MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het Vintagetoernooi van 2 december! **Gefeliciteerd**
André Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Danny wint het moderntoernooi van 11 januari! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de donderconstructed van 4 januari! **Gefeliciteerd**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Legacy discussie] Delver bannen?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 08:44

Wat zouden jullie ervan vinden als Delver of Secrets gebanned zou worden in Legacy? Zou dat betekenen dat andere creature decks weer wat meer kans maken?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 08:56

Niet nodig, visjes gaan er dwars door heen Smile
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 09:06

Toch is de algemene consensus dat die visjes niet zo goed meer zijn. Ik denk dat dit komt vanwege de populariteit van Maverick in alle landen behalve nederland.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7291
Leeftijd : 117
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 09:13

Ik denk dat Delver niet zodanig groot is in Legacy dat ie gebanned zou moeten worden, waarom wel? Maverick, Zoo, Merfolk zijn 3 type decks die nog voldoende gespeeld worden en geen Delver hebben. Er zijn zoveel decks en zoveel mogelijkheden, en je kan Delver niet echt dominant noemen in het huidige veld toch?

Ik zie m eerder gebanned worden in Standard als dat U/R deck, naast U/W delver, een mainstay blijft. Wizards banned dingen pas als ze erg vaak voorkomen en duidelijk domineren, dat is nu in Legacy helemaal niet het geval en in Standard begint het een beetje het geval te zijn. Maar over een maand weten we meer Wink
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 09:27

Uiteraard zullen decks als Zoo en Merfolk nog wel gespeeld worden maar dat betekent niet dat ze nog tier 1 zijn. Volgens mij is dominantie in de top 8 de belangrijke graadmeter, niet per definititie letterlijke aantallen op een toernooi.

Daarnaast zou je kunnen beargumenteren dat Delver het principe van de color pie (of welke andere pie die daarvoor geldt) breekt en dat dit dan reden is om toch tot een banning over te gaan.

Maar op zich denk ik dat je wel gelijk hebt dat ze hem niet zulen bannen. Ik zet mijn geld nog steeds op Brainstorm (om maar ff een andere discussie aan te zwengelen Wink )

Een aantal unbannings zou ook wel tof zijn trouwens.
Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Leeftijd : 37
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 09:30

Misschien moeten ze gewoon mental misstep unbannen! .....of zou dat de delver decks nog beter maken?
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7291
Leeftijd : 117
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 09:34

Pfft, als brainstorm ook gebanned wordt zijn ze wel met de botte bijl door kaartmanipulatie aan het gaan. Eerst preordain en ponder in modern, en dan nog brainstorm in legacy? En ondertussen wel kaarten als amass the components printen: "we willen dat je kaarten raapt, niet selecteert". En volgens mij zijn er een hoop sad panda's als mental misstep ge-unbanned wordt :')
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 09:35

Er is een reden dat die kaarten gebanned zijn, en in Vintage restricted dus het zou best wel eens gebanned kunnen worden. Dat maakt delver ook ineens een stuk slechter.

@tarzan schreef:
Misschien moeten ze gewoon mental misstep unbannen! .....of zou dat de delver decks nog beter maken?

Ik heb hele slechte ervaringen met Mental Misstep, ik weet niet of mijn mening objectief genoeg is. In mijn optiek is het dan wie de mental misstep in zn openingshand heeft wint. Laat die maar leker gebanned.

En ik heb ook nog ergens het nare gevoel dat je (me) aan het trollen bent.

Laatst aangepast door Dwarlorf op vr mei 25 2012, 09:37; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 09:52

Maarten opent gewoon ook een andere discussie, niks mis mee..
Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 10:26

Ehm ja, maar wilde eigenlijk aangeven dat ik de discussie een beetje kort door de bocht vind.....

Ik zie het bannen/unbannen van kaarten niet als een instrument van de DCI om metagames te 'fixen', maar meer als een paardenmiddel. Het bannen van een kaart heeft altijd onvoorziene consequenties en zou je daarom ook alleen maar moeten willen doen als de huidige situatie echt onhoudbaar is geworden. Ik sta hier zeer conservatief in en heb persoonlijk ook ondervonden dat het periodiek rouleren van een banlist en deze naar eigen inzicht 'bijschaven' (*sigh*Peasant*sigh*) nogal eens meer negatieve gevolgen kan hebben dan positieve..... Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar heb zelf nog steeds een zure smaak in de mond mbt de Jace-ban van vorig jaar. (Ookal heeft die uiteindelijk geleid tot een interessantere meta en heb ik met veel plezier met Pod gespeeld in dat formaat).

Enfin, ik zie de huidige legacy meta niet als 'broken' en zou 'm daarom ook absoluut niet proberen te 'fixen'.

Daarnaast zijn alle aangedragen argumenten ook heel makkelijk onderuit te halen:
1. Delver past niet in de color-pie! -> irrelevant, daar was R&D zich ook van bewust toen ze de kaart printen en omdat ze dat toen niet tegenhielden betekent dat ze dat dus juist wilden...
2. Delver domineert! -> RUG delver in Legacy is gewoon een goed ge-oliede machine en dat gaat heus niet alleen om de kaart delver (mongoose is net zo oppressive), maar volgens mij meer om de cheap counters + card selection + wastelands
3. Brainstorm domineert! -> what's new? Brainstorm zit al jaren in elk blauw deck en nog steeds winnen blauwe decks meer dan non-blauwe. Dat was ooit ook zo met FoW en beide hebben bij mijn weten nog nooit op de ban/watchlist gestaan voor Legacy. Wat interessanter is is dat steeds meer blauwe decks juist minder FoWs gaan spelen, dat is niet eerder zo sterk geweest en is volgens mij een goede ontwikkeling (mede dankzij delver decks!)
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 11:00

Ik zie ook niet in waarom delver gebanned moet worden. Ik vind hem bijvoorbeeld niet beter dan Tarmogoyf. Vaak zie je ze samen waardoor de synergie in het deck versterkt wordt.

Welke kaart ik kan garadereren dat deze gebanned gaat worden in legacy is Griselbrand. Makkelijker in het spel te krijgen dan een bargain, wel eenvoudiger te verwijderen dan een bargain. Maar makkelijker in het spel te krijgen dan bargain is geen goed nieuws. Kaart is bah-roken in legacy.
Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 11:07

Jasper B schreef:
Welke kaart ik kan garadereren dat deze gebanned gaat worden in legacy is Griselbrand. Makkelijker in het spel te krijgen dan een bargain, wel eenvoudiger te verwijderen dan een bargain. Maar makkelijker in het spel te krijgen dan bargain is geen goed nieuws. Kaart is bah-roken in legacy.

Interessant, was toch nog niet zo dominant in de afgelopen SCG open? Kan me idd wel voorstellen dat die kaart nuts is en daarnaast: goede tech tegen show & tell decks? - Zie me al dredge spelen, kom niet snel uit de start maar heb per ongeluk wel mn one-of Griesel in de hand. Tegenstander speelt show & tell Emrakul in het spel, ik Griesel en win de volgende beurt?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 11:10

Laatste SCG open was het Dredge tegen Sneaky Show... Beide met Griselbrand. Dredge won dit overigens.
Terug naar boven Go down
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 956
Leeftijd : 31
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 11:11

3cc is wel vrij demanding, maar als deze kaart een plekje in een legacy Delver deck kan vinden heeft blauw ineens meerdere gigantische pressure plays.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 11:21

@Tarzan Laat ik voorop stellen dat het me er juist om gaat om discusie(s) uit te lokken. Over het algemeen ben ik niet de sharpest pencil in de box als het om magic (theorie) gaat, vandaar dat ik vaak graag een proefballonnetje op laat n de diepgaandere discussie over laat aan anderen. Waar ik dan weer op reager als ik het idee heb dat ik er wat over kan zeggen.

Extra quizvraag: welke LPF politicus stond er om bekend graag een proefballonnetje op te laten?

1. R&D maakt ook nog wel eens een foutje hier en daar, die ze pas na verloop van tijd pas 'fixen'.
2. Het gaat wel ten koste van 'traditionele' andere aggro decks. Daarmee wil ik niet perse zeggen at dat een directe reden is om de kaart dus maar te bannen maar de randomheid van R&D kan soms wel zomaar toeslaan.
3. Ik ben het met je eens dat het een goede zaak is dat FOW minder gespeeld wordt. Maar ik destilleer ook iets anders uit je verhaal. Namelijk dat als FOW minder goed is vanwege Delver je ook zou kunnen beargumenteren dat een banning van Brainstorm de juiste keuze is. Zowel Delver als Fow hebben het meeste baat bij Brainstorm en heb je dus zonder brainstorm hetzelfde effect. Maar, en dit is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, geeft het andere aggro decks weer een kans en zal het zelfs mogelijk de dominantie van blauw enigzins temperen. Dit kan resulteren in een diversere metagame. En mogelijk zelfs een waardedaling van blue (based kaarten) en dus een stop aan de gekte van prijsstijgingen en de hoge kost om in Legacy in te stappen. Maar waarschijnlijk werkt dat laatste averechts en zullen de non blue(based) kaarten 'gewoon' duurder worden.

Bannings zijn nooit een pretje, zeker als het om dure kaarten gaat.

Jasper B schreef:

Waarom Griselbrand en niet Show and Tell? Als er 1 kaart niet eerlijk is is het Show And Tell.
Terug naar boven Go down
Meddle
Pro Player

Aantal berichten : 1071
Leeftijd : 34
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 11:31

Er zijn 100.000 antwoorden op delver. Die kaart zal niet snel gebanned worden. De komende periode zal het aantal fow's wat gespeeld word weer drastisch gaan toe nemen als gevolg op het toenemende aantal combo decks (met name show and tell). Ik denk dat er in legacy zoveel decks mogelijk zijn, dat de shiftende meta er wel voor zorgt dat er niet snel kaarten gebanned hoeven te worden.

Van mij mogen ze wasteland/stifle wel bannen. Niks met magic te maken dat iemand al zn wastelands kan pakken en hierop kan winnen, hahah.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 11:33

Stifle is wat mij betreft voldoende. Very Happy Zou Show and Tell dan niet op de nominatielijst staan?

Edit: Wasteland is trouwens de reden waarom ik GB Nic Fit speel, dat deck heeft daar niet zoveel last van en dat is best prettig.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   vr mei 25 2012, 14:39

@Meddle schreef:

Van mij mogen ze wasteland/stifle wel bannen. Niks met magic te maken dat iemand al zn wastelands kan pakken en hierop kan winnen, hahah.

Random wasteland win = random.. Ik speel wel graag met wastelands omdat ik graag zo mag winnen. Ik geef zo maar toe dat het een laffe manier is, maar wel lekker als je tegenstander beurt 2 scoopt omdat ie geen land meer heeft en dankzij brainstorm weet dat de volgende twee beurten er ook niets aankomt.

Terug naar boven Go down
Rob
Brobbe

Aantal berichten : 3556
Leeftijd : 33
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   di jun 05 2012, 10:15

Ik hoop van harte dat ze griselbrand gaan bannen, en snel ook! 1 juli is er toch altijd een banronde?
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [Legacy discussie] Delver bannen?   

Terug naar boven Go down

[Legacy discussie] Delver bannen?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Legacy toernooi 3 september in groningen
» MWS Legacy toernooi! Ronde 5 tot woensdag 17-02-2010
» [Standard] UR Delver
» reanimate legacy
» Legacy 04-03-2012 De Oude Drogisterij

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum