MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Andre wint de donderdraft van 25 augustus! **Gefeliciteerd**
Danny wint de donderconstructed Modern op 14 september! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de Donderdraft van 7 september! **Gefeliciteerd!**
Rick wint de donderconstructed van 31 augustus! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de FNM Modern van 8 september! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2475
Leeftijd : 33
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr feb 17 2012, 17:56

Hey mensen, omdat ik vernam dat men graag eens wat meer verslagen en artikelen op dit forum wou dacht ik dat ik ook wel eens wat kon doen. Het plan is om mijn komende magic weekend met jullie te delen, hoe goed (of slecht) het ook gaat. Ik ga vanavond FNM spelen in de Spellekijn, morgen ga ik de GP trial in de PD spelen en zondag ga ik naar Zwolle. Dus dat worden in totaal ongeveer 15 rondes magic verdeeld over 2 of 3 (ik weet niet of vanavond draft of standard is) formaten.

Ik zal de originele post als een soort blog bijhouden en door het weekend heen updaten. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen als het af is.

Zoals het een blog betaamt zal er ook veel nutteloze BS tussen zitten en om daar maar eens mee te beginnen:

Het is nu 18:00 en ik ga nu koken en eten en ik ga om een uur of 19:00 richting Spellekijn. ik zal na de FNM mijn eerste update doen.

FNM Spellekijn

Het bleek draft te zijn, dus mijn 3 formaten in 3 dagen plan is in ieder geval al geslaagd  Cool  daar is dan ook meteen al het positieve tot nu toe mee gezegd, 1-2 in een draft omdat je gewoon achterlijke dingen doet is niet echt fantastisch. maargoed, ik wist dat dit risico erin zat toen ik begon aan dit (inmiddels in mijn hoofd al belachelijke) idee, dus ik zal jullie laten genieten van mijn onkunde en pech. (meer van het eerste dan van het laatste)

Ik draft een op het eerste gezicht redelijk G/R deck, nadat ik de eerste booster zo'n beetje door de hele regenboog heen gegaan ben omdat ik een vorapede 1st pick, dan dat +3/+1 truukje en dan wat zwart draft maar bij een 6de pick 2/1 blauwe vlieger die tapt en untapt besluit ik dat blauw de weg te gaan is om vervolgens daar weer uit te switchen.

In booster 2 1st pick ik een volley (ik was toch al bezig een regenboog te bouwen) en vervolgens komen de darkthicket wolves en geistflame en nog een volley, dus ik ben na booster 2 redelijk blij, om vervolgens bij booster mijn deck redelijk uit te vullen.

als ik gewoon nooit dat zwart in booster 1 aangeraakt had was mijn deck wel beter geweest denk ik.

mijn lijst:

3 darkthicket wolf
2 ashmouth hound
1 dawntreader elk
1 ulvenwald bear
1 orchard spirit
1 festerhide boar
2 night revelers
1 somberwald spider
1 hollowhenge scavenger
1 vorapede
1 kindercatch
1 diregraf monster
1 geistflame
2 volley
1 prey upon
1 wild hunger
1 spidery grasp

en land

ronde 1 speel ik tegen een U/B deck dat zo traag is als dikke stront door een trechter en game 1 win ik uiteindelijk door met een wild hunger genoeg damage door zijn zombie tokens heen te drukken. dit gebeurde overigens nadat hij met een markov patrician in een ashmouth hound aanviel, volgens mij had hij hem niet zo goed gelezen.

game 2 legt hij beurt 5 een grimgrin, redelijk vervelend en ik besluit om dan maar te racen. als ik met mijn vorapede aanval untapt hij grimgrin om te blokken terwijl hij nog op 20 staat en ik kom van grimgrin af met een combat truuk, opeens kan ik deze game winnen :)uiteindelijk komen we in een TD race waarin hij een bloodgift demon pakt en ik darkthicket wolves, niet eerlijk.....

aan het begin van game 3 maak ik mijn eerste grote blunder, ik heb een hand met 5 land, brimstone volley en vorapede op de play. ik weet dat ik met een goede agressieve hand gewoon dwars door hem heen loop maar besluit toch maar niet te mulligannen ''omdat ik het er vast wel bij pak''...... :suspect:sukkel...... 3 kaarten en totaal geen early pressure later liggen al zijn bommen op tafel en kan ik niet meer winnen.... eigen schuld dus.

ronde 2 speel ik tegen een U/R deck. game 1 begin ik en leg 2 drop, 3 drop (yay) en het eerste dat hij doet is een beurt 3 divination. dat was een redelijk snel potje.

game 2 mulligant hij naar 5 on the play en ik mulligan naar 4 on the draw, alle ingredienten voor een leuk potje zijn dus aanwezig. hij blijkt een 1-lander gehouden te hebben en ik heb een 4 kaarten hand van 2 land, wolf en dikkerd. hij pakt pas beurt tachtig ofzo zijn tweede landje en dat was dus bere interactief....

ronde 3 speel ik tegen een U/B/R control draft deck, met een liliana, snapcaster, 3 tribute to hunger een zootje spot removal en bloodcrazed neonates..

game 1 ging:

hij begint, beurt 1 torch

ik land go

hij land neonate go

ik land, wolf jij mag

hij equip neonate schiet wolf.

ik land beest

hij sloop beest val aan

en het bovenstaande net zo lang tot de vampier mij op 6 had en ik eindelijk van dat rotding af kon met een dubbel blok. dus ik stabiliseer maar als hij een geistflame met flashback naar mijn hoofd begint te gooien en hij nog 2 kaarten vast heeft is er vast iets mis. en inderdaad burnt hij me kapot terwijl hij nog op 4 staat.. lame shit

game 2 kan ik een lang verhaal over houden, maar die heb ik dus zelf ook lekker weggegooid door een aantal totaal verkeerde keuzes te maken die ik liever niet met jullie deel maarja, verslag is verslag..... Het begint met mijn hand (geen early pressure en zijn deck is late game beter) maarja, nu zal ik toch wel eens even mazzel hebben toch?  Suspect  tweede grove mulligan fout in 3 rondes, niet best.... vervolgens ook nog je wolf pompen en die in response gesloopt zien worden en dan al je 5 mana mannen dood zien gaan aan tribute to hunger terwijl je ook een beurt had kunnen wachten om er een kleine stakker naast te leggen om hem te beschermen (ik wist dat hij meerdere tributes speelde) is niet goed.....

Zo, en nu ga ik bier en whisky drinken (Warsteiner en Bruichladdich om precies te zijn). Tot morgen!

EDIT: het is The Dalmore Gran Reserva geworden (best prima whisky, beetje fruitig en een zachte afdronk met een lichte zoethout smaak) zometeen nog wat bowmore cask strength en dan wordt het morgen ronde 1 sowieso verliezen.... (het is nu iets van 01:30 en de avond is nog lang niet voorbij)...

zaterdagochtend rond 08:00: Godverdomme wat is whisky en bier een slechte combo, bijna net zo slecht als animate dead en spirit of the night.... dit zijn dan ook meteen 2 kaarten die mijn gevoel van respectievelijk nu en gisteravond prima omschrijven qua naam.... eerst maar eens kijken of die axe hangover showergel zijn naam waar kan maken (zal wel niet) en dan richting station lopen omdat mijn fiets (ik heb er net weer een) om een of andere reden niet voor de deur staat. ik kan me nog vaag iets herinneren over lopen, goede ideeen en gezondheid.... yeah right!

op het moment dat ik het onderstaande schrijf is het ongeveer 18:30

Na een fysieke inspanning die zijn weerga niet kent (lopen in de toestand waarin ik verkeerde vanochtend), een treinreis en een broodje bal kom ik in de PD aan. We zijn met slechts 9 mensen voor de trial, maar ik heb op dit moment niet echt het gevoel dat top 8 erin zit. Ik zal voor de volledigheid nog even de decklist die ik speelde erbij zetten.

GPT in de PD

Standard
4 delver of secrets
4 phantasmal bear
4 snapcaster mage
2 phantasmal image
3 geist of saint traft
2 runechanter’s pike
4 gut shot
4 vapor snag
4 ponder
4 gitaxian probe
4 mana leak
1 thoughtscour
4 seachrome coast
4 glacial fortress
3 moorland haunt
9 islands

SB
2 stitched drake
2 revoke existence
1 dismember
2 dissipate
3 steel sabotage
2 oblivion ring
1 phantasmal image
2 merfolk looter

Ronde 1 Jeroen met Finkel.dec
Ik heb echt 3 leuke games gespeeld tegen jeroen, maar om heel eerlijk te zijn is het enige dat ik mij hiervan kan herinneren dat hij in game 3 een land drop miste en daardoor zo ver achter de feiten aan liep dat ik het niet meer kon vergallen. Hij had was op de draw en had 1 land en 2 ponders, dus ik begrijp zijn keep wel maar het pakte wel lelijk voor hem uit.

SB in: 2 stitched drake 1 dismember 2 oblivion ring 2 looter uit: 4 mana leak 1 toughtscour 2 pike

1-0

Ronde 2 Sebastiaan met zombies
De eerste game win ik uiteindelijk op moorland haunt, runechanter’s pike en vapor snag voor het beestje dat hij equipped heeft met mortar pod, was echt een retespannende game en het kwam precies goed uit.

SB in: alles wat beter is dan gut shot en mana leak tegen hem uit: zoveel mogelijk mana leaks en gut shots

Game 2 gaat heel lang gelijk op, maar uiteindelijk kom ik 1 damage tekort om hem dood te maken voordat ik overlopen wordt.

Game 3 was een beetje een anti-climax, ik loop vrij makkelijk door hem heen omdat zijn draw niet heel snel is... de eerste twee games waren echt super leuk, deze is er niet echt een voor op TV zeg maar

2-0 en TOP 8 JONGUH!!! BAM!! OP JE BAKKES!!!

Ronde 3 Pannekoek met zombies

Lief dagboek,

Ik was vandaag een heel leuk magic toernooi aan het spelen, totdat die meneer met dat blonde haar en dat baardje waar ik al eerder over gezeurd heb ronde 3 tegenover mij ging zitten. Hij speelde een stom deck dat allemaal stomme dingen deed en ik vond het niet leuk. Hij vond het wel leuk. Ik ga dit jaar aan sinterklaas vragen of ik ook een keer een magic ronde van Pannekoek mag winnen.

2-1

Ronde 4 Jolmer U/W humans

Jolmer mulligant game 1 naar 4 (onder andere door een forced mulligan) ik ben naar 6 gemulligand, maar ik denk niet dat ik degene ben die in dit potje moet klagen. Jolmer legt nog wel wat beesten, maar het nadeel van het mulligannen breekt hem al snel op.
Game 2 begint Hij en ik mulligan tot 5. Mijn 5 kaarten hand bevat echter voldoende early pressure en bounce om toch nog de overhand te krijgen. Ik eindig deze game aan mijn blaadje te zien op 2 leven en ik meen mij iets te herinneren van een damage race die precies in mij voordeel uitpakte.

Single elimination

Kwartfinale tegen Jeroen met finkel.dec

Jeroen gaat wel naar Lille, ik niet. Ik scoop voor jeroen en we spelen vervolgens een match om de extra boosters die hij gaat winnen door mijn scoop.
Game 1 was echt een hele vreemde game, vooral omdat er van beide kanten behalve wat ponders geen plays zijn. Ik probe hem op een gegeven moment en zie een hand met 2 mana leaks en 2 dungeon geists. Ik speel om de mana leaks heen met wat phantasmal bears en delvers en dwing hem om uit te tappen voor dungeon geist. Ik laat dat ding lekken en kan vervolgens untappen om geist of ST en de pike te droppen. De pike geeft inmiddels +9/+0 dus dat is dik zat.

SB in: 2 stitched drake 1 dismember 2 looter 2 ring uit: 4 mana leak 1 thoughtscour 2 pike

Game 2 heeft hij in totaal 3 of 4 phantasmal images en 2 drogskol captains, ik vapor snag 2 keer maar uiteindelijk heeft hij het voor elkaar om de captain te kopieren en hij heeft er een stel spirit tokens naast. Kort daarna scoop ik.
In game 3 race ik hem eruit met delvers en beren. Hij zit vooral met veel 4 mana dingen te klooien en ondanks dat mijn delvers na 3 beurten en 2 ponders nog steeds geen insecten zijn win ik deze game behoorlijk gemakkelijk.

Alles wat hierboven staat is wat ik mij ervan herinner, wat ik niet meer zeker weet heb ik maar zo vaag mogelijk gelaten om in ieder geval geen dingen te vertellen die niet waar zijn, dit is vooral bij de eerste 2 rondes het geval.

Uiteindelijk ga ik dus 4-1 en ik voel me nu een stuk beter dan gisteren na die belachelijke wanprestatie op draft... Wat ik niet zo goed begrijp is waarom dat finkel.dec nu zo goed moet zijn tegen andere delver decks, ik had tegen jeroen in ieder geval continu het gevoel dat ik de bovenliggende partij was... hij heeft allemaal dure spells die individueel minder doen dat mijn spells (op dungeon geist na)en alleen in combinatie met elkaar echt goed zijn... Ik zou het graag meer willen testen want over 2 matches kan het natuurlijk gewoon zijn dat je stront mazzel hebt.

Het SB moet zeker aangepast, ik had van tevoren nog geen game met dit deck gespeeld en ik dacht dat tempered steel een veel gespeeld deck was. Tegen dat suffe zombie deck heb je echt celestial purges nodig, liefst een stuk of 3. dat zou het iets eerlijker moeten maken. Al denk ik dan nog steeds niet dat het na boarden echt een feest is. Het beste is denk ik om een kaart uit zijn deck te stelen, in je zak te stoppen en een judge te roepen, de match-up is echt vervelend.

Vanavond nog een verjaardag waar vast ook weer bier en andere dingen zijn die ervoor zullen zorgen dat ik morgenochtend de wereld vervloek. Ik wens u allen een prettige avond, misschien vannacht nog een kleine update over mijn lichamelijke toestand en tot morgen op de PTQ!

het is nu 19:23 en ik zit alweer aan de whisky... iemand kwam aan met een fles Bunnahabhain 12 YO. ik had er nog nooit van gehoord, maar het is prima te drinken.

Het is nu 01:30 en ik ben net thuis in niet eens zo'n ontzettend beschonken toestand, het typen gaat in ieder geval nog vrij aardig! ik ga dus denk ik nog een behoorlijk normale nachtrust krijgen voordat ik met de trein naar Zwolle ga. wie weet wordt het toch nog wat. morgen post ik na het toernooi mijn decklist en mijn resultaten in modern.

Ave!

PTQ Zwolle

Goede morgen, het is nu zondag 07:30 en ik ga douchen en dan hop hop naar Zwolle. Ik ben er zojuist achter gekomen dat ik door mijn fantastische bodschappen beleid helemaal geen ontbijt in huis heb dus dat is knap lelijk... Ik heb gisteren trouwens voordat we naar die verjaardag gingen nog een stuk Naga Jolokia gegeten, puur. Je kunt googlen wat het precies is. er is door een vriend van mij een filmpje van gemaakt, ik zal kijken of ik de link naar de youtube site hier kan posten als hij het filmpje wat bewerkt en ingekort heeft.

Goed, om een lang weekend met wisselende successen af te sluiten hierbij nog het verslag van de PTQ  Zwolle. Ik speelde Death cloud rock, ook hiervan maar even de decklist:

4 tarmogoyf
4 sakura tribe elder
4 kitchen finks
1 eternal witness
4 garruk wlidspeaker
2 liliana o/t veil
3 death cloud
2 damnation
2 slaughter pact
3 smother
4 thoughtseize
3 inquisition of kozilek
1 woodland cemetery
2 overgrown tomb
4 verdant catacombs
4 forest
4 swamp
2 twilight mire
2 marsh flats
1 urborg, tomb of yawgmoth
3 treetop village
1 golgari rot farm

SB
3 deathmark
3 dark confidant
4 nature’s claim
2 surgical extraction
3 creeping corrosion

Ik kwam behoorlijk op tijd in Zwolle aan, genoeg tijd om nog even koffie te drinken met Jasper, Joost, Maarten, Gijsbert  en Gijs. Joost was zoals gewoonlijk weer op het laatste moment bezig zijn (achteraf zou blijken niet zo heel goed doordachte*) deck bij elkaar te lenen/kopen/ruilen. Als de pairings gepost worden zie ik dat ik ronde 1 tegen Maarten speel. Beetje lelijk, ik vind het nooit echt tof om ronde 1 tegen een bekende gepaired te worden.

Ronde 1 dus tegen Maarten met U/W Tron
Game 1 hou ik mijn 7 kaarten hand. Dit is een redelijk unieke gebeurtenis deze dag maar daarover later meer. Ik kan niet heel vroeg druk zetten, maar uiteindelijk heb ik een garruk en een liliana op tafel, wat volgens mij redelijk goed moet zijn tegen zijn deck. Hij blijkt echter zijn urzatron compleet te hebben en mindslavered mij. Een aantal slechte plays van mij op commando van Maarten later legt hij een Ulamog en ik heb niet het idee dat ik daar nog heel goed van kan winnen.

Ik SB: uit: 2 damnation, 2 slaughter pact, 3 smother in: 3 dark confidant en 4 nature’s claim

Game 2 mulligannen we beide naar 6 kaarten, Ik heb een hand met dark confidant en wat disruptie. Ik disrupt hem en Bob blijft op tafel. Ik weet niet meer precies waarmee, maar op een gegeven moment is het wel genoeg voor hem.

Game 3 ben ik weer on the draw en ik gooi een 7 kaarten hand van 5 land kitchen finks en garruk weg. Vervolgens gooi ik een 1 lander weg om daarna een 0 lander te zien. Mijn 3 kaarten hand daarna is: verdant catacombs dark confidant nature’s claim. Goed, als die confidant blijft liggen kan dit nog best. Ik pak keurig een tweede landje bij maar hij heeft PtE voor bob. Kort daarna haalt hij zoveel voordeel dat ik niet meer kan winnen.

0-1

Ronde 2 Martin met mono rood (rare versie, volgens mij was het iemand die niet heel competitief speelt.)
Ik mulligan game 1 naar 5 kaarten (beginning to see a pattern here?) en houd een hand met een inquisition, garruk en 3 land. Hij gaat landje, goblin guide.... Ik weet niet hoe, waarschijnlijk omdat hij verder gewoon een kak deck had maar ik win deze pot op 5 leven met een tarmogoyf en beast tokens .

Game 2 mulligan ik weer naar 5 i.v.m. het oppakken van no-landers maar ik heb nu een 2 land waaronder 1 fetch, een goyf en 2 kitchen finks. Dikke prima dus tegen mono rood. Deze game is niet een heel groot probleem.

1-1

Ronde 3  Steven Geurts met Jund

Ik mulligan naar 6 on the play en hou een hand met goyf, kitchen finks 3 land en smother. Hij inquisitioned mijn goyf weg en we komen al snel in een stand off met een nieuwe goyf en kitchen finks aan mijn kant en 2 kitchen finks bij hem. Ik leg een garruk wildspeaker, untap 2 land en drop een goyf. hij legt een bloodbraid elf die niet aanvalt. Ik begin beasts te bouwen om het leven en win uiteindelijk op het feit dat garruk een dikke eindbaas is en bloodbraid elf meer een zielig hulpje van de schurk.

SB: uit: 3 thoughtseize 3 inquisition in: 3 deathmark 3 dark confidant

Game 2 stallt hij een beurt op 3 land on the play, dat gecombineerd met garruk en sakura tribe elder maakt dat ik een death cloud kan spelen die ervoor zorgt dat hij 1 land op tafel houdt en verder niet meer heeft, en ik 3 land, een garruk met 4 counters en een kitchen finks overhoud. Ik heb die game dus ook gewonnen.

2-1

Ronde 4 Ralph Aus Deutschland met melira pod

Game 1 mulligan ik naar 6 en heb ik weinig disruptie en hij heeft op een gegeven moment een mimic vat met een melira eronder en een archon of justice op tafel... dit gaat niet goed.... ik kan uiteindelijk een deathcloud voor 5 spelen om te resetten. Ik had het zo bedacht dat we dan beide helemaal niets meer zouden hebben en allebei op 8 zouden staan. Omdat hij het echter beter vond om een fulminator mage in plaats van een archon onder zijn mimic vat te gooien hield ik echter opeens 2 basic land cadeau over. Dat maakte dat de game zomaar opeens mijn kant op ging. Ik had echt nooit meer verwacht te winnen.

Ik SB: uit: 3 death cloud 3 garruk wildspeaker 2 damnation 4 sakura tribe elder in: 2 surgical extraction 3 dark confidant 4 nature’s claim 3 death mark.

Na boarden is mijn deck een behoorlijke haat machine voor hem, ik kan snel druk zetten met confidants, finks en goyfs en ondertussen sloop ik alles wat hij doet. Hij eindigt game 2 met 5 land op tafel, geen andere permanents en geen kaarten in hand nadat ik zijn chord of calling extract en pods sloop. Ik neem in deze game trouwens ook nog een mulligan, maar dat boeide niet echt. (tel je mee, dat zijn dus inmiddels al 12 mulligans in 4 rondes)
3-1

Ronde 5 een of andere duitser met Ad-nauseum combo.

Game 1 mulligan ik naar 5 en houd een hand met inquisition, tarmogoyf, finks en 2 land on the play. Het is allemaal uiteindelijk precies niet genoeg, ik kan hem op 2 krijgen en vervolgens gaat hij angel’s grace ad nauseum.
Ik SB: uit: 2 death cloud 2 damnation 2 slaughter pact 3 smother in: 4 nature’s claim 3 dark confidant 2 surgical extraction.

Game 2 mulligan ik wederom naar 5 en hou uiteindelijk een hand met finks, goyf en 3 land on the play. Hij legt een leyline of sanctity voor we beginnen en de eerste kaart die ik bijpak is een thoughtseize effectieve mulligan naar 4 JONGUH! Ik leg maar beesten en val wat aan, maar hij wint uiteindelijk op ad nauseum en phyrexian unlife.

3-2

Ik loop na deze ronde naar buiten, zie Pannekoek staan en schreeuw meteen dat ik het haat om van Duitsers te verliezen, wist ik veel dat mijn afgelopen ronde tegenstander net achter de deur stond....

*Sidenote: Het grote verhaal waarom Joost zijn deck niet zo doordacht was. Joost speelde een homebrew met polymorph, hartstikkene leuk nauurlijk maar in de testgames die we gespeeld hebben gingen we er altijd vanuit dat polymorph een instant was (not) en dus te zoeken was met merchant scroll (niet dus) Joost heeft dit tot ongeveer 20 minuten in ronde 1 gedacht, totdat hij een merchant scroll cast in game 2 en zijn tegenstander zegt: ,, gelukkig haalt die geen polymorph op!’’  Ik zat er niet bij, maar ik denk dat de blik op joost zijn gezicht op dat moment het toppunt van de dag moet zijn geweest. Het feit dat hij vervolgens ook nog eerst 2-0 gaat is in mijn beleving wel een dik applaus waard!

Maargoed, verder met mijn grote faalverhaal.

Ronde 6 Een of andere Duitser met Ascension combo.

Game 1 weet ik niet waar ik tegen speel, en ik houd een hand met 0 hand disruptie en wel allemaal beesten en land. Ik hoef niemand hier te vertellen hoe het gaat als ascension zonder enige disruptie zijn gang mag gaan.

Ik SB hetzelfde als tegen ad nauseum

Game 2 heb ik een openingshand met goyf kitchen finks en 5 land. En er bekruipt mij zo’n gevoel van  godverdegodver, altijd maar weer dat mulliganen ik ben het ZAT!! Ik luck deze er gewoon uit door nu eerst beesten te leggen en alleen maar disruptie bij te pakken. Op een gegeven moment had hij 20 mana in pool en 25 spells gespeeld.... Grove fout van mijn kant en ik kan het alleen maar verklaren door een opeenstapeling van pech waar ik mij door heb laten beinvloeden in mijn keuze... ik zal niet zeggen dat ik de ronde gewonnen had, maar ik had het een heel stuk spannender kunnen maken.

3-3

Ronde 7 Rogier Kleij met Boros

Game 1 mulligan ik naar een degelijke hand met tribe elder en garruk, maar hij heeft chandra’s phoenixen en komt over de top. Ik heb eigenlijk geen goed antwoord en Rogier speelt het prima uit.

Ik SB: uit: 4 thoughtseize in: 2 deathmark 2 surgical extraction

Game 2 gaat een tijd heen en weer en win ik uiteindelijk door een goed getimede damnation die hij niet echt verwacht had volgens mij.

Game 3 houd ik een matige hand on the draw, namelijk kitchen finks, tarmogoyf, slaughter pact en 4 land. Hij heeft een monsterlijk snelle openingshand en ik loop eigenlijk de hele game een beurt achter. Alles past gewoon precies niet. Na de game bespreken we de keep (conclusie: het is niet ideaal maar zowel mulligannen als keepen is verdedigbaar) en het feit dat ik geen turn 2 goyf maar turn 2 inquisition cast. Mijn redenatie was dat ik die goyf tegen hem pas wil leggen als die buiten lightning bolt/helix range is maar Pannekoek vind dat ik de goyf had moeten leggen omdat ik al achter lag op tafel. Ik heb aan die play gedacht en in deze situatie (Rogier had alleen een PtE die mij dan naar 4 mana geramped had) was het absoluut beter geweest, maar over het geheel genomen ben ik er nog steeds niet zeker van.

3-4 dus... uiteindelijk niet heel fantastisch, maar ik zie wel mogelijkheden voor het deck. Affinity wordt praktisch niet gespeeld in ieder geval veel minder dan ik verwacht had dus dat maakt ruimte in het SB vor de 4de deathmark, de 4de confidant en een derde extraction. Tegen Maarten was ik vooral na boarden absoluut niet kansloos, maar ik heb geen idee hoe die MU zou moeten zijn. Voelde redelijk 50/50. Ik heb het idee dat het mij de hele dag niet heel erg mee gezeten heeft, en als de kwartjes wat meer mijn kant op vallen dan moet het zeker mogelijk zijn goede resultaten te halen met cloud. Ik ga het in ieder geval over 2 weken in Utrecht weer proberen. Ik zeg nu al dat ik dan niet nog een keer doe wat ik nu gedaan heb qua schrijven want Allejezus... wat een werk man....

Nog even wat andere dingen:
Pannekoek en Joost: bedankt voor de geleende kaarten
Gijs: Gefeliciteerd met je top 8 en (ik heb op het moment van schrijven geen idee) hopelijk plaatsing voor Barcelona.
En jij, bedankt voor het lezen, ik hoop dat je het leuk vond!

Na er eens goed over na te denken heb ik maar besloten om hier het grote Lennart toernooi blog van te maken, misschien houd ik er wel vrij snel weer mee op omdat ik het zat ben, en misschien ga ik er wel heel lang mee door. Ik merk wel dat ik door na een toernooi over games te typen ik in ieder geval beter nadenk over waarom ik bepaalde keuzes maak en kritischer ben op mezelf. Ik zal proberen om de BS eromheen over personeelsfeestjes, drank, voetbal en levensinzichten tot een minimum te beperken, we weten natuurlijk allemaal wel waar het echt om draait. MAGIC JONGUH!

gameday 26-02-2012 in de PD

Nouja, ik heb gisteren de gameday gespeeld in de PD en het ging best goed. Ik speelde hetzelfde maindeck als op de GPT van vorige week, het SB is wel drastisch omgegooid. Dat is nu:

2 celestial purge
1 stitched drake
3 timely reinforcements
2 steel sabotage
2 divine offering
2 dissipate
1 dismember
1 oblivion ring
1 phantasmal image

Nouja, verder maar met het toernooi…

Ronde 1 Karl met R/G Werewolves

Ik probe Karl game 1 en zie een hand vol met dure weerwolven, een moonmist en een full-moon’s rise. Gezien mijn hand met snelle druk en meerdere vapor snags en mana leaks zou dit gezien zijn hand niet echt een probleem moeten zijn. Ik kom deze game niet in de problemen en win met delvers en beren.

Ik SB: uit: 4 mana leak in: 2 celestial purge 1 oblivion ring 1 dismember

Game 2 mulligant hij naar 5 en hij heeft niet een hele fantastische hand. Mijn 7 kaarten hand is prima en 2 delvers maken samen met wat gut shots en vapor snags snel een einde aan dit potje.

Ik win 2-0

Ronde 2 Tessa met R/G Werewolves

Game 1 mag Tessa beginnen en ik mulligan naar 6, houd vervolgens een hand met 2 ponders, 2 land een phantasmal image en een pike. De image is het enige beest dat ik het hele spelletje zie en zij heeft een aantal mayors of avabruck en wolfbitten captives. Het mag duidelijk zijn dat dit spel niet heel lang duurde.

Ik SB: uit: 4 mana leak in: 2 celestial purge 1 oblivion ring 1 dismember

Game 2 begin ik, en zij stabiliseert op een gegeven moment met veel beesten op 6 leven. Ik leg een geist of saint traft en daardoor durft zij ook niet echt aan te vallen. Ik pak een vapor snag, snag een beest van haar einde beurt en bouw een token met moorland haunt.  Dat is samen precies 6. Dit was wel zweten, paste allemaal precies. Ik heb wel de hele game met een celestial purge in mijn hand gezeten waar ik welgeteld 0 dingen mee kon targetten. Gelukkig ben ik het sideboarden nog niet verleerd.... (Ik had verwacht dat ze wel immerwolves en/of huntmaster of the fells zou spelen...)

Ik SB voor game 3: uit: 2 celestial purge 1 oblivion ring in: 3 timely reinforcements

Game 3 win ik uiteindelijk redelijk gemakkelijk in vergelijking met de eerste twee games. Geist of saint traft samen met een delver doen damage en timely reinforcements zorgt er in de tussentijd voor dat ik niet doodgeslagen word door haar beesten.

Ik win 2-1 en sta 2-0 in het toernooi.

Ronde 3 Jolmer met U/W Humans

Game 1 is mijn hand na een mulligan niet bepaald fantastisch maar ook geen reden om naar 5 kaarten te gaan.Hij heeft een behoorlijk snelle opening on the play met onder andere een champion o/t parish en een gather the townsfolk. en ik word al snel overlopen. (nadat ik een keer vergeet te delveren...phh. dat is wel de stomste fout die ik in tijden gemaakt heb, pure frustratie omdat mijn deck niet meewerkte.... en het dan zelf ook nog dik vergallen... goed bezig!)

Ik SB: in 1 stitched drake 1 oblivion ring uit: 2 phantasmal image

Game 2  heb ik een snelle draw op de play met turn 3 een paar geflipte delvers. Dit samen met een gut shot op zijn gideon’s lawkeeper en wat vapor snags en truukjes zorgt ervoor dat deze game snel voor mij is.

Ik SB: uit: 4 mana leak in: 3 timely reinforcements 1 pahantasmal image

Game 3 mulligant hij naar 6 of 5 on the play (ik weet het niet meer, maar het zat hem in ieder geval niet echt mee.) en hij blijft op land steken. Hierdoor wordt ik al snel de agressieve speler en hij komt eigenlijk nooit meer echt terug van de achterstand op tafel die hij heeft door de gemiste land drops. Hij kan op een gegeven moment nog een hero of bladehold spelen, maar de beurt daarna vlieg ik over heb heen met 2 delvers en een angel token.

Ik win 2-1 en sta nu 3-0 in het toernooi

Ronde 4 Douwe met Wolf run ramp

Game 1 zet ik hem redelijk snel onder druk met een delver en een runechanter’s pike, maar hij komt toch aardig terug met 2 huntmaster o/t fells. Als hij go zegt kan ik een van beide huntmasters vapor snaggen en in mijn beurt kopieer ik de huntmaster waardoor ik op 8 kom en ik sla hem naar 6. Ik blok daarna de meeste van zijn beesten en hij moet een slagstorm casten om niet dood te gaan de beurt daarop. Als hij ziet dat ik niet vergeet om einde beurt een moorland haunt token te maken veegt hij zijn kaarten bij elkaar.

Ik SB: in: 1 stitched drake 1 phantasmal image 2 dissipate 1 dismember uit: 2 gut shot 1 gitaxian probe 2 runechanter’s pike

Game 2 mulligan ik on the play naar een hand die redelijk goed is tegen hem, er vanuitgaande dat hij spells cast. In plaats daarvan heeft hij een hand met wat rampant growth en wat nexussen.... ik kan nog een tijdje in het spel blijven door zijn nexussen te vapor snaggen en aan te vallen met delver, maar uiteindelijk krijg ik 10 poison zonder dat er ooit een kessig wolf run op tafel heeft gelegen. Heb ik dat ook eens een keer meegemaakt zullen we maar zeggen....

Game 3 mulligan ik naar een hand van 3x snapcaster mage, 1 island 1 moorland haunt en 1 dissipate. Ik leg beurt 2 een mage om mee te slaan (super ambush viper jonguh!) en ik pak een tweede moorland haunt. Douwe cast ondertussen al zijn spells en ik ga dood zonder ooit de dissipate op een van zijn spells gegooid te hebben. Ik denk achteraf dat ik deze hand had moeten mulligannen, maar Johnny en Pannekoek waren beide van mening dat ik die hand terecht hield, maar dat het gewoon verkeerd uitpakte. Misschien is mijn beeld hierin wat gekleurd omdat ik de game zo kansloos verloor.

In ieder geval verlies ik 1-2 en sta ik nu 3-1 in het toernooi.

Ronde 5 Elderik met tempered steel

Game 1 begint hij, maar ik ben al snel degene die druk zet met phantasmal bears en geflipte delvers. Gut shots en vapor snags zorgen ervoor dat hij geen kans krijgt om een fatsoenlijke board positie op te bouwen en ponders zorgen ervoor dat ik in de mid-game betere kaarten pak dan hij.

Ik SB: in: 3 timely reinforcements, 2 divine offering, 2 steel sabotage uit: 4 mana leak, 2 runechanter’s pike 1 phantasmal image.

Game 2 krijgt hij een tempered steel op tafel en hij heeft daarnaast nog genoeg beesten en bovendien 2 nexussen. Ik had mijn hand misschien weg moeten mulligannen omdat er niet veel disruptie en ook geen hele snelle opening in zat met die hand, één van die beide heb je toch wel nodig tegen TS. Ik eindig de game op 12 leven maar wel met 10 poison counters.

Ik SB: in: 1 oblivion ring 1 dismember 1 phantasmal image uit: 3 timely reinforcements

Game 3 ben ik op de play en ik heb een openingshand met gitaxian probe, delver, gut shot, steel sabotage, ponder island en glacial fortress. Beter wordt het niet tegen TS. Ik probe hem en zien een hand met signal pest, mox opal, glint hawk idol, glint hawk en 3 land. Ook geen slechte 7 kaarten. Ik leg een land en geef hem de beurt. Ik steel sabotage zijn signal pest als hij hem probeert te leggen en hij heeft een memnite bij gepakt. De mox opal doet nu niets omdat hij geen metalcraft heeft. Ik pak een kaart en leg een delver en zorg er met ponder voor dat ik volgende beurt een insect heb. Hij legt zijn idol, en ik gut-shot in response zijn memnite zodat hij nog steeds geen metalcraft heeft en de glint hawk niet kan leggen met de mox. Na een snapcaster en een gekopieerde snapcaster heb ik zoveel kaart en tempo voordeel dat hij niet meer kan winnen.

Ik win 2-1 toernooi: 4-1

Ik ben uiteindelijk gedeeld tweede samen met Douwe, Johnny, Jolmer, Jeroen en Tim, op weerstand 4de. Ik denk achteraf dat ik tegen douwe ook verkeerd gesideboard heb, hij speelde de versie van ramp met huntmasters en dan moet ik denk ik gewoon celestial purges inboarden hoewel ze behalve huntmaster en inferno titan (die ik gewoon moet counteren) niet heel veel doen.. iets om over na te denken in ieder geval. Verder vind ik die oblivion ring in het SB niet echt goed, ik heb liever een 2de stitched drake tegen mono-red en wolf run.. ik wil verder nog wel wat extra SB ruimte opofferen voor de TS match-up, dus ik haal voor de volgende keer 1 timely reinforcements uit het SB voor 1 revoke existence. Timely reinforcements is in dit deck in de meeste match-ups eigenlijk alleen goed als je on the draw bent, dus dat is na boarden maximaal 1 game... niet echt lekker om daar dan 20% van je SB ruimte voor op te offeren. Verder vind ik het deck erg lekker spelen... Tot het volgende toernooi maar weer, ik ga aankomende vrijdag FNM spelen in de Spellekijn en op 04-03-2012 legacy in de oude drogisterij.

FNM Spellekijn 02-03-2012

Na nog wat heen en weer te klooien met het maindeck van mijn delverlijst heb ik toch besloten dat lord o/t unreal beter is dan equipment, in vergelijking met mijn vorige lijst speel ik nu -2 runechanter’s pike -1 gut shot -1 thought scour en -1 geist of ST en +4 lord o/t unreal +1 disperse. De aanpassing is mij tot nu toe prima bevallen. Het deck is nog meer solide in de mirror en ik mulligan aanzienlijk minder vaak dan met de oude lijst omdat de beesten / spells verhouding volgens mij gewoon lekkerder is. Bovendien, beren en equipments is een beetje suf. Het SB is ook weer totaal verbouwd, ik heb gewoon teveel tijd over denk ik...

Maargoed, ik heb zojuist dus een FNM in de Spellekijn gespeeld, en omdat ik al had besloten hier het grote Lennart toernooi blog van te maken hier maar een kort verslagje van vier rondes magic.

Ronde 1 Thody met UBW heartless summoning

Ik had Thody voor de FNM begon al zien spelen dus ik wist waar ik tegen speelde, dat hielp wel bij mijn keuze om mijn hand te houden. Ik win de die roll en open met een delver. Hij pakt alleen maar glacial fortress en drowned catacombs en is in het begin dus erg traag. Mijn delver flipt beurt 2 en ik ponder. Hij doet niets beurt 2 en ik heb mana leak en snapcaster mage met delver op tafel, ik heb niet het idee dat ik dit nog echt kan verliezen. Hij legt een perilous myr die ik vapor snag en als hij hem weer legt counter ik. Hij legt daarna een liliana en snapcaster doet zijn werk en ik counter de liliana. Ik sla hem naar 5 en heb een moorland haunt. Hij cast DoJ en ik maak een spirit. Hij weet uiteindelijk een gideon te casten als hij op 2 staat. Leeelijk, nu voelt het opeens alsof ik helemaal niet meer kan winnen, hij heeft zijn hand vol kaarten en mijn spirits doen niets meer... gelukkig verknalt hij het door met zijn gideon te willen aanvallen een beurt daarna zodat mijn vapor snag genoeg is om alsnog te winnen.

Ik SB +1 dissipate +1 phantasmal image +1 stitched drake -3 gut shot

Game 2 begint voor ons beide met een mulligan naar 6, zijn 6 kaarten hand is echter behoorlijk matig en die van mij is best goed. Hij speelt deze game alleen maar een forbidden alchemy en een think twice terwijl ik aanval met bear en geflipte delver met dubbel counter en snapcaster backup.

Ronde 2 Bauke-Jan met Finkel.dec

Game 1 snap ik nu nog steeds niet hoe ik die gewonnen heb. Hij begint en ik mulligan naar 6. Ik houd een hand met phantasmal bear, gut shot, delver, snapcaster en 2 land. Buiten een probe en geist om zijn dit ook de enige spells die ik cast de hele game en mijn delver blijft de hele game dus 1/1. Ik win uiteindelijk op moorland haunt tokens terwijl hij nog een phantasmal image en een snapcaster en genoeg land op tafel heeft met een graveyard vol ponders. Ik heb echt het gevoel dat ik deze game normaal gesproken had moeten verliezen.

Ik SB: -4 mana leak +1 gut shot +2 stitched drake +1 phantasmal image

Game 2 begint hij weer en ik he been hand met 2x lord o/t unreal en een phantasmal bear, snapcaster en land. Hij moet steeds met 1/1 spirits mijn 2+ toughness beesten blokken en uiteindelijk gaat hij totaal kapot. (ook hier had ik wel weer het gevoel dat hij bepaalde dingen niet helemaal optimaal deed, hij had bijvoorbeeld een stand-off kunnen forceren met mages tegen lords maar koos ervoor om in plaats daarvan een damage race aan te gaan die hij verloor) Hij had zijn mana leaks ook in zijn deck laten zitten wat ik ook een beetje apart vond.

Ronde 3 Michiel met U/W delver

Michiel mag beginnen game 1, we hebben beide een delver, maar die van hem wordt geshot en die van mij flipt. Snapcaster mage zorgt dat een porcelain legionaire ook richting grafbak verdwijnt en ik win deze game vrij gemakkelijk op tempo, ondanks het feit dat ik on the draw ben.

Ik SB: -4 mana leak + 1 gut shot + 2 stitched drake + 1 phantasmal image

Game 2 mulligan ik naar een hand met probe, phantasmal bear, 2x delver, lord en island on the draw. Ik heb het gevoel dat ik dit in de mirror prima kan houden. Ik pak natuurlijk als een baas een seachrome coast bij, spuug allemaal dikke mannen (dikker dan die van hem in ieder geval) en sla hem finaal aan puin. Must be nice 

Ronde 4 Nathan met B/W tokens

Nathan is toevallig een collega van mij (ik wist wel dattie soms magic speelde, maar had hem hier niet echt verwacht) dus we hebben genoeg om over te ouwehoeren tijdens het spelen. Hij speelt een deck met Sorins, elspeth tirel, midnight haunting, lingering souls, intangible virtue, honor o/t pure, doomed travelers, mikeaus en wat heroes of bladehold. Best een leuk deck eigenlijk. Game 1 win ik op tempo. Hij heeft geen 1 drop en ik flip een delver en val aan met delver en bear terwijl vapor snag en snapcaster ervoor zorgen dat zijn kant van de tafel leeg blijft.

Ik SB -3 gut shot (ik twijfel, maar ik vind hem niet zo goed met 8 crusade effecten in zijn deck) + 2 revoke existence +1 phantasmal image.

Game 2 is een erg spannende pot. Op een gegeven moment stabiliseert hij op 3 leven terwijl ik nog op 11 sta. Hij begint wel sterk de overhand te krijgen door een sorin en een hero of bladehold. Ik moet een delver flippen om te winnen en dat lukt niet. Hij maakt een eblem met sorin en zorgt ervoor dat ik precies genoeg damage krijg van de hero + tokens. Ik moet zeggen dat hij deze game goed speelde en goed doorrekende, maarja wat verwacht je ook van een belastingdienstmedewerker... dan zit het rekenwerk in ieder geval wel goed!

Game 3 mag ik beginnen en ik heb een openingshand met island, glacial fortress, 2x vapor snag 3x ponder 1x geist of saint traft. Niet ideaal maar ook geen mulligan volgens mij. De geist heeft uiteindelijk alle 20 damage gedaan terwijl de snags zijn kant van de tafel leeg houden. Allemachtig, wat een superbeest is dat!

4-0, en dus de FNM gewonnen. Ik haal uit mijn gewonnen booster een Falkenrath aristocrat en met de foil tectonic edge promo kan ik Desmond misschien nog wel een keer omkopen bij een ruling ofzo Wink. Ik vond vooral de laatste ronde tegen nathan erg leuk.

Goed, ik wens u allen een prettige avond en tot Zondag, deze jongen neemt nog een lekker glaasje Cragganmore en gaat dan plat om morgen weer de hele dag de boeken in te gaan.

legacy Lage der Aa 04-03-2012

Het tweede toernooi van dit weekend, legacy in het Lage der Aa. Gezien het beperkte aantal spelers is het 5 rondes. Omdat ik geen zin had om fish of dredge te spelen en ik geen tropical islands kon vinden moest ik Jasper lief PM’en voor een ander deck. Hij had nog goblins liggen, en dat leek mij prima. Let wel, ik had dus nog geen potje met het deck gespeeld voordat het toernooi begon. De decklist daar ben ik niet helemaal zeker van, maar hieronder nog even de lijst voor zover ik het mij herinner.

4 goblin lackey
4 aether vial
1 skirk prospector
4 goblin piledriver
4 goblin ringleader
4 goblin warchief
4 andere goblin lord van 3 mana waarvan ik de naam niet meer weet
2 siege-gang commander
4 gempalm incinerator
1 goblin tinkerer
4 goblin matron
4 rishadan port
4 wasteland (die van mij waren en die ik keurig in het deck heb laten zitten toen ik het teruggaf nu ik erover nadenk, zometeen Jasper maar weer even PM’en)
8 fetch land
8 mountains

SB
3 pyrokynesis
3 rode blasts
2 blood moon
1 shatter
2 goblin die een beest van de tegenstander bounced
wat andere SB kaarten die ik nooit ingeboard heb.

Over naar het toernooi:

Ronde 1 Elderik met All-in red

Game 1 mulligant hij naar 4, en legt beurt 2 een morh. (5/5 als je hell-bent hebt man, ik heb de naam ergens opgeschreven omdat ik dat graag goed wou hebben maar dat blaadje heb ik zo goed opgeborgen dat ik het nu niet meer kan raadplegen)Hij heeft dus alleen die 5/5 man en ik heb een degelijke 6 kaarten hand gehouden, ik ga gecontroleerd naar 6 en ga vervolgens een damage race aan die ik win.

Ik SB in: 2 van die goblin bounce mannen uit: 2 gempalm incinerator

Game 2 houdt hij zijn 7 kaarten hand en ik ook, hij heeft beurt 1 een magus o/t moon en beurt 2 een morph man. Hij heeft ondertussen wel wat damage van zijn ancient tomb genomen. Ik leg 2 lackeys en een skirk prospector die alledrie dood gaan aan een firespout. Gelukkig heb ik nog genoeg mannen in mijn hand. Ik kan wat chumpen en aanvallen en uiteindelijk win ik op een ringleader die genoeg kaartvoordeel geeft.

Ronde 2 Erik-Sander met Fish

Ik ben blij dat ik in ieder geval één ronde tegen fish gespeeld heb met dit deck, dat is een hele fijne match-up. Ik heb niet hele goede aantekeningen gemaakt van de potjes tegen ES, maar ik meen mij te herinneren dat ik game 1 precies goed uitkwam met twee piledrivers die hem swarmden de beurt voordat hij mij dood zou slaan.

Ik SB: in: 3 pyrokinesis 3 rode blasts uit: 1 goblin tinkerer 4 die andere lord en 1 siege gang commander.

game 2 kon hij een landje pakken voor de win maar deed dat niet. Vervolgens besluit hij alsnog met alles aan te vallen recht mijn goblin sharpshooter + allemaal mannen in. Hierdoor neemt hij 4 damage van sharpshooter triggers die ik over had, nadat ik zijn coralhelm commander, merrow reejery,
cursecatcher en LOA dood heb gemaakt. Sharpshooter is in de fish match-up een hele oneerlijke kaart als hij online komt.

Ronde 3  Jasper met Bant-blade

Game 1 mag Jasper beginnen en ik mulligan naar 5 in een best matige hand maar wel met een vial. Ik heb alleen geen antwoord op zijn beurt 2 mystic into batterskull en dat heb je dus wel nodig tegen zijn deck. Dit was eigenlijk nooit echt een potje, ik kon geen druk zetten en hij kon al zijn spells spelen. (een en ander had wel te maken met een landje dat hij uit een ponder moest halen, maar dat lukte helaas)

Ik SB: in 1 shatter 2 blood moon, uit: 3 stomme lords

Game 2 begin ik en mulligan naar 6. Mijn 6 kaarten hand is niet heel erg goed, maar ik kan hem disrupten door zijn noble hierarch te slopen en een blood moon te leggen, hierdoor moet hij het doen met alleen rode mana, hij heeft alleen wel an een aanvallende batterskull. Ik kan wel chumpen en het lijkt nog even een game te worden, maar als hij ook nog een jitte heeft die op zijn stoneforge past wordt het allemaal wat teveel.

Ronde 4 Niels met Zoo

Gelukkig tref ik het met de match-ups (not!) Zoo is echt heel vervelend, zeker voor de versie van goblins zonder lightning bolts, dat is dan ook meteen de enige aanpassing die ik aan het deck zou doen, 4 van die stomme lords eruit en 4 lightning bolts erin. Maaroged, terug naar de orde van de dag. Nelis speelt een Zoo versie met nimble mongoose en faithless looting, maar dat zie ik pas in game 3 en het is misschien wel aardig om eerst over game 1 en 2 te vertellen. Game 1 begint hij (ik ben niet zo goed met die rolls vandaag merk ik) en hij legt nacatls en goyfs en die zijn groter dan lackeys en ringleaders. Ik stabiliseer als ik inmiddels veel te laag sta en hij wint.

Ik SB: uit: lackeys, een siege gang en een stomme lord in: 3 pyrokinesis 2 bounce goblins (ik liet 1 lackey zitten, vraag me achteraf niet waarom want die dingen komen nooit door natuurlijk)

Game 2 begin ik en ik win op tempo met rishadan port en een goed getimede (al zeg ik het zelf) pyrokinesis die zijn kant van de tafel sloopt en mijn mannen lopen (ook omdat hij niet echt goed land afraapt) dwars door hem heen.

Game 3 mulligant hij naar een hand van 5 kaarten vol 1-drops, in ieder geval liggen er al vrij snel een nacatl en een kird ape die dood gaan aan een pyrokinesis en een blok van een stomme gobbo. Vervolgens legt hij 3 nimble mongoose zonder treshold en ik val de beurt daarna aan het 3 goblins waaronder een piledriver. Hij blokt met 2 mongeese te warchief dood en gaat naar 12. Hij heeft nu 1 mongoose, en 1 kaart in zijn hand maar wel treshold. Ik heb het idee dat het wel goed gaat, maar die ene kaart in zijn hand blijkt een volcanic fall-out te zijn die alles van mij sloopt en dus wint Nelis alsnog... Ik weet dat dit niet een fijne match-up is, maar toen hij game 3 naar 5 mulligande en ik een degelijke 7 kaarten had dacht ik toch wel kans te hebben... in ieder geval, hij wint dus.

Ronde 5 Kasper met Pox

Game 1 mag ik beginnen (Woohoo!) en ik leg een lackey. Hij heeft een innocent blood. Ik leg mijn tweede lackey en hij speelt een tweede innocent blood, maar mijn derde lackey blijft liggen (baas boven baas natuurlijk he...) al snel ligt de tafel vol met goblins waar hij neit meer vanaf komt.

Game 2 begin ik met een aether vial en ik vial aan het einde van zijn derde beurt een lackey uit die kan aanvallen. Daardoor ligt alweer snel de hele tafel vol met goblins en ik win vrij gemakkelijk.

3-2 dus. Ik heb ontzettend veel lol gehad met het deck, Jasper bedankt voor het lenen en als ik het nog een keer zou spelen zou ik dus die 4 +1/+1 haste lords eruit halen voor 4 lightning bolts, dat maakt de Zoo en Stoneforge match-up beide aanzienlijk beter en ik was nooit echt blij om die lords te pakken... Ik ga nu Jasper PM’en over die wastelands en ik zie iedereen die volgende week de PTQ in Utrecht gaat spelen wel, de rest tot een andere keer!

FNM 09-03-2012 in de Spellekijn

Na een slopende werkweek was het weer eens tijd om een potje te kaarten, wat is FNM toch een fantastische uitvinding! (in ieder geval als je zo’n hopeloze nerdperiode meemaakt als ik op dit moment.) Bij de Spellekijn aangekomen blijkt dat er gedraft wordt, dikke prima. Laat ik meteen maar beginnen met de draft zelf.

In de eerste booster pick ik een requiem angel over een fires of undeath, burning oil en een of andere groene dikzak en vervolgens second pick ik burden of guilt en third pick ik een burning oil. Daarna hoor ik rechts van mij:  ,, hoe kan het dat ik nu al zit te kiezen tussen een silent departure en een midnight haunting!?! Ja hoor, een of andere flipkees achteraf in een hoekje heeft eerst een innistrad booster geopend... na overleg besluiten we dat dit niet meer te repareren is, de booster is al door vier mensen heen gegaan (dat die niets gezien hebben is ook wel vreemd, maargoed) en we draften verder. Ik pick een silverchase fox uit die booster en na booster 1 en wat solide picks verder zit ik in W/R.

De tweede booster first pick ik een brimstone volley, krijg daarna een slayer o/t wicked en een spectral rider gepassed. Een 6de pick geistflame (score!) maar dan wordt het pas echt vreemd met een 9de pick travel preparations (11 man tafel, dus ik had die booster nog niet gezien) ik besluit dat ding maar te pakken, omdat er verder niets in de booster zit, en diezelfde booster komt er nog een travel preparations door. Ik zit nu dus op W/R/g. In de derde booster pak ik nog wat beesten om mijn mana curve uit te vullen (2x cloistered youth onder andere) en er komt nog een kessig wolf-run voorbij, die ik dan toch ook nog wel kan spelen als ik toch al aan het splashen ben.

Mijn deck ziet er uiteindelijk als volgt uit:

Creatures:

1x spectral rider
2x cloistered youth
1x hinterland hermit
1x silverchase fox
1x chapel geist
1x voiceless spirit
1x hanweir watchkeep
1x russet wolves
1x slayer o/t wicked
1x skirsdag cultist
1x abbey griffin
1x scourge of geier reach
1x nearheath stalker
1x requiem angel

Spells:

1x burning oil
1x brimstone volley
2x burden of guilt
1x geistflame
1x traitorous blood
2x travel preparations
3x forest
1x kessig wolf run
7 plains
7 mountains

De groene splash is misschien wel wat hebberig, maar het was dat of een butcher’s cleaver en een nightbird’s clutches/wrack with madness spelen. Ik vind die cleaver in dit deck vrij matig en removal had ik al voldoende in mijn beleving, en ik vind travel preparations misschien wel wat beter dan hij eigenlijk is... ik vond de splash na wat wikken en wegen wel de moeite waard, als die wolf run actief is win je er tenslotte ook vaak het potje op...

Ronde 1 speel ik tegen Tom

Tom heeft een R/W/b deck gedraft, met alleen zwart voor een tragic slip en de flashback van lingering souls. Game 1 begin ik en we mulligannen beide tot 6 kaarten. Hij heeft hij een vroege reckless waif, maar ik heb de geistflame en waar hij 2/2 mannen maakt leg ik hanweir watchkeep en flyers. Een travel preparations met flashback zorgt dat hij niet meer voordelig kan blokken met lingering souls tokens en we zijn al snel bezig met game 2.
Game 2  begint hij, maar mijn deck gaat 2 drop, 3 drop, 4 drop en 3 removal spells en hij heeft maar 3 beesten en geen removal. Dit was niet echt heel interactief, ik win 2-0.

Ronde 2 speel ik tegen naam kwijt

Naam kwijt heeft een U/B draft deck dat nog trager is dan een slak vol valium, het zit vol met skaabs maar heeft (voor zover ik in twee games gezien heb) geen manieren om beesten in zijn grafbak te krijgen behalve blokken... Ik win deze games vrij gemakkelijk, wat misschien ook wel meehielp was dat ik beide games beurt 7 3 plains, 2 mountains, een forest en de kessig wolf run op tafel had... must be nice to be a lucky ^&(%(& . Ik win 2-0.

Ronde 3 speel ik tegen Matthijs

Matthijs speelt een G/W draft deck, en hij zat direct links van mij tijdens de draft (ja, dat is dus degene die mij die 2 travel preparations doorgegeven heeft... beetje vreemd..) Maargoed, ik denk dat hij de kaart niet zo goed vindt ofzo. In ieder geval mag hij beginnen game 1, maar ik heb een turn 2 cloistered youth into turn 3 chapel geist terwijl hij alleen maar een mask of avacyn (?) en een divination speelt. Als hij dan eindelijk zijn eerste beest legt (ulvenwald bear) staat hij al op 10 leven en ik heb removal voor de beer. Dat was game 1.

Game 2 heeft hij een betere opening met hamlet captain en gatstaf shepherd. Mijn voiceless spirit en chapel geist houden de ellende gelukkig tegen en uiteindelijk slaat mijn spectral rider hem met hulp van een kessig wolf run snel kapot. Ik win 2-0 en de draft.

Omdat er voor € 10 per persoon gedraft wordt zijn er bij de Spellekijn geen boosters voor de winnaar, maar in plaats daarvan wordt er geraredraft als de draft over is. Met mijn eerste pick heb ik de keuze uit een snapcaster mage of een garruk relentless. Aangezien ik al 4 snappies heb pak ik de garruk en daar was de nummer 2 volgens mij best wel blij mee. Als ik weer mag kiezen pak ik nog een 0/13 boom en dat samen met de FNM foil is wat ik win. (naast natuurlijk leuk wat potjes gespeeld te hebben.) Ik zie de mensen die aankomende zondag naar Utrecht gaan daar wel. Laterz maar weer!

Vraag naar de voorwaarden via een PM!

Laatst aangepast door lennartL op vr maa 09 2012, 23:17; in totaal 16 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5778
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr feb 17 2012, 21:20

Spannend Cool

Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr feb 17 2012, 22:49

update Embarassed

Terug naar boven Go down
Jeroen
GMT Champ 2013

Aantal berichten : 924
Leeftijd : 28
Registration date : 01-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr feb 17 2012, 23:19

Leuk man, ben benieuwd. Hopelijk gaat het morgen beter, tenzij je tegen mij moet natuurlijk:).
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za feb 18 2012, 08:02

Go Lennart! Wat was je ontbijt?
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za feb 18 2012, 08:19

een krentebol en zodra er ergens een snackbar open gaat een dikke vette hap, daarna gaat het meestal wel beter... Axe is ook een zwaar overdreven iets, misschien kwam het omdat ik de rise-up variant had en niet de anti-hangover, maar op dit moment voel ik mij nog steeds niet echt fantastisch.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za feb 18 2012, 08:23

2 rauwe eieren met tabasco en wodka.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7255
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za feb 18 2012, 10:54

*Like*

Ik lees het met plezier mee Very Happy
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za feb 18 2012, 18:42

update

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za feb 18 2012, 18:48

Wie gaat er morgen naar Zwolle en heeft de volgende kaarten te leen voor joost?

Ik zoek nog:
1 Threads of Disloyalty
1 Doom Blade
1 Boseju
1 dispel
1 watery grave
2 thoughtseize
1 merchant scroll

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 19 2012, 20:54

nou dat was het dan!

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 19 2012, 21:18

Leuk om te lezen! cheers
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 19 2012, 21:35

Goed initiatief.. eens kijken of we dit kunnen herhalen voor Madrid... Zou leuk zijn Lennart als je dit nog eens wilt doen, erg vermakelijk en goed geschreven
Terug naar boven Go down
Onzin
Legendary Creature

Aantal berichten : 646
Leeftijd : 37
Registration date : 01-09-06

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 19 2012, 22:36

Inderdaad leuk geschreven, maar Garruk de eindbaas? Ik dacht dat Nicol Bolas dat was.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 19 2012, 23:26

Vette shit om te lezen Very Happy Topprestatie Lennart! Very Happy
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 07:21

mooi dat jullie het leuk vinden om te lezen, maarreh... van 3-1 naar 3-4 gaan voelt niet echt als een topprestatie hoor chris Smile

Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 07:44

Ik doelde meer op het uberhaupt opstaan op zaterdag Very Happy
Terug naar boven Go down
Reighdar
Captain Ian

Aantal berichten : 389
Leeftijd : 60
Locatie : Wildervank, directly above the center of the Earth.
Registration date : 16-10-06

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 13:45

lennartL schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom dat finkel.dec nu zo goed moet zijn tegen andere delver decks

Niets tegen Jeroen, maar mischien zit het verschil in 'Finkel' ?
Terug naar boven Go down
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 1828
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 13:48

Was leuk om te lezen Lennart, alleen balen van al die mulligans op zondag. Je moet toch beter leren schudden. Razz
Terug naar boven Go down
Insanity
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 312
Registration date : 14-07-11

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 14:02

Gaaf, leuk om te lezen (en om door m`n compleet nutteloze werkdag heen te komen). Voornamelijk moet ik eerlijk zeggen dat ik blij ben te lezen dat het ook niet altijd zo goed gaat bij de wat ervarene spelers met betrekking tot draften. Enorm bedankt en ik hoop meer van dit soort dingen te lezen!

Als een Hollander niets meer heeft te zeiken, zou ik toch even een lijkschouwer naar 'm laten kijken!
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5778
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 14:32

+

Smile

Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 17:59

Reighdar schreef:
lennartL schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom dat finkel.dec nu zo goed moet zijn tegen andere delver decks

Niets tegen Jeroen, maar mischien zit het verschil in 'Finkel' ?

uhm, ik ben ook geen finkel dus dat zou elkaar redelijk op moeten heffen toch?

Desmond schreef:
Was leuk om te lezen Lennart, alleen balen van al die mulligans op zondag. Je moet toch beter leren schudden.

Ja, het ging alleen pas echt mis toen ik besloot niet meer te muligannen waar het wel had gemoeten (rondes 6 en 7)

Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma feb 20 2012, 22:48

Errug vermakelijk stukkie! En tussen de regels door zeer leerzaam en wel voornamelijk om dit:
lennartL schreef:

Desmond schreef:
Was leuk om te lezen Lennart, alleen balen van al die mulligans op zondag. Je moet toch beter leren schudden.

Ja, het ging alleen pas echt mis toen ik besloot niet meer te muligannen waar het wel had gemoeten (rondes 6 en 7)
Iedereen heeft wel eens last van het 'ik vind dat het me toekomt'-complex, maar in jouw verslag komt het wel mooi naar voren. Lees het terug en zie hoeveel games je juist wint door te mullen naar 5. Ik vond jouw mull naar 3 tegen mij ook meesterlijk, ik denk niet dat veel mensen die discipline gehad zouden hebben! Daarbij ook: had ik niet 1 van de 4 paths dan was er een gerede kans dat je de game ook nog eens gewonnen zou hebben....
Les van de week: bereken je kansen en wees niet bang om te mullen; er worden heel veel games op een mull naar 5 gewonnen! (en nog meer verloren op shaky keeps)
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   di feb 21 2012, 12:29

Ben nu alleen wel benieuwd of de top-8 tot meer heeft geleid Very Happy
Terug naar boven Go down
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 949
Leeftijd : 30
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   di feb 21 2012, 12:44

Nee helaas. Gijs had het met zijn Esper Teachings erg moeilijk tegen Affinity. 0-2.

Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 26 2012, 14:02

update

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 26 2012, 14:45

lennartL schreef:
update

Leuke update. Een vraag. Tegen Tessa gaf je aan veel profijt te hebben gehad van de Timely Reinforcements. Als je naar 2 gaat, denk je dan nog steeds voldoende profijt ervan te kunnen hebben?
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo feb 26 2012, 15:01

Ook tegen dat R/G deck zijn die timely reinforcements echt alleen maar goed als zij begint, anders heb ik vaak net zoveel beesten en leven als zij... Het deck speelt 9 cantrips, en dat maakt dat je redelijk snel naar je 1 en 2 offs pakt. dit is ook de reden dat bijvoorbeeld finkel een SB had met iets van 12 verschillende kaarten. Misschien kom ik er wel heel hard van terug, die timely reinforcements zijn denk ik wel erg goed in de zombie match-up en die is normaal gesproken behoorlijk hopeloos.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr maa 02 2012, 23:19

FNM gespeeld

Terug naar boven Go down
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 1828
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 03 2012, 00:57

Was leuk om te lezen:). Gaaf trouwens dat je het een blog maakt.

lennartL schreef:
met de foil tectonic edge promo kan ik Desmond misschien nog wel een keer omkopen bij een ruling ofzo Wink.

Helaas, maar je kan de gameday promo's proberen. Razz
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 03 2012, 07:53

uhm... die heb ik dus al aan Dhr. Boelens beloofd. maar je moet toch sowieso een playset hebben?

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   zo maa 04 2012, 18:25

legacy toernooi toegevoegd.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr maa 09 2012, 23:18

FNM Spellekijn draft toegevoegd.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 12 2012, 09:39

Op speciaal verzoek van Sepp zal ik vanaf nu per toernooi een nieuwe post doen zodat Sepp niet zoveel hoeft te scrollen Razz

Ik kom net terug van de PTQ in Utrecht, wat een topdag! Niet vanwege het uiteindelijke resultaat maar gewoon omdat ik een super vet deck speelde met eindeloos veel mogelijkheden! Ik heb 7 rondes lang (nouja, eigenlijk 6, want ik speelde 1 ronde tegen Pannekoek) met een dikke grijns op mijn gezicht gezeten gewoon omdat ik weer ouderwets lol in magic had. Ik had voor de dag begon dus nog geen game met dit deck gespeeld, alleen wat gegoldfished met cockatrice.

Het deck dat ik speelde is het deck dat ES gepost had in een andere thread, hieronder de decklist:

4 vengevine
2 Skaab ruinator
4 gravecrawler
4 faithless looting
4 stinkweed imp
3 darkblast (MVP!)
1 life from the loam
4 hedron crab
4 birds of paradise
4 lotus cobra
2 unburial rites
2 elesh norn

4 verdant catacombs
4 misty rainforest
3 scalding tarn
1 forest
1 island
1 swamp
1 overgrown tomb
1 steam vents
1 temple garden
1 stomping ground
1 watery grave
1 blood crypt
1 hallowed fountain

SB

2 gnaw to the bone (steengoed!)
4 ancient grudge (geen affinity gezien natuurlijk)
2 iona, shield of emeria (je hebt toch iets beters nodig tegen combo)
2 raven’s crime
1 worm harvest (what was I thinking?!?)
1 life from the loam (omdat die twee hierboven erin zitten)
3 nihil spellbomb

OK, dan meteen maar verder met het toernooi.

Ronde 1, Nathan Zweers met UWR delver

Game 1 had ik beurt 2 een vengevine kunnen hebben ondanks een mulligan naar 5, maar ik was kennelijk nog niet helemaal wakker. Hij heeft wel een steppe lynx en een delver en zet snel veel druk. Een par cryptic commands later gaan we naar game 2.
Ik SB -1 life from the loam, -1 lotus cobra +2 gnaw to the bone (dat heb ik zo’n beetje de hele dag gedaan)

Game 2 gaat mijn deck helemaal nuts, ik heb beurt 3 3 vengevines schuin liggen en hij scoopt kort daarna.

Game 3 heb ik een openingshand met een birds, een darkblast, 3 land en 2 vengevines. Ik weet dat zijn deck draait op dingen die dood gaan aan darkblast dus besluit te houden. Hij gaat landje, delver jij mag. Ik ga overgrown tomb, darkblast je delver. Hij landje, steppe lynx ik dredge darkblast, leg bop en darkblast je steppe lynx. Hij landje go. Ik landje vengevine val aan. Hij landje go en ik landje nog een vengevine en hij vond het een klote spel volgens mij...

2-1 voor mij, 1-0 in het toernooi.

Phew, de eerste grote blunder alweer gemaakt in die game 1, maarja... better lucky than good zullen we maar zeggen.

Ronde 2 Mickey Surisay aggro loam

Game 1 mag ik beginnen en ik mulligan naar 6. Ik leg land en een lotus cobra en kan uiteindelijk vengevines hardcasten. Als hij ze eindelijk allemaal dood gemaakt heeft cast ik een gravecrawler uit mijn hand en een uit de graveyard en houdt het voor hem al snel op.
Ik SB -1 life from the loam, -2 darkblast +3 nihil spelbomb

Game 2 begint hij, en hij zet snel druk met een tarmogoyf en ondertussen kan hij met een flame jab mijn mana acelaratie slopen. Hierdoor loop ik steeds net een beurt achter de feiten aan en als ik uiteindelijk alles begin te doen wat ik moet doen kan ik hem op 2 krijgen en maakt hij mij dood met retrace van flame jab.

Game 3 is wel de gruwelijkste game die ik gespeeld heb. Ik begin met landje, BOP go. Hij gaat landje go. Ik hedron crab en mill mezelf voor 6. Stinkweed imp erbij en ik loot mijn graveyard vol om volgende beurt nuts te gaan. Hij legt een bojuka bog in zijn beurt, maar kan mijn crab niet dood maken. In de beurt daarop gooi ik in 1 beurt weer mijn hele graveyard vol en liggen er opeens een skaab ruinator, een grave crawler en een vengevine die meteen schuin gaat. Achteraf bleek dat hij ook nog een nihil spellbomb had die hij de beurt dat hij de bog legde kom casten, maar hij wou mij met dat ding verrassen. Gelukkig maken mijn tegenstanders ook wel eens fouten 

2-1 voor mij, 2-0 in het toernooi

Ronde 3 Johnny met Jund

Game 1 is heel erg close, Johnny denkt op een gegeven moment dat hij mij precies dood kan krijgen, maar ik kan precies genoeg beesten op tafel krijgen om alles te blokken. Uiteindelijk vliegt er een skaab ruinator over hem heen en als hij op 2 staat maakt zijn eigen confidant hem dood.
Ik SB -1 life from the loam -1 lotus cobra +2 gnaw to the bone

Game 2 maakt hij op tijd mijn lotus cobra dood, anders had ik elesh norn kunnen hardcasten op beurt 5. Hij legt erg veel bloodbraid elves en tarmogoyfs. Ik kan met gnaw to the bone tijd winnen maar uiteindelijk kom ik nooit echt in het spel omdat ik niet genoeg actie kan produceren nast de life-gain van de gnaws.

Game 3 was echt ziek. Johnny heeft 2 keer mijn graveyard leegehaald met een spellbomb en een surgical extraction, maar ik kan gewoon door blijven dredgen met een darkblast die ervoor zorgt dat ik elesh norn kan riten. Ik had hier wel de nodige mazzel. Johnny pakte genoeg disruptie en kon ook druk zetten in het begin, maar mijn deck gaf mij continu precies wat ik nodig had. (gnaw to the bone was deze game ook belangrijk, die leverde keurig 20 leven op toen ik nog op 8 stond waardoor ik alle tijd had om opnieuw op te zetten door de haat heen.)

2-1 voor mij, 3-0 in het toernooi

Ronde 4 Frank Roelofs met Zoo

Game 1 muligan ik naar 5 en houd een hand met lotus cobra, birds of paradise en 3 land.ik pak nog een lotus cobra en 2 land bij en Frank slaat mij totaal aan gort met een goblin guide, tarmogoyf en een steppe lynx.

Ik SB: -1 life from the loam, -1 lotus cobra +2 gnaw to the bone

Game 2 heeft Frank nog geen idee wat ik precies speel, en als ik open met steam vents, faithless looting discard vengevine en elesh norn weet hij eindelijk wat ik speel. Hij gaat steppe lynx go, en ik heb de darkblast voor dat ding. Daarna heeft hij weinig druk meer, en ik begin vengevines terug te halen die hem snel kapot slaan.

Game 3 begint erg goed voor mij, ik heb een lotus cobra en een birds of paradise maar hij heeft een of ander ding dat al mijn beesten -1/-1 geeft en die van hem +1/+1... vervolgens heb ik niet genoeg mana om mijn dingen te doen maar hij blijft ook op 2 land steken (terwijl hij 2 land in zijn openingshand had) en hij had ongeveer 5 beurten om een ladje te pakken voor de win met zijn steppe lynx maar hij deed dat keurig pas toen ik al een gnaw to the bone had kunnen flashbacken voor 20 leven. Ik win deze game uiteindelijk, maar natuurlijk wel met genant veel mazzel.

2-1 voor mij, 4-0 in het toernooi

Ronde 5 Pannekoek met splinter twin

Lief dagboek,

Ach, laat ook maar!

2-0 voor hem, 4-1 in het toernooi

Ronde 6 Daan Pruijt met Esper delver

Game 1 mag ik beginnen en ik heb al snel een vengevine en een skaab ruinator op tafel die korte metten maken met zijn kant van de tafel.

Ik SB: -1 life fromthe loam, -1 lotus cobra +2 gnaw to the bone

Game 2 is de game waarin ik mijn kans op de T8 vergooid heb achteraf bekeken. Ik kom in de situatie dat ik op 15 sta, en hij op 2 met een confidant en een vendilion clique op tafel, ik heb nog een vengevine en een skaab ruinator op tafel en een skaab ruinator in mijn graveyard. De goede play in deze situatie is om eerst aan te vallen, hem zijn cryptig command te laten gebruiken en dan de ruinator te leggen zodat hij ofwel dood gaat aan zijn confidant of (in het geval dat dit niet gebeurt) ik in ieder geval zijn clique kan blokken zodat hij nooit genoeg cryptic comands heeft om deze race te winnen. Ik speel dus uitendelijk een aantal nutteloze spells voor combat waardoor hij met 2x cryptic command precies de damage race kan winnen... mooi stom dus. (ik moet er wel bij zeggen dat hij ook een grove fout maakte deze game waardoor we in deze situatie terecht kwamen, hij vergat een darkblast op te dredgen om mijn BOP weg te halen, anders had hij deze game al veel eerder gewonnen.)

Game 3 heeft hij erg veel haat (2 nihil spellbombs en een surgical extraction + snapcaster mage) en behoorlijk wat vroege druk. Hij moet echter al vrij snel mijn graveyard leeghalen door een vengevine trigger en moest al eerder een surgical extraction gebruiken om zijn dark confidant voor een darkblast te beschermen. We gaan uiteindelijk door de tijd heen en als hij zijn hand laat zien en ik kijk naar wat ik nog heb lijkt het mij zodanig onwaarschijnlijk dat ik die game gewonnen had dat ik besluit voor hem te scoopen.

1-2 voor hem na scoop, 4-2 in het toernooi

Ronde 7 Floris de Haan met Zoo

Game 1 begint hij met een steppe lynx die ik kan darkblasten en vervolgens legt hij een loam lion. Ik probeer op te bouwen en kan mijn graveyard behoorlijk voor krijgen, maar als hij aanvalt en ik niet blok met mijn hedron crab vraagt hij of ik inderdaad op 15 sta. Als ik dat bevestig gooit hij een might of alara op dat ding (+5/+5) en een tribal flames naar mijn hoofd voor 5 damage. Ik gooi vervolgens mijn hele graveyard in het spel en kan hem naar 3 slaan en zijn beest blokken en hij heeft nog 1 kaart in zijn hand, ik sta dus op 3. Ik vraag hem of het een burn spell is en hij draait een lightning helix om. AAAAAAAHHHH gewoon vierkant eruit geraced.

Ik SB: -1 life from the loam, -1 lotus cobra +2 gnaw to the bone

Game 2 is eigenlijk een kopie van game 1, ik weet geen gnaw to the bone in mijn graveyard te krijgen en hij is gewoon te snel, weer met might of alara en dit keer dan met dubbel tribal flames. Die dingen kun je natuurlijk niet blokken 
2-0 voor hem, 4-3 in het toernooi.

Best een lelijk einde als je 4-0 begint, eigenlijk was het dus 4-2-1 met die draw tegen Daan, maar gezien de spelsituatie op dat moment vond ik echt niet dat ik het kon maken om niet scoopen. Het deck is zoals ik al eerder zei fantastisch leuk om mee te spelen, en ik zou het zo nog een keer doen. Ik heb 7 rondes met een gigantische grijns op mijn kop gezeten te denken over wat voor coole dingen ik allemaal ging doen die mijn tegenstander totaal niet zou verwachten, en dat is toch eigenlijk waar magic gewoon om gaat. Dat gezegd hebbende zijn er wel een aantal kleine aanpassing die ik aan het deck zou doen, te weten:

-1 life from the loam + 1 darkblast.

Darkblast is echt fantastisch in het huidige modern format, het helpt je voor 1 mana van: steppe lynx, dark confidant, delver of secrets, birds van de tegenstander, vendillion cliques, memnites, blinkmoth en inkmoth nexus, signal pest, bijna ieder relevant beest af en helpt jou om op gang te komen.

De mana base moet ook anders, te weten: de temple garden kan eruit, die heb ik nog nooit gezocht en iedere keer dat ik hem had wou ik dat het een andere kleurencombinatie was. Verder zou het deck wel met 2 of 3 fetchland minder kunnen. Omdat je zoveel dredged gebeurt het je regelmatig dat je fetchlandje niet meer kan vinden, terwijl je de mana wel nodig hebt. Dit zouden dus of meer shockduals, of het liefst een alle kleuren producerend landje kunnen worden. Een korte zoektocht door de SCG database levert de volgende mogelijkheden op:

Gemstone mine (lijk mij niet echt goed in dit deck. Hij doet geen pijn, maar je hebt je landje echt wel 4 of 5 keer nodig met dit deck en helaas heeft hij maar 3 counters)

City of brass (probleem met deze is dat hij wel heel veel pijn doet als je er meer dan 1 pakt, speel er dan ook liever niet meer dan 1 in dit deck)

ancient ziggurat (dit lijkt mij een prima optie, je speelt toch iedere beurt eigenlijk wel een beest en vooral je beesten zijn de kaarten die problemen met kleuren geven. (UU voor ruinator, groen voor birds, cobra’s en hardcast vengevines, B voor gravecrawers.. punt is wel dat je na boarden afhankelijk bent van verschillende kleuren non-creature spells dus ook hier wil je er geen 4 van.)

Dus ik zou -1 temple garden, -1 scalding tarn -1 verdant catacombs -1 misty rainforest +3 ancient ziggurat +1 city of brass gaan, ik denk dat de mana van het deck daar een stuk consistenter van wordt tijdens het dredgen en ancient ziggurat helpt eigenlijk alleen niet bij het casten van een unburial rites op beurt 3, iets dat je toch al zelden tot nooit doet.

Het SB moet ook drastisch aangepast, dat was echt een bij elkaar geraapt zootje. Er moet in ieder geval in:

Een antwoord op blood moon. Ik ben die kaart niet tegen gekomen, maar die screwt je helemaal. 1 of 2 ray of revelation zijn voldoende moeten zijn als je handig genoeg bent om voor een basic forest te fetchen in response.

De 4 ancient grudges heb ik nooit ingeboard, maar gezien de populariteit van affinity lijken deze mij niet misstaan, om ruimte te maken voor andere match-ups moet dit misschien naar 3 stuks.

De Iona’s lijken prima tegen combo, realiteit is dat het combo deck waar het echt goed tegen is na boarden (splinter twin) gewoon sneller is dan dat jij consistent je unburial rites rommel kunt uithalen. Ik ben geneigd om Gaddock Teeg te boarden tegen splinter twin en Ad nauseum, en dan gewoon het unburial rites pakket eruit te halen in die match-ups. Gaddock teeg zou hem voldoende moeten vertragen voor mij om te winnen in ieder geval, terwijl het mij helemaal niet uitmaakt dat dat ding ligt als de unburial rites weg zijn.

De raven’s crime + life from the loam lijken mij nog steeds erg sterk tegen urzatron (is dat zo Maarten?) omdat je hem behoorlijk snel in topdeckmode kunt laten komen als hij 3 of 4 kaarten moet discarden, ik heb echter nooit tegen urzatron gespeeld dus ik zou het eigenlijk niet weten, het is puur theorie..

Dus het SB zou dan wat mij betreft worden:
3 ancient grudge
2 raven’s crime
2 life from the loam
2 gaddock teeg
2 gnaw to the bone (al zou ik graag een derde willen…)
3 nihil spellbomb
1 ray of revelation

Ik zou de discussie hierover graag horen, maar het deck heeft zeker potentie en het speelt super!

Laatst aangepast door lennartL op ma maa 12 2012, 10:10; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 12 2012, 09:51

Spellskite! Die kaart is goed tegen Twin en ook tegen zoo (Flames dit!).
Ik speelde 3 in mijn sideboard en denk dat jij ze ook beter spelen kan.

Leuk dat het deck je beviel! Smile
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 12 2012, 09:55

ja, volgens joost moeten er armoured skaabs in het mainboard, en daar valt ook wel wat voor te zeggen.. het is een lekkere blokker, hij millt jezelf prima en het is een zombie voor je crawler... maar het deck speelt echt fantastisch (ik blijf het zeggen...)

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 12 2012, 10:07

Volgens mij wil je al genoeg, heb nooit gemerkt dat ik de skaab nodig zou zijn.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 12 2012, 10:44

Weer een vet verhaal Lennart, keep em coming! Echt leuk om te lezen, maar jammer om weer van 4-0 naar 4-3 te gaan Sad
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 17 2012, 22:36

ik doe aan het eind van het weekend nog wel even een uitgebreide update met ronde verslag enzo, maar ik ben dus vrijdag zoals velen van jullie al weten KANSLOOS 0-3 gegaan op draft met het slechtste draft deck dat ik mijn hele leven gehad heb...

vandaag heb ik de finale van de GPT in Den Haag gescoopt (ik ga toch niet naar turijn).. dat klinkt beter dan het is, er waren 13 mensen, 5 rondes en ik ging in de swiss 3-2 maar was op weerstand de enige met 9 punten in de top 4 Smile

vervolgens halve finale gewonnen van iemand van wie ik in de swiss 2-1 verloren had en de finale dus gescoopt... maargoed, later dus meer.... ik ga nu kijken of joost ook bier in de koelkast heeft en ik vind het niet zo sociaal om uren te gaan zitten netten als ik op visite ben.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 19 2012, 10:15

FNM Purperen Draak 16-03-2012

Ik draft uiteindelijk het slechtste draft deck dat ik ooit in mijn leven in mijn handen gehad heb, het had geen truukjes, geen removal, een mix van agressieve en defensieve beesten en geen mana curve...(nou ja, niet consistent een mana-curve in ieder geval...) had ik als gezegd dat het een 3 kleuren deck was met nog steeds ongeveer 10 filler kaarten en maar 13 goede kaarten? Een en ander is te verklaren door het feit dat degene links van mij (die ik niet met naam zal noemen...) ook in U/B zat terwijl Pannekoek (die rechts van mij zat) U/W zat.... volgens mij heb ik niet veel goede U/B kaarten gepassed booster 1, maargoed... Ik had ook moeten weten dat het mijn avond niet was toen ik booster 2 een blazing torch 1st pickte omdat er niets voor mijn deck in zat...

Ronde 1 tegen Chris

Chris zijn deck is ook niet zo goed, maar wel een stuk beter dan dat van mij... Game 1 mag ik beginnen, en ik ga beurt 1 diregraf ghoul into beurt 2 walking corpse into beurt 3 selhof occultist... ondertussen legt Chris alleen maar land dus dat gaat goed! Hij stabiliseert op 2 leven (uh oh...) maar een getopdeckte blazing torch maakt dat ik toch 1-0 voor kom.

Game 2 speelt hij einde beurt 3 een midnight haunting en ik speel een skaab die al mijn fliers (wel 2!) in mijn graveyard smijt... uh oh... 10 beurten later ben ik dood.

Game 3
Ik weet niet meer precies wat hier gebeurde, maar ik denk dat ik een stel matige beesten neerlegde en hij een paar iets minder matige beesten...

Ronde 2 omhoog gepaired tegen Pannekoek

Dan is je deck al HEEL slecht en dan wordt je verdomme nog omhoog gepaired ook.....

Ronde 3 Jeroen

Jeroen zijn draft deck houdt game 1 op met aanvallen op het moment dat ik een goede blokker neerleg. Maar dat betekent nog niet dat ik dan gewonnen heb. Uiteindelijk improviseer ik met dubbel selhof occultist en een stitcher’s apprentice een milstone en win daarmee....

Game 2 en game 3 laat mijn deck weer zien hoe slecht het echt is en Jeroen heeft iets betere draws dan in game 1...

Kansloos 0-3... ik heb me zelden zo kansloos gevoeld als deze FNM, wat een klotespel is magic soms ook... gauw naar huis bier drinken...

Zaterdag. Standard GPT in Den Haag

Ik zit ’s ochtends in de trein met een redelijk slecht humeur, als ik dan een keer een ochtend heb dat het tegen zit dan duurt het vaak even voordat ik op gang ben.. Als ik inmiddels met de trein ergens tussen Utrecht en Zwolle ben bedenk ik mij opeens dat ik alleen maar weet dat die trial ‘’ergens in Den Haag in een spellenwinkel’’ is. Gelukkig is de Eindbaas wakker en bereid om even op internet te kijken waar ik heen moet. In Den Haag aangekomen lijkt de zoutmansstraat op de kaart niet zo heel ver lopen, maar het blijkt uiteindelijk toch nog een behoorlijke inspanning te zijn. Het is ook maar goed dat het toernooi pas om 11:15 begint, anders was ik mooi voor de kat zijn kut naar Den Haag gegaan.. maargoed, na mijn delvers, phantasmal bears en andere beesten opgeschreven te hebben kan ik beginnen. Er doen 13 mensen mee aan de trial.

Ronde 1 Kobus met BUG control

Game 1 mulligan ik naar 5 op de play, maar mijn 5 kaarten hand is 2 delver, ponder, mana leak island... best goed dus. Ik drop beurt 1 delver, die meteen flipt op een dissipate en mijn ponder laat seachrome coast, gut shot en islandzien . Ik leg dus de tweede delver die flipt en counter de eerste twee boeiende spells die hij speelt. Dit is wat ik prettig vind aan delver, je speelt op de play redelijk vaak gigantische blow-out games die je gewoon bijna niet kunt verliezen.

Ik SB: uit: 4 gut shot in: 1 dissipate 2 celestial purge 1 phantasmal image

Game 2 win ik volledig op moorland haunt. Hij heeft wel een curse of death’s hold maar ik heb celestial purge en ik speel eigenlijk de control game tegen een control deck... beetje vreemd, maar ik win er wel mee.

Ronde 2 Martijn met mono red

Game 1 mulligant hij naar 5, maar mag wel beginnen. Ik heb een goede 7 kaarten hand. Hij legt beurt 1 stromkirk noble en gut shot dat ding en speel een ponder. Hij gut shot mij in zijn beurt 2 en legt een berserker, hij heeft dan nog 1 kaart in zijn hand. Ik heb natuurlijk een vapor snag voor de berserker en ik stabiliseer dus al op 17 leven. Vervolgens leg ik beren en lord of the unreal en al snel win ik.

Ik SB: uit: 4 mana leak 1 dissipate 1 disperse 2 lord of the unreal in: 3 timely reinforcements 2 celestial purge 2 stitched drake 1 plains

Game 2 gaat zo goed dat ik de timely reinforcements voor alleen maar tokens cast om vervolgens te winnen. Ik kwam beide games niet onder de 12 leven.....

Ronde 3 Lev Matzig met G/W township tokens

Game 1 mulligan ik naar 5 tot een niet echt fantastische hand. Ik heb nog wel een gut shot voor zijn birds of paradise, maar kan niet genoeg druk zetten om hem echt in de problemen te brengen. Hij legt vervolgens beurt 3 mirran crusader. Beurt 4 hero of bladehold beurt 5 elspeth tirel en racet mij eruit.

Ik SB: -1 dissipate +1 phantasmal image

Game 2 begin ik, en houd mijn 7 kaarten hand, dit zou wel eens een heel snel potje kunnen worden, mijn openingshand is: seachrome coast, island, 1x delver, 1x phantasmal bear, ponder, gut shot, mana leak. Veel beter wordt het niet op de play tegen een deck met mana elves en verder redelijk dure spells.

Ik leg beurt 1 de beer, en hij legt beurt 1 BOP. Ik gut shot de birds, val aan voor 1. Ponder en zie moorland haunt, vapor snag en nog een snapcaster. Ik leg de delver en geef de beurt door. Moet ik nog verder vertellen of geloven jullie zo wel dat ik deze game op geen enkele manier meer kon verliezen?

Game 3 mulligan ik opnieuw naar 5, en hij heeft gewoon een goede hand op de play. Ik kom nog een heel eind met een vapor snag, delver en snapcaster mage, maar krijg hem helaas niet lager dan 4 leven de beurt voordat hero of bladehold mij aan gort slaat. Na de game praat ik nog even met lev over het boarden, hij is verbaasd dat ik geen timely reinforcements inboard als ik on the draw ben tegen zijn deck. In eerste instantie heb ik niet het idee dat het in veel situaties goed zou zijn, maar mana leaks op de draw terwijl je zelf ook beurt 1 en 2 uittapt zijn ook niet echt goed. Ik besluit het gewoon eens te proberen als ik weer tegen township speel.

Ronde 4 Erik-Jan met finkel.dec

Game 1 begint hij, en opent met delver. Ik leg ook een delver en hij heeft een gut shot voor die van mij. Vervolgens flipt zijn delver direct van een probe en ik loop eigenlijk de hele game ontzettend achter de feiten aan. (uiteindelijk blijkt dat hij 1 gut shot maindeckt... must be nice...)
Ik SB: -1 dissipate -2 mana leak +1 phantasmal image +2 stitched drake.

Game 2 gaat lang gelijk op tot hij een dungeon geist legt en mijn stitched drake tapt. De geist blijft steeds achter terwijl spirit tokens aan mijn levenstotaal knabbelen en ik leg wat stomme beesten. Ik pak uiteindelijk een vapor snag voor zijn geist en doe dat EOT. Vervolgens win ik heel nipt de damage race omdat hij iets te greedy aanviel. (dat zei hij zelf ook)

Game 3 komen we in een topdeck race met een ongeveer gelijk board positie. Ik pak een land en geef de beurt door, hij speelt een ponder en schudt niet.. (Uh oh... problemen...) en inderdaad, hij heeft gepondered en zag dungeon geists, lingering souls en surgical extraction. Die surgical extraction speelde hij tijdens mij draw step op een probe, en dan mag je één keer raden wat ik bijpakte op dat moment... inderdaad!
Ronde 5 Leonard met township tokens
Ik ben omhoog gepaired tegen iemand met 9 punten en ik heb zelf niet het idee dat ik top 4 kan halen, maar ik wil nog wel even een rondje spelen.

Game 1 is een absolute blowout game zoals ik al eerder beschreven heb, ik win zeer gemakkelijk. Er is nog wel even een moment van irritatie als hij vindt dat ik de ponder waarvan mijn delver flipt niet lang genoeg laat zien, misschien was ik inderdaad wat snel, dus ik gooi die ponder nog een keer op tafe om hem te laten zien.

Ik SB -1 dissipate -3 mana leak +3 timely reinforcement +1 phantasmal image

Game 2 wint hij de damage race omdat ik met twee timely reinforcements in mijn hand zit terwijl ik mana leaks had willen hebben voor zijn hero of bladehold en elspeth tirel, maar er is nog wel een momentje dat de sfeer wat mij betreft voor de rest van de match totaal verziekte..

Ik probe hem op mijn beurt 2, en zie een hand met een aantal kaarten en schrijf ze op. Hij neemt zijn beurt aan, pakt een kaart, legt landje en speelt thrun, the last troll. Die thrun had hij toen ik de probe in mijn beurt 2 speelde nog niet in zijn hand.
Ik neem mijn beurt aan en flashback de probe met een snapcaster, en omdat ik zijn hele hand al ken (hij heeft immers maar één kaart bijgepakt, en die heeft hij gespeeld) pak ik meteen een kaart van de probe.. hij roept een judge... ,,Judge, hij pakt een kaart van zijn probe voordat hij naar mijn hand gekeken heeft.’’ WTF? Je speelt een toernooitje met 13 mensen in een winkel, dat is nou niet bepaald de finale van een PT ofzo, bovendien benadeel ik hem op geen enkele manier. Ik leg de judge uit dat ik zijn hand de beurt daarvoor al gezien had en dat ik niet snap wat zijn probleem is. De judge ziet het probleem ook niet (gelukkig), maar uit zijn reactie leid ik af dat hij mij gewoon een warning aan wou naaien....

Wat begon als een vriendelijk potje magic is nu dus veranderd in een match waarin ik ten koste van alles wil winnen, ik denk niet dat ik het heel erg heb laten merken maar wat een lamlul is dit dan?

Ik SB -3 timely reinforcements + 3 mana leak

Game 3 bezorgt mijn deck mij precies wat ik nodig heb om deze etter totaal met de grond gelijk te maken... ik weet niet of hij ook een hekel aan mij had, maar vanaf nu zijn de matches die ik tegen hem speel oorlog....
Als de standings geroepen worden voor T4 blijkt dat ik op weerstand de enige ben met 9 punten die de T4 haalt en dat mijn laatste ronde tegenstander 6de is. SCORE!!!! (ik had dit nooit meer verwacht, dikke prima!)

Halve finale speel ik weer tegen lev matzig met GW token town.

Hij mag beginnen in game 1, en ik heb op alles wat hij doet een antwoord en 2 geflipte delvers. Ik counter twee 4CC mainphase spells van hem en sla hem ondertussen kapot met inmiddels 1 delver omdat de ander onder een oblivion ring ligt. Hij komt nooit meer echt in het spel...

Game 2 leg ik in de eerste twee beurten 3 delvers en gut shot zijn mana man. Upkeep KOMAAN!!! Nee... tweede upkeep... instant AUB, dan issie kapot over 2 beurten....nee weer niet. Hij legt nu een garruk die ik niet kan counteren en maakt een delver dood. Nu komt pas de instant en hij wint de damage race terwijl hij een redelijke awkward draw had... ik moet zeggen dat hij het ook wel goed uitspeelde en uitrekende, maar ik kon ook niet echt iets anders doen dan ik deed.

Game 3 komt er uiteindelijk op neer dat we in een stand off komen met een mirran crusader aan zijn kant en twee beren en een niet geflipte delver aan mijn kant. Mijn delver flipt van een getopdeckte vapor snag waardoor hij meteen 8 damage hapt en hij gaat naar 8. Als hij vervolgens de crusader weer legt en ik de vapor snag flashback met een snapcaster mag ik de finale gaan spelen...

Finale, Erik-jan met finkel.dec.

Er is eerder op de dag een gesprek geweest waarin de judge (kenny) beloofd had dat hij een PT size cheque voor de winnaar van de € 25 reiskostenvergoeding naar turijn zou maken. De tweede prijs is eigenlijk net zo waardevol als die € 25 en we gaan beide niet naar Turijn dus ik scoop en we splitten zodat kenny v erplicht is deze cheque te maken  ik zal eens proberen of ik de foto daarvan kan krijgen van die lui.

Vanaf hier op naar huize v/d Mandele. Ik kom dar om 19:30 aan en Caroline heeft zoals altijd voor een prima maaltijd gezorgd. Na wat koetjes en kalfjes spelen we nog wat games modern, die allemaal op één na niet zo heel goed gaan voor mij omdat joost steeds beurt 4 een emrakul op tafel heeft.... Ik denk samen nog even na over het SB voor de volgende dag en na een biertje besluiten we te gaan pitten.

morgen doe ik de PTQ nog en laat ik mijn gedachten gaan over waarom een heel weekend treinreizen en magiccen niet goed voor je is....

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   wo maa 21 2012, 08:10

Na een voor mijn begrippen van zaterdag op zondag uitstekende nachtrust en een zoals altijd behoorlijk vervelende treinreis van Amsterdam naar Eindhoven kwam ik veel te vroeg aan op de PTQ site. Ik had mijn deck al compleet en mijn decklist al geschreven dus had verder geen zak meer te doen. Gelukkig kwam de auto met Groningers al redelijk snel aan en kon ik nog even ouwehoeren met Pannekoek en wat games spelen tegen Jasper. Nadat de decklists opgehaald zijn worden de pairings gepost en kan de (wat later zal blijken) ellende beginnen.

Ronde 1 Bart van Etten URW-delver

URW-delver is een erg lekkere match-up voor dredgevine, zeker wanneer je zoals ik 4 darkblasts maindeck speelt. Als je een van die dingen hebt wordt de match-up heel erg in je voordeel (ik heb voor boarden eigenlijk nog nooit een game van dat deck verloren als ik een darkblast in mijn openingshand had met voldoende land erbij)

Ik houd een hand met darkblast, wat land, en een looting en kom er vervolgens dus achter dat hij een delver variant speelt en kan niet meer kapot. Ik sloop zijn turn 1 delver met de blast, en als hij twee beurten daarna 2 steppe lynx legt kan ik er één darkblasten en de ander blokken en vervolgens darkblasten. Hij is dan redelijk uitgepoept en we kunnen gaan sideboarden.

Ik SB: +2 gnaw to the bone -1 life from the loam -1 armored skaab

Na boarden hangt het heel erg af van hoe goed zijn SB is. In het geval van game 2 cast hij in totaal drie keer een surgical extraction, één op mijn vengevines, één op mijn crawlers en één op mijn ruinators.

Game 3 mag ik voor het eerst in de match beginnen en ik heb een openingshand met een darkblast, een armored skaab en een lotus cobra. Ik maak al zijn early pressure dood en kan op een gegeven moment gnaw to the bone flashbacken voor 18 leven wat mijn levenstotaal op 28 brengt. Ik krijg vervolgens 2 vengevines door en hij veegt de boel al snel bij elkaar.

2-1 voor mij, 1-0 in het toernooi

Ronde 2 Iso met het life deck dat de vorige PTQ gewonnen heeft

Game 1 verlies ik omdat hij 2 ghostly prisons heeft en daarachter zijn squadron hawk engine op gang krijgt. Hij had hier tijd voor omdat hij allebei zijn maindeck surgical extractions oppakt zonder extra card draw of search... het is maar hoe goed je kan schudden...

Ik SB: +2 ray of revelation +2 nihil spellbomb -1 life from the loam -2 armored skaab -1 darkblast

Game 2 heeft hij geen haat, en komt hij ook niet op gang omdat ik hem te snel teveel schade doe om boven de 30 leven te komen. Daardoor blijven zijn ascendants 1/1 en dus binnen bereik van darkblast.

Game 3 kunnen we uiteindelijk niet afmaken, ik krijg hem op 2 leven in mijn laatste extra beurt en hij had helemaal niets meer... ik ben het type speler dat op zo’n moment scoopt voor zijn tegenstander, maar Iso vond dat kennelijk niet nodig. (laten we wel wezen, het is niet verplicht maar het was overduidelijk dat deze game voor mij was.)

1-1 unfinished, 1-0-1 in het toernooi

Ronde 3 naam kwijt met URW delver

Ik verlies game 1 weer omdat hij begint en steppe lynx into delver into geist of ST gaat terwijl ik geen darkblast heb... ik verlies overigens ondanks deze sterke opening van hem maar nipt, mijn vengevines komen net niet snel genoeg.

Ik SB hetzelfde als tegen bart.

Game 2 win ik erg snel op vengevines, hij heeft geen haat en beurt 3 liggen er twee van die dingen samen met een lotus cobra schuin nadat ik beurt 1 al zijn steppe lynx gedarkblast heb.

Game 3 win ik ondanks zeer matig spel van mijn kant. Ik flip erg lang geen vengevines, en daardoor flip ik zelf een beetje... ik krijg wel twee gnaw to the bone, waarvan ik de tweede keurig veel te laat speel, maar ik loop gelukkig niet tegen twee burn spells in response aan... ik kom er pas na 3 beurten achter dat ik ook mijn eigen gravecrawler kan darkblasten om een tweede creature spell te kunnen spelen, kortom als er ooit een game geweest is die ik puur op basis van mijn deck gewonnen heb dan moet het deze wel zijn, maar gelukkig is magic niet altijd een eerlijk spel.

2-0-1 in het toernooi

Ronde 4 Tim Groothuis met WB tokens en hideaway landjes voor emrakul

Game 1 mulligan ik naar 6 en zie een hand met darkblast, land en armored skaab op de draw. Ik ken tim en hij speelt eigenlijk altijd een beesten deck. Ik ga er dus vanuit dat mijn darkblast op de draw actief wordt en dat ik deze hand kan houden, ondanks dat hij niet heel geweldig is. Hij gaat landje go. Ik ga landje go. Hij landje, go ik landje go hij weer landje go. Uiteindelijk legt hij beurt 4 zijn eerste beest, namelijk een hero of bladehold als ik beurt 4 de skaab gelegd heb. Ik lig nu echter meteen al zo ver achter dan ik niet meer kan winnen van die ene hero of bladehold. Hij speelde dus wel een beestendeck, maar omdat zijn hand kapot slecht was werd die van mij ook heel slecht. Als hij keurig beurt 1 beestje legt zoals zijn deck normaal gesproken altijd doet dan is deze game gewoon voor mij.

Ik SB totaal verkeerd (ik board gnaw to the bone in in plaats van ray of revelation terwijl ik weet dat zijn deck 8 anthem effecten speelt...)

Ik begin game 2 en ben niet heel snel. Hij legt vervolgens beurt 3 een rule of law (uh oh bassie! Ik heb geen rays ingeboard.... ik kan niet meer winnen) Nou, gelukkig heb ik het zelf weer eens prima verneukt.

2-1-1 in het toernooi.

Ronde 5 Jeffrey met UW urzatron

Ik zit game 1 op de draw, en mulligan naar 6 in een hand van: birds, fetchland, 2x hedron crab, armored skaab en andere random kaart. Ik heb het idee dat ik die hand prima kan houden. hij gaat turn 1 land go. Ik drop de BOP. Hij legt landje en go. Ik pak een kaart en heb nog geen tweede landje. Ik besluit gewoon de beide hedron crabs te leggen en geef de beurt door. Ik pak een kaart, weer geen land en hij speelt uiteindelijk een wrath of god voordat ik een tweede land heb.. maar wees gerust, hij verknalt het vervolgens totaal door geen druk te zetten terwijl het wel kan en ik kom terug in het spel. Hij speelt gifts ungiven (Oh jee...) maar haalt iona terwijl elesh norn al in het graf ligt. Hij flashbackt zijn rites en ik zie hem twijfelen... en na 30 seconden ‘’IK KIES IONA EN ZEG GROEN!!’’ beter!. Twee beurten daarna leg ik twee gravecrawlers, één uit hand en één uit de GY en komen de vengevines terug . Van elesh norn had ik nooit meer kunnen winnen.

Ik SB -4 darkblast +1 life from the loam + 3 ancient grudge

Game 2 begint hij, en houdt een hand zonder haat. Ik heb de wereld aan ancient grudges voor zijn signets en land zoek rommel voordat hij die kan gebruiken door te dredgen en hij komt nooit echt op gang deze game. Phew!
3-1-1 in het toernooi

Ronde 6 Arjan Ang met BANT

Game 1 mulligan ik naar een redelijke hand van 5 maar kan vervolgens niet racen tegen een Rhox war monk met een sword of F&F erop...(al helpt dat ding wel om steeds de imp te lozen om te dredgen)
Ik SB: uit: 1 life from the loam 2 armored skaab in: 3 ancient grudge

Game 2 heeft hij weer een Rhox war monk met dit keer een elspeth ernaast en een extraction voor mijn vengevines. Ik zou graag willen dat ik kon zeggen dat ik daar de game op verloor, maar ik verloor omdat ik vergat om eerst een hedron crab te leggen voordat ik land legde omdat ik teveel bezig wasmet wat voor mana mijn cobra moest maken en het potje van de buren te leuk was om naar te kijken. Omdat ik ook nog een looting op het verkeerde moment speel en vervolgens ook nog eens verkeerd uitreken hoe aan te vallen wint hij deze game op zijn sloffen terwijl het echt wel close had kunnen zijn...

Ik speelde op de eerste twee rondes na de hele dag al niet echt scherp, maar dit slaat alles... of het vermoeidheid is van het hele weekend treinreizen en magiccen of dat het gewoon een totale off-day is weet ik niet, maar droppen lijkt mij niet onverstandig...

3-2-1 drop uit het toernooi.

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr maa 23 2012, 22:49

FNM draft in de Spellekijn 23-03-2012

Soms heb je van die drafts dat alles helemaal mis gaat (lees: vorige week de draft in de PD) maar gelukkig heb je ook van die drafts dat alles vanzelf gaat en je gewoon met een behoorlijk goed deck eindigt zonder echt overdreven moeilijke keuzes te maken.

Ik open de eerste booster een lingering souls, dus dat was een vrij makkelijke first pick. Vervolgens krijg ik een booster waar de rare uit mist en ik second pick een niblis of the mist. Third pick krijg ik een fires of undeath, 4th pick een silverclaw griffin en 5th pick nog een fires of undeath. Ik 6th pick een evolving wilds omdat ik al redelijk zeker weet dat ik of WBr of WRb kom te zitten en dan is evolving wilds natuurlijk fijn, gather the townsgolk 7de pick (die ik uiteindelijk niet eens speel), forge devil als 8ste en hinterland hermit 9de pick maken dat ik dus WRb kom te zitten. De rest van de eerste booster is niet heel interessant meer.

De tweede booster open ik een angel of flight alabaster, krijg een second pick voiceless spirit en een third pick mentor o/t meek (dank u!) daarna nog een cloistered youth, een chapel geist, village ironsmith en ragethrower (ongeveer in die volgorde) en ik pak nog ene 9de pick traveler’s amulet om mijn mana wat uit te strijken.

In de derde booster pick ik nog een smite the monstrous, wat goede 2 drops en 2 moment of heroism, wat mij uiteindelijk tot het volgende deck brengt:

1 forge devil
1 doomed traveler
1 village ironsmith
1 cloistered youth
1 hinterland hermit
1 silverchase fox
1 avacynian priest
1 voiceless spirit
2 chapel geist
1 lingering souls
1 niblis of the mist
1 mentor of the meek
1 angel of flight alabaster (met veel spirits dus)
1 silverclaw griffin
1 rage thrower
2 fires of undeath
2 moment of heroism
1 traveler’s amulet
1 smite the monstrous
1 silver inland dagger

1 evolving wilds
2 swamp
6 mountain
8 plains

Ik heb op dit moment het idee dat dit zeer zeker een 3-0 deck is, het heeft een prima mana-curve en removal, al had ik graag nog 1 of 2 volleys erbij gehad…

Ronde 1 Nick G. Met U/W

Nick zat tijdens de draft twee plaatsen rechts van mij en het verbaast mij dat hij ook wit zit gezien de gigantische hoeveelheid goede witte kaarten die ik doorkreeg van rechts (wit is natuurlijk ook een redelijk diepe kleur in DA-IN-IN draft). Game 1 mag hij beginnen en legt landje go. Ik landje go. Hij landje go. Ik land hinterland hermit en heeft geen land meer en zegt go. Hermit flipt, ik heb er een 3 drop bij en hij mist ook in beurt 4 zijn derde land drop. Dit was een behoorlijk snel spel.

Game 2 begint Nick weer. Dit keer heeft hij wel een derde land op beurt 3, en legt een voiceless spirit. Ik heb de forge devil en heb de hinterland hermit al op tafel. Ik leg na combat nog een silverchase fox en hij legt beurt 4 een of ander beest dat ik tap met mijn niblis of the mist. Hij staat inmiddels op 13 en ik lig ver voor op tafel. Hij legt nog een beest en ik fire of undeath dat ding en val hem aan naar 8 zonder dat hij voordelig kan blokken. Als ik hem een moment of heroism laat zien vindt hij het wel genoeg.

Ronde 2 Tom met een U/W/R deck

Tom zat twee plaatsen links van mij tijdens de draft, en gezien de gigantische hoeveelheid goede blauwe kaarten die ik met name booster 3 doorgegeven heb zou hij best wel eens een goed deck kunnen hebben. Ik win de die-roll en curve uit met traveler’s amulet, silverchase fox, voiceless spirit, chapel geist + forge devil op zijn eerste beest (blauwe niblis beurt 3). Hij legt beurt 4 een moon heron die eigenlijk alleen maar kan afruilen met een van mijn beesten en ik pak deze game best gemakkelijk.

Game 2 begint Tom, maar ik lig al snel voor op tafel door een mentor of the meek en 3 kaarten extra deze game. Ik vlieg met mij luchtmacht over hem heen en hij is eigenlijk kansloos.

Ronde 3 Olmo (of Ulmo, ik weet het niet meer) met een B/G/w deck (W voor flashback unburial rites)

Game 1 blijkt meteen waarom hij ook 2-0 staat, hij legt beurt 4 manor gargoyle, beurt 5 bloodgift demon en beurt 6 ghoultree... ik heb een hand gehouden met weinig druk en veel removal, maar omdat ik eerst zijn demon al gesmite had (leek mij wel goed) kom ik niet meer van zijn 10/10 man af...

Game 2 begin ik, ik curve perfect uit en heb hem al 20 damage gedaan voordat hij beurt 6 bereikt heeft.

Game 3 is de leukste pot die ik gespeeld heb, was ook erg close. Op een gegeven moment heb ik een mentor of the meek en flashback ik lingering souls voor 2 tokens + 2 kaarten en leg een chapel geist voor nog een kaart terwijl hij geen kaarten vast heeft, maar ik kan ook niet echt goed aanvallen door zijn manor gargoyle. Ik besluit de waiting game te spelen, ieder beest dat ik bij pak is immers een can-trip en ik kan hem dan vrij snel overlopen met heel veel kleine mannen. Maar hij pakt in volgorde de bloodgift demon en ik kom niet van dat ding af. Ik kan nog steeds niet voordelig aanvallen en hij trekt 2 beurten een extra kaart waardoor hij weer terug komt in het spel. hij staat op 9 en ik op 8. Ik heb een fires of undeath in mijn graveyard en pak er een bij. Ik geef de beurt door. Hij valt mij aan naar 3, en ik flashback mijn fires op zijn hoofd, neem beurt aan fire hem nog twee keer en val precies aan voor de win. JEEE... (deze ronde had ik best kunnen verliezen, hij had echt een heel eng deck...)

Het was dus inderdaad een 3-0 deck, al was die laatste ronde behoorlijk close...

Het rare-picken dat in de kijn altijd gebeurt na de draft is best teleurstellend, als je first pickuit 24 boosters mag kiezen zou je toch verwachten dat je met iets duurders eindigt dan een bloodline keeper Sad

Ik zie de meesten van jullie aankomende zondag wel in Utrecht, tot dan!

Terug naar boven Go down
Jeroen
GMT Champ 2013

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr maa 23 2012, 23:43

volgens mij speel je gather the townsfolk altijd in dat deck, is sowieso mijlen beter dan village ironsmith:) of een hinterland hermit.
Verder lekker deck, gratz met je win:)

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   vr maa 23 2012, 23:48

op de een of andere manier valt die kaart mij altijd tegen, die 1/1 mannen worden heel snel irrelevant zo zonder flying enzo... hinterland hermit ruilt in ieder geval nog met de meeste andere 2 drops. gezien de dagger is het waarschijnlijk wel beter ja...

Terug naar boven Go down
Jeroen
GMT Champ 2013

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 24 2012, 00:09

mentor of the meek, rage thrower en equipment sowieso en je kan er ook 'omheen draften natuurlijk'.
Faithful hour is ook geen kattepis:P
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   za maa 24 2012, 08:08

ja, er kwam op een gegeven moment nog wel een demonmail hauberk voorbij die ik misschien wat hoger had moeten pakken. ik pakte in plaats daarvan een 2 drop...

Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 26 2012, 09:47

Eindelijk weer eens een groot legacy toernooi! Aan het begin van de dag had ik er echt ontzettend veel zin in. Na een paar toernooien dredge gespeeld te hebben was het tijd om eens iets nieuws te spelen en Canadian Treshold speelde al heel erg lang door mijn hoofd. Ik kon tropical islands van gijs lenen en een tarmogoyf en de laatste fetch-landen die niet binnen gekomen waren van Niels, dus ik was compleet.

Voor de volledigheid eerst maar de decklist:

Creatures (13)

2 snapcaster mage
3 nimble mongoose
4 delver of secrets
4 tarmogoyf

Instant/sorcery (28)

4 force of will
4 daze
3 spell snare
1 spell pierce
4 lightning bolt
1 dismember
4 brainstorm
4 ponder
3 stifle

Land (19)

1 island
3 tropical island
3 volcanic island
4 misty rainforest
1 scalding tarn
3 wooded foothills
4 wasteland

SB

2 ancient grudge
2 pyroblast
1 spell pierce
4 submerge
1 spell snare
2 grim lavamancer
3 surgical extraction

De meeste versies van het deck op internet spelen zelfs maar 18 land en helemaal geen basics, ik begrijp echt niet hoe je het in je hoofd haalt, terwijl je ook nog 4 wastelands speelt die eigenlijk maar als half of in dit deck bijna helemaal niet als landje tellen door de kleine hoeveelheid colorless mana die het deck gebruikt. Verder is het door de dag heen een deck gebleken dat stalen zenuwen vereist. Ik heb zeker 5 games zwaar zitten zweten omdat mijn tegenstander een beurt (of twee beurten) de tijd had om af te gaan met een combodeck terwijl ik uit moest tappen om druk te zetten. De afweging of je beesten gaat leggen of inmiddels genoeg druk hebt om achter je counters te gaan hangen is behoorlijk lastig in sommige gevallen.
Tot zover over het deck, het is natuurlijk niet alsof ik het zelf bedacht heb ofzo, ik heb alleen het SB zelf gebouwd.

Het toernooi zelf begon prima, nadat ik ongeveer een kwartier gelopen had omdat ik te laat op het knopje van de bus drukte. Bij aankomst staan de Groningers al deels buiten, deels zijn ze binnen aan het kaarten/ouwehoeren dus dat is prima. Rondkijkend in de zaal bedenk ik nog even dat het maar goed is dat Niels niet mee is, want we zitten weer met 104 man op de bovenverdieping van het Majellacentrum en dat had hij waarschijnlijk niet relaxed gevonden. Ik speel nog een game tegen Jasper waarin ik zijn tabernacle vergeet maar alsnog win en dan is het tijd voor ronde 1.

Ronde 1 Sebastiaan met Rock

Game 1 muligannen we beide naar 6 kaarten, verschil is dat mijn 6 kaarten goed zijn en hij die van hem volgens mij gewoon weg had moeten gooien voor 5 nieuwe. ik mag beginnen, leg een delver en brainstorm in mijn volgende upkeep om de delver te flippen. Vervolgens leg ik land en ponder en brainstorm hier en daar nog wat. 7 beurten later is hij dood omdat hij maar 1 antwoord op mijn delver heeft waar ik een counter voor heb.
Ik dacht tijdens het sideboarden dat hij dark horizons speelde omdat ik ook een mox diamond had gezien in game 1 en hij ook marsh flats speelde. Daardoor SB ik ancient grudges en een extra spell snare en haal ik de stifles eruit omdat hij on the play is game 2 en dan zouden die dingen alleen goed zijn tegen zijn pernicious deeds. Achteraf blijkt dus dat hij gewoon B/G speelt en dus ook geen equipments. Had ik geweten wat hij speelde dan had ik die grudges nooit ingeboard.

Maargoed, ik SB dus -3 stifle -4 FoW +2 ancient grudge +1 spell snare +4 submerge

Game 2 mulligannen we weer beide naar 6, en hij heeft de hele game niets anders gedaan dan beurt 4 een thrun neerleggen.

2-0 voor mij, 1-0 in het toernooi

Ronde 2 Christian High tide

Game 1 mag ik beginnen en open ik met delver. Hij gaat island go. Ik brainstorm tijdens upkeep en flip de delver, val aan voor 3. Leg volcanic island en geef de beurt door. Hij gaat island go. Ik heb een lightning bolt. Als hij 2x island go gaat terwijl hij zijn 7 kaarten hand houdt kan hij eigenlijk maar 3 decks spelen, Hive mind, Sneaky show of high tide. In alle gevallen is het goed om nu die lightning bolt naar zijn hoofd te gooien omdat ik straks misschien de mana niet meer heb. Dus ik bolt hem eot en hij misdirect naar mijn insect. Ik weet nu in ieder geval redelijk zeker dat hij high tide speelt want hij gooit een cunning wish weg voor zijn misdirection. Ik weet dan ook dat ik mijn derde beurt nog wel uit kan tappen voor een tarmogoyf omdat zijn deck toch pas beurt 4 af gaat over het algemeen. Mijn klok is echter niet groot genoeg om hem dood te maken voordat hij zijn combo heeft en ik heb net niet genoeg disruptie om hem tegen te houden (hij heeft 1 pact of negation teveel)
Ik SB -1 dismember -4 lightning bolt -1 spell snare +1 spell pierce +2 pyroblast +3 surgical extraction

Game 2 leg ik delver en goyf en begin wat aan te vallen, ik breng hem tot 6 en hij moet afgaan. Hij cast een high tide met 5 land op tafel en 4 kaarten op hand, ik heb 5 land waaronder een wasteland op tafel. Ik haal mana uit mijn island en daze zijn high tide, hij betaalt. Ik haal mana uit nog een island en daze nog een keer hij betaalt. Ik laat high tide resolven. Hij tapt zijn laatste 2 land voor een turnabout en ik pyroblast met een van de mana’s die ik gemaakt heb, hij pact of negation. Hij heeft nu nog 1 kaart in zijn hand en ik heb een FoW maar geen blauwe kaart meer om eraan te pitchen. Hij untapt zijn land speelt time spiral en ik laat hem de FoW zien in de hoop dat hij scoopt. Hij vraagt (met een stalen gezicht overigens) ,,How are you going to pay for it?’’ ik pak de FoW weer terug en hij gaat vervolgens loeihard af. Als ik nu eens onthouden had dat high tide ook voor mijn islands telde dan had ik die FoW gewoon kunnen hardcasten en had ik deze game gewonnen... gelukkig is magic een eerlijk spel en verlies ik hierop. (terwijl ik voor de rest echt alles goed deed, ook volgens mijn tegenstander). Maargoed, ik probeer hem dus te truuken en vervolgens wordt ik snoeihard getruukt...

0-2 voor hem 1-1 in het toernooi

Ronde 3 Jamie Westlake met TNT

Game 1 zet ik veel druk met een geflipte delver en een tarmogoyf en ik heb hem om 7 als hij in zijn eigen beurt cabal ritual (zonder treshold) dan cabal ritual met treshold into ad-nauseum gaat. Ik heb geen counter voor dat ding en heb het idee dat dit nog wel spannend kan worden met hem op 7 leven. Hij stopt al na 4 kaarten met de AN omdat hij kennelijk alles nodig heeft om te winnen. Hij blijkt de AN gewoon gecast te hebben om een FoW te trekken en kon buiten dat ding om ook al afgaan als ik maar geen counter had.

Game 2 is een voorbeeld van hoe legacy kan lopen als beide decks niet doen wat ze moeten doen. Ik heb 2 nimble mongooses op de play en te zien aan mijn life-total blaadje heb ik 1x voor 1 vervolgens 7 keer voor 2 aangevallen totdat hij uiteindelijk dood was... 7 kaarten is best wel veel om in je graveyard te krijgen als je allemaal countermagic speelt en hij niets doet. Maargoed, als hij een silence speelt counter ik dat, geeft hij de beurt door en ik extract zijn silencesen zien in zijn hand dat hij nog een chant en een infernal tutor heeft maar geen LED. Prima, ik kijk door zijn deck heen en zie dat hij 4 silence en 4 chant geboard heeft (dat wordt nog mooi hoerig game 3) en hij pakt geen LED bij in de volgende beurt om af te gaan. Ik extract ook nog wel zijn ponders om zijn kansen te verkleinen. Hij heeft deze game overigens 13 van de in totaal 16 land in zijn deck opgepakt en dat zal ook vast wel geholpen hebben.

Game 3 tap ik de eerste 2 beurten uit om druk te kunnen zetten met goyf en delver en zit in zijn beurt 3 met alleen een daze en een reet die eruit ziet als de neus van een konijn. Hij denkt lang na (niet goed) en geeft de beurt door. BETER! Ik untap, heb 3 land op tafel en een spell pierce, spell snare en daze in hand die alledrie gecast kunnen worden als hij af probeert te gaan. Ik zit rustig achterover terwijl goyf en insect hem doodslaan en zijn deck overigens ondanks meerdere ponders en brainstorms niet echt geweldige dingen doet.

2-1 voor mij, 2-1 in het toernooi

Ronde 4 Johnny met Sneaky Show

Game 1 mag Johnny beginnen en ik mulligan naar 5. Ik open met een delver, en hij gaat land go. Ik val aan en hij legt een city of traitors of ancient tomb (geen idee meer, is ook niet heel belangrijk). Ik val weer aan en hij gaat eot intuition voor 3 emrakuls. In zijn beurt cast hij show and tell. Ik kijk naar mijn hand, realiseer me dat een snapcaster mage niet tegen een emrakul kan racen en we gaan naar game 2.
Ik SB: -3 spell snare -1 dismember -2 lightning bolt +1 spel pierce +2 pyroblast +3 surgical extraction

Game 2 mag ik beginnen en ik leg wat beaters en johnny resolved een sneak attack en ik spell pierce dat ding zodat hij nog R open heeft. Ik zit opnieuw met een reet als de neus van een konijn en hij geeft de beurt door, ok, geen emrakul iig. Ik val aan met het team en hij sneakt een progenitus het spel in die korte metten maakt met mijn tarmogoyf, Johnny heeft nu alleen niets om mij dood te maken. Hij heeft nog 2 beurten om iets te pakken en dat gebeurt niet.

Game 3 begint Johnny en ik leg delver en mongoose. Ik val wat aan en johnny cast op een gegeven moment een sneak attack. Ik spell pierce dat ding waardoor hij uittapt en ik hbe nog 2 beurten nodig om hem dood te krijgen. Ik wasteland zijn enige rode mana source en hij heeft 2 beurten de tijd om iets te pakken dat rood geeft om zijn dikke eldrazi in te sneaken. Hij pakt kaart..........go, OK, nog 1 draw step te gaan. Ik val aan en hij pakt weer een kaart, cast brainstorm UH OH... hij pakt 3 kaarten, denkt nog even na en gooit dan zijn hand op tafel, hij kon dus geen land of petal vinden.

2-1 voor mij, 3-1 in het toernooi

Ronde 5 Dinand Soer met dark horizons

Game 1 mulligan ik naar 5 op de draw en heb een openingshand met een volcanic island, een ponder, een FoW een mongoose en een goyf. Hij gaat land, mox diamond discard een wasteland, JIJ MAG! Het zal wel aan mij liggen dat ik het slecht vind dat je dan meteen die mox diamond neerlegt als je de mana niet gaat gebruiken, en dat je dan ook nog een wasteland discard terwijl je niet eens weet waar je tegen speelt en je tegenstander naar 5 mulligant is helemaal niet goed. Ik leg volcanic island, en cast een ponder. Ik vind geen tweede land dus ik schud en vind nog geen tweede land. Hij pakt een kaart. En legt de kaart die hij net gepakt heeft op tafel... wasteland.... ^&*()^&*(%^*$% ik heb die game dus niet meer gewonnen....ik eindigde zonder permanents in het spel...

Ik heb geen stoneforge mystics en equipment gezien, maar gezien de kaarten die ik wel gezien heb ga ik er al vanuit dat hij een dark horizons-achtig deck speelt. Dus ik SB: -3 stifle -4 FoW -1 spel pierce +2 ancient grudge +4 submerge +1 spell snare.

Game 2 race ik hem eruit, hij heeft geen antwoord op mijn delvers en mongooses en ligtning bolt en submerge maken de weg vrij voor de aanval.

Game 3 Liep het geluk hem weer met straaltjes zijn reet uit, ik wil het er ook niet eens meer uitgebreid over hebben, maar als ik het voor elkaar krijg om beurt 6 je Knight of the reliquary te dazen terwijl je helemaal niet had hoeven uittappen voor dat ding omdat je nog op 12 staat dan ben je niet heel goed bezig... hij had natuurlijk ook de batterskull al in zijn hand om uit te stoneforgen (ik had het kunnen weten toen hij SoBaM opzocht en geen BS) Hij heeft natuurlijk ook de maze of ith gewoon gepakt waardoor ik niet kan racen tegen zijn BS kortom: gadverdamme!

1-2 voor hem, 3-2 in het toernooi

Ronde 6 Jannes met painter stone

Game 1 mag ik beginnen en leg een delver en een tarmogoyf die beginnen aan te vallen. Het is al vrij snel duidelijk wat hij speelt, en ik weet behoorlijk goed hoe ik hem moet disrupten. Ik stifle op een gegeven moment nog een welder activatie voor de win en hij zegt dat hij al 6 games verloren heeft op stifle, misschien is het dan een idee om er wat beter omheen te spelen beste man... hij liep er echt regelrecht in.
Ik SB: -2 nimble mongoose -2 wasteland +2 ancient grudge +1 spell pierce + 1 spell snare

Game 2 begint hij en ik leg beurt 1 een nimble mongoose en heb in mijn tweede beurt treshold, rara hoe kan dat?

Game 3 Leg ik beurt 1 delver en beurt 2 die ene wendiger mungo die nog in mijn deck zit, ik heb een wooded foothills op tafel en een lightning bolt in mijn hand dus die painter’s servant kan kapot in response op de grindstone activatie. Hij gooit alles op tafel en activeert zelfs een LED om zijn grindstone te activeren waardoor hij dus ook geen hand meer heeft. Ik bolt in response zijn servant en hij heeft nu dus helemaal niets meer. Ik win vervolgens terwijl ik achter wat spell pierces en FoW zit.

2-1 voor mij, 4-2 in het toernooi

Ronde 7 Chen met U/R tempo

Game 1 mulligant hij naar 4 en ik mag beginnen. Mijn openingshand bevat 2 dazes, een volcanic island, een delver, een brainstorm, een nimble mongoose en een goyf. Ik leg de delver, hij probeert die in zijn beurt te bolten en ik daze. Ik flip de delver, en begin aan te vallen. Voor zijn globin guide heb ik dus ook een daze en hij veegt al snel zijn kaarten bij elkaar.

Ik SB: -3 spell snare +2 grim lavamancer +1 spell pierce

In game 2 begint hij en loop ik de hele game achter de feiten aan. Ik denk ook dat ik mijn hand niet had mogen houden, tarmogoyfs en nimble mongooses moeten het werk doen tegen zijn deck en die had ik beide niet. Hij slaat mij kapot met een goblin guide en krijgt een lavamancer actief, problemen alom.

Game 3 mulligant hij naar 6 en ik leg delver, mongoose, tarmogoyf (die inmiddels buiten bolt range is) en hij moet al zijn resources gebruiken om mijn kant van de tafel schoon te vegen. Uiteindelijk heb ik nog een snapcaster mage in hand met 3 land op tafel en hij nog 1 mountain en 1 island omdat hij mij goyf moest fireblasten, hij heeft geen kaarten meer vast. Hij pakt een kaart en speelt een goblin guide. Hij valt aan en ik snapcaster, flashback de lightning bolt en schiet dat ding af. Ik val hem aan naar 4 en hij pakt een kaart en legt een grim lavamancer. Gelukkig is mijn deck ook goed voor mij en drop ik een 4/5 tarmogoyf na een ponder into goyf, delver, spell pierce. Hij kan niet meer van goyf af komen en ik win 2-1

2-1 voor mij 5-2 in het toernooi.

Ik ben uiteindelijk 17de van de 104 spelers en Pannekoek en Gijs hebben T8, al met al dus een prima weekend voor de mensen uut Grunn en ik ben niet ontevreden met mijn eigen spel, behalve dan die game 2 van ronde 2... dat was echt bizar slecht. Ik win 4 boosters, 1 Italiaanse future sight waar ik een foil aven mindcensor uit haal en nog wat andere boosters waar niets nuttigs meer in zit. Op MCM gaan die mindcensors vanaf € 10 in het Italiaans dus dat is dan wel weer lekker...

Wat betreft het deck: Het is mij echt tegen gevallen... Het leek mij vantevoren fantatisch om te spelen, maar je zit gewoon de hele tijd alleen maar te denken aan wat hij allemaal niet mag hebben waar je niet omheen kan spelen, voornamelijk wastelands zijn gewoon een dik vies probleem. Als ik het deck weer zou spelen dan zou ik sowieso een basic forest erbij spelen en 1 dual snijden zodat ik in ieder geval basics kan zoeken. voor rode mana is niet zo belangrijk, je speelt uiteindelijk maar 4 rode kaarten maindeck. Verder speelde ik dus al 19 land in plaats van de standaard 18 land die het deck speelt. Ik heb zo ontzettend veel onelanders zonder cantrip/daze gemulligand dat ik niet begrijp hoe die mensen hun rekenwerk doen... 19 land lijkt mij het absolute minimum, die wastelands zijn ook helemaal geen land in dit deck want je hebt welgeteld 6 kaarten in het mainboard die colorless mana in hun casting cost hebben. Verder zou ik meer cantrips willen spelen, liefst iets van mental note of thought scour. Het helpt in ieder geval om treshold te halen en heeft goede interactie met ponder en brainstorm. Die ene dismember kan dat wel uit het deck en een spell snare weg voor 2 van die dingen.
Wat betreft het SB: die lavamancers moeten denk ik gewoon een derde ancient grudge en een derde pyroblast worden. Lavamancer is natuurlijk koning tegen fish en goblins, maar is verder nergens goed tegen terwijl het stoneforge mystic pakket in bijna driekwart van de deck gespeeld wordt.
Misschien speel ik het deck ooit nog wel eens, maar niet in de nabije toekomst denk ik.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 26 2012, 10:07

Prima prestatie.

Ik ben trouwens blij dat ik er niet bij was. Wat een afschuwelijke metagame.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 26 2012, 10:57

Weer een genot om te lezen, zowel FNM als Legacy, en nette prestaties beide keren!! Very Happy Very Happy
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog   ma maa 26 2012, 20:24

Dwarlorf schreef:
Prima prestatie.

Ik ben trouwens blij dat ik er niet bij was. Wat een afschuwelijke metagame.

afschuwelijke metagame? ik heb 7 rondes tegen 7 verschillende decks gespeeld, dat is toch gewoon fantastisch?

Terug naar boven Go down

[Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Tournament Report] Lennart's grote magictoernooien blog
» Het grote Dwarlorf topic
» Het grote Raadsel topic
» [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
» Het grote "Ik vind dit over magic in Groningen' topic