MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Wim Schepel en John Hamminga winnen de prereleases Ixalan! **Gefeliciteerd**
Danny wint de donderconstructed Modern op 14 september! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de Donderdraft van 7 september! **Gefeliciteerd!**
Pieter Bruins wint de donderconstructed van 29 september! **Gefeliciteerd**
Gijsbert wint de donderconstructed Modern van 5 oktober! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Wijziging lijst gebande kaarten

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 10:26

Announcement Date: December 20, 2011
Effective Date: January 1, 2012
Magic Online Effective Date: December 21, 2011

Innistrad Block Constructed, Standard, Extended, Legacy, Vintage
No changes

Modern
Punishing Fire is banned.
Wild Nacatl is banned.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2496
Leeftijd : 33
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 10:28

Punishing fire was wel te verwachten, Wild nacatl verrast mij toch wel behoorlijk moet ik zeggen... Door de banning van punishing fire wordt dat teachings deck trouwens echt insane goed...

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 11:11

Wild Nacatl..... slaat nergens op
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 11:26

Andre Pannekoek schreef:

tja, volgens mij viel het ook allemaal wel wat mee... Zoo zal nu 4 steppe lynx 4 loam lion en 4 kird ape spelen als 1 drops... dan is het overgrote deel van de 1 drops in andere decks nog steeds minder goed....

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 11:29

Punishing Fire had ik voorspelt. Kon ook niet anders Smile
Kwebie schreef:
Ik verwacht Punishing Fire op de banlijst. Veel potten waren Punishing Fire berekeningen ipv echt spelen. (Voorbeeld = Team Finals op worlds)

Wild Nacatl vind ik wel enigzins onverwacht. Onterecht? Misschien wel. Time will tell.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 12:27

Wild Nacatl? najazeg. mss dat door de banning van Wild Nacatl wat meer diversiteit in beestendecks valt te verwachten. Wellicht is het geeneens zo'n slechte banning.

lennartL schreef:
Andre Pannekoek schreef:

tja, volgens mij viel het ook allemaal wel wat mee... Zoo zal nu 4 steppe lynx 4 loam lion en 4 kird ape spelen als 1 drops... dan is het overgrote deel van de 1 drops in andere decks nog steeds minder goed....

lees ik hier over heen. 2 power is wel wat makkelijker blocken dan 3 zonder dat je eigen beest meteen dood gaat

we zullen zien
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

Aantal berichten : 7259
Leeftijd : 116
Registration date : 15-04-11

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 12:46

Ik vind Wild Nacatl echt een suffe ban. What's next, Steppe Lynx bannen omdat je in beurt twee kan aanvallen voor 2 damage? En dan gelijk Terramorphic Expanse omdat je daarmee zomaar kan fetchen en je Steppe Lynx nóg meer schade kan laten doen?

Wild Nacatl is een goede 1-drop, maar veel meer dan dat ook niet. En er zijn onwijs veel antwoorden in Modern op dat beest.

Punishing Fire is overigens wel terecht, die pingspelletjes zijn een beetje suf.
Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

Aantal berichten : 1311
Leeftijd : 31
Registration date : 26-08-09

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 12:52

Het punt is vooral dat er door Nacatl geen reden is om een ander aggro deck dan Zoo te spelen, omdat dat gewoon veel beter is dan welk ander aggro deck ook (met name door Nacatl). Volgens mij is de hoop met deze bans (non-Zoo) aggro weer een beetje op de kaart te zetten, of dat gaat lukken valt nog te bezien natuurlijk.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 13:01

Ja maar dat is dus een non-argument. Want dan kan je het hele deck wel bannen. Dag Kird Ape, dag Stomping Ground, dag fetchlandjes, want dat werkt allemaal met elkaar. Dat je combopieces bant als het deck te goed werkt snap ik, want dan zaag je de poten onder de tafel vandaan. Nu zijn ze van 1 poot een stukje aan het zagen omdat het deck dominant is in z'n type (aggro). Daarmee verander je het deck natuurlijk niet voldoende.
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 13:35

Ik vind dat niet echt een non-argument. het valt in hetzelfde rijtje als de banning van preordain en ponder. het deck blijft wel speelbaar maar is minder sterk.

Steppe lynx (de logische vervanger van nacatl in mijn beleving) is aanzienlijk minder sterk omdat hij alleen aanvallend goed is en verdedigend veel minder sterk is.

Laatst aangepast door lennartL op di dec 20 2011, 13:51; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 13:46

Inderdaad, een turn 2 aanvallende 3/3 is echt zo veel beter dan een 2/3. De hele bedoeling is ook niet het deck 'dood te bannen' maar het gewoon wat af te zwakken om andere aggro decks ook viable te maken.
Terug naar boven Go down
BaasJuul
Topper
Topper

Aantal berichten : 837
Leeftijd : 24
Registration date : 07-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 17:43

wat een kut beest die Wild Nacatl, werd tijd dat ze die gingen bannen, finally.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 19:58

Julius schreef:
wat een kut beest die Wild Nacatl, werd tijd dat ze die gingen bannen, finally.

Quote van de dag! Julius, je brengt me met deze uitspraak een stukje extra vreugde vandaag.
Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Leeftijd : 36
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 22:43

Ik vind ook dat ze lightning bolt moeten bannen zodat er tenminste decks met incinerate gespeeld kunnen worden....
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   di dec 20 2011, 23:19

tarzan schreef:
Ik vind ook dat ze lightning bolt moeten bannen zodat er tenminste decks met incinerate gespeeld kunnen worden....

Niemand houdt je tegen Very Happy
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5782
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 09:10

Soulblighter schreef:
tarzan schreef:

Niemand houdt je tegen Very Happy
Spell Snare says no Wink

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 09:21

Waarom praat niemand hier over de regel verandering eigenlijk?

bv. Een vergeten Soul Warden trigger mag nu op competitive REL (GPT's, Grand Prix, Nationals, PTQ's en PT's) niet hersteld worden. Daarnaast krijg je als tegenstander geen caution/warning als jij je tegenstander er niet op wijst (Want jij hoeft dat niet te doen!)

Volgens mij wel revelant ivm de aankomende GPT's in Groningen.

Citaat :
1.4. OPTIONAL ABILITIES
Traditionally, some abilities include the word ‘may’ as part of their text, indicating that their effect is optional. At Competitive and Professional REL, some additional triggered abilities and enters-the-battlefield replacement effects are considered optional. The player is not required to follow the instruction when the ability resolves, and if the ability is forgotten it will not retroactively be applied.

An optional ability does one or more of the following things, and nothing else:
- Gains you life or causes an opponent to lose life.
- Puts cards from your library, graveyard, or exile zones into your hand or onto the battlefield. This includes drawing cards.
- Causes opponents to put objects from their hand or the battlefield into the library, graveyard or exile.
- Puts a permanent into play under your control or gives you control of a permanent.
- Puts +x/+x counters, or counters linked to a beneficial effect, on a permanent you control.
- Gives +x/+x or a beneficial ability to a target creature you control.
- Exiles, damages, destroys, taps, or gives -x/-x to an opponent's target permanent. If the ability could target your own permanents, it is not optional unless that ability could target an opponent.
- Gives you additional turns or phases.
- Counters a spell or conditionally counters a spell, but only when cast by an opponent.
- Abilities that trigger at the same point in each players turn and do something to “that player” (e.g. Howling Mine) are never optional.

This list is comprehensive. An ability that does not fit all of the criteria above is not optional, even if it is to the benefit of the player controlling the ability. Similarly, an optional ability is always optional, even if it would be to the detriment of the player for it to happen.

Citaat :
Players other than the controller of a trigger are under no obligation to point out that a trigger has been missed, though they may do so if they wish.
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 09:42

Kwebie schreef:
Waarom praat niemand hier over de regel verandering eigenlijk?

Waarom vind je dat zo erg? Volgens mij is het enige effect dat op het moment dat je REL speelt, je nog beter moet letten op wat je doet, en je alleen zelf verantwoordelijk bent voor je game.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 10:00

Omdat je nu bewust Transcendence mag vergeten. Omdat het een optional trigger is. Daarmee is de kaart 'broken' daar je gewoon niet kan verliezen zolang hij op het battlefield ligt.

Dark Confidant trigger is ook optional (Doet kaarten van je library in je hand). Sta je op 1 dan hoef je geen kaart te pakken via de trigger.

etc.

Citaat :
The player is not required to follow the instruction when the ability resolves
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 10:01

omdat dat niet het onderwerp van dit topic is... maar als je het daarover wilt hebben, ik vind het een bout regel..... kaarten gaan opeens dingen doen die er niet op staan. Er zijn ook wel veel momenten waarop je dingen kunt ''vergeten'' in jouw voordeel.

EDIT: hier stond eerst een dom niet kloppend voorbeeld omdat ik nog niet helemaal wakker was... om te zorgen dat niet iedereen door heeft dat ik soms domme dingen zeg heb ik het maar weggehaald

Laatst aangepast door lennartL op wo dec 21 2011, 10:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 10:03

Kwebie schreef:
Omdat je nu bewust Transcendence mag vergeten. Omdat het een optional trigger is. Daarmee is de kaart 'broken' daar je gewoon niet kan verliezen zolang hij op het battlefield ligt.

Dark Confidant trigger is ook optional (Doet kaarten van je library in je hand). Sta je op 1 dan hoef je geen kaart te pakken via de trigger.

etc.

Citaat :
The player is not required to follow the instruction when the ability resolves

ik heb dit nog even opgezocht, dit is de uitzondering:

Citaat :
An optional ability does one or more of the following things, and nothing else:

dat voorbeeld van mij hierboven gaat dus niet op.... en dark confidant ook niet omdat er iets anders aan vast zit dan alleen kaarten graaien.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 10:27

Je mag je tegenstander nog steeds wijzen op de confidanttrigger
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 10:39

Andre Pannekoek schreef:
Je mag je tegenstander nog steeds wijzen op de confidanttrigger
Maar dat hoeft niet. Hoe dan ook is de trigger van Dark Confidant niet optional op competetive of professional REL omdat er ook life loss in de ability zit. Lennart quote exact het juiste gedeelte.

Citaat :
An optional ability does one or more of the following things, and nothing else
Als je je tegenstander wijst op een optional trigger (bijvoorbeeld de enters the battlefield trigger van Regal Force) dan hoeft hij er ook geen gebruik van te maken. NB! Dit geldt alleen op competitive of professional REL. Op de FNM ben je dus nog steeds verplicht de kaarten te rapen!

Wat betreft Tanscendence, ook hier gaat de vlieger niet op. In dit geval geldt life gain niet als een positive ability en is daarom dus niet optioneel (bevestigd op mtgsalvation).

Er zijn genoeg corner cases waar je er voordeel uit kunt halen, zoals bijvoorbeeld met Regal Force met een bijna lege library, maar ik vind het evengoed een prima verandering. Het idee hier achter is namelijk duidelijk: op casual REL (bijvoorbeeld FNM's) hoor je als ervaren speler de onervaren spelers te helpen, op competitive en professional REL mag er van je verwacht worden dat je ervaren bent en moet je zelf aan alle beneficial triggers denken (en mag je ze om tactische redenen ook negeren). Harmful triggers (lifeloss, sacrificen van permanents, etc) blijven ook op dit niveau mandatory, je mag dus niet als je op 1 leven staat de triggered ability van Phyrexian Arena "vergeten", dit is nog steeds cheaten.

Ook goed: je kunt je tegenstander geen oor meer aannaaien door zelf iets te vergeten als je weet dat je tegenstander al een warning heeft voor failure to maintain game state. Je bent nu helemaal zelf verantwoordelijk voor je triggers op competitive en regular REL!

Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 10:44

het wordt wel veel gemakkelijker om het niet te verneuken met een deck als echantress btw... (vroeger won je nog wel eens random games van mensen die dat deck niet getest hadden omdat ze zichzelf dood drawden met een argothian)

Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 10:45

Klopt, daar ziet het op dit moment wel naar uit.

Geen Yahtzeemeister

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 11:51

sterker nog, aangezien `draw X cards' == `(draw a card)^X' geld en dus `draw 2 cards' geinterpreteerd moet worden als `draw a card. draw a card' kun je er dus voor kiezen hoeveel kaarten je pakt! Dus 20 elven in het spel en 18 kaarten in library, speel regal force; draw 18. Maakt het nogal gemakkelijker voor de speler....
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 11:59

Waarom kan dat niet in gewone mensentaal zodat de niet-beta's er ook nog wat van begrijpen. Sad
Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 12:35

tarzan schreef:
sterker nog, aangezien `draw X cards' == `(draw a card)^X' geld en dus `draw 2 cards' geinterpreteerd moet worden als `draw a card. draw a card' kun je er dus voor kiezen hoeveel kaarten je pakt! Dus 20 elven in het spel en 18 kaarten in library, speel regal force; draw 18. Maakt het nogal gemakkelijker voor de speler....

Dat lijkt me niet kunnen, magic is geen wiskunde. Een trigger kun je mijns inziens niet op die manier 'uit elkaar halen', je kiest om de trigger of wel te gebruiken (draw 20) of niet (draw 0).
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 15:09

Hennink schreef:
Wat betreft Tanscendence, ook hier gaat de vlieger niet op. In dit geval geldt life gain niet als een positive ability en is daarom dus niet optioneel (bevestigd op mtgsalvation).
En in #mtgrules word juist gezegd dat de life gain van Transcendence optioneel is. Maar dat ze dit gaan fixen.

Over Dark Confidant heb je gelijk. Foutje van mij!
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 15:37

Kwebie schreef:
Hennink schreef:
En in #mtgrules word juist gezegd dat de life gain van Transcendence optioneel is. Maar dat ze dit gaan fixen.
Teruglezend wordt bevestigd dat dat niet de intentie van de regel is, maar het kan zijn dat Wizards daarvoor de oracle wording van Transcendence aan moeten passen.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 15:42

Tja, of je past de regels alleen aan dat je als tegenstander niet verantwoordelijk bent voor de triggers van je tegenstander. En daarnaast gewoon 'may' weer terug op de kaarten. (En ja, ik weet dat het eraf gehaald is ivm nieuwe spelers)
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 16:24

ja, of ze waren nooit aan deze ellende begonnen.... ik vind vooral het verschil tussen FNM's en REL 3 of hoger (zoals het vroeger heette) begrijpelijk maar ontiegelijk irritant... als mensen niet met you may om kunnen gaan omdat ze het steeds vergeten en dat irritant vinden gaan ze maar lekker pokemon of yu-gi-oh spelen.....

Hoe meer ik erover nadenk hoe irritanter ik het vind...

Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   wo dec 21 2011, 17:09

You'll survive Wink

Geen Yahtzeemeister

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   vr dec 23 2011, 10:07

En de IPG rules changes zijn teruggetrokken......

Hier is de uitleg
Terug naar boven Go down
afterparty05
BarbaBAAS

BerichtOnderwerp: Re: Wijziging lijst gebande kaarten   vr dec 23 2011, 10:15

Good call.

Overigens nog geen topic gezien over de wijzigingen in PWP?
Terug naar boven Go down

Wijziging lijst gebande kaarten
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waar kopen jullie je losse kaarten?
» Het kopen van kaarten
» Een lijst van koopsites
» waar bestellen jullie kaarten?
» New Phyrexia compleet gespoiled!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: MAGIC ALGEMEEN :: Rumours, nieuws en overig Magic-
Ga naar: