MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Allard wint het legacytoernooi van 4 november! **Gefeliciteerd**
Pieter wint de donderconstructed Modern op 2 november! **Gefeliciteerd**
André Pannekoek wint het Open Gronings Kampioenschap 2017 **Gefeliciteerd!**
Pieter Bruins wint de donderconstructed van 2 november! **Gefeliciteerd**
Allard wint de FNM Modern van 10 november! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel] Beating the noob....

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 10:25

In navolging op Jasper zn artikel kan ik natuurlijk niet achterblijven.

Vlak na afloop van de prerelease heb ik bij Jasper aangegeven dat ik maar eens een prerelease moet gaan judgen. Waarom? Ik vind 6x op rij winnen van een (pre)release natuurlijk geweldig, maar ik merk dat ik steeds meer vragen krijg zoals: 'waarom win je zoveel' of "hoe krijg je het voor elkaar", tevens komt het woordje cheaten zelfs naar voren,dat vind ik nogal storend.... Ik heb het hier zondag met Jasper nog even over gehad, het zit me op de een of andere manier niet lekker. Ik ben zelf ook maar een mens en niet een soort icoon o.i.d..

Ik denk dat ik maar eea met een ieder die het wil lezen ga delen.

Allereerst is veel oefenen erg belangrijk!!!!!

Constructed en Limited behandel ik beiden op een andere manier.

Constructed:

In constructed speel ik overwegend een controldeck (of een deck met veel controlelementen). Ik doe dit omdat dit het beste bij mijn speelstijl past. Ik kan snel rekenen/omschakelen en heb ook graag ' controle'. Tevens kun je fouten van je tegenstander beter afstraffen (men loopt vaak in een Day of Judgment oid) en is de individuele kaartkwaliteit van de kaarten waarmee je het "afmaakt' aanzienlijk hoger dan bvb van een aggrodeck. Ik speel al jaren control, dus ben daar geoefend in.  Tevens is het belangrijk om in te schatten wat jouw tegenstander speelt/ in zijn hand heeft tijdens het spel, daar baseer je keuzes op tijdens het spel/sideboarden. Sideboarden is erg belangrijk, ik zie vaak dat er na sideboarden bepaalde, zeer irrelevante kaarten nog steeds in decks zitten, terwijl je die soms beter kunt omruilen voor iets minder minder relevante kaarten, of dat kaarten die je zou moeten inboarden niet zijn ingeboard. Ook moet je rekening houden met datgene wat jouw tegenstander zou kunnen inboarden. Een gebalanceerd sideboard is erg belangrijk, vooral omdat je gemiddeld genomen meer potten met dan zonder sideboard speelt. Een sideboard is veelal bedoeld om in bepaalde matchups (ken de metagame!!) een "betere" uitgangspositie te verkrijgen.

Conclusie: Speel een deck dat je ligt en begrijpt. Een sideboard met een plan hoort hier dus ook bij!!

Limited:
Draft:
Mooi formaat, waar mensen de mist al ingaan door de first pick die ze maken (het is 2 euro waard, overschatten de kaart etc). Veelal gaat het ook verkeerd omdat signalen niet begrepen worden (als in een hele goede witte kaart 1e booster, 5e pick krijgen waaruit je kunt concluderen dat het dus "open ligt" maar dan toch maar een zwarte kaart pakken omdat je er daar al 4 van hebt  ) of dat men mindere kaarten van een kleur gaat pakken omdat die ene 7 manabom perse gespeeld moet worden. Tevens is het van belang om aan het einde een deck te hebben in plaats van een stapel kaarten.... Een curve is dus ook erg belangrijk en het is ook handig dat je manabase op orde is, dan kun je daadwerkelijk de spells casten. Ik ben zelf nogal goed in draften, dus vandaar dat de resultaten er naar zijn.

Voor sealed gelden dezelfde beginselen zoals hierboven genoemd, echter heb je hier geen invloed op jouw kaarten. Je moet het doen met datgene wat je krijgt. Ervaring zorgt ervoor dat je kunt herkennen welke kaarten wel en niet goed zijn en wat tezamen in een deck behoort te belanden (en wat niet Razz)

Ik heb alles wat summier en in Jip-en Janneketaal omschreven, het moet tenslotte leesbaar blijven.

Succes dr mee
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7267
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 10:51

Belachelijk dat mensen denken dat je cheat. En ja je bent maar een mens, maar je bent gewoon heel goed. Dat is een deel oefening, maar ook een groot component aanleg: je kan snel en goed inschatten welke kaarten matig of juist goed zijn in limited en weet consistente decks te draften. De bom-afhankelijkheid van mensen bij Limited is idd een valkuil: met een consistent deck kan je meer winnen.

Over het gedeelte "ken je meta": dit is idd vrij relevant. Ik heb wel eens met het deck dat 2e werd op worlds (G/W tokens) gestaan in Groningen en m'n ass werd gewhoopt. 2x Gut shot mainboard maakt helemaal geen sense in de control-heavy meta van Groningen.

Verder ben ik blij met je tips, ik ga ze van het weekend gelijk gebruiken Very Happy

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 11:05

@afterparty05 schreef:
Belachelijk dat mensen denken dat je cheat. En ja je bent maar een mens, maar je bent gewoon heel goed. Dat is een deel oefening, maar ook een groot component aanleg: je kan snel en goed inschatten welke kaarten matig of juist goed zijn in limited en weet consistente decks te draften. De bom-afhankelijkheid van mensen bij Limited is idd een valkuil: met een consistent deck kan je meer winnen.

Over het gedeelte "ken je meta": dit is idd vrij relevant. Ik heb wel eens met het deck dat 2e werd op worlds (G/W tokens) gestaan in Groningen en m'n ass werd gewhoopt. 2x Gut shot mainboard maakt helemaal geen sense in de control-heavy meta van Groningen.

Verder ben ik blij met je tips, ik ga ze van het weekend gelijk gebruiken Very Happy

Precies, maar ik erger me aan het woord cheaten, ik wilde het niet onbenoemd laten.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 11:11

Hulde voor je artikel.. je zegt zinnige dingen.. zoals ik afgelopen zondag als aangaf, als mensen jouw constante goede presteren een negatieve invulling willen geven (door je een cheater te noemen) dan is dat pure afgunst of onbegrip voor je talent. Ik begrijp je frustraties
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 11:28

Maar Pannekoek is toch ook een dikke cheater? Hij zorgt er voor dat Niels altijd maar moet blijven mulligannen Laughing

Nu even serieus:
Leuk artikel André, het valt mij op dat jij het hier over switchen hebt van kleuren in draft (Iets waar ik het zeker weten met je over eens ben!). Maar in het echt zit jij wel vaak in dezelfde kleuren. Kleuren die je in dat specifieke formaat graag draft (Vaak iets met Blauw, vliegers en tempo georienteerd).
Is het toeval dat jij eigenlijk altijd dezelfde kant op draft? Of komt het ook omdat jij dit type draftdeck gewoon erg fijn vind (Net als control(achtig) in constructed)
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 11:33

@Kwebie schreef:
Nu even serieus:
Leuk artikel André, het valt mij op dat jij het hier over switchen hebt van kleuren in draft (Iets waar ik het zeker weten met je over eens ben!). Maar in het echt zit jij wel vaak in dezelfde kleuren. Kleuren die je in dat specifieke formaat graag draft (Vaak iets met Blauw, vliegers en tempo georienteerd).
Is het toeval dat jij eigenlijk altijd dezelfde kant op draft? Of komt het ook omdat jij dit type draftdeck gewoon erg fijn vind (Net als control(achtig) in constructed)

Soms forceer ik wel eens, soms komt het voorbij rollen en ik durf soms ook betere kaarten te shippen.
Terug naar boven Go down
Paradoks
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 160
Leeftijd : 32
Registration date : 20-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 11:37

Maar wanneer moet je dan dat lef hebben en wanneer moet je signalen happen?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 11:39

@Paradoks schreef:
Maar wanneer moet je dan dat lef hebben en wanneer moet je signalen happen?

Wanneer je van jezelf weet dat je het begrijpt en kunt beredeneren hoe/wat/wanneer
Terug naar boven Go down
Paradoks
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 160
Leeftijd : 32
Registration date : 20-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 11:55

Kan je een voorbeeld geven van wanneer je een bepaalde 5th pick (bijv Avacynian Priest ofziets?) als signaal ziet vs wanneer je hem moet durven shippen? En de redenatie er bij?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 12:03

Dat sideboarden belangrijk is beaam ik graag. Niet dat ik zo goed ben in sideboarden zoals André of Maarten of Johnny, je hebt ook wel wat inzicht erin nodig maar het scheelt eenvoudigweg al ontzettend als je er van tevoren over na hebt gedacht.

Ik durf zelfs te stellen dat de constructed toernooien waar ik het goed heb gedaan de afgelopen tijd voor een groot deel te danken is aan een goede voorbereiding op het gebied van metagameinschatting en sideboard tactieken. Naast dat ik al veel ervaring had met de gespeelde decks. Een goed voorbeeld is het contructed gedeelte van het OGK. Ik had goed nagedacht welke decks ik zou tegenkomen en wat de beste sideboardstrategie was. En hier hield ik me ook aan tijdens het toernooi. De enige losses die ik had waren tegen het Kessig Titan deck. Je raadt het waarschijnlijk al, ik was niet bekend met dit deck (had er ook nooit op gerekend) en had hier dus ook geen sideboardplan tegen.

Het stappenplan dat ik vaak aanhoudt (voor constructed):

1. Metagame analyse.
a. Wie doen er allemaal mee.

b. Welk deck verwacht je dat elk persoon gaat spelen:
  • Welk deck speelde die persoon vorige keren. Probeer dit te onthouden of kijk naar de decklijsten van de vorige keer.
  • Als je het niet zeker weet, kijk dan of die persoon bepaalde kaarten wil lenen.
  • Als je daar niet achter kan komen probeer dan in te schatten welk archetype hij speelt (pannekoek meestal control) en vind dan uit welk(e) deck(s) het internationaal goed doet(n).

2. Sideboardkaarten selectie.
a. Sorteer de decks van je metagame analyse op deck type en ook archetype (aggro / control / combo)

b. Ga na welke match-ups met je deck al goed zijn en focus je eerst op de slechte matchups. Als er matchups tussen zitten die zo nadelig voor je zijn dat ze uberhaupt bijna onwinbaar zijn, dan kan je eventueel beslissen om deze te negeren en je focussen op de andere matchups.

c. Denk bij elke matchup na welk sideboard tactiek je wilt gaan gebruiken en schrijf achter elke matchup van je metagame analyse op welke kaarten je daarvoor nodig hebt. Houd hierbij ook rekening met je speelstijl en je kunnen. Ik ben van nature een aggro speler, dus als ik een control deck oppik speel ik deze ook meer als aggro (denk aan het UB control deck dat ik speelde).
    Ik heb bijvoorbeeld niet de rust zoals André om achter mijn 'counterspells' te hangen. Bij sideboarden tegen een ander control deck zou ik daarom niet snel kiezen voor meer 'counterspells' maar voor een andere oplossing. In mijn matchup als UB control speler tegen UWb control had ik in plaats van meer 'counterspells' Nihil Spellbomb. Een van mijn plannen was om mijn tegenstander te laten 'comboen'. Dus Unburial Rites op Sun Titan op Phantasmal Image targetting Sun Titan. In mijn beurt zou ik dan Nihil spellbomb spelen, Black Sun's Zenith spelen en dan Nihil Spellbomb laten afgaan.

d. Probeer zoveel mogelijk overlap in je sideboardkaarten te vinden. Maw werkt sideboardkaart x tegen zowel deck y als z.
    Een voorbeeld: stel je hebt bedacht dat je 3 Ghost Quarters nodig hebt tegen Moorland Haunt in WWu weenie en 3 Nihil Spellbomb tegen UW delver vanwege Runechanter’s Pike. Dan kan je ervoor kiezen om alleen Nihil Spellbomb te spelen. Immers als er geen sorceries of instants in de graveyard liggen bij UW delver dan is Runechanter’s Pike ineens niet meer zo goed meer en heeft WWu Weenie geen beesten om te voeden aan de Moorland Haunt. Dit scheelt sideboard ruimte. In plaats van 6 sideboard kaarten hoef je er nog maar 4 of zelfs 3 te spelen.
Het mooiste is als je ook nog overlap kan vinden tussen verschillende archetypes.

e. Als je dit overzicht hebt ben je er nog niet helemaal. Een tweetal aandachtspunten zijn nog:
  • Welke kaarten kan je uit je deck halen om ruimte te maken. Je hebt er niets aan om 4 Nihil Spellbombs in je sideboard te doen als je tegen een bepaalde matchup maar 3 kaarten ervoor kan vervangen.
  • Bedenkt welke kaarten je tegenstander tegen jou zal in- en uitboarden. Het heeft uiteraard geen nut om sideboardboard kaarten in te siden als je tegenstander die kaart er toch gaat uithalen.

f. Hou je nog sideboard ruimte over? Beslis dan of je daarmee meer aandacht wil besteden aan slechte matchups, of toch aan de bijna onwinbare matchups, of aan het verbeteren van je goede matchups. Verlies hierbij punten d. en e. niet uit het oog.

g. Ben je er helemaal uit? Schrijf je sideboardplan uit of onthoud het. Mijn advies is om in het begin het gewoon op te schrijven. Neem het papier mee naar het toernooi. Je mag bij het sideboarden dit papiertje erbij houden. Houd je aan dit sideboard plan tenzij je zeker weet dat je ervan kan afwijken. Dit brengt je ook veel meer rust in je hoofd en kan je je snel focussen op het volgende potje.

Lastste tip van mijn kant. Als je game 1 een bepaalde kaart niet hebt gezien betekent dit niet dat je tegenstander hem niet speelt. Laat je niet verrassen!

Laatst aangepast door Dwarlorf op do feb 02 2012, 12:30; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 12:10

Mooie analyse Niels, je weet het zelf ook. Wanneer doe je er wat mee? ;-)
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 12:24

@Andre Pannekoek schreef:
Mooie analyse Niels, je weet het zelf ook. Wanneer doe je er wat mee? ;-)

En bedankt.. Very Happy

Om er toch ff serieus op in te gaan. Bij belangrijke toernooien (over het algemeen die een hele dag duren) doe ik vaak een uitgebreide analyse. Bij FNM's wat minder uitgebreid.
Terug naar boven Go down
Insanity
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 312
Leeftijd : 33
Registration date : 14-07-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 21:32

Wederom bedankt voor een aantal goede tips! Andre: jij cheat weldegelijk! Mind reading is niet netjes (of lijkt dat alleen maar zo? Razz)

Ik ben van plan om vanaf volgende week vrijdag wat regelmatiger aan FNM's mee te gaan doen en kijk dus ook zeker ernaar uit om dit allemaal in oefening te brengen. Nu alleen nog een goed constructed deck in elkaar zetten met alleen m12/inn/dka kaarten... En uberhaubt denken wat te gaan spelen. Als iemand daar nog een stuk over zou schrijven denk ik dat ze alle 3 sticky topics moeten worden Laughing

Als een Hollander niets meer heeft te zeiken, zou ik toch even een lijkschouwer naar 'm laten kijken!
Terug naar boven Go down
JosV
Topper
Topper

Aantal berichten : 666
Leeftijd : 35
Registration date : 06-01-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   do feb 02 2012, 21:38

op TCG player staan altijd wel mooie deckjes en artikelen..

Verder tumbs up voor de tips Very Happy

Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   za feb 04 2012, 19:58

@Kwebie schreef:
Maar Pannekoek is toch ook een dikke cheater? Hij zorgt er voor dat Niels altijd maar moet blijven mulligannen Laughing

Nu even serieus:

Ik denk dat jij vandaag wel gezien hebt wat het verchil in draften tussen ons tweetjes is.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   za feb 04 2012, 20:04

Jaja... En toch was ik tevreden met mijn resultaat!
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating the noob....   

Terug naar boven Go down

[Artikel] Beating the noob....
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Artikel] Beating Goliath
» Artikel over diefstal en rippen
» [Artikel] MetaGaming; a Groninger lovestory!
» [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
» [Artikel] Story : "Search for Thelion"

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: