MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Andre wint de donderdraft van 25 augustus! **Gefeliciteerd**
Danny wint de donderconstructed Modern op 14 september! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de Donderdraft van 7 september! **Gefeliciteerd!**
Rick wint de donderconstructed van 31 augustus! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de FNM Modern van 8 september! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 26 2012, 20:32

Ik zie 4 combo decks, daar word ik niet vrolijk van. Maar aan de andere kant het mag wel gezegd worden dat het gelukkig niet alleen storm combo is. Wellicht was ik iets te snel in mijn oordeel.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2475
Leeftijd : 33
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 26 2012, 20:38

tja, als je er niet van houdt om tegen combo te spelen dan is legacy op dit moment gewoon niet helemaal je ding waarschijnlijk. gelukkig is het een zeer veranderlijke metagame en vind je het over twee maanden waarschijnlijk wel weer fantastisch.

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 26 2012, 22:38

Ik heb al een aantal maanden geen goed gevoel over legacy en de metagame. Ik was er voorheen heel veel mee bezig, tegenwoordig nog amper. In Groningen is het gelukkig meer een aggro metagame, dat bevalt me iets meer.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 31 2012, 09:43

FNM 30-03 in de Purperen Draak

Op jacht naar de laatste 13 punten voor 2 byes op GP Ghent met nog slechts 2 dagen voor de cut-off speel ik de standard FNM in de PD. Er zijn in totaal 34 man aanwezig (OMG...) dus de eerste 3 punten zijn al binnen op basis van participation points. Ik speel een agressieve delver lijst die vooral erg getweaked is voor de mirror-match en andere aggro-decks. Hierdoor geeft het deck een beetje op in de control match-up, maar die blijft goed zat. Het deck heeft twee ronduit beroerde match-ups (zombies en B/W tokens) en verder heeft het overal wel game tegen.

Het toernooi begint beroerd, ik speel tegen een of andere gast met B/W tokens en buiten het feit dat dit al een slechte match-up is en hij de die-roll wint zijn mijn draws ook niet bepaald fantastisch.

0-2 voor hem, 0-1 in het toernooi.

Ronde 2 Wouter met R/G werewolves

Ik win de die-roll en hij mulligant game 1, waarbij ik het niet kan laten om even een liedje te zingen. Ik open game 1 met een phantasmal bear die uiteindelijk samen met een geflipte delver 20 damage doet terwijl hij een paar full moon’s rises speelt. Dat is prima, zolang de beesten maar weg blijven. Ik bounce nog een 3-drop van hem en mana leak een huntmaster o/t fells.

Ik SB: uit: 4 gut shot 1 disperse in: 2 celestial purge 2 dismember 1 oblivion ring

Game 2 heb ik beurt 3 2 delvers en een beer op tafel terwijl hij alleen een wolfbitten captive heeft, dat gaat dus prima. Hij valt wat aan en ik probeer ondertussen steeds mijn delvers te flippen, wat 5 beurten achter elkaar niet lukt.... met 21 instants en sorceries in het deck zou je toch verwachten dat het wel goed moet komen, maar niets is minder waar...als delvers 1/1 blijven winnen ze niet van wolfbitten captives...

Game 3 mag ik beginnen en ik open met een delver die direct flipt. Daar komt beurt 2 een porcelain legionaire naast. 6 power aan beesten op tafel samen met voldoende truukjes is afdoende om deze game snel binnen te halen.

2-1 voor mij, 1-1 in het toernooi.

Ronde 3 Desmond met esper control

Aan het begin van de match zegt Desmond het jammer te vinden dat hij tegen een goede speler moet spelen, waarop ik antwoord dat mijn tegenstander gelukkig niet zo goed is. (1-0 voor mij in de trashtalk battle!)

Desmond wint de die-roll en we mulligannen beide naar 6 kaarten. Ik open met een delver die eerst anvalt voor 1 en vervolgens voor 3. Een beurt 2 porcelain legionaire is dan al in een mana leak gelopen. Ik krijg uiteindelijk nog een beer op tafel en hij cast DoJ. Ik leak dat ding, en val nog wat aan. Hij cast een curse, die resolved maar hij staat op dat moment al zo laag dat een 1/1 beer + een vapor snag op zijn snapcaster mage voldoende is om te winnen.

Ik SB: uit: 4 gut shot in: 2 revoke existence 1 oblivion ring 1 dissipate
Game 2 heb ik opnieuw alle antwoorden en beesten op tafel. Ik counter achter elkar DoJ, DoJ, zwarte curse en Timely reinforcements. Met een combinatie van mana leak, dissipate en snapcaster mages. Desmond vindt het dan wel genoeg. De control match-up is natuurlijk over het algemeen wel goed voor het delver deck, maar dit was wel heel lopsided.

2-0 voor mij, 2-1 in het toernooi

Ronde 4 Allard met een Allard deck

Ik weet nu nog steeds niet echt hoe ik Allard zijn deck moet noemen, het was mono white met veel artifacts maar zonder tempered steel en meer controllish met blade splicers, wurmcoil engines en mana acceleratie.

Game 1 begint Allard en mulligant naar 6. Ik houd een zeer sterke 7 kaarten openingshand en Allard komt deze game eigenlijk nooit echt in het spel. twee beren maken korte metten met zijn levenstotaal en vapor snag zorgt dat blade splicers irrelevante 1/1 mannen zijn zonder golem vriendjes.

Ik SB: -3 gut shot -3 phantasmal image + 2 steel sabotage +2 revoke existence + 1 divine offering +1 oblivion ring.

Game 2 begint Allard weer en als ik hem probe zie ik een hand met een sphere of the suns en veel dure spells. Ik heb een steel sabotage en besluit om niet uit te tappen voor een beest maar om zijn spere te counteren. Hij komt daarna toch makkelijk aan zijn mana en er liggen op een gegeven moment 3 blade splicers en 1 golem. Ik heb 1 porcelain legionaire. Ik denk even na en beluit om de damage race aan te gaan en te hopen iets bij te pakken waardoor ik die kan winnen, aangezien de long-game sowieso voor hem is. Ik verlies de damage race uiteindelijk, en ik ben er nog steeds niet over uit of dit van mijn kant de juiste keuze was of niet.

Game 3 begin ik, ik heb een prima hand met veel druk alleen geen countermagic. Ik probe hem beurt 1 en zie een 6 kaaten hand van 3 sphere of the suns en 3 land. Op zich prima om te weten, maar het betekent wel dat ieder threat die pakt komt te liggen als ik geen countermagic heb. Ik gooi al mijn beesten zo snel mogelijk uit en als hij beurt 5 een elesh norn legt is dat mooi zonde. Ik heb wel een Oblivion ring voor dat ding en begin met moorland haunt tokens aan te vallen. Hij heeft nog een wurmcoil engine maar ik heb vapor snag en snapcaster mage om dat ding lang genoeg weg te houden voor mijn beesten om 20 damage te doen.

2-1 voor mij.

Ik ga dus 3-1 in het toernooi en hoef de volgende dag alleen nog maar aan de sanctioned draft mee te doen om de 600 punten en dus 2 byes op GPs te halen. BETER, missie geslaagd! Bovendien betekenen de 3 boosters die ik win dat er morgen gratis gedraft kan worden, ook dikke prima natuurlijk.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 31 2012, 10:30

Oh ja, 3 participation points natuurlijk. Dan heb ik nu 200 punten! Smile

Obv. Ga ik wel draften Wink
Terug naar boven Go down
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 1828
Leeftijd : 28
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 31 2012, 11:19

lennartL schreef:

Aan het begin van de match zegt Desmond het jammer te vinden dat hij tegen een goede speler moet spelen

Tssk, tssk. En dan niet die glimlach erbij vertellen he. Razz

Was weer leuk om te lezen. En ik ben me daar ff gesloopt, pff. Hou je een hand met doj, curse, curse na de mulligan, resolve je zo goed als niksXD.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 31 2012, 17:26

Leuk verslag lennart! Zoals altijd.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 01 2012, 09:43

Draften op Zaterdag om nog 1 planeswalker point binnen te halen (31-03-2012)

Goed, met dank aan:

Sebastiaan, Sebastiaan, Sepp, Jeroen, ES, Gijsbert en Rob kon ik dit weekend gesanctioned draften in de PD. Ik stond namelijk op 599 planeswalker punten en aangezien 600 punten 2 byes oplevert op GP’s is 599 punten een redelijk lelijk aantal punten om op te blijven steken. Het is ook maar goed dat er zoiets als participation points bestaat, maar daarover later meer.

We beginnen de draft om 13:15 en ik open een booster innistrad met een increasing confusion en een drogskol captain. Ik twijfel hier behoorlijk lang over, aan de ene kant is increasing confusion echt een bom en wint hij games op zichzelf. Nadeel van deze kaart is alleen dat je er een type deck omheen gaat draften dat veelal verdedigt terwijl het een dodelijke confusion opzet en dat is een type limited deck dat mij niet ligt en ik eigenlijk ook nooit draft. De captain biedt de mogelijkheid om een U/W met eventueel een splash tempo deck te spelen en dat doe ik graag in draft. Als ik nog punten had moeten hebben had ik zeer zeker de captain gepakt, omdat die dus tot een type deck leidt dat mij beter ligt.Ik besluit nu voor de confusion te gaan, gewoon om eens te kijken hoe dat speelt. al het hiervoor genoemde is natuurlijk wel ervan uitgaande dat de kleuren verder open liggen in de draft.

ik 2nd pick een griptide en pick 3 komt er weer een drogskol captain langs. Ik geef deze weer door omdat ik er een geralf’s mindcrusher overheen pak die in het deck dat ik van plan ben te draften natuurlijk ook wel redelijk de nootjes is. Dat deze beide kaarten pick 3 nog in de booster zitten laat zien dat blauw en wit ook redelijk open liggen van rechts, dus dat is een goed teken.

Ik krijg in deze booster nog wat later 2 chant of the skiffsang, wat gewoon removal is in dit deck en een late thought scour die ook nog wel in mijn deck past.

Booster 2 open ik een angelic overseer, die ik na wat twijfel pak als alternatieve winconditie bij het millen omdat er ook nog creature removal in die booster zat, en ik krijg van links in deze booster nog wat armored skaabs, village bell ringer een rebuke of 2 en mijn deck begint redelijk de vorm te krijgen van een U/W control deck met increasing confusion kill. In booster 3 vul ik mijn mana curve wat uit en ik krijg nog wat dream twists door. Het enige dat mijn deck echt mist is een blauwe curse of 2 maarja, je kunt niet alles hebben.

Mijn deck:

2 chant of the skiffsang
1 ghostly possession
1 claustrophobia
1 angelic overseer
1 voiceless spirit
1 lantern spirit
2 dream twist
1 thought scour
1 increasing confusion
2 armored skaab
1 village bell ringers
1 griptide
2 rebuke
1 deranged assistant
1 4 mana lifelink spiritbouw man (naam kwijt)
1 geralf’s mindcrusher
1 ghoulcaller’s bell
1 slayer o/t wicked
1 andere kaart die ik vergeten ben
17 land

Goed, ronde 1 tegen ES.

Game 1 neemt ES een mulligan en ik houd mijn hand, hij mag beginnen. ES opent met turn 2 invisible stalker, beurt 3 midnight haunting beurt 4 nephalia seakite. Ik mill hem wat en leg eigenlijk alleen maar verdedigende grondbeesten zoals armored skaab en village-bell ringers. Die blokken zijn rotzooi dus niet en gaan de damage race ook niet winnen, effectief heeft ES zijn mulligan dus meer dan goed gemaakt. Ik krijg zijn deck tot een kaart leeg, en in de beut dat hij zijn laatste kaart pakt wint hij met de flashback van een travel preparations.

Game 2 is niet eens spannend, ik moet namelijk mijn griptide spelen om een damage race niet te verliezen en vervolgens legt hij een laboratory maniac.... ja, inderdaad... daar kon ik dus tenzij hij ermee aan zou vallen nooit meer vanaf komen. Ik ben er voor het gemak maar vanuit gegaan dat hij niet zo stom zou zijn, die damage race ging ik deze game ook niet winnen...

EDIT: wat hierboven beschreven staat blijkt de 5de game te zijn die ik van ES verloor, de werkelijke game 2 was een game waarin ik begon met een openingshand met 2 plains en vervolgens alleen maar plains bij pakte... uiteindelijk hebben we iets van 6 games gespeeld die ik alle 6 verloor, vandaar mijn verwarring.

0-2

Ronde 2 tegen Gijsbert met een G/R deck.

Tegen Gijsbert gaat het game 1 voor mijn gevoel best wel goed, ik houd wat controle over tafel terwijl ik hem mill en dat tapt hij 5 mana en legt een kessig cagebreakers.... hmm.. ik heb hem inmiddels voor iets van 15 kaarten gemillt en de cagebreaker brengt iets van 6 of 7 vriendjes mee op aanval.... uh oh bassie! Oh ja, hij had ook nog een spider spawning...

Game 2 begin ik en houd ik een hand die ik nooit had mogen houden, ik weet niet wat mij hier bezielde...

0-2

Ronde 3 Rob met een U/B deck.

Game 1 is niet echt close ofzo, hij heeft wat vervelende beesten en ik kom er niet vanaf. Ik mill nog wel wat maar ga uiteindelijk kapot omdat ik geen mana heb om mijn geralf’s mindcrusher te leggen voor (waarschijnlijk) de win.

Game 2 is de reden dat ik dus nooit meer een mill-deck draft, laat die linker buurman van mij maar lekker klooien met increasing confusion en dan pak ik wel gewoon een tempo-deck bij elkaar. Alles gaat voor mijn gevoel goed in game 2, ik mill uiteindelijk zijn hele deck leeg met increasing confusion en heb dus het idee dat ik deze wel gewonnen zal hebben. De tafel was in evenwicht en ik zal dus mijn kaarten bij elkaar vegen om eindelijk een game 3 te spelen. Maar Rob houdt mij tegen en speelt......tijdens zijn upkeep.......een.....GRAVEPURGE, leg 14 beesten bovenop mijn deck voor de win...AAARGH, GODVERDOMME! Ik heb er wel gigantisch om gelachen en Rob (uiteraard) ook, dat je op zulke kutkaarten games kunt winnen, maargoed...

Ik ga dus 0-3 en dat komt voornamelijk omdat het leek alsof mijn tegenstanders iedere keer precies het juiste hadden om van mij te winnen. Ooh, ik pak de laatste kaart in mijn deck op en win in die beurt (game 1 tegen ES) oh, je hebt mij gemillt voor inmiddels iets van 20 kaarten, ik heb een kessig cagebreakers en spider spawning (Gijsbert) en nu GRAVEPURGE waar ik gewoon totaal door met de grond gelijk gemaakt wordt (game 2 Rob). Ik leg een laboratory maniac (game 2 ES) en verder heb ik nog een paar games ‘’gewoon’’ verloren. Lelijk.... Ik zat tijdens de draft in ieder geval in de juiste kleuren, maar ik had ook gewoon een deck kunnen draften waarvan ik precies weet welke kaarten er belangrijk voor zijn en welke ik moet laten liggen. Wat een klotespel is magic soms, maar:

Als het goed is heb ik nu wel PRECIES 600 PWP, en dus 2 byes op GP Ghent. Goed bezig....
Heren ik wil jullie van harte bedanken voor de moeite om op te komen dagen, en tot de volgende keer maar weer!

Laatst aangepast door lennartL op zo apr 01 2012, 10:36; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 01 2012, 10:08

Jouw pot 2 tegen mij, was de pot waar je geen blauwe source pakte en daardoor niks kon casten.
De Lab.Maniac was de pot waar het inmiddels 5-0 voor mij werd. Wink

Verder natuurlijk super! Overigens is de fnm al bijgewerkt, je kan het nu altijd even controleren Smile. Deze draft nog niet, maar je hebt de garantie van het participation point.

Overigens had ik wel een fijn deckje (3-0, 6-0 in games), daar het niveau van de tafel hoog was, wilde ik eens signalen proberen. Ik pakte daarom bewust een Loyal Cathar uit een booster waar zowel een Death's Caress en Drogskol Captain beide een betere pick waren. Maar wilde het gewoon eens proberen. Eindigde uiteindelijk met een UWg deck met o.a. 2 Gather the Townsfolk, 2 Midnight Haunting en 2 Travel Preperations on the splash.

Na de 2e booster zag ik het heeeeel somber in, kreeg geen blauw door en amper wit. Had 13 playables volgens mij, maar gelukkig redde de 3e booster mij. Naderhand bleek Sebastiaan T. (voerde mij 2 boosters) In BW te zitten, maar elke booster had minimaal 2 goede witte kaarten waardoor het mij geen pijn deed.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 01 2012, 10:35

Kwebie schreef:
Jouw pot 2 tegen mij, was de pot waar je geen blauwe source pakte en daardoor niks kon casten.
De Lab.Maniac was de pot waar het inmiddels 5-0 voor mij werd. Wink

Verder natuurlijk super! Overigens is de fnm al bijgewerkt, je kan het nu altijd even controleren Smile. Deze draft nog niet, maar je hebt de garantie van het participation point.

Overigens had ik wel een fijn deckje (3-0, 6-0 in games), daar het niveau van de tafel hoog was, wilde ik eens signalen proberen. Ik pakte daarom bewust een Loyal Cathar uit een booster waar zowel een Death's Caress en Drogskol Captain beide een betere pick waren. Maar wilde het gewoon eens proberen. Eindigde uiteindelijk met een UWg deck met o.a. 2 Gather the Townsfolk, 2 Midnight Haunting en 2 Travel Preperations on the splash.

Na de 2e booster zag ik het heeeeel somber in, kreeg geen blauw door en amper wit. Had 13 playables volgens mij, maar gelukkig redde de 3e booster mij. Naderhand bleek Sebastiaan T. (voerde mij 2 boosters) In BW te zitten, maar elke booster had minimaal 2 goede witte kaarten waardoor het mij geen pijn deed.

oh oops... ik had niets opgeschreven, en je had zo vaak gewonnen dat ik inderdaad wel eens een foutje gemaakt kan hebben nu je het zo zegt.... ow wel.. ik zal het even aanpassen.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 01 2012, 10:38

http://www.wizards.com/Magic/PlaneswalkerPoints/31174181

Spannend toch? Smile

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 01 2012, 10:39

Haha, mooi!

Ik sta nu op precies 200 punten, had eigenlijk niet moeten gaan draften Wink
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 08 2012, 22:57

Gewapend met een compleet canadian treshold deck (bedankt Gijsbert!) en een goed humeur stapte ik vanochtend om 07:36 in de trein naar Rotterdam om legacy te spelen. Bij de locatie aangekomen eerst maar sigaretten gekocht (ik zou weer stoppen, maargoed...) en nog even wat ouwehoeren met wat andere spelers. Als ronde 1 begint zie ik dat we met 23 man zijn, dat wordt dus 5 rondes met een cut naar top 4.

De decklist die ik speelde is de onderstaande:

4 nimble mongoose
4 delver of secrets
4 tarmogoyf
4 daze
4 force of will
3 stifle
2 spell pierce
2 spell snare
4 lightning bolt
1 chain lightning
4 brainstorm
4 ponder
2 thought scour
4 wasteland
2 wooded foothills
4 misty rainforest
2 scalding tarn
3 volcanic island
3 tropical island

Oftewel, toch maar 18 land in plaats van het 19de landje maar een extra bolt. Het SB:

2 ancient grudge
3 submerge
2 pyroblast
3 sulfur elemental
3 tormod’s crypt
2 spell pierce

Ronde 1 Rogier Kleij met Goblins

Game 1 mag ik beginnen en ik open met een delver, hij gaat mountain go. Ik flip mijn delver door in response op de trigger te brainstormen, leg een landje en val aan. Als hij vervolgens geen burn spell speelt weet ik dat hij goblins speelt, ieder ander rood deck had die delver wel dood gemaakt. Ik leg nog een delver en geef de beurt door. Tweede delver flipt in mijn beurt van de andere kaart die met brainstorm bovenop terecht gekomen was en ik leg een goyf. Als ik daarna een mogg warmarshall FoW kunnen we game 2 gaan spelen.

Ik SB: uit: 2 spell pierce in: 2 ancient grudge

Game 2 heeft hij 2 op een gegeven moment 2 aether vials op tafel terwijl ik niet echt druk kan zetten, omdat door relic of progenitus mijn mongooses 1/1 blijven. ik weet dus dat ik mooi in de shit zit. Hij begint ringleaders en siege-gang commanders uit te vialen en ik heb alleen maar nimble mongoose en tarmogoyf die daar dus nooit doorheen komen. Hij krijgt controle over tafel en ik verlies.

Game 3 heb ik hem op 12, en ik heb 2 niet geflipte delvers. Tel even hoeveel instants en sorceries in het deck, geteld? Kwam je ook op 30? Prima, mijn delvers flipten dus 4 beurten achter elkaar niet waardoor ik de damage race verlies.

1-2 in games, 0-1 in het toernooi.

Ronde 2 Maarten met aggro-loam.

Game 1 heb ik geen idee waar ik tegen speel, ik zet wel vroeg druk met een delver en een mongoose maar hij trekt mijn hand aan gort met raven’s crime en life from the loam. Ik krijg hem op 6 maar dan legt hij een seismic assault en hij heeft genoeg land om al mijn beesten weg te werken. Dat ik op een gegeven moment vergeet dat hij chain lightning kan terugschieten helpt overigens ook niet. (dat krijg je als je die kaart last minute aan je deck toevoegt en er nooit mee speelt.)

Ik SB: -4 FoW -1 spell pierce + 3 tormod’s crypt + 2 submerge

Game 2 begin ik en zet ik vroeg druk met een delver en een goyf. Ik counter vervolgens al zijn belangrijke spells en we kunnen al snel game 3 gaan spelen.

Game 3 begint hij, maar zet als eerste druk met een delver en een mongoose, tarmogoyf maakt het feest compleet, en hij heeft inmiddels een countryside crusher gevonden, die groter wordt omdat hij een landje van mij waste. Ik heb hem echter al laag en als hij de beurt daarop een umezawa’s jitte speelt daze ik die zodat hij niet dezelfde beurt kan equippen en ik race hem eruit met mijn delver, goyf en mongoose.
2-1 in games, 1-1 in het toernooi

Ronde 3 Jannes met Pox

Game 1 had ik volgens mij nooit mogen winnen. Het gebeurde wel omdat hij een fout maakte, situatie is als volgt:
Ik heb een tarmogoyf en twee land op tafel. Hij heeft 2 kaarten vast, ik heb hem op 6 en ik heb een bolt in mijn handen. Hij speelt met 1 kaart nog vast smallpox en vraagt of die resolved. Ik zeg is goed (kon niet counteren) en vervolgens wil hij reageren op dat ding door spinning darkness te caste op de goyf. Ik vertel hem dat het niet zo werkt, en na mijn bolt gaat hij naar 2. Ik sta op 16 en hij heeft een liliana met 1 counter, een cursed scroll en 2 land. Ik heb dus nog genoeg tijd om een burn spell te pakken, dat lukt en ik win. Als hij die spinning darkness wel gecast had moest ik nog een extra burn spell pakken en dat was waarschijnlijk niet gelukt.

Ik SB: -3 stifle -2 thought scour +3 sulfur elemental + 2 spell pierce

Zo spannend als game 1 was, zo snel is game 2 ook voorbij. Hij heeft na vakkundig mijn hand kapot gemaakt te hebben met een hymn. the abyss op tafel en een liliana. Ik kan niet van the abyss winnen met dit deck als hij nog op 18 staat, en al helemaal niet met een liliana ernaast.

Game 3 win ik uiteindelijk op een enkele tarmogoyf waar hij geen antwoord op heeft door mijn counters heen. Zijn life-total gaat op mijn blaadje van 20 naar 17, naar 14, naar 10, naar 6, naar 2 en dan is het opeens over. Ik denk dat er dus ergens nog een keer een of ander beest dood gegaan is aan mijn kant waardoor goyf opeens 4/5 was.

2-1 in games, 2-1 in het toernooi

Ronde 4 Jerko met hivemind combo

Game 1 houd ik een hand die ik nooit had gehouden als ik wist waar ik tegen speelde, dat was:
Delver, goyf, 2x bolt, brainstorm en 2 land.

Ik mag beginnen en leg delver en delver flipt en ik leg goyf. Ondertussen gaat hij 2x island go. In zijn derde beurt legt hij een grim monolith, en tijdens mijn upkeep speelt hij een intuition waar hij zijn monolith voor tapt (ik snap er op dit moment niets meer van, waar hij mee bezig is, dit lijkt me wel een hele vreemde manier om daze te ontwijken.) hij denkt vervolgens na en komt tot de conclusie dat hij niet meer kan winnen met een getapte monolith en scoopt voordat de intuition resolved. Vreemde gozert.

Ik heb in ieder geval door dat hij hive mind speelt gezien de kaarten in game 1, ik SB: -1 chain lightning -3 lightning bolt +2 spell pierce + 2 pyroblast.

Game 2 begint hij, en ik heb een delver die hem van 18, naar 15, tot 4 neerslaat, hij gaat in zijn derde beurt Show and tell, ik spell pierce dat. Hij beurt daarop show and tell, ik weer spell pierce. Als hij vervolgens beurt 5 zijn derde show and tell speelt heb ik weer een spell pierce, maar hij betaalt en dropt een hive mind. Ik heb nog 1 mana open en een daze vast. Hij heeft gelukkig maar 1 pact, ik daze mijn kopie en betaal zijn kopie van de daze. Ik
verlies niet in mijn upkeep en hij wel in die van hem.

2-0 in games, 3-1 i het toernooi

Tussen de rondes door ruil ik nog een tropical island bij, samen met de twee die onderweg zijn met de post heb ik er dan eindelijk zelf 3.

Ronde 5 Paul met Canadian treshold

Altijd lekker, die mirror match! Als beide spelers weten wat ze doen is dit natuurlijk een loterij, maar ik heb achteraf toch het idee dat mijn versie beter is voor de mirror dan die van hem.

In game 1 heeft hij alleen een delver, terwijl ik een hand gehouden heb met delver, mongoose, tarmogoyf, bolt, wasteland en 2 land. Beter wordt het niet in de mirror. Ik win deze game gemakkelijk de damage race, omdat zijn delver 2x niet flipt wordt het niet eens close, maar anders had ik dat ding wel eerder gebolt en alsnog gewonnen.

Ik SB: -4 FoW -1 spell pierce + 3 submerge +2 pyroblast

Game 2 begint hij, en ik pak weer meer beesten dan hij, ik vraag mij ook af of ik in zijn positie zijn openingshand had gehouden, hij zat aan het eind van het spel met allemaal stifles en spell snares die hij niet had kunnen casten, terwijl ik vrolijk aan het aanvallen was.
2-0 in games, 4-1 in het toernooi en dus top 4.

Halve finale Rogier Kleij met goblins

Revenge Biatch! Ik heb na ronde 1 het idee dat goblins zeker te winnen is met tempotresh, hoewel verschillende mensen aanwezig daar anders over denken. Game 1 gaat niet echt goed, ik houd een hand met 3 delvers, een volcanic island, een brainstorm, een wateland en een lightning bolt. Als ik hier een landje bij pak dan is het kaassie. Maargoed, ik pak bij mijn eerste draw step een FoW, en vervolgens brainstorm ik in response op de delver trigger in beurt 2 om geen land te vinden. Rogier heeft inmiddels een wasteland en ik pak na de 2 kaarten van de brainstorm weer geen land.
Achteraf denk ik dat het verkeerd was om in response op de delver trigger te brainstormen, hierdoor ging ik 1 kaart minder diep mijn deck in op zoek naar een landje. Die 2 extra damage maakt niet uit als ik 3 geflipte delvers heb. Iets om te onthouden.

Ik SB hetzelfde als ronde 1.

Game 2 is het Rogier zijn beurt om eens lekker door de managoden genaaid te worden, en dit keer heb ik een wasteland. Ik win daarna snel met een nimble mongoose en een goyf.

Game 3 heb ik gewoon alle antwoorden op wat hij doet. Als hij een gempalm cycled brand ik in response zijn enige gobbo af en een activatie van relic of progenitus kan gestifled worden zodat goyf en mungo lekker groot blijven.
Ik win 2-1 en door naar de finale.

Finale, Gijs v/d V met soulblade

Game 1 gaat niet zo goed, hij heeft uiteindelijk een bitterblossom op tafel, ik krijg hem echter laag met een delver, als hij op 6 staat krijgt hij controle over tafel maar ik heb een lightning bolt in mijn hand die hem naar 3 kan brengen. Ik thoughtscour aan het einde van zijn beurt als hij uittapt en ik zie een lightning bolt richting graveyard gaan. Naadje! Ik bolt hem in mijn beurt naar 1 leven, en geef de beurt door. Komaan geen STP... wel STP, op zijn snapcater en hij gaat naar 3 en vervolgens weer naar 2. Ik pak een kaart KOMAAN!! Ponder... top 3... schudden.... en dood... helaas.

Ik SB: -4 FoW -1 chain lightning -1 lightning bolt +3 sulfur elemental + 2 ancient grudge + 2 spell pierce

Game 2 heb ik twee ancient grudges om al zijn equipment te slopen en ondertussen kan ik hem racen met een nimble mongoose, als hij op 12 staat leg ik een tweede mungo en vervolgens speelt hij een perish (au!) gelukkig heb ik meer beesten en gaat hij uiteindelijk door zijn antwoorden heen.

Game 3 worden mijn tarmogoyfs, mijn nomble mongooses en mijn sulfur elementals geraakt met een surgical extraction. Waarom je dat ding in zou boarden in deze match-up daar heb ik werkelijk geen idee van, maar als je dat ding drie keer resolved is het wel goed natuurlijk.... helemaal als het mijn in het geval van de goyf ook nog een goyf uit mijn hand kost....
1-2 in games, finale verloren...

Ik win € 40 store credit bij Magic united, waarmee ik 13 Italiaanse future sight boosters koop op zoek naar de laatste tarmogoyf die ik nog moet om mijn deck compleet te krijgen. Uiteraard haal ik geen tarmogoyf uit mijn boosters, wel een aantal dingen waarvan ik de naam even moet achterhalen om te kijken of het uberhaupt iets waard is...

Ik moet wel zeggen dat ik het toernooi prima georganiseerd vond. Goede prizesupport en goede sfeer! Morgen nog naar Apeldoorn en dan zit het speelweekend er weer op. Voor de mensen die morgen ook in Apeldoorn zijn, tot zo! (morgen dus)

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma apr 09 2012, 20:09

Soms heb je van die dagen dat alles op het gebied van Magic lukt, dat je de juiste keuzes maakt en lekker in een flow zit waarin het spelen wel bijna vanzelf lijkt te gaan. Als dit het geval is dan kan ik best wel een behoorlijk potje kaarten vind ik zelf, maar soms heb je ook van die dagen dat niets lukt, je geirriteerd raakt en vervolgens alles vergalt. Zo’n dag was vandaag, maargoed wel een leerzaam dagje.
Na het toernooi in Rotterdam speelde ik vandaag weer precies dezelfde lijst in Apeldoorn. Gijsbert en Rob waren er ook (gezellig) in totaal waren er 23 mensen.

Ronde 1 Jasper O. Mirror match

Niets leuker dan de dag beginnen met een mirror.... Hij wint de die roll en game 1 heeft hij een delver en een mongoose en ik alleen een mongoose na een mulligan. Ik haal maar geen treshold en hij racet mij er dus lekker uit.

Ik SB: -4 FoW -1 spell pierce +3 submerge +2 pyroblast

Ik ben op de play de tweede game en open met een delver. Hij cast turn 1 een preordain en ik neem beurt aan, delver flipt niet en ik leg een mongoose. Hij legt een delver die ik bolt en ik waste zijn enige rode source voordat ik een tweede delver leg. Hij heeft geen fire/ice of forked bolt (gelukkig) en komt al snel zo ver achter te liggen dat hij niet meer kan winnen.

Voor game 3 SB ik -3 stifle +3 tormod’s crypt. Aangezien ik op de draw ben zal stifle absoluut niet goed zijn omdat hij fetchland activeert voordat ik kan stiflen en als ik er op de draw mana voor open houd ben ik verkeerd bezig. De crypt kan zijn mongooses in check houden, wat wel belangrijk kan zijn. (in ieder geval beter dan stifle)

Hij begint, en gaat landje go. Ik heb al een mulligan naar 6 genomen en heb 1 fetchland. Ik voel die stifle, maar er omheen spelen betekent dat ik niet kan ponderen en ook geen beesten kan leggen. Als hij ervoor kiest om dan steeds 1 mana open te houden kom ik nooit op gang en kan hij ondertussen voor komen op tafel. Ik besluit na wat nadenken om de gok te nemen en loop inderdaad de stifle in, pak in 2 beurten geen tweede landje bij en ga kansloos ten onder..

1-2 in games, 0-1 in het toernooi

Ronde 2 Gijsbert met Nicfit

Gijsbert mulligant game 1 naar 5 kaarten en ik naar 6 kaarten. Zijn 5 kaarten openingshand is echter sterk genoeg, hij legt beurt 1 veteran explorer en cast beurt 2 een cabal therapy. Hij zegt FoW en mist, maar ziet 2 tarmogoyfs in mijn hand terwijl ik er net 1 gelegd heb. Dit komt omdat ik per ongeluk mijn kaarten na een turn 1 brainstorm verkeerd om op mijn deck gelegd heb. Toen ik die derde goyf meteen weer pakte wist ik al dat ik het verknald had.... gewoon niet scherp en daardoor kan hij 2 voor 1 gaan en al mijn druk weghalen. Vervolgens komt er een deranged hermit in het spel en blijkt hij ook nog een reccuring nightmare te hebben.... ok, goed gespeeld (hij dan, ik duidelijk niet...)

Game 2 mulligan ik naar 6 en Gijsbert heeft weer een prima start met de explorer en de therapy. Het probleem is dat hij op deze manier naar de mid-game toe cheat en dat is iets waar canadian treshold absoluut niet mee om kan gaan. Hij cast veel krachtigere spells dan ik en het is al snel 2-0 voor hem.

0-2 in games, 0-2 in het toernooi

Ronde 3 Jack met Esper Blade

Game 1 mulligan ik naar 6 op de play maar ik heb al snel twee tarmogoyfs op tafel waar hij om de een of andere reden geen antwoord op heeft, ik dacht dat esper blade helemaal vol met STP, vindicate, lingering souls en allerlei ellende zat, maar hij heeft het allemaal niet.
Ik SB: -4 FoW -3 stifle +2 spell pierce +2 ancient grudge +3 sulfur elemental

Game 2 houdt hij op de play een hand met 1 underground sea. Hij gaat underground sea go en ikleg tropical island delver. Hij pakt een kaart, zegt go en ik heb nog een wasteland... ik kan mij geen enkele situatie bedenken waarin het verdedigbaar is met dat deck een 7 kaarten hand op de play met 1 land te houden...

2-0 in games, 1-2 in het toernooi

Ronde 4 Mark V met salvage titan.dec

Game 1 mulligan ik naar 5 op de play, maar win wel omdat zijn deck kennelijk niet doet wat het moet doen, ik sla hem ondertussen neer met tarmogoyfs en nimble mongooses.

Ik SB: -3 stifle -1 spell snare +2 ancient grudge +2 spell pierce

Game 2 legt hij beurt 3 een slag fiend die inmiddels al 6/6 is en een salvage titan, nadat ik met wasteland en ancient grudge geprobeerd heb om hem te mana screwen (dat lukte dus niet, even ter informatie... hij bleef maar land leggen). Ik hoef niemand uit te leggen waarom deze game daarna niet lang duurde neem ik aan?

Game 3 kan ik veel over zeggen, maar het komt erop neer dat ik vergeet om een blauwe kaart in mijn hand te houden voor FoW waardoor er een veel te grote slag fiend resolved.

Achteraf had ik ook nadat ik game 2 die slag fiend zag eraan moeten denken om tormod’s crypts in te boarden in plaats van de spell pierces en de laatste spell snare, maarja... als het dan al klote gaat zijn dat nou juist de dingen waar je niet over denkt, Sbden na game 2.... ergste is nog dat ik met een spell snare in mijn hand zat terwijl die fiend mij helemaal verrot sloeg.... dat was dus gewoon een prima antwoord geweest!

Ronde 5 Erik-jan met een legacy zombie deck.

Game 1 verlies ik redelijk kansloos, omdat hij op de play harder racet dan ik. Met gravecrawler en carrion feeder maakt hij behoorlijk snel een behoorlijk dikke man en diregraf captain en geralfs messenger maken het lifeloss feest compleet.

Game 2 begin ik en ik race hem er dit keer uit met een tarmogoyf en een geflipte delver, hij komt nooit echt in het spel.

Game 3 begint hij, en legt beurt 1 carrion feeder. Ik leg land en geef de beurt door, hij valt aan, legt een underground sea en geeft de beurt door. Ik brainstorm einde beurt en zie 2 delvers. Ik leg die de beurt daarop beide en weet dat ze volgende beurt gaan flippen. Ik heb verder nog een daze, een FoW en een spell pierce in mijn hand, dat is voldoende om met de delvers naar winst te vliegen.

2-1 in games, 2-3 in het toernooi.

Het is lang geleden dat ik het zo slecht gedaan heb op een legacy toernooi, maar om heel eerlijk te zijn was ik vanaf ronde 2 al niet scherp meer en maakte ik behalve de hierboven genoemde obvious misplays steeds veel suboptimale keuzes. Ik denk dat ik zeker twee games meer had kunnen winnen als ik alles goed gedaan had, alleen de ronde tegen Gijsbert was echt heel kansloos omdat hij twee keer dingen deed waar mijn deck niet tegen kan. Tegen het salvage titan deck (verkeerd Sbden en verkeerd brainstormen) had ik gewoon veel meer kans kunnen maken, en tegen Jasper O voelde ik die stifle wel aankomen maar speelde er niet omheen, of dat een verkeerde keus was weet ik niet, maar het pakte wel verdomde slecht uit. Maargoed, leermomenten zijn er om eerst van te balen en dan van te leren...

Wat betreft Canadian treshold, ik heb er nu 3 legacy toernooien met het deck op zitten en ben in totaal 12 winst 7 verlies gegaan. Als ik dat afzet tegen dredge (12 winst, 4 verlies en 1 draw) dan weet ik wel welk deck mij beter ligt, hoewel 3 toernooien per deck natuurlijk nog niet echt iets is om conclusies aan te verbinden... Ik wil de komende legacy toernooien graag weer een ander deck gaan testen, Sneak and Show bijvoorbeeld maar daar mis ik erg veel kaarten van. Anders TNT of Esper blade, waar ik ook beide erg veel kaarten van mis. (eigenlijk wil ik voordat ik naar de GP ga al die decks nog minimaal 1 toernooi spelen om goed gevoel te krijgen voor wat het doet.) Canadian treshold gaat in ieder geval voorlopig de kast in.

Volgend weekend standard, WCQ. Bedankt voor het lezen!

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 14 2012, 10:00

FNM standard in de PD op 13-04-2012

Na een korte werkweek was het alweer tijd om FNM te spelen, dit keer weer in Groningen omdat ik voor aankomende zondag een deck leen van Maarten dat ik nog moest ophalen. Eerst nog even bij Julia’s pasta gegeten (dat begint wel een beetje mij nieuwe favoriete eten te worden) en ruim op tijd aanwezig om te beginnen.

Ronde 1 Elderik met G/U ghoultree iets

Game 1 mulligant hij naar 5 en ik houd een goede 7 kaarten hand op de play.ik probe hem beurt 1 en zie armored skaab, ghoultree, thoughtscour, land, splinterfright. Ik leg delver en geef de beurt door. Tijdens mijn upkeep flipt de delver niet, ik ponder om hem voor volgende beurt op te zetten, leg nog een delver en val aan voor 1. Elderik thoughtscourt mij einde beurt, maar ik draai de beurt daarop alsnog een instant om insecten van mijn humans te maken en hij verliest al vrij snel. (hij pakte wel prima land bij, en een paar aether adepts gaven hem nog wel wat tijd maar vanaf beurt 3 kon ik eigenlijk al niet meer verliezen)

Ik SB: +1 oblivion ring +1 dismember +1 dissipate -3 gut shot

Game 2 muligannen wij beide naar 6 kaarten, ik open weer erg snel, en Elderik loopt een beetje te klooien met zijn land. Ook deze game is al snel voorbij door een stel delvers.

2-0 voor mij

Ronde 2 Ivar met tempered steel

Game 1 mag hij beginnnen en ik heb een openingshand met 2 glacial fortress, 2 delvers, een beer, een ponder en een vapor snag. Ik weet dat hij tempered steel speelt en als ik een island bij pak dan win ik deze op mijn sloffen, anders ben ik waarschijnlijk te traag. Ik denk even na en belsuit te houden (dom!) hij heeft een hele agressieve start en ik leg de eerste twee beurten getapt land waardoor ik eruit geracet word.
Ik SB -4 gitaxian probe -4 mana leak +2 steel sabotage +2 revoke existence+1 divine offering +1 oblivion ring +2 mental misstep

Game 2 begin ik, en ik mulligan mijn openingshand weg naar een prima 6 kaarten hand. Ik flip op een gegeven moment een delver en we komen in een situatie waarin hij een myr token, een etched champion, een witte spellbomb en een mox opal heeft, hij is op zijn beesten na tapped out. Ik heb een divine offering in mijn graveyard, een gut shot in mijn hand en een snapcaster mage en 4 land untapped. Ik van aan met geflipte delver, beer en porcelain legionaire. Hij denkt even na, besluit bij aanval mijn porcelain legionaire te blokken met zijn etched champion en ik maak zijn hele tafel kapot.
Voor game 3 SB ik timely reinforcements in en beren uit omdat hij begint.

Game 3 weet ik hem in de eerste 2 beurten heel erg te vertragen met een steel sabotage en een vapor snag, ik dwing hem daarmee om een duurder artifact ding te bouncen met zijn glint hawk. Ondertusen vallen een geflipte delver en een phantasmal image die de delver gekopieerd heeft aan. ik win uiteindelijk op een paar kleine speelfoutjes van hem, hij vergeet onder andere een keer zijn spellskite te activeren om een 1/1 lifelink ding te redden van een gut shot, waardoor zijn tempered steel de beurt daarna niet genoeg is om te winnen.

Ronde 3 Desmond met esper control

Game 1 blijft Desmond op twee land steken in beurt 3, maar mijn draw is niet zodanig agressief dat ik het kan afstraffen. Uiteindelijk krijgt hij een gideon op tafel waar ik niet meer vanaf kom...

Ik SB -3 gut shot -1 vapor snag +2 revoke existence +1 dissipate +1 oblivion ring

Game 2 win ik dan weer op een blowout, mijn delver flipt blind beurt 1 en er komt beurt 2 een porcelain legionnaire naast. 6 power aan beesten met counter backup is een beetje te veel voor big D zijn deck.

Game 3 houd ik na lang nadenken een 1-lander op de draw. Ik pak wel keurig een tweede landje bij, maar mijn beurt 1 delver flipt vervolgens 4 beurten achter elkaar niet. Een porcelain legionaire loopt in een mana leak omdat ik op de draw ben en ik kan dus eigenlijk geen druk zetten. Ik krijg desmond nog tot 8 met moorland haunt token maar uiteindelijk ziet hij na een paar beurten zijn lingering souls in de graveyard liggen en kan ik mijn kaarten bij elkaar vegen.

Ronde 4 Hans met Frites

Game 1 kakt mijn deck weer een op mijn zoals alleen delver op je kan kakken. Ik zet na een mulligan wel wat druk met ene turn 1 beer maar heb eigenlijk geen follow-up. Als ik die rommel wel pak moet ik ervoor uittappen om het te leggen en dat is niet zo handig tegen frites na beurt 4. Hij krijgt een elesh norn op tafel nadat ik zijn eerste unburial rites mana leak. Ik image dat ding dood, maar hij heeft nog een unburial rites en ik ga de tweede keer wel kapot aan dat ding.

Ik SB: -2 gitaxian probe +1 dissipate +1 oblivion ring

Game 2

Ik begin game 2 en zet druk met een delver en een porcelain legionaire. Hij speelt een birds die ik op een gegeven moment vapor snag om te zorgen dat mijn mana leak actief blijft tegen zijn 4 CC spells. Dit werkt en hij kan deze game niet om de mana leak heen spelen die ik wel heb. En dan op naar het derde potje.

Op dit moment ben ik mijn deck al meer dan zat overigens, ik zal het derde potje misschien wel wat een ongemotiveerde indruk gemaakt hebben. Daarvoor dan ook mijn excuses, normaal gesproken heb ik een veel beter humeur als ik het mooiste spel te wereld aan het spelen ben.

Game 3 mulligan ik naar 6 en houd een hand met dissipate, mana leak, porcelain legionaire snapcaster mage en twee land. Op zich prima maar geen 1 drop. Hij begint, ik ga landje go en pak vervolgens keurig een beurt te laat mijn 1 drop bij. Ik leg de legionaire en hij heeft gelukkig niet
beurt 3 de nuts waardoor het nog een beetje een potje wordt. Ik leg dan de 1 drop, maar omdat hij zoveel land en birds en dergelijke heeft is mijn mana leak inmiddels al een dode kaart. Hij krijgt elesh norn weer op tafel en ik kom er niet meer vanaf...

Uiteindelijk een fatsoenlijk magic deck geleend van Maarten voor aankomende zondag (bedankt!) en maar kijken hoe het daarmee gaat. De Delver loterij in standard heb ik echt wel even gezien.

Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Leeftijd : 36
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 14 2012, 13:12

Keep 'm coming! Ik kijk al erg uit naar je verslag van aankomende WCQ. Zet 'm op, mn deck kan het...Wink (EDIT: heb net ff bij mn planeswalker points gekeken en zie daar dat ik sinds december 22-4-1 met het deck ben gegaan....)
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 15 2012, 23:39

WCQ Utrecht 15-04-2012

Na wat testgames in de PD met het deck van Maarten op zaterdag had ik een heel klein beetje gevoel met het deck, maar ik had absoluut niet de illusie dat ik het door en door kende. Ik heb het SB nog wel een beetje naar mijn liking aangepast (de derde snapcaster eruit en één negate vervangen door een dissipate en een white sun’s zenith) verder speelde ik het deck zoals Maarten het gebouwd had. Voor de volledigheid hieronder nog wel even de lijst:

4 mana leak
4 forbidden alchemy
2 day of judgment
1 go for the throat
3 ponder
3 gitaxian probe
2 phantasmal image
4 lingering souls
2 sun titan
2 ratchet bomb
2 snapcaster mage
2 sword of feast and famine
2 oblivion ring
1 gideon jura
1 haunted fengraf
1 ghost quarter
1 inkmoth nexus
3 darkslick shores
3 seachrome coast
4 island
4 plains
1 swamp
2 evolving wilds
3 drowned catacombs
3 glacial fortress

SB
1 jace, memory adept
1 white sun’s zenith
1 phantasmal image
1 negate
1 dissipate
1 timely reinforcements
1 doomblade
2 ratchet bomb
1 day of judgment
2 nihil spellbomb
1 divine offering
2 celestial purge

Na een zoals alstijd vervelende treinreis kwam ik erg vroeg op de locatie aan, er deden uiteindelijk 110 spelers mee, wat betekende dat het weer lekker proppen was aan de vleutenseweg. Op naar ronde 1!

Ronde 1 Gijs v/d V met B/G ramp

Game 1 speelt hij een viridian emmisary en een druidic satchel, waar hij op een gegeven moment behoorlijk veel voordeel mee gaat halen in een control match, gelukkig heb ik een oblivion ring voor dat ding. Vervolgens gaan wij lang land go, en ik resolve op een gegeven moment een lingering souls. Ik val wat aan en houd steeds net aan controle, en als ik op een gegeven moment een sword of feast and famine vind is het over met zijn weerstand.

Ik SB: uit 3 gitaxian probe 1 gideon jura in: 1 phantasmal image 1 dissipate 1 doomblade 1 nihil spellbomb (ik zag game 1 een glissa, en daar doet hij vast wel iets mee)

Game 2 speelt hij eigenlijk helemaal niets, behalve een druidic satchell die ervoor zorgt dat hij 3 inkmoth nexussen heeft waar ik geen antwoord op vind. (1 lingering souls en het is klaar natuurlijk, of een eigen inkmoth of whatever) maargoed, zijn nexussen hebben mij al vrij snel op 10 poison en dat is ook game...

Game 3 gaan we uiteindelijk door de tijd heen, het was erg close met mij op 6 poison en hij op 14 leven, terwijl ik een sun titan en een kopie in het spel had. Ik speelde volgens Johnny uiteindelijk teveel om deze game niet te verliezen, ik had ratchet bomb ook niet helemaal goed gelezen en dacht dat die hetzelfde deed als powder keg m.b.t. inkmoth nexussen, beetje dom. Maargoed, ik had deze game met ongeveer 5 minuten meer denk ik wel gewonnen maar die tijd was er niet meer.... Vooral dus omdat ik veel te veel lange termijn aan het spelen was terwijl er nog 40 seconden op de klok waren.

1-1 in games, 0-0-1 in het toernooi.

Lekker, met een traag control deck waar ik zeer weinig ervaring mee heb in de draw bracket vanaf ronde 1.... ik zie nu al op tegen de rest van de dag!

Ronde 2 Leonard K met B/W tokens
Game 1 begint hij, en hij opent met een champion of the parish, gevolgd door honor of the pure. Ik zie verder wat wit/zwart land dus ik heb in ieder geval een goed idee waar ik tegen speel. Ik kom behoorlijk met mijn rug tegen de muur te staan, vooral omdat hij 3 anthem effecten heeft. Ik cast en flashback lingering souls om te rekken en hem te laten overextenden in mijn DoJ. Ondertussen ben ik bezig een ratchet bomb engine op te zetten, ik moet er alleen voor zorgen dat ik niet dood ga ondertussen. Ik stabiliseer uiteindelijk op 2 leven, maar heb dan steeds een ratchet bomb door sun titan recursion, dan gelooft leonard het wel.

Ik SB: -2 mana leak -2 gitaxian probe +1 DoJ +2 ratchet bomb +1 doomblade

Game 2 is een stuk gemakkelijker, ik ben namelijk al forbidden alchemy aan het flashbacken op zoek naar een win-conditie op het moment dat hij net zijn derde landje legt. Terwijl ik 8 land op tafel heb en sun titans loop te gooien kan hij nog niet eens een hero of bladehold leggen. Deze match-up is volgens mij sowieso erg goed, maar op deze manier gaat het wel heel gemakkelijk.

2-0 in games, 1-0-1 in het toernooi

Ronde 3 Matthijs N met Grand architect.dec

Dit is volgens mij de ronde geweest waarin ik voor het eerst echt een plan trok met het deck verdeeld over een beurt of 10 dat werkte en uitkwam. Ik won game 1 uiteindelijk in de derde extra beurt, TOPPER!

Punt was dat zijn deck 7 phantasmal image effecten (4 images en 3 metamorphs) speelt die allemaal heel goed zijn tegen mijn sun titans. Ik weet hem er uiteindelijk uit te grinden door ratchet bomb naar 6 te tikken, DoJ 2x te casten en 2x te flashbacken met snapcaster mage en ondertussen met haunted fengraf continu mijn suntitans om de beurt terug te halen. Ik bouw gestaag ongeveer 18 land op door steeds sun titans terug te halen en te casten en aan te vallen terwijl hij iedere beurt alleen maar een image legt om alle andere images terug te halen. Zonder haunted fengraf had ik deze game 100% verloren, tik hem aan voor de Maarten tech!

1-0 in games, 2-0-1 in het toernooi

Ronde 4 Matthijs met naya pod

Game 1 heeft hij een zeer agressieve start met 2 strangleroot geists, ik zet hem op R/G aggro en tap beurt 3 uit voor lingering souls om de geists te blokken, hij legt vervolgens een birthing pod en ik kom niet meer van dat ding af, ik moest ook wel uittappen om iets aan de geists te doen en als ik uiteindelijk toch enigzins stabiliseer zoekt hij een hellrider op die voldoende damage doordrukt die ik niet kan blokken.

Ik SB: in: 1 negate, 1 divine offering 1 day of judgement 1 phantasmal image uit: 1 lingering souls 2 ratchet bomb 1 gideon jura

Game 2 is hij een stuk minder aggressief en ik kan rustig naar 7 land toe bouwen terwijl ik zijn birthing pods counter en een DoJ gooi om 3 voor 1 te gaan. Vervolgens vind ik een zwaard dat ik leg, einde beurt drop ik een snapcaster en de snapcaster met zwaard zorgt samen met alchemy flashback madness voor de winst.

Game 3 begint hij, maar hij blijft op 2 land steken op de play met alleen maar een strangleroot geist, ik heb omdertussen alle antwoorden die ik nodig heb en win deze game heel gemakkelijk met wat lingering souls tokens met een zwaard eraan.

2-1 in games, 3-0-1 in het toernooi.

Ronde 5 Robert van M met mono groen aggro.

Volgens Maarten moet dit een goede match-up zijn voor dit deck, ik zie na game 1 niet echt wat er zo favorable aan moet zijn... ik ben op de draw en hij gaat beurt 1 Llanowar elves go. Ik landje go, hij drop sword of W&P beurt 3 equip val aan voor 10 beurt 4 val aan voor 10....

Ik SB: -3 gitaxian probe -1 sun titan -1 forbidden alchemy -1 lingering souls +1 DoJ + 2 ratchet bomb +1 phantasmal image +1 divine offering +1 doomblade

Game 2 ben ik op de play en ik pak wel heel veel antwoorden (3 day of judgment en 3 ratchet bombs) maar verder alleen maar land. Hij zenith voor strangleroot geists en slaat mij rustig aan gort met 1 beestje en een zwaard per keer waardoor ik geen kaartvoordeel kan halen. Uiteindelijk pakt hij dus meer beesten dan ik antwoorden pak en ik kom niet van zijn zwaard af omdat ik steeds mijn ratchet bombs moet opblazen voor ze op 3 komen om niet dood te gaan. Ik heb toch het gevoel dat ik hier ergens iets verknald moet hebben, maar ik kan nu nog steeds niet echt bedenken wat...

0-2 in games, 3-1-1 in het toernooi

Ronde 6 Dimitri R met U/W delver (de lijst met stalkers en pikes)

Game 1 pak ik 3 lingering souls die ik allemaal kan casten en flashbacken. Hij is op de play beurt 1 glacial fortress beurt 2 ponder ponder gegaan, dus hij zet erg weinig druk. Mijn lingering souls tokens winnen de damagerace van zijn geist of saint traft en invisible stalker.

Ik SB +1 timely reinforcements + 1 doomblade +1 phantasmal image +1 DoJ -2 snapcaster mage -2 mana leak.

Game 2 probeer ik hetzelfde te doen als game 1, maar ik overextend in een corrosive gale die ik in de verste verte niet aan had zien komen... achteraf bekeken was ik bezig om steeds 3 damage van mij voor 2 damage van hem te ruilen (tokens tegen tokens), maar ik denk dat ik hier gewoon de race niet aan had moeten gaan en een standoff had moeten creeeren. Ik had een ratchet bomb op 2 om zijn pike ellende tegen te gaan en invisible stalker te slopen, dus eigenlijk kon ik niet stuk tenzij ik zoiets doms deed als de damage race aangaan, overextenden en ergens in lopen...

Game 3 maak ik uiteindelijk een fout door een timely reinforcements te kiezen met forbidden alchemy terwijl ik gewoon gedisciplineerd een landje had moeten pakken. Ik blijf vervolgens een aantal beurten geen land bij pakken en als ik dat uiteindelijk wel doe heeft hij 3 counters voor mijn threats terwijl hij voor 4 per beurt aanvalt. Dit is volgens mij de ronde geweest waar ik het echt zelf vergooid heb door in game 2 te overextenden in zijn corrosive gale en in game 3 door gewoon de verkeerde keuze te maken met alchemy.

1-2 in games 3-2-1 in het toernooi

Ronde 7 Chris W met heartless summoning

Game 1 heb ik lang het idee dat het spannend is, maar als ik heb gitaxian probe en zie dat hij alleen maar land ik zijn hand heeft tap ik uit voor een sun titan die een vriendje meebrengt en vervolgens is het snel op naar game 2.

Ik SB: +1 jace, memory adept +1 doomblade +2 celestial purge +1 dissipate +1 ratchet bomb +1 white sun’s zenith -1 DoJ -2 ratchet bomb -1 lingering souls -2 gitaxian probe -1 gideon jura.

Game 2 leg ik een sun titan, maar Chris maakt hier handig gebruik van door dat ding te kopieren, en vervolgens een image terug te halen en uiteindelijk is hij degene die mij kapot slaat met sun titans... mooi klote.

Game 3 heb ik uiteindelijk gewonnen op jace, memory adept. Ik kan dat ding beurt 5 leggen omdat hij uittapt, en vervolgens oblivion ring ik de bloodgift demon die hij speelt omdat ik tapped out ben. Door Jace kan ik alle antwoorden vinden die ik nodig heb om te winnen. Doomblade voor consecrated sphinx, en oblivion ring voor een andere dikzak. Hij heeft wel een runescarred demon die gekopieerd is met image en metamorph. Dit kan ik afhouden met lingering souls tokens (waarvan 1 equipped met zwaard) Als ik een white sun’s zenith vind kopieer ik zijn demon om mijn dissipate te vinden, en de beurt daarop val ik aan, gooi 13 mana in pool en white sun’s zenith voor 10. Hij heeft op dit moment geen kaarten meer in hand, en ik heb nog steeds de dissipate die ik opgezocht heb.

De derde was vooral een leuke pot, die in het begin behoorlijk op en neer leek te gaan, maar uiteindelijk was het kaartvoordeel van jace voldoende.

2-1 in games, 4-2-1 in het toernooi.

Uiteindelijk toch nog een prima resultaat met een deck dat ik nauwelijks kende voordat het toernooi begon. Het deck is precies wat Maarten ervan zegt, ieder potje dat je wint is een grind en bijna (op die game 1 tegen Robert na) ieder potje dat je speelt is een echt potje magic, waarin je veel opties en keuzes hebt om de game te winnen of te verliezen. Ik geloof er zeker in dat het deck goed genoeg geweest was om top 8 te halen als ik er vantevoren meer mee gespeeld had, ik heb vooral het idee dat ik ronde 6 tegen Dimitri had moeten kunnen winnen als ik een beter gameplan had gehad in game 2 en game 3. Ik denk dat ik daar te aggressief speelde. Ik ruilde een aantal keer 3 damage van mij voor 2 damage van hem, maar dat is volgens mij alsnog voor hem een goede deal omdat hij op een gegeven moment meer dingen bij gaat pakken om damage te doen...

Naast het spelen denk ik dat ik vaak niet optimaal gesideboard heb. Ik haalde de probes er meestal maar uit omdat ik niet echt een idee had wat er anders uit moest zonder het deck volledig te ontwrichten, het mainboard zit zodanig tight in elkaar dat je eigenlijk bijna geen ruimte hebt om dingen te cutten. Dus ook daar valt denk ik winst te halen als ik het deck nog een keer ga spelen.

Ik heb wel een leuke dag gehad met het deck, het is totaal anders dan al het andere dat ik gewend ben te spelen en ik zou het deck graag nog een keer oppakken om te kijken of ik het met meer oefening beter doe.

Maarten, bedankt voor het lenen!

Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Leeftijd : 36
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma apr 16 2012, 09:52

Goed te horen dat je plezier hebt gehad met mn deckje! Ben het wel eens met je keuze van de 3e image in het SB, maar begrijp niet helemaal waar die 4e ratchet bomb vandaan komt. Ik had je er toch maar 3 meegegeven? Verder denk ik dat WSZ niet meer de kaart is die dit deck wil, maar ik heb dan ook nog nooit tegen de esper control semi-mirror gespeeld waar ie denk ik op zn best zou moeten zijn.

Wat betreft die monoG matchup: zij spelen 4 SoWaP en als zij beurt 2 dat ding on the play gooien ben je vaak in-for-a-short-one. Echter is het een deck met veel mana critters en geen card-draw. Denk dat de beste strategy dan ook geduldig grinden is en waar mogelijk card-advantage proberen te halen. Hierbij denk ik dan ook dat je SBing niet helemaal optimaal is. Zo vind ik ratchet bomb eigenlijk helemaal niet zo sterk in de matchup, best-case scenario is zo'n btje als je dat ding beurt 2 speelt en beurt 3 op 1 laat afgaan om wat mana-beesten te grazen te nemen. Het is echter wel een potentieel antwoord op n zwaard dus zou er 1tje inhouden. Verder is spotremoval ook vrij matig aangezien de relevante beesten of undying hebben of hexproof (thrun & elder). Overigens is phantasmal image koning omdat ie trade met de meest anoying threads: strangleroot geist & thrun..... Enfin, zo lang je countermagic kunt openhouden voor 't zwaard, wat kunt chumpen met spirits en day of judgements voor value kunt casten zit je zeer goed, maar vaak genoeg is die situatie niet helemaal haalbaar. Gelukkig ben je echter wel het consistentere deck en mulligan je vele malen beter. Qua SBing heb ik in het verleden ongeveer: -3 probe -1 bomb, +1 image +1 divine offering +1 day +1 negate (ook ok tegen GSZ) geboard. Denk wel dat het SB een extra divine offering zou kunnen gebruiken, want slecht 3(+1) antwoorden (offering, 2x o ring + snap/bomb/sun titan) voor een zwaard is wel n btje weinig...
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma apr 16 2012, 10:04

Die decks spelen ook meerdere metamorphs, extra removal is zeker noodzakelijk.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma apr 16 2012, 11:02

tarzan schreef:
maar begrijp niet helemaal waar die 4e ratchet bomb vandaan komt. Ik had je er toch maar 3 meegegeven?

Twisted Evil
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma apr 16 2012, 13:03

die laatste ratchet bomb had ik geleend van Nelis, omdat ik heel veel B/W tokens verwachtte. ik denk dat vapor snag of gut shot wel heel goed zou zijn in de groen aggro match-up, vooral omdat het antwoord geeft op de draw tegen zijn mana mannen die ervoor zorgen dat hij zijn zwaard kan casten onder je leaks door. Ik denk dat gut shot de delver match-up ook aanzienlijk beter maakt, omdat je dan beurt 1 een antwoord hebt op zijn delvers.

De kaart in het deck die mij het meest tegengevallen is is snapcaster mage, iedere keer dat ik dat ding oppakte wou ik dat het gewoon een antwoord was en meestal heb ik hem gelegd als een slechte ambush viper tegen geist of om volgende beurt aan te vallen met een zwaard...

dus mijn idee voor het deck zou zijn:

+2 spot removal (vapor snag of gut shot) en/of phantasmal image, -2 snapcaster mage. maargoed, dat is misschien ook een stukje persoonlijke voorkeur.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 08:47

FNM 20-04-2012 in de PD

Omdat Maarten toch niet aan de FNM meedeed en ik zijn deck nog steeds had besloot ik om dat maar te gaan spelen, delver heb ik echt wel gehad en bovendien was 4-2-1 op de WCQ absoluut geen raar resultaat met een deck dat ik nog nooit gespeeld had. Ik heb het deck op twee plaatsen aangepast t.o.v. vorige keer, ik heb de derde DoJ naar het maindeck gehaald (in Groningen worden veel aggro decks gespeeld) en ik heb gut shots in het SB gedaan om enigzins een wapen te hebben tegen games zoals tegen Robert van M op de WCQ. Veder dezelfde lijst als vorige week.

Ronde 1 Rianne met B/W tokens

Game 1 stabiliseer ik uiteindelijk op 1 leven na een erg trage start. Ik kan steeds net voldoende blokken en na veel hangen en wurgen lukt het eindelijk om de tafel leeg te krijgen en met een sword of F&F alchemy nuts te gaan. Kort daarna win ik.
Ik SB: -2 gitaxian probe -2 phantasmal image +1 ratchet bomb +1 negate +1 doomblade +1 white sun’s zenith

Game 2 is een stuk minder close, ik heb een ratchet bomb en verder genoeg antwoorden om de tafel schoon te houden terwijl een spirit met een zwaard haar levenstotaal naar benenden haalt terwijl ik weer heel veel kaartvoordeel haal met flashback spells.

2-0 in games, 1-0 in het toernooi

Ronde 2 Gijsbert met tempered steel

Game 1 mulligant Gijsbert naar 5 kaarten op de draw en opent met 2 memnites en een vault skirge. Ik heb een ratchet bomb en haal direct 2 voor 1 op beurt 2. Vervolgens houd ik een aantal beurten redelijk gemakkelijk controle, maar Gijsbert krijgt wel veel tijd om uit zijn beroerde situatie te trekken. Op een gegeven moment staat hij op 8 leven van een stel spirits, en heeft 3 idols en een etched champion + tempered steel terwijl ik nog op 10 sta. Ik heb al een hele tijd een DoJ vast, maar dat werkt niet tegen die idols. Ik val aan met mijn (inmiddels 9) spirits om hem te dwingen in ieder geval zoveel mogelijk idols te activeren om te blokken. Gijsbert blokt met alledrie de idols waardoor hij naar 3 gaat en vervolgens blaas ik het hele bord schoon met de DoJ. Hier komt zijn deck uiteindelijk niet meer van terug.

Dit is wel een van de nadelen van Maarten.dec. bij de meeste decks is het zo dat wanneer je tegenstander naar 5 mulligant en jij ook nog een 2 voor 1 haalt in het begin je gewoon heel simpel wint. Deze game werd ondanks deze dingen nog close omdat het een eeuwigheid duurt voordat je zelf kunt winnen.

Ik SB: -2 gitaxian probe -2 phantamal image -1 go for the throat -1 mana leak +1 ratchet bomb +1 divine ofering + 3 gut shot + 1 doomblade

Game 2 mulligant hij naar 6 maar komt redelijk goed uit de startblokken met een vault skirge, memnite en signal pest. Ik neem eerst behoorlijk wat damage maar uiteindelijk heb ik een sun titan met ratchet bomb actief waar hij niet meer vanaf komt.
2-0 in games, 2-0 in het toernooi

Ronde 3 Jolmer met U/W humans

Game 1 mulligan ik naar 6 en houd een hand met 2 land en een alchemy. Hij begint sterk met een champion of the parish en 2 doomed travelers, waarvan ik er 1 mana leak. Ik kopieer zijn doomed traveler met phantasmal image om tijd te kopen en ik cast lingering souls om in leven te blijven op zoek naar mijn tweede witte mana om de tafel leeg te vegen met DoJ, maar uiteindelijk ligt zijn kant van de tafel vol beesten en ik vind geen tweede wit om DoJ te casten.

Ik SB: +1 phantasmal image +1 ratchet bomb +1 white sun’s zenith +1 doomblade -2 gitaxian probe -1 forbidden alchemy -1 sword of F&F.

Game 2 begin ik en kom ik eigenlijk nooit echt in de problemen. Ik heb antwoorden op zijn threats en op een gegeven moment komt gideon op tafel om te zorgen dat zijn moorland haunt tokens geen damage doen. Na een tijdje achter gideon te hebben gezeten kan ik een white sun’s zenith casten voor heel veel katten en scoopt Jolmer.

Ik SB: -3 mana leak +3 gut shot
Game 3 houd ik een 7 kaarten hand op de draw met 3 land, en ik vind nooit een vierde land waardoor ik geen DoJ kan casten. Jolmer heeft inmiddels 5 land en legt een sword of W&P waar ik geen antwoord op heb... dat was iets van 800 damage in mijn gezicht (ok, veel minder maar wel genoeg)
1-2 in games, 2-1 in het toernooi

Ronde 4 Tamar met B/W tokens

Game 1 mulligant hij naar 6. Ik tap beurt 3 uit voor een zwaard met ratchet bomb in mijn hand. Hij cast beurt 3 een midnight haunting, als ik hem de beurt daarop probe zie ik een hand met go for the throat en verder niet veel boeiende dingen. Hij heeft geen zwarte mana en ik heb een snapcaster mage in mijn hand. Ik geen de beurt door en hij legt geen zwart land bij. Ik denk even na en cast EOT een snapcaster mage om volgende beurt aan te vallen met de mage en alchemy nuts te gaan met het zwaard. Het enige dat hij niet bijgepakt mag hebben in die ene draw is een midnight haunting. Ik equip, val aan en hij heeft een midnight haunting bijgepakt die (geholpen door een anthem effect) de snapcaster neermaait waardoor ik beurt 5 uitgetapt ben en hij allemaal enge dingen kan gaan doen.

Ik SB hetzelfde als tegen Rianne.
Game 2 speel ik een oblivion ring op zijn stony silence (best goed tegen ratchet bomb en zwaarden voor dat deck) en ik krijg de sun titan ratchet bomb combo actief. Hij komt wel van de sun titan af, maar ik maak vervolgens een bult katten aan het einde van zijn beurt waarmee ik de game win.

Game 3 mulligant hij naar 5 en blijft een tijd op 1 land steken. Zoals ook al tegen Gijsbert gezegd heb je hier met dit deck een stuk minder voordeel van dan met een aggro deck, maargoed ik kan opbouwen en probeer hem te racen met lingering souls tokens voordat hij eruit trekt. Uiteindelijk kan hij toch aanvallen voor veel en zijn vault activeren om veel leven te gainen. Ik val hem weer aan naar 9 en heb ratchet bomb + sun titan actief. Dan gaan we door de tijd heen op het moment dat hij op 9 staat en ik een titan met een zwaard en een snapcaster mage heb.ik kan deze game echt nooit meer verliezen, ik heb nog maar 2 of 3 beurten nodig om heb aan gort te slaan maar die krijg ik niet. Persoonlijk had ik in zijn situatie gescoopt voor mijn tegenstander zoals ik bijvoorbeeld tegen Daan deed op de PTQ. Er was echt geen enkele manier meer voor mij om deze game te verliezen...

1-1-1 in games, 2-1-1 in het toernooi.

Ik vind Maarten zijn deck nog steeds fantastisch leuk om te spelen, ieder potje is inderdaad een echt potje magic en het deck heeft overal kans tegen. De gut shots in het SB bevallen mij wel, maar de match-up waarin het goed zou moeten zijn (R/G aggro) heb ik er nog niet mee gespeeld. Maarten zal het op dat punt wel niet met mij eens zijn, maar ik denk dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Helaas moet ik het deck aankomende zondag weer teruggeven, anders had ik het nog zeker een aanta FNM’s en een WCQ gespeeld. Ik denk dat het spelen van zo’n soort deck ook erg goed is voor je ontwikkeling als speler, zeker als je (zoals ik) eigenlijk alleen maar aggro control en combo decks speelt. Dit is een totaal ander soort magic.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 09:41

Altijd leuk om te lezen. Ik vind dit soort dingen uiterst leerzaam. Evenals dat artikel wat Jasper had doorgelinkt.

Ga je weer met de delverloterij spelen?
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 09:51

Als Maarten zijn deck weer terug wil zal ik wel moeten... al heb ik er niet heel veel zin in... gelukkig is er de komende tijd voornamelijk veel legacy te spelen i.v.m. de aankomende GP.

Als scars block uitroteert ga ik wel weer op zoek naar een nieuw standard deck, maar ik vind het nu een beetje zonde van mijn geld/moeite om in een nieuw deck te investeren als de helft toch uitroteert over 3 maanden...

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 13:15

Soulblighter schreef:
Altijd leuk om te lezen. Ik vind dit soort dingen uiterst leerzaam. Evenals dat artikel wat Jasper had doorgelinkt.

PAtrick, Delverloterij, nice one!!
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 13:31

Andre Pannekoek schreef:
Soulblighter schreef:

dat is Maarten zijn uitdrukking die ik van hem gejat heb en Patrick weer van mij gejat heeft. (omdat we met z'n allen toch niet zo heel origineel zijn)

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 13:40

Dat gejat ook altijd
Terug naar boven Go down
DeJong
Sugarclaw

Aantal berichten : 2204
Leeftijd : 26
Registration date : 27-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 20:53

Ik heb hem ook al een keer gejat, het is gewoon een zeer treffende benaming.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za apr 21 2012, 21:03

lennartL schreef:
Andre Pannekoek schreef:
Soulblighter schreef:

dat is Maarten zijn uitdrukking die ik van hem gejat heb en Patrick weer van mij gejat heeft. (omdat we met z'n allen toch niet zo heel origineel zijn)

Klopt. Hoewel ik niet wist dat Maarten met de uitdrukking begonnen is. Het klopt dat het niet origineel was, maar ik vond het wel passend. Misschien is het wel een potentieel woord van het jaar Razz.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 29 2012, 18:13

Dredgen in de oude drosterij (22-04-2012)

Legacy is zoals ik vaak zeg mijn favoriete magicformaat, de diversiteit aan decks en hoeveelheid keuzes die je iedere game weer moet maken vind ik prachtig. Vandaag speelde ik een van mijn favoriete decks,dredge. Dredge is vooral de games na boarden een behoorlijk skill intensief deck, het is een puzzel om te achterhalen wat voor haat je tegenstander in zijn SB heeft en om daar goed tegen te boarden en omheen te spelen.
Om te beginnen eerst maar een decklist:

4 golgari grave-troll
4 golgari thug
4 stinkweed imp
4 putrid imp
4 narcomoeba
3 ichorid
4 bridge from below
4 cabal therapy
1 dread return
4 faithless looting
3 careful study
3 breakthrough
4 lion’s eye diamond
4 cephalid coliseum
4 gemstone mine
4 city of brass
2 tarnished citadel
SB:
1 ichorid
2 street wraith
2 elesh norn
1 dread return
4 leyline of the void
4 chain of vapor
1 tarnished citadel

Deck heeft ontzettend veel redundancy en zou dus ontzettend consistent moeten zijn, dat bleek de eerste drie rondes niet het geval…

Ronde 1 Sepp met canadian treshold

Game 1 loop ik dwars door hem heen, ik resolve een putrid imp beurt 1 en vervolgens begin ik te dredgen terwijl hij geen druk kan zetten. Ik faithless loot, careful sudy en doe wat en al vrij snel heb ik een bult zombies en 2 ichorids actief.

Ik SB: Ik weet dat Sepp tormod’s crypts tegen mij SB, dus ik SB +1 dread return +2 elesh norn +1 ichorid +1 tarnished citadel +2 street wraith -3 breakhrough -4 lion’s eye diamond.Je wilt niet in de situatie komen dat hij je hele graveyard weghaalt en jij ook geen hand meer over hebt.
Game 2 mulligan ik tot 4 kaarten en houd een hand die ik misschien nog steeds wel had moeten mulligannen. Ik kom nooit op gang en verlies de game kansloos.

Game 3 heeft hij een crypt terwijl ik opnieuw naar 5 mulligan, ik moet door mijn mulligan tot 5 balls to the wall gaan en daardoor ga ik compleet kapot aan zijn crypt.

1-2 in games, 0-1 in het toernooi

Ronde 2 Oswin met combo elves

Game 1 mulligan ik naar 4 en eindig met een hand die mij 1x per beurt laat dredgen en dat is niet voldoende om te winnen van een deck dat zelf beurt 4 wint.

Ik SB hetzelfde als ronde 1, dit is achteraf bekeken niet goed, omdat hij faerie macabre SB en dan moet ik de breakthroughs en LED gewoon laten zitten en de ichorids uitboarden (Dat is sowieso beter tegen combo maar ik had crypts verwacht, en die wrecken je als je de LED laat zitten)
Game 2 mulligan ik naar 5 maar dread return ik alsnog beurt 3 een elesh norn, daar komt Oswin zijn deck niet meer van terug.

Game 3 mulligan ik weer naar 5, en komen we in de volgende situatie:

Oswin heeft in zijn derde beurt d.m.v. glimpse en mana elves de tafel volgegooid en ik weet dat hij volgende beurt aanvalt voor de win. Ik heb een putrid imp en een cephalid coliseum op tafel, en een stinkweed in mijn hand. Ik discard tijdens mijn upkeep de imp en dredge voor 5, ik vind twee trollen en een brug. Ik heb nog 3 kaarten vast en haal dus treshold voor mijn coliseum. Oswin discard in response op het feit dat ik mijn putrid imp flying geef een macabre en haalt een trol en een brug weg. Oftewel, hij verknalt het volledig en ik kan op zoek naar elesh norn + dread return voor de win in de bovenste 24 kaarten als hij gewoon de stinkweed imp tijdens mijn upkeep weggehaald had met de macabre had ik niet eens meer een kans gehad, nu nog een behoorlijke. Mijn deck laat mij echter heerlijk in de steek..

1-2 in games, 0-2 in het toernooi.

Ronde 3 Elderik met mono red burn.

Mono rood kun je game 1 normaal gesproken bijna niet verliezen met dredge, je hebt feitelijk vrij spel en je bent twee beurten sneller dan je tegenstander.

Game 1 mulligan ik naar 4 (beginning to see a pattern here?) en mijn enige landje is een tarnished citadel, dat zul je altijd zien tegen burn… Ik combo deze game nooit uit en ben al snel dood omdat ik 9 schade moet nemen van de citadel... gelukkig heb ik geen pech....

Game 2 begin ik en ik heb tijdens het boarden gezien dat hij crypts inboard omdat hij zijn deck recht naar mij toedraait terwijl hij zijn SB erin stopt. (ik deed niet mijn best om het te zien, het gebeurde gewoon.) Ik besluit dan alleen extra land in te boarden in plaats van 1 dread return, als ik op de play ben en hij heeft alleen maar crypts dan win ik met beurt 1 nuts gaan.
Gelukkig mulligan ik game 2 opnieuw tot 4 voordat ik mijn eerste dredger in mijn openingshand zie, opnieuw komt mijn deck niet op gang en ik verlies 2-0 in een match-up die normaal gesproken minimaal 80-20 in mijn voordeel is...

Dat waren wel een beetje teveel mulligans in 8 potjes magic, gemiddeld mulligande ik meer dan 2x per game....

Ronde 4 Rob Maarten met eternal rock

Game 1 verlies ik behoorlijk snel, dit komt deels door een mulligan naar 5 en deels door het feit dat hij extirpates en surgical extractions mainboard heeft...
Ik board weer hetzelfde als ronde 1

Game 2 heb ik al snel een elesh norn opgepakt met dread return, hij heeft geen antwoord op de legend en de 4/4 zombies die ernaast liggen.

Game 3 lijkt op een gegeven moment helemaal mis te gaan, maar ik kom toch aan dredgen toe na een mulligan en een discard spell van zijn kant. Ik heb uiteindelijk opnieuw een elesh norn op tafel en daar kan hij niet meer van terug komen. (hij cabal therapied mij op een gegeven moment voo ichorid, wat mij ook niet echt de ideale play lijkt.)
Eindelijk een ronde gewonnen

Ronde 5 Wytze met merfolk

Zowel game 1 als game 2 gaat mijn deck helemaal nuts met dubbel therapy dubbel bridge dubbel moeba beurt 2 en beurt 3 ichorids om het af te maken. Wytze heeft eigenlijk nooit een eerlijke kans gehad om deze ronde te winnen (of te verknallen) soms speel je van die potjes magic waarin je deck net zo goed door een chimpansee gespeeld had kunnen worden. Dit waren twee van die potjes.

Ronde 6 Rick met B/W stoneblade

Game 1 kan ik bijna niet van stoneblade verliezen, dat gebeurt dan ook niet. Ik heb mijn graveyard vol met ichorids en therapies en strip zijn hand en win erg snel.

Na boarden wordt het een ander verhaal, hij heeft dan vaak leylines en crypts wat het lastig maakt. Ik board chain of vapor en streetwaiths in voor breakthroughs en lion’s eye diamonds.

Game 2 heeft hij een leyline en ik geen antwoord, hij slaat mijn snel kapot met een batterskull.

Game 3 heeft hij en crypt, maar heeft verder geen land. Ik leg rustig land en verzamel voldoende card draw spells en dredgers in mijn hand en als ik besluit dat ik af kan gaan bounce ik zijn crypt. Ik ga in mijn beurt vervolgens af en win.
2-1 in games, 3-3 in het toernooi.

Wat een klotedag, ik ga er ook niets meer over zeggen en ben blij dat dit verslag af is!

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 29 2012, 18:17

Prerelease Avacyn restored in de PD

Stomtoevallig had ik een trein eerder genomen naar Groningen, waardoor ik om 09:50 (denkend dat ik veel te vroeg ben) bij de PD aan kom lopen om erachter te komen dat de tent al vol zit en we om 10:00 beginnen met deck building. Ik heb die vogels toen ik wakker werd nog vervloekt, maar misschien moet ik de volgende winter toch maar wat pinda’s in de tuin ophangen....

In ieder geval snel beginnen, Nadat iederee hoi tegen de nieuwe spelers gezegd heeft voor een hellvault achievement open ik de volgende pool:

Artifacts:

1 scroll of avacyn
1 scroll of griselband
1 vanguard shield
1 bladed bracers
1 gallows at willow hill
1angelic armaments
1 haunted guardian
1 narstad scrapper
1 vessel of endless rest

Blauw:

1 wingcrafter
1 lunar mystic
1 latch seeker
1 amass the components
1 ghostly flicker
1 elgaud shieldmate
1 fleeting distraction
1 spectral prison
1 stolen goods
2 dread waters
1 ghostly touch
1 galvanic alchemist

Groen:

2 flowering lumberknot
2 pathbreaker wurm
1 timberland guide
1 borderland ranger
1 diregraf escort
2 snare the skies
1 abundant growth
1 sheltering word
1 nettle swine
1 wilwood geist
1 howlgeist
1 eaten by spiders

Rood:

2 rush of blood
1 battle hymm
2 kruin striker
1 vigilante justice
1 kessig malcontents
1 gang of devils
1 guise of fire
1 thunderbolt
1 stonewright
1 heirs of stromkirk
1 fervent cathar

Zwart:

2 bone splinters
1 searchlight geist
2 maalfeld twins
1 barter in blood
1 crypt creeper
1 renegade demon
1 soulcage fiend
1 demonic taskmaster
1 predator’s gambit
1 hunted ghoul
1 butcher ghoul
1 essence harvest
1 descent into madness
1 mental agony
1 necrobite
1 unhallowed pact

Wit:

1 zealous strike
1 midvast protector
1 leap of faith
1 spectral gateguard
1 terminus
1 defang
2 righteous blow
1 defy death
1 archangel
1 restoration angel
1 moonlight geist
1 farbog explorer

Ik kom nu maar tot 81 kaarten, maar wat ik mis zal echt heel matig geweest zijn.

Het eerste dat mij tijdens het deckbouwen opvalt is dat niet een van mijn kleuren heel veel diepte heeft, alles heeft wel ‘’iets’’. Dit zijn over het algemeen de klotepools om te bouwen. Ik begin met het filteren van de unplayables, maybe playables en playables en probeer eerst een R/U tempo deck te bouwen met 2 drops, de latch seeker en de soulbond mannen. Ik houd hier al snel mee op omdat ik met 2 kleuren niet verder kom dan 16 speelbare kaarten en ik voel niet zo veel voor een 6-6-5 mana-base met veel dubbele CC/vroege drops in alledrie de kleuren. Bovendien heeft het niet genoeg reach buiten de goedkope beesten om en er is wel veel goedkope removal in de set die al die dorks kapot maakt. Dan kijk ik naar groen, en zie wel aardig wat playables, maar absoluut geen synergie. Het zijn alleen maar dikke monsters en er valt op een borderline ranger na eigenlijk geen cardadvantage te halen. Op dit moment heb ik ook wit en zwart al bij elkaar liggen omdat het de enige twee kleuren zijn die in deze pool fatsoenlijk samen gaan. Ik kom echter maar tot 20 playables als ik het ruim neem en moet dus gaan splashen.
Voor splash kunnen rood en groen, rood geeft gang of devils (lekkere synergie met bone splinters) en thunderbolt, groen geeft howlgeist (evasion en synergie met bonesplinters) eaten by spiders en wilwood geist, wat gewoon een lekkere dikzak is.

Ik besluit uiteindelijk voor de groene splash te gaan omdat ik eaten by spiders beter vind dan thunderbolt en de howlgeist en gang of devils elkaar niet heel veel ontlopen.

Daarmee kom ik op het volgende deck uit:
1 terminus
1 defang
2 righteous blow
1 defy death
1 archangel
1 restoration angel
1 moonlight geist
1 vessel of endless rest
1 narstad scrapper
1 demonic taskmaster
1 soulcage fiend
1 renegade demon
1 crypt creeper
1 barter in blood
2 maalfeld twins
2 bone splinters
1 searchlight geist
1 wilwood geist
1 howlgeist
1 eaten by spiders
7 plains
8 swamps
2 forest

Het plan is om eventuele agressieve decks te stoppen met de blows, defang, terminus, barter in blood en de paar goedkope beesten en tegen andere trage decks te winnen op de synergie van maalfeld twins en bonesplinters. Verder heeft het deck een aantal random win condities zoals archangel en restoration angel. Het kan d.m.v. terminus en barter in blood ook makkelijk 2 voor 1 gaan, wat natuurlijk erg belangrijk is in limited. Na het deckbouwen heb ik niet het gevoel dat het een heel goed deck is, maar het kan wel winnen.

Op naar ronde 1

Tessa met een G/W deck met onder andere een angel ofjubilation, seraph of dawn en goede groene beesten.
Game 1 kiest Tessa ervoor om te beginnen en ze blijft vervolgens een tijd op 2 land steken. Ik leg ondertussen wel land en beesten en kan uiteindelijk twee beesten van haar dood blokken met een goed getimede restoration angel. Na dat moment kan ik gemakkelijk de damage race winnen.
Game 2 begint Tessa opnieuw en dit keer gaat het een stuk beter, ze krijgt een angel of jubilation en seraph of dawn op tafel en ik kan d.m.v. creatief blokken steeds net in leven blijven. Ik eindig deze game op 1 leven, maar win krap aan. Ergens deze game heb ik ook nog een beest uit de graveyad teruggehaald met defy death, dus dat is ook weer een achievement.
2-0 in games, 1-0 in het toernooi en een achievement voor de hellvault te pakken.

Ronde 2 Gabe met een ontzettend eng G/W deck met silverblade paladin, veel andere soulbond beesten, restoration angel, wolfir avenger en een aantal combat tricks.

Game 1 begint hij, en we mulligannen beide naar 6 kaarten. Ik houd een hand met 2 land op de draw en ik pak mijn derde landje als hij al de mana heeft om pathbreaker wurms te casten. Dat ging dus niet zo goed.

Game 2 laat ik hem beginnen en dit keer pak ik wel prima land.Gabe (blijkt achteraf) pakt vooral heel veel land en ik heb in de vorm van terminus antwoorden op wat hij wel pakt. Ondertussen heb ik al een tijd zitten sparen (terminus zat in mijn openingshand) en afhouden. Op het moment dat ik de terminus cast raakt hij 4 beesten kwijt en ik slechts 1. Mijn hand zit op dat moment nog vol gas terwijl die van hem leeg is.

Game 3 gaat lang op en neer, ik kan uiteindelijk met terminus de tafel leeg vegen maar hij pakt prima bij en we komen in een standoff met mij op 11 leven en hij op 18. Hij heeft een 3 / 4 flier en ik leg een narstad scrapper. Hij valt in zijn beurt niet aan, terwijl ik verwacht had dat hij de damage race aan zou gaan (die kon hij winnen). In plaats daarvan gaan we de long game spelen en ik krijg langzaam aan de overhand. Uiteindelijk is na combat de tafel weer leeg en leg ik een archangel. Archangel vliegt drie keer langs en ik win. (weer een achievement voor de hellvault!)

2-1 in games, 2-0 in het toernooi.

Ronde 3 Sepp met een R/W/g human deck met onder andere gallows at willow hill, angelic armaments, meerdere burn spells, entreat the angels, angel of glory’s rise en nog een andere dikke engel.

Game 1 pak ik beurt 2 mijn terminus en dat verandert mijn gameplan drastisch, in plaats van agressief te spelen laat ik hem langzaam aan overextenden, ik zorg dat het net lijkt alsof ik steeds een beurt achter loop en uiteindelijk kan ik mijn terminus voor veel voordeel spelen als ik op 15 leven sta. Ik geef de beurt door en heb het idee dat het nu wel goed komt, maar hij cast een entreat the angels voor 2 engelen en ik leg ook beesten. Ik gooi 2 righteous blows op een angel terwijl we racen om elkaar als eerste dood te maken. Ik pak een maalfeld twins bij en bone splinter zijn andere angel (ik sta inmiddels op 7) omdat ik bang ben voor een van zijn burn spells. Hij blijkt de burn spell wel te hebben maar kan er dus precies niet mee winnen. 1-0 voor het magicinstict!

Game 2 komt er uiteindelijk op neer dat hij echt op 4 verschillende manieren kan winnen maar het niet doet, als je Sepp ziet kun je het hem zelf vragen... Hij kan er met meer sjeu over vertellen dan ik.

2-0 in games, 3-0 in het toernooi.

Ronde 4 Siebe met een redelijk agressief R/W deck met een paar goede bommen (onder andere gisela)

Game 1 laat ik Siebe beginnen na de die roll en ik heb een barter in blood en een demonic taskmaster in mijn openingshand. Ik speel beurt 3 de taskmaster voor verdediging en uiteindelijk ruilt de taskmaster na wat damage gedaan te hebben af en kan ik 2-1 voor 1 gaan met de barter in blood. Vervolgens legt hij een dik beest waar ik een antwoord op heb en ik win met twee maalfeld twins die een paar keer langs komen. Siebe pakte ook wel wat meer land dan spells en dat maakte het wel gemakkelijker.

Game 2 laat Siebe mij beginnen (wat in dit formaat volgens mij in de meeste gevallen ook de juiste keuze is) en ik houd een hand met 2 land en de 3 mana artifact. Ik pak niet op tijd een derde landje bij maa kom toch nog terug in de game via barter en hij heeft uiteindelijk 3 beurten de tijd om een burn spell te topdecken voor de win. Dat lukt hem en we gaan naar game 3.

Game 3 laat ik Siebe beginnen en hij opent vrij snel met een kruin striker, moonlight geist en seraph of dawn. Ik heb beurt 3 een taskmaster gelegd en als hij aanvalt met de moonlight geist en kruin striker kan ik de geist dood blokken en de striker slaat mij naar 14. Hij had niet gezien dat de taskmaster ook vliegt. Ik ga land go en de beurt daarop legt hij een beest en valt aan met de striker. Ik ruil af omdat ik een barter in blood heb en ga in mijn beurt 2 voor 1 op de barter. Hij legt daarna gisela (high five voor de hellvault!) en ik leg maalfeld twins en bonesplinter gisela daarmee. Hij is nu door zijn gas heen en ik win de game met crypt creeper en zombie tokens.

2-1 in games, 4-0 in het toernooi

Ronde 5 (finale dus) tegen Jeroen met een U/R deck met ontzettend veel synergie en tricks.

Game 1 is erg close, hij staat uiteindelijk op 3 leven en ik heb een restoration angel op tafel. Hij heeft een wingcrafter en een gryff vanguard als hij een archwing dragon speelt en ik op 10 sta. Hij valt aan met de wing crafter en de draak, en ik heb een eaten by spiders. Ik kan nu kiezen of ik de draak dood maak en de long game ga spelen of de damage neem, naar 5 ga en probeer te winnen door zijn enige vliegende blokker dood te maken. Hij heeft op dat moment nog 3 mana open op dat moment. Na mijn opties af te wegen besluit ik voor de kill te gaan en hij kan mijn angel tappen. Ik vraag me nu nog af of ik de juiste play maakte daar...

Game 2 valt in vergelijking met game 1 erg tegen, ik laat hem beginnen en hij opent met wing crafter en een falkenrath exterminator. De exterminator wordt 3/3 en ik heb geen antwoord op dat ding, waardoor ik al vrij snel kansloos ben.

0-2 in games, 4-1 in het toernooi.

Ik ben uiteindelijk gedeeld tweede met 4 andere mensen (derde op weerstand). Achteraf is mijn deck kennelijk toch niet zo slecht geweest als ik dacht, alleen game 2 tegen Jeroen was ik echt heel kansloos en voor de rest had ik overal game tegen, vooral op basis van kaartvoordeel via barter in blood en terminus. Wat betreft het deckbouwen had ik achteraf misschien de midvast protector wel kunnen spelen, omdat er best wel veel removal aura’s in de set zitten, anders dan dat was misschien de rode splash beter geweest dan de groene maar dat is vooral een kwestie van voorkeur en ik heb het ook niet uitgeprobeerd.

Terug naar boven Go down
DeJong
Sugarclaw

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo apr 29 2012, 23:20

lennartL schreef:

Ronde 5 Wytze met merfolk

Zowel game 1 als game 2 gaat mijn deck helemaal nuts met dubbel therapy dubbel bridge dubbel moeba beurt 2 en beurt 3 ichorids om het af te maken. Wytze heeft eigenlijk nooit een eerlijke kans gehad om deze ronde te winnen (of te verknallen) soms speel je van die potjes magic waarin je deck net zo goed door een chimpansee gespeeld had kunnen worden. Dit waren twee van die potjes.

En bedankt Razz

Ik dacht die zondag idd wel dat dat deck onverslaanbaar was, maar sinds er zelf wat potjes mee heb gespeeld zie ik ook wel wat problemen van het deck. Wel erg gaaf om te spelen idd.

Wytse is trouwens met een s, maar dat is een fout die zo vaak wordt gemaakt dat ik je dat wel wil vergeven Wink
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za mei 05 2012, 15:22

FNM Draft in de PD 04-05-2012

Na een redelijk korte werkweek (3 dagen) is het alweer tijd voor FNM, en dan ook nog draft! Na wat opstart problemen kunnen we uiteindelijk beginnen met 34 (!) mensen.

De draft zelf verloopt prima, ik krijg al vrij snel een signaal door dat blauw open ligt vanaf rechts en de eerste picks die ik maak zijn achtereenvolgens:
Scrapskin drake, Latch seeker, fettergeist, tandem lookout, spectral prison.. dan ben ik even aan het zoeken naar de tweede kleur en dat wordt al redelijk snel wit. Ik pak een moonlight geist en een midvast protector en al met al ben ik na booster 1 redelijk tevreden. Ik verwacht booster 2 heel veel goede dingen te krijgen omdat ik redelijk wat goed groen doorgegeven heb en bijna geen enkele goede kaart in mijn kleuren.

De tweede booster open ik een banishing stroke, vervolgens krijg ik een tandem lookout gepassed en vervolgens krijg ik uit deze booster nog een mist raven, een thraben valiant, nephalia smuggler (combo het protector en mist raven natuurlijk)een bladed bracers en een seraph of dawn.

In de derde booster probeer ik mijn mana curve uit te vullen. Ik open een Avacyn, maar pak een goede 2-drop over de legend (dat ding leg je toch nooit in draft lijkt mij) ik krijg nog een 2de moonlight geist die ik over een 2-drop pak, en ik denk dat dit acheraf bekeken een fout is, omdat ik al heel veel flyers en heel veel 3-drops had terwijl er maar twee 2-drops in mijn deck zaten. Verder krijg ik nog een emancipation angel, een righteous blow, een geist snatch en een goldnight commander.

Na de draft baal ik vooral dat ik niet voldoende 2-drops heb om mijn twee tandem lookouts optimaal te misbruiken, veel evasion beesten en twee lookouts is al prima, maar beginnen en dan beurt drie 2 magpies op tafel hebben is toch eigenlijk wat je wil.

Na de draft blijkt dat ik in de perfecte kleuren zat voor mijn seat, Sepp rechts van mij zat B/R, Mijke die daar weer rechts van zat G/X en Tamar links van mij zat G/R en degene links van hem zat weer G/X... must be nice!

Mijn deck:

Creatures (17)

1 nephalia smuggler
1 Thraben valiant
1 Nearheath pilgrim
2 moonlight geist
2 tandem lookout
1 fettergeist
1 latch seeker
1 scrapskin drake
1 emancipation angel
1 mist raven
1 goldnight commander
1 seraph of dawn
1 midvast protector
1 narstad scrapper
1 voice o/t provinces

Other: (6)

1 spectral prison
1 banishing stroke
1 bladed bracers
1 geist snatch
1 righteous blow
1 peel from reality

Land (17)

9 plains
8 islands

Dan is het tijd voor twee minute stilte en dan op naar ronde 1.

Ronde 1 Tamar met G/R

Tamar zat links van mij tijdens de draft en ik verwachtte wel dat hij in ieder geval groen zou zitten gezien de goede groene dingen die ik doorgegeven had, ik was niet helemaal zeker van de kleur die hij erbij zou hebben. Ik wist ook dat als hij groen zat dat hij in ieder geval een eaten by spiders zou hebben, aangezien ik die doorgegeven had en dat een behoorlijk goede kaart is in dit formaat waarin de helft van de beesten vliegt (hij blijkt er uiteindelijk twee te hebben).

Game 1 mag ik beginnen van Tamar en hij opent met wandering wolf terwijl ik beurt 3 begin met een scrapskin drake. De drake wordt door spinnen opgegeten en ik leg mijn fettergeist. Hij blijkt nog een eaten by spiders te hebben, en ik sta inmiddels op 14 van zijn aanvallen met de wandering wolf. Dan kan ik stabiliseren n aanvallen met een moonlight geist en een spirit token. Hij kan bijna geen schade meer doordrukken, legt op een gegeven moment nog wel een vorstclaw, maar peel from reality en nephalia smuggler tricks zijn genoeg om deze eruit te slepen.

Game 2 heeft hij weer een beurt 2 wandering wolf en ik heb een beurt 2 thraben valiant. Hij valt niet aan en blokt ook niet met zijn wolf en legt een gloomwidow. Ik kan daardoor niet goed met mijn vliegende mannen aanvallen en hij begint al snel dikzakken te leggen. Ik houd het nog lang uit en krijg hem ook redelijk laag, maar als hij een sheltering word heeft om mijn peel from reality op zijn dikke man die ik niet blok tegen te houden is het feest toch voorbij.

Game 3 kies ik ervoor om te beginnen en ik open met beurt 2 thraben valiant. Hij legt een kruin striker. Ik val aan en hij blokt niet, pakt een kaart legt en speelt een thatcher’s revolt. De striker wordt dan 5/1 trample, gelukkig heb ik een righteous blow voor dat ding. Ik krijg dan al snel de overhand op tafel, onder andere met mist raven + nephalia smuggler. Dit weet hij nog wel te disrupten met een eaten by spiders, maar op dat moment ligt hij al redelijk ver achter op tafel en in de damage race. Ik leg vervolgens een seraph of dawn en een nephalia smuggler. Hij valt aan met zijn 7/7 man en ik denk even na of er instants in de set zitten die trample geven. Ik kan ze niet bedenken (niet common of unc in ieder geval) en blok de 7/7 met mijn smuggler om volgende beurt aan te vallen voor de win met mijn seraph en andere vliegende mannen.

Ronde 2 Ivar met een U/W deck.

Ik zat tijdens de draft redelijk ver bij Ivar vandaan (hij seat 1 en ik seat 6), dus ik heb geen idee wat hij allemaal in zijn deck kan hebben. We dobbelen en Ivar belsuit om te beginnen nadat hij de diceroll gewonnen heeft. Hij opent met een beurt 3 captain of the mists die de beurt daarop vriendjes wordt met een soulbond paladinterwijl ik een beurt 3 latch seeker neerleg die de beurt daarop vriendjes wordt met een tandem lookout. Ik kan aanvallen en kaarten pakken en na ongeveer 5 kaarten meer gepakt te hebben dan hij zonder tempo te verliezen heeft hij 3 beesten op tafel die allemaal moeten ruilen met een van mijn 5 beesten, hij heeft nog 2 kaarten in hand en ik 5 goede creatures en spells. Ik laat mijn hand zien nadat hij blokt en vraag of hij daar nog van kan winnen. Hij kijkt naar zijn eigen hand, naar mijn kant van de tafel, naar zijn kant van de tafel en veegt de boel bij elkaar.

Game 2 heeft hij een angelic armanents en een thraben valiant, op mijn blaadje met levenstotalen ga ik van 20 naar 16 naar 12 naar 8 dus hij heeft wel aardig wat damage doorgedrukt. Ik heb deze game als ik het mij goed herinner gewonnen op goldnight commander die twee keer mijn hele kant van tafel +2/+2 gaf.

Ronde 3 Arjen met U/W/r

Arjen was kennelijk de derde U/W drafter aan tafel, wat ik redelijk opvallend vind omdat hij voor zover ik mij kan herinneren links van Ivar zat en daar weer links van zat Johnny B/W te draften. Die hebben elkaar de hele draft dus mooi in de weg gezeten.. Ik weet dat hij een redelijk traag deck heeft met 2 infinite relections en een paar grote beesten. Verder heeft hij angelic walls en tricks om te zorgen dat de tegenstander niet al te snel wint.
Arjen wint de diceroll en begint game 1 met een beurt 2 angelic wall. De wall houdt behoorlijk wat schade tegen, maar voor de rest lijkt hij behoorlijk te mana flooden aangezien hij de eerste 7 beurten land legt en niet ontzettend veel doet. Ik heb ondertussen mijn goldnight commander weer op tafel samen met wat andere beesten en ik heb een emancipation angel en 6 land waaronder 4 plains, dus al mijn beesten krijgen iedere beurt +2/+2. Zoals al gezegd pakte hij wel behoorlijk vele land (uiteindelijk 11 land om 6 spells als ik goed geteld heb) en dat maakt dat hij snel verliest van al mijn beesten met +2/+2.

Game 2 heeft hij een sterke opening met beurt 1 wingcrafter into beurt 2 nearheath pilgrim. Als ik stabiliseer met mijn enigzins clunky draw sta ik al op 11 en hij op 30. Bovendien is hij degene die long game het betere deck heeft. Ik weet nog een tijd lang in het spel te blijven ondanks een archangel die steeds aanvalt, maar ik weet dus ook dat hij 2 infinite reflections in zijn deck heeft waar ik eigenlijk niet van kan winnen als die op zijn archangel komen. Ik probeer hem te verleiden om met archangel te blokken, zodat ik met righteous blow dat ding weg kan halen, maar hij is helaas niet zo stom om dat te doen. Uiteindelijk vindt hij een infinite relection waardoor er ineens 6 archangels mijn kant op komen en dat is wel voldoende om mij te overtuigen het in game 3 nog eens te proberen.

Game 3 geeft mijn deck precies wat ik nodig heb tegen zijn deck... Ik heb een openingshand met nephalia smuggler, thraben valiant, moonlight geist, 1x plains 2x island en bladed bracers. Hij legt zijn eerste twee beurten geen beesten en ik val hem aan naar 16 op mijn derde beurt en leg de moonlight geist. Hij pakt een kaart, speelt een 2 mana beest en mist zijn derde land-drop. Ik pak een kaart leg bracers, equip de smugglers en val aan met alles. Hij blokt, ik righteous blow zijn beest om mijn eigen beest te redden en hij gaat naar 12. Hij pakt een kaart, legt derde land en speelt een vessel of endless rest. Ik pak een mist raven bij en weet dat ik nu al niet meer kan verliezen. Ik van hem aan naar 6 en geef de beurt door. Hij speelt een seraph of dawn, ik speel in mijn beurt de mist raven en val aan voor de win. (in de long game had ik dit ook kunnen winnen door iedere beurt de mist raven te blinken met de smuggler, maar zo is het ook prima natuurlijk)

Na de derde ronde hoor ik dat zowel Ivar als Tamar alleen maar van mij verloren hebben en daardoor is mijn weerstand optimaal. Ik ben er op dat moment dan ook redelijk zeker van dat ik het toernooi op weerstand gewonnen heb, ik ben met 9 punten gedeeld eerste met Martijn, Douwe, Pannekoek en Sebastiaan.

Ik zei het na zien van de set, ik zei het na de pre-release die ik gespeeld heb en ik zeg het nu weer, Wat is dit een FANTASTISCHE limited set. Er zit gewoon zoveel in met soulbond en het timen van miracle kaarten en ik vind het (zeker in draft) niet gedomineerd door bommen. Ik heb het idee dat de kleuren goed uitgebalanceerd zijn, al zijn wit en groen misschien iets dieper dan de andere kleuren zo op het eerste gezicht. Ik kijk er echt naar uit om dit nog heel veel te draften/sealed te spelen.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za mei 12 2012, 21:01

ik zei toen ik hiermee begon al dat er een moment zou komen dat ik hier ook mee zou stoppen, dat moment is nu hier. het kost veel tijd en moeite om allerlei games bij te houden en vervolgens nog een beetje leuk te verwoorden en ik heb er geen zin meer in.

voor wie het nog wil weten: ik ben vandaag 3-3 gegaan in Rotterdam met Canadian treshold waar ik 5-1 had kunnen gaan als ik alles gewoon goed gespeeld had, om 01:30 thuiskomen en dan om 07:00 weer de deur uit is niet goed voor je oplettendheid.

allemaal bedankt voor het lezen tot zover en tot het volgende toernooi, want spelen blijf ik natuurlijk wel doen!

Terug naar boven Go down
DeJong
Sugarclaw

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za mei 12 2012, 21:03

Misschien dat je later nog eens een toernooiverslag maakt. Het hoeft natuurlijk ook niet zo te zijn dat je het bij elk toernooi doet of bij geen een Wink
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7255
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo mei 13 2012, 21:32

Jammer Lennart, vond t altijd erg leuk! En was ook wel benieuwd hoe Heartless Summoning je beviel vrijdag Very Happy Ach, wie weet verschijnt hier nog eens wat af en toe Very Happy
Terug naar boven Go down

[Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog
» Het grote Dwarlorf topic
» Het grote Raadsel topic
» [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
» Het grote "Ik vind dit over magic in Groningen' topic

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum