegen S&S en reanimator)
2 timely reinforcements (tegen RUG en goblins)
2 disenchant (catch all antwoord)
1 counterbalance (extra tegen combo)
2 spell pierce (extra tegen combo)
1 pophyry nodes (tegen aggro, ik wou een 2de humility maar die kon ik niet vinden)
3 grafdigger’s cage (tegen reanimator en dredge)
1 surgical extraction (zie cage, ook goed tegen combo)
2 engineered explosives (extra antwoord op mongoose tegen RUG, en tegen TES en belcher goed als hij met EtW af wil gaan)

Dan het toernooi zelf:

Ronde 1 Marco met een G/R natural order deck

Game 1 is hij o pde play en cast hij met een cradle en twee ander land en een birds op tafel een natural order. Ik zeg dat hij dan zijn birds kwijt is en hij beweert dat dit pas op resolven gebeurt. Judge erbij (of nouja, judge... winkeleigenaar), ik gelijk en spell pierce zijn NO. Hij blijft vervolgens op mana steken omdat zijn cradle niets produceert en ondertussen ben ik met sensei’s divining top en fetch land bezig om ongeveer 6 kaarten per beurt van mijn deck te zien op zoek naar antwoorden voor als hij weer op gang komt en een entreat om het af te maken. Op een gegeven moment heeft hij 5 land en ik 7, en mijn hand bestaat uit 2 counterspell, StP, spell pierce, terminus en brainstorm (die laatste houd ik dus vast om op een moment dat het nodig is terminus te kunnen gooien. Dan vind ik eindelijk mijn entreat met de sensei’s divining top en bouw aan het einde van zijn volgende beurt 5 angels voor de win.

Ik SB: +2 spell pierce -2 snapcaster mage

Game 2 gaat eigenlijk prima, we leggen beide land en hij doet niets en op beurt 3 tapt hij 3 land en een BoP. Ik zit al klaar met mijn spell pierce, maar hij legt opeens een vengevine... kutzooi, had ik dat geweten dan had ik zeker anders geboard (in ieder geval surgical extraction) Ik vond bij het boarden de cages niet goed genoeg omdat ik geen GSZ gezien had en 3 kaarten inboarden tegen 4 natural orders van hem leek mij niet echt ideaal. Maargoed, vengevine komt langs voor 4 en ik ga met brainstorm end of turn op zoek naar antwoorden. Ik vind een plow, en plow de vine in mijn eigen main phase. Hij neemt zijn beurt aan, en legt nog een vengevine. Ik pak een kaart, speel een fetch landje en geef de beurt door, met nog een brainstorm in hand. Hij legt nog een of ander 3/3 haste beest en ik brainstorm tijdens zijn attack phase, vind geen antwoord en shuffle met het fetch-landje. Ik ga dus naar 4 leven. Ik pak een kaart en MIRACLE ENTREAT, BIATCH! Bou 4 angels en neem de tafel over. Hij vond het geloof ik wat minder leuk dan ik, maargoed ik had al behoorlijk veel lopen cantrippen en doen op zoek naar antwoorden en er waren best wel veel kaarten die ik kon pakken om in ieder geval veel meer tijd te krijgen.

2-0 in games, 1-0 in het toernooi

Ronde 2 dream halls combo

Ik heb eigenlijk nog nooit tegen dit deck gespeeld maar ik weet uit ervaring dat als iemand een Show and tell speelt dat het gecountert moet worden . Hij begint en legt hier en daar wat land en speelt wat cantrips, waarvan alleen de eerste twee resolven en alles daarna loopt in counterbalance en op een gegeven moment dus een show and tell. Ik kom er eigenlijk pas laat in game 1 achter wat zijn deck nu precies doet omdat ik in game 1 al vrij snel de counterbalance lock heb en alleen maar heel veel cantrips daarmee counter. Uiteindelijk hardcast hij een dream halls en ik brainstorm in response om een FoW bovenop te leggen en te laten zien met counterbalance. (VALUE!) dan vindt hij het wel genoeg.

Ik board +2 spell pierce +1 surgical extraction +2 disenchant  +1
counterbalance -4 terminus -2 StP.

Game 2 heb ik weer behoorlijk snel een counterbalance liggen, maar dit keer geen top. Ik blind flip wel een aantal 1 CC spells om zijn brainstorms en ponders te counteren, en dat geeft al behoorlijk veel voordeel. Uiteindelijk leg ik een jace met veel back-up voor als hij alsnog af kan gaan. Na een aantal keren brainstormen met jace zonder een winconditie te vinden besluit ik hem te fatesealen omdat ik al een bak met antwoorden gevonden heb. Als jace dan eindelijk op 10 staat vind ik opeens een entreat the angels en win alsnog via combat.

Ronde 3 Balthasar met Dark fish

Game 1 begint hij en legt 2 lords en een mutavault in de eerste paar beurten. Ik heb met sensei’s divining top 2 terminus bovenop mijn deck gehouden. Als hij beurt 3 aanvalt flip ik mijn top, en terminus. Hij FoW en ik FoW terug, maar hij heeft nog een FoW. Ik neem 10 en ga naar 6. In mijn beurt speel ik de top weer en in de attack phase die volgt flip ik weer een terminus om zijn rommel op te ruimen, maar hij heeft nog een FoW en een blauwe kaart... misschien had ik hier tijdens zijn upkeep al moeten toppen om hem geen kaart te laten pakken voordat terminus kwam, maar dat zou betekenen dat ik de mutavault niet mee kon pakken en dat ding blijft dan een probleem als je op 6 staat.

Ik SB: -2 spell pierce -4 FoW -1 countespell + 2 disenchant +2 engineered explosives +2 timely reinforcements +1 prophyry nodes.

Game 2 open ik met een sensei’s divining top die in een FoW loopt, en ik leg beurt 2 de tweede in mijn hand en hij zucht.. vialt een lord uit en legt een manriki-gusari, hij dacht kennelijk dat ik Stoneforge speel, nice! Ik terminus een beurt later zijn lord, image en mutavault weg en krijg vervolgens controle en begin mijn hand te optimaliseren met de top en wat fetch-land. Uiteindelijk speel ik een clique die hem in 7 beurten dood slaat.

Ik SB voor game 3 -2 spell pierce - 2 counterspell  + 4 FoW.

Game 3 open ik met brainstorm einde van zijn beurt en leg een terminus tweede van boven. Vervolgens leg ik beurt 2 een top en daarmee houd ik de terminus bovenop mijn deck tot het moment dat ik hem nodig heb. In de tussentijd laat ik een timely reinforcements in een FoW lopen en daardoor duw ik mijn terminus door. Kort daarna resolve ik een jace en vanaf daar is het een kwestie van uitspelen. Ik win deze op een entreat the angels voor 5.
2-1 in games, 3-0 in het toernooi

Ronde 4 Joran met ANT

Game 1 mulligan ik naar een hand met 2x snapcaster mage, spell pierce, FoW en 2 land op de draw en hij opent met een gitaxian probe + therapy voor mijn snapcasters. Ik pak een brainstorm bij, leg land en geef de beurt door. Hij speelt een dark ritual die ik spell pierce, vervolgens pondered hij en geeft de beurt weer door. Ik leg een fetch-landje en geef de beurt door. Hij speelt een duress, die mijn FoW discard en hij probeert af te gaan. Ik speel in response op zijn dark ritual de brainstorm, op zoek naar spell pierce of FoW. Ik vind niets en ga vervolgens precies dood aan de tendrils die hij in zijn hand heeft omdat ik de brainstorm gespeeld heb. Redelijk lame, maarja, mijn play was goed in het geval hij infernal tutor of burning wish had, dat zijn 8 kaarten terwijl die tendrils maar 1x in zijn deck zit.

Ik SB: -4 terminus  -2 plow +1 counterbalance +2 spell pierce +1 surgical extraction +2 disenchant.

Ik twijfel hier nog wel even of ik de terminus of plows 4x moet uitboarden, sommige versies van ant splashen groen voor xantid swarm, die kans leek mij niet heel groot, maar het speelde wel even in mijn hoofd. Aan de andere kant is terminus beter als hij af probeert te gaan met EtW. Let wel, als ik meer nuttige dingen had gehad dan had ik ze ingeboard... De disenchants zijn waarschijnlijk ook niet zo best, maar sommige versies spelen weer defense grid. Het maakt dan niet uit of er een plow of een disenchant in je hand wegrot. De plow is wel beter met blind counterbalancen, zijn deck speelt niets van 6 CC.

Game 2 begin ik en open met sensei’s divining top en ik laat steeds een counterspell bovenop mijn deck liggen. Uiteindelijk kan hij steeds precies niet afgaan door de counters die ik al op hand heb en ik speel een vendilion clique einde van zijn beurt. Ik laat hem alles houden en de clique slaat hem dood.

Game 3 maken we uieindelijk niet meer af door tijdgebrek, dit kwam in mijn beleving vooral omdat hij door de games heen veel meer tijd nam dan ik.. maarja, daar had ik dan eerder een punt van moeten maken denk ik... hij combo’d nog wel maar krijgt mij op 3 met tendrils. Gained wel zoveel leven dat ik hem niet meer dood krijg.

1-1-1 in games, 3-0-1 in het toernooi.

Ronde 5 naam vergeten met Goblins

Game 1 begint hij en opent met lackey. Ik plow de lackey en hij legt een vial, die ik FoW. Vervolgens legt hij nog een vial. (zucht..) Ik heb nog wel twee terminus bovenop deck die ik op een gegeven moment beide gebruik. Een in mijn eigen beurt in draw step en vervolgens een in zijn volgende end step als hij zijn hele hand leeggegooid heeft. Ik heb bedacht dat dit mij genoeg tijd zal geven om een kill te vinden, zolang hij maar 1 beurt geen business pakt. Hij pakt een kaart, speelt een matron, matron haalt ringleader, ringleader wordt uitgeviald en fetched nog 3 goblins en opeens heb ik weer een klok op mijn hoofd. Ik vind niet op tijd een derde terminus of entreat ondanks veel fetch-land en sensei’s divining top en verlies deze game.

Ik SB: -4 FoW -2 counterbalance +2 timely reinforcements + 1 humility + 1 porphyry nodes +2 disenchant

Ik begin en open met turn 1 top. Hij legt weer een lackey die weer in een plow loopt, en vervolgens stumbled hij behoorlijk. Helaas is dit niet een deck dat daar heel erg misbruik van kan maken. Ik denk dat ik het hier wel wat verknald heb, ik liet steeds twee terminus bovenop liggen in plaats van actief op zoek te gaan naar win-condities toen het kon. Uiteindelijk gooit hij de tafel vol goblins en ik miracle een terminus, om vervolgens op zoek te gaan naar een win conditie. Ik vind uiteindelijk na veel zoeken een entreat en bouw 4 angels, waarvan er 3 aanvallen. Hij gaat hierdoor naar 11, en ik heb nog een plow in mijn hand. Hij heeft een bult goblins, maar volgende beurt ga ik lethal en hij kan mij niet dood krijgen tenzij hij een warchief + 2 goblins en antwoord op een angeltoken heeft, en hij heeft slechts twee kaarten op hand. Hij topdecked keurig een warchief en legt die + 2 goblins, waaronder een stingscourger. Daar had ik geen rekening mee gehouden, nu moest ik zijn warchief plowen om niet dood te gaan, maar daardoor was mijn volgende attack precies niet lethal. Had ik gewoon met alle angels aangevallen dan had ik deze game gewoon gewonnen, en was het een draw geworden...

0-2 in games 3-1-1 in het toernooi

Ronde 6 Sebastiaan met B/W stoneblade

Hij begint game 1 met een dark confidant die in een plow loopt en als hij 3 beesten heeft terminus ik de boel weg via sensei’s divining top. Ik heb inmiddels ook al een counterbalance liggen en leg de beurt erna nog een jace, die ervoor zorgt dat er een 2 CC spell bovenop ligt en ik leg mijn top weer. Hij kan nu in principe niet meer winnen, Zijn hele deck is 1 en 2 CC en ik heb altijd een 1 of 2 CC spell bovenop mijn deck. Hij heeft niets op tafel. Ik moet alleen even een win-conditie vinden. Ik laat hem zien wat ik allemaal heb in een poging hem te laten scoopen, maar hij speelt stug door. Ik vind eindelijk een clique die de game sealed.

Ik SB -4 FoW +2 engineered explosives + 1 counterbalance + 1 spell pierce

Met nog iets van 10 minuten op de klok beginnen we game 2, en als hij een beurt 2 bitterblossom legt begin ik mij af te vragen waarom ik mijn disenchants niet ingeboard heb... (hij speelt sowieso stoneforge mystic, dus beetje achterlijk) ik los de blossom uiteindelijk op met terminus + engineered explosives, maar disenchant was wel wat handiger geweest...hij surgical extract mijn terminus en mijn plows, wat betekent dat ik niet echt meer veel controle kan houden over tafel. Ik leg een jace, hij vindicate en ik leg nog een jace die blijft liggen. Dan z.s.m. op zoek naar entreat, die vind ik in de eerste extra beurt voor 5 en daarmee win ik.  

2-0 in games, 4-1-1 in het toernooi, als nummer 6 de top 8 in.

Kwartfinale Stef met Sneak and show

Game 1 begint hij omdat hij hoger eindigde in de standings. Ik mulligan naar 5 door 2 one-landers. Hij opent met wat cantrips en uiteindelijk kan hij een show and tell casten met counterbackup en ik heb maar 1 spell pierce, wel heb ik een terminus bovenop mijn deck, dus van het spaghettimonster kan ik winnen. Griselbrand wordt op tafel gesmeten, en hij activeert grisel om 7 kaaten te pakken, Ik terminus in response. Dat resolved, maar ik lig erg ver achter door mijn mulligans en zijn 7 extra kaarten. De beurt erop legt hij een sneak attack en er komt een spaghettimonster met haste op mij af.

Ik SB: +1 humility +2 spell pierce +1 disenchant +1 counterbalance -4 swords to plowshares -1 terminus.

Game 2 begin ik met een top, en ik laat een counterbalance in een counter van hem lopen. Ik had hier terug kunnen counteren maar ik durfde het niet aan omdat ik dan niet meer zou kunnen counteren in zijn beurt, en counterbalance is toch niet zo interessant als je tegenstander een griselbrand heeft. Hij cantript weer wat en ik speel nog een counterbalance, die weer in een counter loopt. Vervolgens probeert hij een sneak attack die ik spell pierce. Ik speel aan het einde van de beurt erna een clique, en target hem met de ability. Ik zie een griselbrand, emrakul en land. Ik untap, val aan en doe dat nog 7 keer.

Game 3 komt er uiteindelijk op neer dat hij een Show and tell doordrukt en daarmee weer griselbrand in het spel cheat. Ik brainstorm in response op zijn show and tell en pak de disenchant, wat dus mijn 2de humility was geweest als ik mijn deck compleet had gehad....lame...

Ik win een verdant catacombs en 2 italiaanse boosters future sight.

Na het toernooi zou ik de volgende dingen aanpassen aan het deck

1. Ik heb direct mijn tweede humility besteld op magic cardmarket, en die porhyry nodes heeft eigenlijk niets goeds gedaan als ik hem pakte, éen keer tegen het goblin deck vond ik hem matig en éen keer tegen fish was hij totaal niet nodig.
2. De snapcaster mages zijn niet zo heel goed in dit deck. In de late-game zijn ze awesome, maar het hele deck is awesome in de late-game. Ik haal er in ieder geval 1 snapcaster uit voor de derde spell pierce in het mainboard, dat maakt een SB slot vrij voor een extra counterspell o.i.d. voor de combo match-up.
3. Er moet een Karakas in het deck om de sneak en show match-up te verbeteren. Je speelt toch al genoeg basics om niet heel erg gevoelig te zijn voor wasteland. Bovendien heeft karakas lekkere synergie met vendilion clique voor een tweede soft lock naast counterbalance tegen combo.

Ik hoop nog genoeg te kunnen testen met het deck voordat ik er weer een toernooi mee speel. Ik heb genoeg kleine foutjes gemaakt op momenten dat de game al binnen was omdat ik snel wou spelen om op tijd te kunnen winnen. Meer ervaring met het deck betekent dat i k de standaard handelingen sneller doen zonder fouten te maken. Het deck is volgens mij echt bonkers, ik speelde er mijn eerste games mee tijdens de eerste rondes van het toernooi (op 3 games tegen Sven en anderhalve game tegen Gijsbert op vrijdagavond na) en alsnog haal ik er een prima resultaat mee. Laat staan wat het deck kan als ik er meer ervaring mee heb en dus betere plays maak.
Ik hoop dat we in deze thread kunnen discussieren over plays met het deck, de lijst en verschillende match-ups, dus spui vooral je kritiek en ideeen! Ik zal deze thread op dezelfde manier bijhouden als mijn vorige toernooi blog, maar nu gaat het alleen over dit deck en de verschillende toernooien en testresutaten.
Om het compleet te maken, De lijst die ik er nu van maak is:
4 terminus
4 swords to plowshares
4 Force of will
4 brainstorm
4 sensei’s divining top
1 ponder (hoewel die andere uit portal misschien beter is)
3 counterspell
3 spell pierce
3 counterbalance
2 entreat the angels
2 vendilion clique
1 sapcaster mage
4 tundra
2 glacial fortress
3 polluted delta
1 karakas
3 plains
4 island
4 flooded strand
1 marsh flats
SB
2 timely reinforcements
2 humility
1 spell pierce
1 counterspell
2 engineered explosives
2 disenchant
3 grafdigger’s cage
1 surgical extraction
1 counterbalance

Vraag naar de voorwaarden via een PM!

Laatst aangepast door lennartL op di aug 21 2012, 21:32; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di aug 21 2012, 20:58

Mooi deck Lennart, ook een leuk verslag .
Terug naar boven Go down
Robert
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 190
Leeftijd : 34
Registration date : 13-02-11

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di aug 21 2012, 21:29

Erg leuk verslag, het deck klinkt als een berg fun om te spelen. Had in de laatste pot zijn gezicht wel willen zien als je die Humility wel had. Haha leuk 1/1 mannetje Razz
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7267
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di aug 21 2012, 21:52

Jeeej verslag van Lennart! Vond t echt superleuk om te lezen en je deck lijkt uitstekend. Over Spell pierce etc etc kan ik je helaas niet helpen Sad
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di aug 21 2012, 22:23

@Robert schreef:
Erg leuk verslag, het deck klinkt als een berg fun om te spelen. Had in de laatste pot zijn gezicht wel willen zien als je die Humility wel had. Haha leuk 1/1 mannetje Razz

Ja, deck is ook heel leuk om te spelen. ik denk dat als ik er meer oefening mee heb dat het alleen maar leuker wordt... en ik had zijn gezicht ook wel willen zien als ik die humility had gehad.

Terug naar boven Go down
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 952
Leeftijd : 31
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di aug 21 2012, 23:24

Top Lennart!

Ik denk dat 3 Cage te veel is en 1 Surgical te weinig. Misschien kan je iets toelichten op je keuze? Mij lijkt 3 Surgical en 1 Cage namelijk stukken beter omdat je Surgicals kan zoeken en casten in respons. Cage dwingt je in je eigen beurt te gaan zoeken.

Verder is Karakas bijna een must en lijkt 2x Clique mij niet nodig omdat je toch voor een lock of semi lock gaat.

Anyway, succes met dit project en ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt.

Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di aug 21 2012, 23:44

degene waar ik het origineel van gejat heb speelde meer cages, vooral omdat ze beter zijn tegen dredge. aangezien dredge bijna niet gespeeld wordt in NL zijn surgical extractions misschien wel beter, omdat ze ook geboard kunnen worden tegen combo.

verder zijn de cliques gewoon een alternatieve win conditie waar ik in Rotterdam veel games op gewonnen heb. je moet in zo'n deck echt wel 3 verschillende win-condities hebben, en clique is naast entreat en jace gewoon de beste in mijn beleving. bovendien zijn ze erg goed tegen RUG omdat ze kunnen ruilen met zowel delver als mongoose, vooral die laatste is een probleemkaart voor dit deck.

Terug naar boven Go down
robdehaan1987
Pro Player

Aantal berichten : 370
Leeftijd : 30
Registration date : 25-05-11

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   wo sep 12 2012, 10:22

Gebruik je dezelfde lijst nog steeds? Of heb je inmiddels al weer wat aanpassingen gemaakt? Als er keuzes inzitten die niet vanzelfsprekend zijn zou t fijn zijn als je die een beetje kan toelichten!
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   wo sep 12 2012, 12:50

ik ben nog bezig met een verslag van Enschede (wat niet zo goed ging) en naan aanleiding daarvan doe ik nog wel wat wijzigingen die ik weer in Apeldoorn ga uitproberen. Ik hoop dat morgenavond te posten.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   do sep 13 2012, 09:49

Legacy in Enschede
Na een veel te korte nacht lekker vroeg de trein in om in Enschede legacy te spelen. Sander v/d Zee had op het laatste moment besloten mee te gaan en stond al op het station in Leeuwarden te wachten. Na in de trein nog even wat games gespeeld te hebben tegen Maverick (wat een stuk minder goed ging dan normaal) kwamen we aan in Enschede en kon het ‘’feest’’ beginnen. Ik kan jullie van tevoren wel vertellen, ik had beter in bed kunnen blijven liggen.

Ronde 1 Jeroen met miracles

Game 1 mulligan ik naar 6 en ik mag beginnen. Ik ga land go en hij gaat ook land go. Ik leg nog een land en hij speelt de beurt erna een top, ik probeer een counterspell, maar hij heeft de spell pierce en ik kom al vrij snel in een vervelende situatie terecht omdat mijn hand volloopt met terminus en plows en hij gewoon steeds kan toppen, fetchen en sculpten. Uiteindelijk pak ik een counterbalance die resolved en ik pak een entreat voor 2 angels met miracle. Hij miracled ook voor 2 angels, en ik flip een landje. De beurt daarop heeft hij 2 plows en bij mij ligt weer een landje bovenop. daarna heeft hij controle over tafel en ik kom niet meer van zijn rommel af.

Ik SB: -4 plow -2 terminus + 1 spell pierce +1 flusterstorm + 2 disenchant +1 surgical extraction + 1 counterbalance

Game 2 mulligan ik en ik open met top, hij heeft ook een top en ik leg een counterbalance. Vervolgens zou je verwachten dat ik wel kan winnen, maar ondanks dat ik counterbalance, top en fetch-land heb resolven alle spells van meer dan 1 CC die hij pakt. Lekker dan. Uiteindelijk gaan we door de tijd heen, en in de laatste extra beurt probeer ik een entreat te miraclen, maar hij heeft een flusterstorm waar mijn counterbalance weer niet tegen helpt... Hij slaat mij dood met vendilion clique.
0-2 in games, 0-1 in het toernooi

Ronde 2 Mark met fish

Game 1 mulligant hij naar 4 kaarten op de play, terwijl in een openingshand met 1 island, 2 fetch, brainstorm, terminus, FoW en Sensei’s divining top houd. Ik hoef niemand uit te leggen dat dit nooit echt een spannende game geworden is hoop ik?

Ik SB: +2 engineered explosives +2 disenchant +2 timely reinforcements -3 counterbalance -3 spell pierce

Game 2 begint hij, en hij houdt zijn 7 kaarten hand. Hij opent met een Aether vial, die ik probeer te FoWen en hij FoWd terug. Ik speel vervolgens een landje en een top. Hij doet zijn vial naar 1, mist zijn tweede land drop en geeft de beurt door. Ik leg een fetch en pass, hij vialt een cursecatcher uit. einde zijn beurt top ik en vind een terminus en een timely reinforcements. Hij vialt een LOA uit en schopt mij naar 18, ik resolve vervolgens mijn terminus. Hij gooit de vial naar 3, legt een master o/t PT en passed. Ik cast timely reinforcements voor 6 leven en 3 soldiers, en hij vialt kira uit. In zijn beurt valt hij aan met zowel de master als de kira. Ik gooi 3 tokens voor de master (stel dattie wel nog een lord heeft...) en hij zegt dat ik niet kan blokken i.v.m. islandwalk. Ik zeg dat hij de kaart nog maar eens goed moet lezen, en dan ziet hij zijn fout. Vanaf daar was het eigenlijk wel gedaan met de game.

2-0 in games, 1-1 in het toernooi.

Ronde 3 Antoon met tempo-tresh.

Game 1 ben ik op de play en ik weet dat hij tresh speelt. Ik houd een hand met brainstorm, sensei’s divining top, 2 plows, terminus, spell pierce en 1 fetch-land. Het is shaky, maar ik zie 3 kaarten en 1 landje erbij is gewoon voldoende om prima te kunnen winnen. Gelukkig komt mijn tweede landje in beurt 6 nog steeds niet en pakt hij maar 4 beesten, dus dat ging fantastisch...

Deze heeft lang door mijn hoofd gespeeld, ten eerste: moet ik deze hand mulligannen? Ik heb eigenlijk alles wat ik nodig heb om van tresh te winnen, en de kans dat ik een tweede land vind is ontzettend groot op 4 kaarten (20 land van 52 kaarten, you do the math... is even uit mijn hoofd meer dan 75%)

Tweede punt is: ik kies ervoor om te fetchen naar een basic island, want dat deck van hem speelt wastelands. Hij blijkt uiteindelijk geen wasteland te pakken, als ik gezocht had naar een tundra had ik zijn beesten kunnen plowen en had ik veel meer tijd gehad. Bij dit laatste weet ik wel zeker dat ik goed zat, voelt alleen beroerd dat ik wel om wasteland heen speel en het niet doe. Ik vraag me alleen echt af of ik die hand had moeten shippen...

Ik SB: +2 engineered explosives, +2 timely reinforcements +1 counterbalance -3 counterspell , -2 FoW.

Game 2 heb ik een openingshand met 2 counterbalance, 4 land waaronder 3 fetch, een brainstorm en een plow. Dikke prima... Ik plow zijn delver, en drop de counterbalance, die in een spell pierce loopt. De beurt erop leg ik mijn tweede balance, en die ligt. Hij legt een mongoose, die niet gecounterd wordt door counterbalance. Vervolgens legt hij een goyf, ik brainstorm met CB op de stack en de goyf resolved ook. Hij speelt de rest van de game nog 4 of 5 1 CC spells, en ze resolven ALLEMAAL! Als ik dan uiteindelijk een terminus reveal met de CB trigger en dat ding probeer te casten, heeft hij een FoW, ik laat counterbalance triggeren, en uiteraard ligt landje nummer 436 bovenop... prima kaart tegen RUG, die counterbalance...

0-2 in games, 1-2 in het toernooi

Ronde 4 Yannick met Maverick

Ik open met een sensei’s divining top, en heb nog wat fetch-land. Hij opent met een mother of runes die ik plow en ik kan langzaam opbouwen. Uiteindelijk kom ik vrij laag te staan en heeft hij een jitte. Ik miracle een entreat voor 2 angels (kut thalia...) Hij equiped thalia en valt aan. Ik dubbel blok met beide angels in de hoop dat hij geen plow heeft. Hij heeft hem wel en mijn beide angels gaan dood. Ik heb mainboard geen antwoord op de Jitte en dat ding verzamelt een aantal counters, dat betekent dat ieder beest dat hij speelt beantwoord moet worden omdat ze allemaal lethal zijn. Ik probeer te zoeken naar terminus, dat lukt en ik veeg de tafel leeg. Vervolgens moet ik op zoek naar mijn tweede entreat voordat hij weer beesten pakt. Ik zie ongeveer 3 kaarten per beurt met fetch-land en top, maar kan mijn entreat of jace niet vinden voor de win. Hij vindt na 3 beurten wel weer een beest dat ik niet kan beantwoorden en slaat me dood met een jitte equipped beest.

Ik SB: +2 disenchant +2 timely reinforcements -3 counterbalance -1 spell pierce

Game 2 begin ik, en open met top. Hij gaat beurt 1 mother, ik heb geen antwoord en beurt 2 legt hij Gaddock teeg.... Ik heb nu dus bijna geen antwoorden meer... uiteindelijk vind ik na veel zoeken en schudden 2 plows, maar ben ik ook nog op 3 land blijven steken... Ik moet nu beide plows gebruiken om van de teeg af te komen en als ik terminus heeft hij zijn hand nog vol kaarten. Ik moet daarna weer een terminus gooien voor zijn volgende threats omdat ik behoorlijk laag sta. De threats daarna kan ik niet meer beantwoorden en ook de beste match-up van het deck gaat kansloos verloren...

0-2 in games, 1-3 in het toernooi.

Ronde 5 Phil met RDW

Game 1 krijgt hij mij erg laag (4 leven) maar dan heb ik countertop actief. Ik heb verder geen counters meer op hand maar wel een terminus bij de bovenste drie kaarten en een clique op tafel, wat op dat moment een 6 beurten klok is. Ik houd de terminus bewust bovenop samen met een spell pierce omdat terminus dezelfde casting cost heeft als fireblast, wat de enige kaart is waar ik de komende beurten dood aan kan gaan terwijl de clique hem dood slaat. Hij speelt dat ding uiteindelijk, ikflip de terminus en hij heeft daarna niets meer.

Ik SB +1 disenchant (misschien speelt hij sulfuric vortex o.i.d.) +1 flusterstorm +1 spell pierce +1 counterbalance + 2 timely reinforcements -4 FoW -2 counterspell

Game 2 begint hij en hij racet mij er snoeihard uit, ik was echt beurt 4 dood ofzo. De hand die ik hield was ook wat traag, misschien had ik hem moeten shippen... was iets van counterspell, spell pierce, sensei’s divining top en 3 land na een mulligan. Ik had niet het gevoel dat ik naar 5 moest, maar was ook niet echt blij met de hand, zeker niet toen hij beurt 1 guide, turn 2 keldon marauders turn 3 hellspark elemental ging, dat zijn allemaal dingen waar spell pierce niet zoveel tegen doet...

Game 3 lukt alles wat de hele dag al niet lukt. Ik leg beurt 2 een counterbalance en blind flip hem er helemaal uit. Zonder verdere deck manipulatie heeft dat ding iets van 5 spells gecounterd en uiteindelijk vind ik een aantal brainstorms die ervoor zorgen dat ik zijn goblin guide en net gecaste hellspark elemental weg kan krijgen. Ik eindig deze game op 10 leven (4 hits van de guide en 2 fetch land cracks), wat wel aangeeft hoe spannend dit was. Ik had hier eigenlijk alle mazzel van de wereld, al was mijn hand sowieso wel prima en kon ik ook met minder blind flips wel winnen omdat ik ook nog counters op hand had. Beetje jammer dat zoiets dan pas lukt als het al geen reet meer uitmaakt.

Na het toernooi in de trein nog even wat games met canadian tresh gespeeld tegen Sander v/d Zee zijn maverick, en ik merk wel dat het nog een behoorlijke tijd gaat duren voordat ik dit deck net zo optimaal kan spelen als RUG. Ik hoef met RUG eigenlijk nergens meer heel lang over na te denken en er zijn geen situaties met dat deck die mij verrassen, terwijl ik met miracles toch nog wel 3 of 4 keer in het toernooi een moment heb dat ik een interactie in het deck zie die mij nooit eerder opgevallen was. Ik heb dan ook niet de illusie dat ik countertop optimaal speel, maar dat komt vanzelf. Ik zie in ieder geval steeds beter waar de verschillende match-ups om draaien.

De lijst blijft wat mij betreft grotendeels hetzelfde op wat kleine aanpassingen na. De timely reinforcements in het SB moeten volgens mij meer antwoorden op threats worden, alleen tegen dat RDW wassie echt goed, maar wanneer kom je dat nou nog tegen? 3 counterspells is volgens mij ook teveel, in veel match-ups is dat ding gewoon niet boeiend. Maverick speelt tegenwoordig caverns en tegen combo decks en RUG heb je liever spell pierce. Hij is alleen boeiend in de control mirror.

Ik twijfel nog over het trinket mage pakket in het deck. Het tutor effect ziet er aan de ene kant wel goed uit, maar aan de andere kant vind ik 3CC 2/2 beesten zonder noemenswaardige equipment in het deck niet echt de moeite waard.

Ik denk ook nog na over een land package met 1 of 2 tolaria west, 1 karakas, 1 thawing glaciers (lijkt mij sowieso wel ok in dit deck, al issie wel zo traag als dikke stront door een trechter) en 1 tower o/t magistrate (maindeck antwoord op batterskull en/of jitte). Ik vraag mij alleen af of de mana-base van het deck dit kan hebben, en glaciers is natuurlijk niet zo best tegen wasteland. Misschien nog maar eens een testavondje organiseren om deze dingen te proberen.

Dit wordt in ieder geval de lijst die ik aankomend weekend in Apeldoorn ga spelen:
3 counterbalance
4 terminus
4 swords to plowshares
2 counterspell
3 spell pierce
2 vendilion clique
1 snapcaster mage
4 sensei’s divining top
4 brainstorm
2 ponder
4 force of will
2 entreat the angels
4 tundra
4 flooded strand
4 polluted delta
2 glacial fortress
1 marsh flats
5 island
2 plains
SB:
1 path to exile
2 surgical extraction
3 grafdigger’s cage
2 engineered explosives
2 humility
1 spell pierce
1 flusterstorm
2 disenchant
1 counterbalance

En ik moet nog ergens een karakas vandaan halen, dat is ook weer een prima antwoord op gaddock teeg en tegen sneaky show/reanimator, maar die heb ik dus niet. Iemand?

Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

Aantal berichten : 1311
Registration date : 26-08-09

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   do sep 13 2012, 18:11

Tis nog niet 100% zeker dat ik ga, maar kans is wel behoorlijk groot. Dan kun je de mijne wel lenen, zal het even laten weten als ik zekerheid heb.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7267
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   do sep 13 2012, 18:51

Leuk verslag Lennart, ik vind t deck awesome maar t blijkt wel dat je er redelijk uitgetempo'd kan worden. Tricky, maar wel een cool deck Very Happy
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   do sep 13 2012, 21:44

wat denken jullie van 1 thawing glaciers in het SB voor de control-mirror? volgens mij is dat echt bonkers omdat je eeuwig de tijd hebt en eeuwig kunt schudden met SDT...

Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 00:17

Lijkt me te cute eigenlijk. Ben zondag in Apeldoorn, zal de Karakas meenemen.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 07:03

super!

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 07:06

@lennartL schreef:
wat denken jullie van 1 thawing glaciers in het SB voor de control-mirror? volgens mij is dat echt bonkers omdat je eeuwig de tijd hebt en eeuwig kunt schudden met SDT...

En dan screwen omdat hij geen mana geeft :-(

Ik zou het niet doen.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 07:34

je board hem dan niet in in plaats van een landje, maar in plaats van plow/terminus. je hebt namelijk toch niet genoeg dingen in het SB om dat allemaal uit te boarden.

maargoed, misschien is het idd wel wat te cute...

Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Leeftijd : 37
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 09:34

Ga je ook nog 1-2 land tax proberen? Die is namelijk ook awesome in de control mirror en schud ook je deck, thawing glaciers heb ik in het verleden heel veel mee gespeeld en die lijkt me nou weer vrij meh. Met land tax in je deck kun je ook experimenteren met mox diamond, oboro en eigen wastelands..... lijkt me wel goed.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 12:32

dan zou ik dat eerst een keer willen testen buiten een toernooi. Ik hoop binnenkort weer eens tijd te hebben om op een zaterdagmiddag legacy te testen, maar dat post ik dan wel in het magicafspraakjes gedeelte.

Ik vraag me dan vooral af wat eruit moet voor land tax, want het mainboard zit behoorlijk tight in elkaar...

Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 12:41

@lennartL schreef:
Ik vraag me dan vooral af wat eruit moet voor land tax, want het mainboard zit behoorlijk tight in elkaar...

Snapcaster lijkt me echt de nut low in je deck, volgens mij ga je echt nooit iets doen met die 2/1 body....en die 3e counterspell stond toch ook op de shortlist om gecut te worden? Als je daarnaast ook iets van mox diamond wil proberen zou ik ook echt de 4e Jace willen spelen (wil je die niet sowieso, of is dat niet je main route to victory?)

Owja, deze al gelezen? http://www.starcitygames.com/magic/legacy/24850-Legacy-Avant-Garde-Variations-On-UW-Control.html

Reid Duke's lijst:

2 Entreat the Angels
4 Terminus
4 Jace, the Mind Sculptor
2 Relic of Progenitus
3 Counterbalance
1 Oboro, Palace in the Clouds
4 Sensei's Divining Top
2 Trinket Mage
1 Engineered Explosives
4 Flooded Strand
3 Polluted Delta
5 Island
3 Plains
2 Counterspell
2 Daze
4 Brainstorm
4 Force of Will
2 Land Tax
4 Tundra
4 Swords to Plowshares

Sideboard
1 Grafdigger's Cage
1 Baneslayer Angel
2 Path to Exile
2 Vendilion Clique
2 Oblivion Ring
1 Pithing Needle
1 Engineered Explosives
1 Envelop
1 Disenchant
1 Humility
1 Tormod's Crypt
1 Blue Elemental Blast
Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 13:03

Enne volgende article is al leesbaar als je geen premium hebt (vanaf n maand na publicatie): http://www.starcitygames.com/magic/standard/24681-Video-UW-Control-In-Legacy.html

Dat andere artikel van hem moet je nog 2 dagen op wachten, maar is volgens mij nog steeds relevant...
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 15:04

Ik heb in plaats van de derde counterspell de tweede ponder erin gedaan, dat zou dus een land tax kunnen worden. die snapcaster is wel een lekkere tutor in de late-game in dit deck, maargoed het hele deck is in principe nuts in de late-game dus er valt wel wat voor te zeggen om die idd ook te cutten.

Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 17:01

@lennartL schreef:
Ik heb in plaats van de derde counterspell de tweede ponder erin gedaan, dat zou dus een land tax kunnen worden. die snapcaster is wel een lekkere tutor in de late-game in dit deck, maargoed het hele deck is in principe nuts in de late-game dus er valt wel wat voor te zeggen om die idd ook te cutten.

Zou jij de kaart "instant 1U: target card in your graveyard gains flashback EOT" spelen in je deck? Ik vermoed toch van niet? De snapcaster is alleen card-advantage als je ook daadwerkelijk iets met de 2/1 body doet... (en nee, 'm bouncen met Jace zodat je 'm nog een keer kunt spelen om de brainstorm in je GY te spelen geldt niet...)
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 19:49

@tarzan schreef:
@lennartL schreef:

Zou jij de kaart "instant 1U: target card in your graveyard gains flashback EOT" spelen in je deck? Ik vermoed toch van niet? De snapcaster is alleen card-advantage als je ook daadwerkelijk iets met de 2/1 body doet... (en nee, 'm bouncen met Jace zodat je 'm nog een keer kunt spelen om de brainstorm in je GY te spelen geldt niet...)

degene van wie ik het deck origineel gejat heb was er wel weg van, maar ik begrijp je punt. origineel zaten er twee in het deck en ik ben al teruggegaan naar 1... het is ook niet echt een realistische win-conditie ofzo...

Terug naar boven Go down
Jeroen
GMT Champ 2013

Aantal berichten : 1019
Leeftijd : 28
Registration date : 01-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 19:59

Het blijft wel natuurlijk een extra spell die je nodig hebt op dat moment.
Verder is het nog best relevant tegen beesten decks, kan je blokken?
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   vr sep 14 2012, 20:01

ik gebruik hem wel regelmatig als ambush viper tegen een mongoose zonder treshold ja...

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   zo sep 16 2012, 19:55

net terug uit Apeldoorn...

komt nog een beter verslag, maar ik ging 2-0-2 in vier rondes.

ronde 1 draw tegen ANT (Gijs d G)
ronde 2 draw tegen mirror (Jeroen)
ronde 3 win tegen RUG delver
ronde 4 win tegen B/W zonder stoneforge (raar deck)

keurig 5de terwijl er na 4 rondes een cut was naar T4 met goede prijzen dus dat was matig. Land tax getest en bevalt best aardig, al board je hem tegen RUG en ANT natuurlijk wel uit. verder liep het deck prima, alleen dus twee keer door de tijd heen.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   zo sep 16 2012, 19:58

Jammer van die draws. Gijs t4?
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   zo sep 16 2012, 20:00

nope, Gijs ging 2-1-1 geloof ik...

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di sep 18 2012, 22:08

Legacy in Apeldoorn 16-09-2012

Zoals ik al aangaf ben ik 2-0-2 gegaan met dit deck in Apeldoorn, de lijst die ik speelde was dezelfde als hierboven, met een kleine aanpassing, namelijk -1 ponder -1 snapcaster mage + 2 land tax in het mainboard.

Ik heb denk ik alle kaartkeuzes wel redelijk uitgebreid besproken, Land tax wou ik vooral proberen omdat Maarten er heel erg voor was op basis van de gedachtes die in de hierboven geposte artikelen staan. Mijn redenatie was dan weer dat je als control deck altijd meer land op tafel hebt en dat land tax daarom vaak niet zo goed zou zijn. Kortom, het moest uitgeprobeerd worden en dit toernooi was daar net zo goed voor als een zaterdagmiddag in de PD. Er waren maar 15 mensen, en er werd besloten om 4 rondes te spelen met een ccut naar T4. Er waren dan 8 boosters voor T4, 15 boosters voor de nummer 2 en 20 boosters voor de winnaar. In Apeldoorn hebben ze een prijzenmap systeem was heel prima werkt. Je kunt je boosters inruilen voor legacy staples. Nu moet je niet verwachten dat ze hetzelfde assortiment als bijv. magic-united hebben, maar er zaten voldoende zeer speelbare kaarten in die map om het de moeite waard te maken.

Dan het toernooi:

Ronde 1 Gijs de Goeijen met ANT

Game 1 wint hij de roll en begint met wat can-trips. Ik brainstorm en schud wat met fetches, maar toch komt mijn hand al vrij snel vol te zitten met terminus en plows. hij cantript verder en ik ben via fetch-land, brainstorm en na een tijdje een SDT op zoek naar antwoorden voor de storm die komen gaat. Hij duressed hier en daar wat maar ik houd steeds een counter bovenop mijn deck met SDT. Uiteindelijk heb ik een vendillion clique gecast die een keer aanvalt en dan probeert hij af te gaan. Hij speelt een burning wish, en ik weet dat hij nog 2 infernal tutors en een cabal ritual heeft. Ik denk na, laat de burning wish resolven en haalt tendrils. Vervolgens speelt hij een cabal ritual en in response bounce ik mijn clique om hem daarna weer te casten en ik haal de tendrils uit zijn hand, in de hoop dat hij iets pakt waardoor hij zijn hand niet leeg krijgt voor de tutor. IJdele hoop, en de FoW bovenop mijn deck helpt niet omdat ik geen blauwe kaart meer in mijn hand heb.

Ik SB: +1 counterbalance +1 spell pierce + 1 surgical extraction + 1 flusterstorm +1 grafdigger’s cage -4 terminus -1 land tax. Ik laat de plows hier liever zitten dan land tax en terminus. Als hij xantid swarm of confidant speelt moet ik wel een antwoord hebben…

Game 2 heb ik eigenlijk geen idee meer. Ik weet nog dat hij op een gegeven moment een ad-nauseum resolved vanuit een lastige positie en vervolgens niet af kan gaan. Ik heb een counterbalance en een vendilion clique maakt korte metten met zijn laatste vier leven. Als we weer gaan schudden voor game 3 staan er nog iets van twee minuten op de klok. Ik kan nooit meer winnen, maar hij wel. 3 beurten zweten later is het een draw.

1-1 in games, 0-0-1 in het toernooi.

Ronde 2 Jeroen met miracles

Als er iets matig is aan dit deck dan is het de mirror match wel… Game 1 is vrij snel in de pocket voor mij, al duurt het nog best wel lang voordat hij scoopt. Ik begin en open met sensei’s divining top en beurt 2 counterbalance met FoW backup. Hij heeft alleen een SDT, en de helft van zijn spells wordt gecounterd terwijl die van mij praktisch allemaal resolven. Als ik uiteindelijk ook nog een land tax resolve en 3 land kan opzoeken om het vervolgens weer weg te shufflen met brainstorm + fetch kan het feest helemaal niet meer op. Als hij scoopt staat er nog ongeveer 20 minuten op de klok.

Ik SB: -4 terminus -2 plow +1 countebalance +2 disenchant +1 surgical extraction +1 flusterstorm +1 spell pierce

Game 2 begint hij en op een gegeven moment hebben we beiden een counterbalance, alleen heeft hij er een top naast. Ik kom niet echt meer in het spel terug, en als hij een jace resolved besluit ik maar te scoopen zodat er nog voldoende tijd (nouja, 10 minuten) is om game 3 af te ronden.

Game 3 maken we uiteindelijk niet meer af. Hij heeft countertop, en ik heb counterbalance + jace op tafel. Ik maak wel twee angels met entreat en ik had het gevoel wel te kunnen winnen met meer tijd, maar de game had zomaar nog in zijn voordeel kunnen swingen afhankelijk van zijn draws de volgende 3 beurten.

1-1 in games, 0-0-2 in het toernooi.

Ronde 3 Bas (denk ik) met tempo-tresh

Game 1 mulligant hij naar 5 op de play en ik mulligan naar 6. Hij opent met een ponder. Vervolgens spell pierce ik zijn brainstorm en hij legt een delver. Delver flipt, en ik heb een clique om af te ruilen. hij vindt vervolgens een goyf. Ik entreat voor 2 angels, en val hem daarna aan naar 12. Hij valt aan met goyf, en gooit 2 bolts op een angel. Goyf is op dat moment 5/6. Ik leg een jace, en bounce zijn goyf, val hem aan naar 8. Hij probeert een lightning bolt op jace en ik spell pierce, Hij dazed en legt de goyf weer. Ik val hem aan naar 4 en hij heeft niet nog een bolt om de race te winnen.

Woohoo, op tempo winnen van tempo-tresh met 4 mana sorcery speed unsummon is best wel baas…

Ik SB: +1 path to exile, +1 timely reinforcements + 1 counterbalance +2 engineered explosives + 1 spell pierce + 1 flusterstorm. -3 FoW -2 land tax -2 counterspell

Game 2 begint hij weer en opent met nimble mongoose. Ik leg land en een top, die loopt in een counter. Hij legt in zijn beurt nimble mongoose nummer 2, ik heb op dat moment al een engineered explosives op hand. Ik pak een kaart, leg land en pass. De mongooses zijn toch nog 1/1 en ik kan net zo goed om spell pierce heen spelen. Ik brainstorm en fetch einde van zijn beurt en in mijn beurt leg ik weer land en geef de beurt door. De mongooses zijn nog steeds 1/1 en in de beurt dat ik van plan was om de EE te droppen pak en miracle ik een terminus… ook prima. Hij is dan door zijn gas heen en ik heb kort daarna countertop liggen met 1 en 2 CC spells bovenop mijn deck. Vanaf hier is het allemaal een kwestie van tijd, hij kan de rest van de game geen spell meer resolven.

2-0 in games, 1-0-2 in het toernooi.

Ronde 4 naam vergeten met B/W control

Game 1 begint hij met een cabal therapy in the dark voor jace. Hij raakt en ik blijf zitten met SDT (die hij volgens mij had moeten noemen) spell pierce, plow, counterbalance en 2 land. Ik leg de top en de counterbalance de volgende beurten en krijg al vrij snel controle. Uiteindelijk vind ik een entreat voor 6 angels aan het eind van zijn beurt en de angels slaan hem dood.

Ik SB: +2 disenchant +1 surgical extraction +1 path to exile + 1 grafdigger’s cage -4 FoW -1 land tax.

Game 2 heb ik al vrij snel controle met counterbalance en top, De game lijkt gespeeld als ik ook nog een jace leg.Dan resolven een Sorin en een liliana en wordt het lastig. Ik heb een jace en een SDT en graaf me helemaal suf, maar antwoorden vinden ho maar. Uiteindelijk vind ik een clique om liliana van 5 naar 2 te slaan en jace staat op 1 counter door wat damage van een vampire-token. Hij maakt met sorin een emblem, als hij dat niet gedaan had was sorin naar 6 gegaan en had ik jace kapot moeten maken door te bouncen.. nu kan ik verder graven. Ik vind uiteindelijk alsnog een entreat voor de win, maar hier kwam ik echt goed weg. (al is het wel belachelijk dat je 5 kaarten per beurt ziet en dan nog zo in de problemen kan komen…)

2-0 in games, 2-0-2 in het toernooi.

Er was een cut naar top 4 en ik was keurig vijfde, dus dat was wel wat klote aangezien er nog wel wat leuke dingen in de prijzenmap zaten. Bovendien voelt het wel misselijk om geen ronde te verliezen, 6-2 in games te gaan en alsnog geen top 4 te halen.

Positieve punt is dat ik de land taxes heb kunnen proberen en ze zijn mij behoorlijk goed bevallen. Enige waar ik over twijfel is of het deck er nu nog meer omheen gebouwd zou moeten worden met dazes en/of oboro, palace in the clouds. Ik ben vooral bij daze bang dat hij alleen maar goed is als je ook een land tax pakt en anders gewoon vies matig is in het deck omdat je je land heel hard nodig hebt in de early game en daze in de late-game niets meer doet… De land taxes zijn in ieder geval een blijvertje wat mij betreft, misschien moeten het er zelfs wel 3 worden in plaats van 2.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   wo sep 19 2012, 07:31

in die streams van reid duke zien die dazes er wel goed uit, maar hij heeft ook alleen maar favorable match-ups....

Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   wo sep 19 2012, 08:49

Ik ging inderdaad 2-1-1.

Dazes lijken me buiten tempo deck op papier niet zo best, je wilt gewoon je land drops maken. Maar misschien heb ik het mis.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   wo sep 19 2012, 09:30

@Gijs schreef:
Ik ging inderdaad 2-1-1.

Dazes lijken me buiten tempo deck op papier niet zo best, je wilt gewoon je land drops maken. Maar misschien heb ik het mis.

precies mijn gedachte, maar het landcestral effect van land tax is wel heel sterk... als je die eerste game van ronde 4 ziet tegen enchantress met daze dan countert hij eerst een spell om vervolgens al het land uit zijn deck te filteren... dat is echt wel bonkers maar ziet er zo fucking situationeel uit. Ik zie alleen maar nu voor daze als je pro-actief control speelt met T1 top T2 balance en dan daze i.p.v. FoW voor bescherming van je truukje... maargoed, dat is dan het enige moment dat het mij echt goed lijkt... Ik test het nog wel eens, misschien aankomende zondag in Grunn..

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   wo sep 19 2012, 09:34

Misschien interessant om een kort stukje van Michael Hetrick te lezen (De bekend _Shipitholla op magic online).
Hij won vorige week met UW Control de SCG open.

http://theshipitholla.blogspot.nl/

Hij speelt geen dazes en is ook geen fan van Land Tax.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   ma sep 24 2012, 19:49

Ik ga dit keer niet een heel verslag doen, maar mijn bevindingen met de verschillende kaarten in het deck.

Land tax

Waar hij mij vorige keer nog prima beviel, was hij nu echt best wel matig. In één game tegen Nelis was hij briljant (2x getriggerd, in response op de tweede trigger een brainstorm casten om weer twee land terug te schudden is wel prima) En verder heb ik hem voornamelijk uitgeboard. Het ligt misschien ook een beetje aan de match-ups (tegen elf-combo en fish is hij gewoon niet goed) en Jouke met esper blade was de eerste paar beurten mana screwed waardoor dat ding weer niets deed. Het effect van land tax is erg sterk als je het deck er meer omheen bouwt met daze en oboro, maar nu is het gewoon teveel gedonder om dat ding aan de praat te krijgen en ik geloof nog steeds niet in Daze in een control deck dat zijn land drops moet maken.

Enlightened tutor

Het lijkt allemaal heel mooi, ik kan een goede CC bovenop leggen met counterbalance, Ik kan tutoren voor SB kaarten en een beperkt aantal maindeck kaarten en ik kan Top en counterbalance vinden. In de praktijk valt het tegen, je geeft je tegenstander kaartvoordeel terwijl je continu een atrittion war aan het spelen bent met het deck. Het zag er in het artikel dat ES gepost had prima uit, en ik vond de gedachtes achter de kleine package gegrond. Na ermee gespeeld te hebben ben ik blij dat ik de enlightened tutors geleend heb en niet gekocht.

Relic of progenitus

Was een van de tutor targets, maar is in het algemeen ook een hele prettige kaart om te hebben in het deck. Naast het feit dat hij graveyards onder controle houdt kan hij ook een miracle enablen in de beurt van je tegenstander als je geen top hebt. De tutor gaat eruit, maar Relic blijft.

Oblivion ring

Het is gewoon een poor man’s vindicate, ik speel voortaan alleen nog maar kaarten die beter zijn dan die van mijn tegenstander. Het is een tutor target, maar ik weet acheraf niet helemaal waar ik mee bezig was tijdens het bedenken/jatten van deze build. Tutoren en vervolgens 1 voor 1 ruilen is echt bijna altijd klote.

Verder zit het deck zodanig strak in elkaar dat er weinig ruimte is om te schuiven. Ik heb besloten om eerst maar eens back to basics te gaan met het deck en kom dan op het volgende uit:

3 spell pierce
2 counterspell
4 Force of Will
4 counterbalance
4 sensei’s divining top
4 swords to plowshares
4 terminus
1 engineered explosives
2 vendilion clique
2 entreat the angels
4 brainstorm
1 relic of progenitus
4 tundra
4 flooded strand
4 polluted delta
1 marsh flats
5 island
4 plains

Ik zit er nu alleen nog over te denken om een aantal wastelands en/of mishra’s factories te spelen omdat het deck wel erg gevoelig is voor mutavaults en factories.

Het SB gaat ook behoorlijk op de schop, dat ziet er nu als volgt uit:

2 snapcaster mage (toch wel heel goed tegen aggro op het moment dat de PtE er ook in komt, maar niet maindeckwaardig in een deck als dit)

2 seal of cleansing (beter dan disenchant omdat je hem actief kunt leggen en vervolgens de counterbalance van je tegenstander kunt slopen.

2 humility (tegen S&S en reanimator)

1 engineered explosives (zit er nu al een in het maindeck)

1 spell pierce
1 flusterstorm (voor de combo match-up, moet misschien nog een flusterstorm bij)

1 timely reinforcements ( erg lekker tegen aggro, maar je wilt er geen twee pakken per game)

1 Path to exile (5de plow in het SB, ook tegen aggro)

4 stuks graveyard haat, ik moet alleen nog even kijken welke.. zal vermoedelijk een combinatie van relic, cage en surgical extraction worden. Misschien moet het 3x graveyard haat worden en dan nog een extra flusterstorm tegen combo, maar dit deck is best wel slecht tegen dredge omdat het totaal geen klok zet en ook niet echt een antwoord heeft op het spel van dredge behalve veel haat spelen. Aan de andere kant, ik heb in de afgelopen 11 legacy toernooien precies 0 keer tegen dredge gespeeld dus misschien moet ik het deck maar negeren.

Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di sep 25 2012, 08:50

Dit lijkt me een deck waar die nieuwe Rest in Peace ook wel goed in is, je interact toch niet met je eigen graveyard (op die 2 sb Snapcasters na) dus je eigen meuk exilen is niet zo erg.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Primer] Het U/W miracle proces   di sep 25 2012, 09:00

ja, die is prima tegen dredge Smile

Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud