MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Andre wint de donderdraft van 25 augustus! **Gefeliciteerd**
Danny wint de donderconstructed Modern op 14 september! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de Donderdraft van 7 september! **Gefeliciteerd!**
Rick wint de donderconstructed van 31 augustus! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de FNM Modern van 8 september! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel] Beating Goliath

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: [Artikel] Beating Goliath   ma jan 30 2012, 15:47

Hoe kan ik de betere spelers verslaan.

Tijdens de prerelease van Dark Ascension viel mij op dat veel spelers tegen de grote namen uit onze community aankijken. Namen als André Pannekoek en Johnny Niemeyer boezemen angst in bij menig nieuwe speler, maar ook gerenommeerde spelers zien liever deze namen niet staan op de pairings achter die van hun. Wat je zeker weet is dat je deze ronde moet knokken voor je punten, zij halen het maximale uit hun cardpool en zijn meesters op het gebied van rekenen en combattrucs. Onverslaanbaar zijn ze echter niet. Ik heb dit artikel geschreven dat zeker voor de beginnende speler of voor die speler die zijn spel wil verbeteren een goede handreiking kan zijn. Ik heb mij laten inspireren door een artikel dat ik enkele weken geleden heb gelezen op starcitygames en wat een aantal goede punten aanhaalde:

- Rangschikken van kaarten in je hand is onnodig en geeft veel informatie aan je tegenstander. Goede spelers letten op de manier waarop je de kaarten in je hand rangschikt. Altijd je landjes links, spells in het midden en creatures rechts maakt het voor je tegenstander eenvoudiger je te ‘lezen’.
- Na pot 1, als je deze verloren hebt hoef je niet direct te zeggen wie er begint. Wederom zullen goede spelers kaarten in- of uitboarden op basis van deze informatie. Volgens de regels hoef je pas te zeggen wie er begint als je beide je deck aanbiedt aan je tegenstander. Op een vraag van je tegenstander (mensen willen dit nu eenmaal graag weten) “Wie gaat er beginnen” kun je prima antwoorden “Dat weet ik nog niet”. Stel dit uit tot het laatste moment, ook al weet je al 100% zeker wat je keuze zal zijn
- Speel je een constructed partij en wil je graag drie kaarten van je sideboard in je deck stoppen, stop ze er dan eens alle 15 in en verwijder later de 12 kaarten die je niet gebruikt + 3 die je wilt uitboarden. Dit maakt het voor je tegenstander een stuk lastiger om te weten wat je inboard. Wederom, goede spelers kunnen heel goed nagaan welke kaarten je inboard als dit er 3 of 5 zijn. Hoe minder informatie je verstrekt hoe beter
- “Ik speel deze kaart nu niet uit, want ik weet 100% zeker dat hij een counterspell heeft” Goede spelers bewaren hun counterspells voor die spells die hun plan in de war schoppen, maar ook zij moeten roeien met de riemen die ze hebben. Vaak zijn de cardpools van de toppers niet veel beter dan je eigen cardpool. Hoe realistisch is het van je om hun altijd op het perfecte antwoord te zetten ? Als zij onverslaanbaar zijn, wat zegt dat over jou ?
- Loop eens rondjes tijdens het toernooi en kijk mee met de toppers wat zij spelen. Welke kaarten liggen er op het veld en welke kaarten hebben ze vast. Het kan geen kwaad om te weten welke ‘bommen’ zij hebben
- Vraag je tegenstander na de partij om naar je deck te kijken en welke aanpassingen hij/zij zou doen. Uiteraard hoef je het niet eens te zijn, maar een inkijkje in de gedachtegang van iemand  anders kan heel verfrissend werken. Je zult merken dat veel mensen bereid zijn om met je te kijken naar je deck en met tips te komen
- Probeer eens te bluffen. Je tegenstander heeft een 3/3 flying bom liggen waar je niet van af kan komen. Jij hebt 2 2/3 beesten liggen en 4 kaarten in je hand. Hoe groot acht je de kans dat je tegenstander jouw beesten gaat blocken met zijn bom? Ik kan je wel vertellen dat bommen zeer gewaardeerd worden en dat ruilen geen optie is voor hun, laat staan dat een combattruc hun bom van het spel haalt. Kom zelfverzekerd over tijdens je potten en je tegenstander zet je zeker op een truc en zal 4 damage nemen, precies wat je wilt. Uiteraard als je wel een truc hebt is het alleen maar beter!

Mochten andere mensen aanvulling hebben dan hoor ik het graag. Uiteraard als mensen het grondig oneens zijn met mijn tips dan is een discussie zeer welkom

Greetzz

Jasper

Laatst aangepast door Jasper op ma jun 17 2013, 11:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   ma jan 30 2012, 15:56

Hier staan veel zaken in die waar zijn. Ik loop altijd wel rond om te kijken wat anderen spelen, tevens let ik op hoe men kaarten sorteert etc. etc.

Kom maar op........

PS: je hoeft niet bang voor mij te zijn.
Terug naar boven Go down
Martijn
Spammer

Aantal berichten : 1700
Leeftijd : 37

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   ma jan 30 2012, 16:01

Jinx ze met je gouden kat.

Extra aanvulling, probeer je niet al te veel aan te trekken van trash talken.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5778
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   ma jan 30 2012, 16:28

Als je aan een betere speler vraagt om naar je deck te kijken, vraag dan ook waarom hij bepaalde kaarten wel of niet zou spelen. Soms speel je een kaart niet ondanks dat hij heel goed is omdat hij niet in je deck past vanwege bijvoorbeel color requirements, casting cost of minder synergie met je deck dan andere keuzes.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   ma jan 30 2012, 16:29

Martijn schreef:
Jinx ze met je gouden kat.

Extra aanvulling, probeer je niet al te veel aan te trekken van trash talken.

Ik thrashtalk nooit ;-)
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   ma jan 30 2012, 17:21

Hoe moet je je kaarten in je houden overigens? Mag je ze ook voor elkaar langshalen e.d.? Wat mag wel en wat mag niet? Volgens mij is het ook handig af en toe je eigen hand te shufflen.
Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   ma jan 30 2012, 17:42

Goed initiatief Jasper! Ik heb nog wel een tweetal toevoegingen:
I) Speel clean. Hiermee bedoel ik alles wat de schoonheid van je spel in de weg kan staan. Dus vervang je hoesjes als ze plakkerig worden (yuck!), schud je deck zodanig dat je kaarten 1 kant op liggen, organiseer je landen-creatures-andere perm op de battlefield zodat je direct overzicht hebt, waaier je graveyard zo uit dat je direct kunt zien wat erin ligt. Op het moment dat dit allemaal geordend en gestructureerd is zul je merken dat je veel minder zaken over het hoofd ziet. Ook wat betreft dit overzicht: leg je hand niet gesloten op tafel voor je neer, dan zie je namelijk niet in een oog opslag welke mogelijke kaarten je hebt om uit te spelen. Ik kan je vertellen dat ik in het verleden wel eens 'vergeten' ben een kaart te spelen, omdat m'n hand gesloten voor me op tafel lag en dat dit ook geleid heeft tot het verliezen van de betreffende partij. (vb ik speelde een paar jaar terug met een 5CU faeries lijst tegen een Bant speler, beide zaten we in topdeck mode maar ik had een Jitte zonder beest op tafel. Ik topdeck spell snaren en leg die gesloten op tafel neer, baalde van de waardeloze topdeck, wilde een beest GVD!, en gaf de beurt door. Mn tegenstander topdeckte uiteraard een jitte en speelde die, die liet ik natuurlijk terstond resolven en herinnerde in mijn beurt pas dat ik een spell snare had....)

II) Als vervolg op Jaspers counterspell voorbeeld. Probeer jezelf aan te leren om kleine kosten-baten analyses van je plays te maken, zoals 'hoe erg zou het zijn als mijn spell x nu gemanaleaked zou worden vs. hoe groot is de kans dat ik het spel win als deze spell resolved?' en 'hoe lang moet ik wachten alvorens ik om manaleak heen kan spelen i.e. wanneer heb ik de drie extra mana en heb ik het land daarvoor al in hand vs. zou mijn deck van zijn deck moeten winnen in de early turns of in de late turns?
Je zult merken dat hierbij ook geld: oefening baart kunst! Door te beginnen dit geforceerd te doen zul je dit later zonder nadenken al doen (intuitief).

Hoop dat deze helpen!
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 09:33

Maarten,

dat 2e gedeelte is een denkwijze die ik ook altijd hanteer bij mijn berekeningen.
Terug naar boven Go down
Insanity
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 312
Leeftijd : 33
Registration date : 14-07-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 14:50

Andre, heb jij toevallig nog enige tips als pro? Ben wel heel benieuwd naar jou view op dit soort dingen. Ik moet ook zelf zeggen dat ik heel blijk ben met dit topic, gezien ik afgelopen zaterdag in de laatste pot ook zoiets had van "slik, tegen Johny. Daar gaan m'n laatste 3 punten".

Als een Hollander niets meer heeft te zeiken, zou ik toch even een lijkschouwer naar 'm laten kijken!
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 15:01

Insanity schreef:
Andre, heb jij toevallig nog enige tips als pro? Ben wel heel benieuwd naar jou view op dit soort dingen. Ik moet ook zelf zeggen dat ik heel blijk ben met dit topic, gezien ik afgelopen zaterdag in de laatste pot ook zoiets had van "slik, tegen Johny. Daar gaan m'n laatste 3 punten".

Oefenen, oefenen en oefenen... niet blindstaren op 1 bom in je pool maar een solide deck maken.

Een goed constructeddeck spelen helpt ook.
Terug naar boven Go down
Paradoks
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 160
Leeftijd : 32
Registration date : 20-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 17:20

Wat mij opgevallen is is dat de meeste betere spelers ook (bewust of onbewust) een psychologisch overwicht zoeken. Ze spelen met een houding alsof het niet uitmaakt wat je speelt, als je het maar een beetje snel doet zodat ze over je heen kunnen lopen en hun volgende pot spelen. Laat je nie beinvloeden door maniertjes e.d., focus je op de kaarten. Juist tegen de betere spelers moet je meer je tijd nemen omdat de winst valt te behalen op de kleine beslissinkjes. Voel je niet opgejaagd, de meeste rondes gaan toch wel tot tijd en zelfs al ergert degene tegenover je zich er (onterecht) aan, in elk geval gaan ze waarschijnlijk weer met een stapel boosters naar huis.

Verder vond ik gek genoeg Duels of the Planeswalkers een goede oefening. Omdat je heel vaak met dezelfde decks tegen dezelfde decks speelt, leer je hoe belangrijk het is de juiste kaarten te bewaren tegen specifieke kaarten en wanneer je tempo moet spelen, wanneer control, etc. Voor dat ik DotP speelde zat ik me nog wel eens blind te staren op microsituaties, zonder er rekening mee te houden wat ik van mijn deck kon verwachten en van die van mn tegenstander.

Laatst aangepast door Paradoks op di jan 31 2012, 17:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 17:28

Paradoks schreef:
Juist tegen de betere spelers moet je meer je tijd nemen omdat de winst valt te behalen op de kleine beslissinkjes. Voel je niet opgejaagd, de meeste rondes gaan toch wel tot tijd en zelfs als ergert degene tegenover je zich er (onterecht) aan, in elk geval gaan ze waarschijnlijk weer met een stapel boosters naar huis.
Dit vind ik een heel slecht advies, als je tegen een betere speler speelt geeft je dat niet het recht om langzaam te spelen. Slow play is niet voor niets iets waar de judge je een waarschuwing voor kan geven.

Ik ben het wel met je eens dat je je niet opgejaagd moet voelen, en dat je goed moet nadenken over je plays, maar in principe wordt je geacht drie potjes te kunnen spelen in 50 minuten.

Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 17:50

Als het niveauverschil zo groot is lukt 3 potjes in 50 minuten jammergenoeg vaak veel te makkelijk Razz
Ik bedoelde trouwens niet met 'meeste rondes gaan tot tijd' dat jouw ronde per se ook tot tijd moet gaan, maar dat jij en je tegenstander er toch niet veel aan hebben als jullie na 20 minuten klaar zijn, want dan moet je toch nog wachten. IMO is het geen slow play als je nog nieuwe dingen aan het overwegen bent/probeer te bedenken wat hij/jij nog in je deck hebt.
Ik weet iig dat ik wel eens potjes ontzettend slecht heb gespeeld omdat ik een beetje verlegen werd van het feit dat ik vet lang zat te denken over beslissingen die mijn tegenstander in een halve seconde zou nemen.
Terug naar boven Go down
DeJong
Sugarclaw

Aantal berichten : 2204
Leeftijd : 26
Registration date : 27-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 18:19

tarzan schreef:
Ook wat betreft dit overzicht: leg je hand niet gesloten op tafel voor je neer, dan zie je namelijk niet in een oog opslag welke mogelijke kaarten je hebt om uit te spelen. Ik kan je vertellen dat ik in het verleden wel eens 'vergeten' ben een kaart te spelen, omdat m'n hand gesloten voor me op tafel lag en dat dit ook geleid heeft tot het verliezen van de betreffende partij.

Oeh, dit komt me pijnlijk bekend voor, twee weken geleden nog precies om deze reden verloren. Negate trekken, balen dat je dat 7de landje niet trekt en hem gesloten voor je neer leggen. Tsjah, had ik hem in mijn hand gehouden had ik wel dat zwaard gecounterd! Nu gaf ik de game (en daarmee de match) aan Oswin weg, simpelweg omdat ik dacht geen hand meer te hebben. Ik vind dit een goeie tip! Razz
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di jan 31 2012, 19:57

Paradoks schreef:
Als het niveauverschil zo groot is lukt 3 potjes in 50 minuten jammergenoeg vaak veel te makkelijk Razz
Ik bedoelde trouwens niet met 'meeste rondes gaan tot tijd' dat jouw ronde per se ook tot tijd moet gaan, maar dat jij en je tegenstander er toch niet veel aan hebben als jullie na 20 minuten klaar zijn, want dan moet je toch nog wachten. IMO is het geen slow play als je nog nieuwe dingen aan het overwegen bent/probeer te bedenken wat hij/jij nog in je deck hebt.
Ik weet iig dat ik wel eens potjes ontzettend slecht heb gespeeld omdat ik een beetje verlegen werd van het feit dat ik vet lang zat te denken over beslissingen die mijn tegenstander in een halve seconde zou nemen.
Dan zijn we het met elkaar eens en zo is het een stuk beter verwoord Smile

Brobbe

Aantal berichten : 3502
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 08:09

Een pokerface is ook handig. Als ik kijk naar bijvoorbeeld het verschil tussen Jasper en Oswin als zij een kaart voor hun beurt pakken is dit immens. Bij Jasper weet je niets, bij Oswin is het bijna altijd duidelijk wat hij pakt.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 08:19

Rob schreef:
Een pokerface is ook handig. Als ik kijk naar bijvoorbeeld het verschil tussen Jasper en Oswin als zij een kaart voor hun beurt pakken is dit immens. Bij Jasper weet je niets, bij Oswin is het bijna altijd duidelijk wat hij pakt.

Hahaha, dat is altijd mooi bij Oswin Razz
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 08:19

Rob schreef:

Ik probeer zelden emoties te tonen. Ik let daar echt op. Afgelopen prerelease vertoonde ik wat scheurtjes tegen Andre door twee potten grote problemen te hebben met land. Daarnaast let ik bijna altijd op het gezicht van mijn tegenstander als deze zijn openingshand bekijkt. Daar kun vaak zaken uit afleiden.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 08:24

Jij vertoond inderdaad geen emoties Sad
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 08:26

Jasper schreef:
Rob schreef:

Ik probeer zelden emoties te tonen. Ik let daar echt op. Afgelopen prerelease vertoonde ik wat scheurtjes tegen Andre door twee potten grote problemen te hebben met land. Daarnaast let ik bijna altijd op het gezicht van mijn tegenstander als deze zijn openingshand bekijkt. Daar kun vaak zaken uit afleiden.

Ik heb het voordeel dat ik altijd een arrogante blik heb, daar kun je dan ook weinig mee Razz

Terug naar boven Go down
Rob
Brobbe

Aantal berichten : 3502
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 08:28

Jasper schreef:
Rob schreef:

Daarnaast let ik bijna altijd op het gezicht van mijn tegenstander als deze zijn openingshand bekijkt. Daar kun vaak zaken uit afleiden.

Dat klopt inderdaad, ben ik sinds kort ook op gaan letten.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 08:30

Ik verbaas me er over dat jullie dat allemaal nog niet deden.

Nu hebben jullie al mijn geheimen ontrafeld, nu ben ik de klos....
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 09:09

Tip voor bij het presenteren:
"Stel je 't publiek naakt voor."

Misschien ook iets voor bij magic. Stel je tegenstander naakt voor...
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 09:10

Bij sommige mensen wil ik dat echt niet... Laughing
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7255
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 09:27

Nuttige tips allemaal, ben er erg blij mee. Toch is het nog steeds lastig: van het weekend won ik bijna alles en had ik voortdurend antwoorden en removal in m'n handen, en dan tegen Andre heb je het gevoel ineens met een ander deck dat niets meer uitvoert te spelen. Hem millen met je Geralf's Mindcrusher is in zijn voordeel want hij heeft een Unburial Rites, hem bijna doodschoppen helpt niet want hij heeft een Thraben Doomsayer: alles leek tekort te schieten en zijn overwinning (die ook in beide potten snel kwam) leek gewoon onontkoombaar. Ik merk nu dat zelfvertrouwen en vertrouwen in je deck erg helpt om rustig te blijven in een situatie en niet gelijk te denken "shit een dik beest hoe kom ik hier van af". Maar juist in die potten waarin het belangrijk is om rustig te blijven en truukjes uit te halen (maw tegen een André of Johnny of Jasper), lijkt het vaak niet alsof je zelf achter het stuur van het potje zit maar je tegenstander dat volledig in handen heeft.

Herkennen jullie dit, en hoe gaan jullie daar mee om?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 10:07

Ik herken het idd :-)
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 12:29

afterparty05 schreef:
Maar juist in die potten waarin het belangrijk is om rustig te blijven en truukjes uit te halen (maw tegen een André of Johnny of Jasper), lijkt het vaak niet alsof je zelf achter het stuur van het potje zit maar je tegenstander dat volledig in handen heeft.

Herkennen jullie dit, en hoe gaan jullie daar mee om?

Ik heb dat tegenwoordig voornamelijk met Pannekoek en Maarten en vroeger met Douwe. Ik benader het tegenwoordig meer zen. Gewoon rustig blijven en je eigen spel te spelen en daarnaast tegen jezelf zeggen als het nu niet lukt dan lukt het een andere keer wel. Ik merkt dat ik daar ook veel rustiger van wordt. Je moet het gewoon niet erg vinden om te verliezen en het is ook geen schande ofzo om te verliezen van deze personen. Wel irritant maar geen schande. Very Happy

Ik krijg trouwens best regelmatig vragen van 'beginnende' spelers hoe het kan dat Pannekoek zo goed is en of ze zelf ook zo goed kunnen worden. (ik zeg dan altijd nee) Laast dacht iemand trouwens dat Lennart André was.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 12:38

Ik ben nou ook weer niet zo goed.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 12:47

Andre Pannekoek schreef:
Ik ben nou ook weer niet zo goed.

Hoe we het ook wenden of keren, in Groningen ben je momenteel de beste speler.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 12:51

Tegen Douwe had ik dat ook altijd, maar tegenwoordig niet meer.

Andre, Maarten, Johnny en Jasper heb ik dat nog bij. Waarbij gezegd moet zijn dat ik het vooral bij Andre heb. Bij de andere 3 heb ik dat een stuk minder.
Ik heb ook altijd pech als ik tegen Andre speel Laughing

Overigens kreeg ik ook wel leuke mailtjes nadat ik het OGK won. Mensen die mij om tips gingen vragen voor het verbeteren van hun decks. Johnny weet wel wat voor mailtjes ik bedoel, want die kreeg ze ook al :')
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 12:55

Ik denk dat we in groningen* drie mensen hebben die constant goed kunnen presteren en dat zijn: André , Jonnny en Maarten. Vlak daaronder zitten Gijsbert, Jeroen, Lennart en ik.

Een grote subtop met mensen die uitschieters kunnen verzorgen zoals Douwe (Douwe heeft kwaliteiten om bij de eerste drie genoemenden te staan, maar mist de routine), Desmond, Oswin, Allard, Johan R, Martijn H, Martijn L, Siebe, Chris (veel progressie gemaakt de laatste tijd), Erik Sander en vast nog wel anderen die ik niet genoemd heb

greetzz

* ik neem voor het gemak de mensen mee die hier spelen, ondanks dat ze niet in onze prachtige stad wonen
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 01 2012, 14:22

Wat ik nog mis als tip is het mulligannen. Ik heb vaak het idee dat zeer veel spelers matige handen houden om na 3e beurten te whinen hoeveel pech ze wel niet hebben met hun deck. Dat heeft volgens mij bijna altijd te maken met mulligans.

Eén-landers houden zijn eigenlijk zelden goed. Dit zie ik vaak zie bij beginnende spelers. Pas bij een mulligan naar 4 of lager (uitzonderingen daargelaten uiteraard) moet je je gaan afvragen of het nog wel waard is om verder te mulligannen.

Denk actief over je mulligan na. Je hebt niets aan een hand met een 1 drop, 2 land en verder allemaal 3 drops als je weinig land in je deck speelt. Probeer je eerste beurten te bepalen nav je begin hand.

Een aantal factoren die bijvoorbeeld van invloed kunnen zijn op je beslissing (wie er meer weet mag het zeggen):

- Ben ik 'on the draw' of niet.
- Heb ik kaartdraw (bijvoorbeeld think twice) of 'kaart selectie' (bijvoorbeeld Ponder).
- Is de gemiddelde casting cost van mijn spells hoog of laag.
- Houd rekening met de mogelijkheden van het deck van je tegenstander.

Dit is iets waar ik persoonlijk de afgelopen 2 jaar (mss nog wel langer) heel erg mee bezig ben geweest. Ik ben van een opportunistische hand houden naar zeer aggressief mulligan gegaan. In het begin mulligande ik zelfs iets te agressief maar daardoor heb ik wel geleerd hoe ver ik kan gaan met mijn mulligans. Ik heb zelf het idee het tegenwoordig aardig goed onder de knie te hebben.

Daarnaast zou mijn algemene advies zijn om eerst die dingen te verbeteren die vrij makkelijk zijn. Als je bijvoorbeeld van nature moeite hebt met het houden van een pokerface (ik heb daar zelf toch wel moeite mee) richt je dan eerst op iets dat je je makkelijker kan aanleren.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 11:25

Dwarlorf schreef:
Eén-landers houden zijn eigenlijk zelden goed. Dit zie ik vaak zie bij beginnende spelers. Pas bij een mulligan naar 4 of lager (uitzonderingen daargelaten uiteraard) moet je je gaan afvragen of het nog wel waard is om verder te mulligannen.

Afgelopen zondag, heb ik dit trouwens nog maar weer eens voor mezelf bevestigd (de noob die ik ben). Een 1 Lander houden omdat er 2 Champion of the Parish en 2 andere 1 drops bij zaten. Er kwam geen land meer bij en werd ik keihard gewhooped door Jos.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 11:28

Dat is een instantmulligan lijkt me. Ik vraag me sowieso wel eens af of sommigen weten wat mulligannen is.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 11:33

Andre Pannekoek schreef:
Dat is een instantmulligan lijkt me. Ik vraag me sowieso wel eens af of sommigen weten wat mulligannen is.

Ja dat is het ook maar ik kon het weer eens niet laten. Combinatie van dat ik het potje eerste had verloren, ik de matchup sowieso wat somber inzag, vanwege het feit dat ik teveel in een 'casual' stemming zat en omdat ik dacht dat er wel meer standard flights zouden komen. But that was just plain wrong on so many levels.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 11:35

Dwarlorf schreef:
Andre Pannekoek schreef:

Ja dat is het ook maar ik kon het weer eens niet laten. Combinatie van dat ik het potje eerste had verloren, ik de matchup sowieso wat somber inzag, vanwege het feit dat ik teveel in een 'casual' stemming zat en omdat ik dacht dat er wel meer standard flights zouden komen. But that was just plain wrong on so many levels.

allemaal redenen die niks te maken hebben met het nemen van een goede beslissing
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 11:36

Andre Pannekoek schreef:
Dwarlorf schreef:
Andre Pannekoek schreef:

allemaal redenen die niks te maken hebben met het nemen van een goede beslissing

Nee, maar alles met een foute beslissing. Wink (I get your point)
Terug naar boven Go down
Reighdar
Captain Ian

Aantal berichten : 389
Leeftijd : 60
Locatie : Wildervank, directly above the center of the Earth.
Registration date : 16-10-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 13:46

re:Beating Goliath

Mag ik een knuppel gebruiken?

Kaarten werken niet zo goed!
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 13:51

Reighdar schreef:
re:Beating Goliath

Mag ik een knuppel gebruiken?

Kaarten werken niet zo goed!

Nee, lief blijven!
Terug naar boven Go down
Kev
Nederlands Kampioen 2009

Aantal berichten : 188
Registration date : 03-06-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 14:45

Wat ik graag nog een keer wil benoemen is routine.

Toen ik vijf jaar geleden tot drie jaar geleden heel veel speelde (3-5 uur per dag) tegen goede spelers en decks en matchups zovaak gezien had dat ik hele gamescenario's kon dromen, kon ik van mijzelf zeggen dat ik goed was. Nu ik bij lange na dat aantal uren niet meer haal met spelen, merk ik dat ik fouten maak die ik vroeger niet zou maken.

Voor een deel is het aanleg om goed te kunnen spelen, daar ga je niet onderuit komen. Heel veel spelen tegen goede spelers en situaties die in games voorkomen kunnen vergelijken met situtaties die je al in andere games gezien hebt, kan ervoor zorgen dat je makkelijk en snel een mentale 'shortcut' kan nemen. Als je toen al het denkwerk al gedaan hebt, is het makkelijker om nu op je onderbuikgevoel af te kunnen gaan. In mijn toptijden kon ik vaak niet uitleggen waarom een play goed was, maar ik wist dat de play goed was. Dat kan alleen als je situaties vaak gezien en gespeeld hebt. Je weet dan welke kaarten je beste kaarten zijn tegen de decks van je tegenstander en je weet wat de belangrijkste kaarten van je tegenstander zijn. Als je één counter in je deck hebt en je verliest alleen als je tegenstander één bepaalde kaart op tafel kan krijgen, dan moet je die counter daarvoor bewaren, ook al is de kans aanwezig dat hij die kaart nooit trekt.

Vergelijken kan al zo simpel zijn als dat je zelf twee kleine beesten en open mana hebt en aanvalt in je tegenstanders dikkere beest. Ieder limited formaat heeft truukjes, dus de situatie is altijd hetzelfde. Je hoeft alleen te weten of de landen die je tegenstander open heeft een removal/truukje representeren. De volgende stap is dan bepalen of de removal spel al eerder gespeeld had moeten worden door je tegenstander. Hoe vaker je dergelijke situaties ziet, hoe makkelijker de beslissingen worden.
Terug naar boven Go down
Kev
Nederlands Kampioen 2009

Aantal berichten : 188
Registration date : 03-06-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 14:49

Dwarlorf schreef:
Dwarlorf schreef:

Afgelopen zondag, heb ik dit trouwens nog maar weer eens voor mezelf bevestigd (de noob die ik ben). Een 1 Lander houden omdat er 2 Champion of the Parish en 2 andere 1 drops bij zaten. Er kwam geen land meer bij en werd ik keihard gewhooped door Jos.

Is de matchup goed?
Neemt de kans op winnen dramatisch af wanneer ik een kaart minder heb?
Als ik een landje pak, is deze hand dan zo goed dat ik gegarandeerd ga winnen?
Wat voor handen gaat mijn tegenstander houden tegen mijn deck? Maakt dat deze hand minder/beter dan anders?

Wanneer je na het beantwoorden van deze vragen kan concluderen dat je moet houden, wat zeker mogelijk is, dan heb je niet verloren door het houden van een éénlander, maar door de randomheid van het spel. Dat gebeurd iedereen.

Ik hou best vaak eenlanders, maar dan wel in controldecks en dan moet ik wel removal vast hebben (geldt met name in Limited).
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 15:08

Kev schreef:

1. Is de matchup goed?
2. Neemt de kans op winnen dramatisch af wanneer ik een kaart minder heb?
3. Als ik een landje pak, is deze hand dan zo goed dat ik gegarandeerd ga winnen?
4. Wat voor handen gaat mijn tegenstander houden tegen mijn deck? Maakt dat deze hand minder/beter dan anders?

Wanneer je na het beantwoorden van deze vragen kan concluderen dat je moet houden, wat zeker mogelijk is, dan heb je niet verloren door het houden van een éénlander, maar door de randomheid van het spel. Dat gebeurd iedereen.

1. Daar had ik van tevoren (en nog steeds) geen duidelijk beeld op maar op basis van game 1 had ik het idee van niet.
2. Ik zou niet weten hoe ik dat zou kunnen beredeneren/berekenen. Net als die kosten-baten analyse waar Maarten het over had. Volgens mij is dit een van de redenen waarom ik nooit heel goed in dit spelletje ga worden.
3. Ik weet niet meer precies wat ik verder in mn hand had maar waarschijnlijk had het wel perspectief met een 2e landje. Ik gebruik bewust het woordje perspectief, dit is voor mij eigenlijk altijd een puur gevoelsmatige kwestie (zie ook punt 2). Mss dat Johnny heel toevallig nog weet wat ik in mn hand had.
4. Ook hier had ik geen idee van, het deck was totaal nieuw voor me. Dit zou ik ook moeilijk vinden om te beredeneren vanwege alle mogelijkheden dat een deck heeft.

Terug naar boven Go down
JosV
Topper
Topper

Aantal berichten : 666
Leeftijd : 34
Registration date : 06-01-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 17:41

Ik vond het ook erg leuk om een deck te spelen dat nieuw was voor iedereen Smile
dat ene landje was inderdaad wel wat sneu, helemaal toen ik een acidic slime trok...
durfde hem bijna niet te spelen Smile

Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 17:44

Yeah right... Wink
Terug naar boven Go down
Paradoks
Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 19:29

Kev schreef:

Ik hou best vaak eenlanders, maar dan wel in controldecks en dan moet ik wel removal vast hebben (geldt met name in Limited).

Deze moet je even uitleggen.. Is land in control juist niet belangrijker dan in beatdown?
Terug naar boven Go down
Shirrian
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 291
Leeftijd : 23
Registration date : 03-01-12

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 23:54

Dit topic is voor mij een soort heilige graal. Very Happy Het is echt chill om te lezen hoe de betere spelers spelen die al vele malen langer spelen dan jij. Ik kom zelf bijvoorbeeld net kijken en merk dat ik echt heel erg veel heb aan het vragen aan de meer ervaren spelers. Very Happy Wat mij ook zeer leuk lijkt om een keer te doen is om iets te organiseren waarbij de betere spelers langs lopen tijdens een toernooitje voor de nubs en tips en tricks geven tijdens de pots. Ik denk dat hierdoor de nubs beter zullen leren spelen omdat ze zullen gaan denken als de betere spelers. Nu is dit ook alleen maar een hersenspinsels van mij, maar ik wilde het toch even posten Wink
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   di feb 07 2012, 23:57

Paradoks schreef:
Kev schreef:

Deze moet je even uitleggen.. Is land in control juist niet belangrijker dan in beatdown?
Control heeft meer carddraw en kan zo 'diggen' naar land. Daarnaast hebben Control decks vaak een reset (Day of judgment?).
Terug naar boven Go down
Paradoks
Wannabe
Wannabe

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 08 2012, 02:27

Shirrian schreef:
Dit topic is voor mij een soort heilige graal. Very Happy Het is echt chill om te lezen hoe de betere spelers spelen die al vele malen langer spelen dan jij. Ik kom zelf bijvoorbeeld net kijken en merk dat ik echt heel erg veel heb aan het vragen aan de meer ervaren spelers. Very Happy Wat mij ook zeer leuk lijkt om een keer te doen is om iets te organiseren waarbij de betere spelers langs lopen tijdens een toernooitje voor de nubs en tips en tricks geven tijdens de pots. Ik denk dat hierdoor de nubs beter zullen leren spelen omdat ze zullen gaan denken als de betere spelers. Nu is dit ook alleen maar een hersenspinsels van mij, maar ik wilde het toch even posten Wink

Ik denk dat ze liever spelen, maar dat zou inderdaad vet zijn Smile
Misschien kan de PD een vrijwilligersvergoeding uit een laatje trekken? ^_^
Terug naar boven Go down
Shirrian
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 291
Leeftijd : 23
Registration date : 03-01-12

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 08 2012, 07:39

Paradoks schreef:
Shirrian schreef:

Zoiets, of dat de deelnemers allemaal iets meer inleggen dat normaal zodat de "masters" ook boosters krijgen of iets dergelijks.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] Beating Goliath   wo feb 08 2012, 07:47

Shirrian schreef:
Paradoks schreef:
Shirrian schreef:

Zoiets, of dat de deelnemers allemaal iets meer inleggen dat normaal zodat de "masters" ook boosters krijgen of iets dergelijks.

Sinds zondag is er maar 1 Master. Razz

Ik denk niet dat er veel animo is omdat de "betere" spelers idd graag spelen..
Terug naar boven Go down

[Artikel] Beating Goliath
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Artikel] Beating Goliath
» Artikel over diefstal en rippen
» [Artikel] MetaGaming; a Groninger lovestory!
» [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
» [Artikel] Story : "Search for Thelion"

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: