MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Andre Pannekoek wint beide prereleases!! **Gefeliciteerd!!!**
Niels wint de dondermodern van 21 juli **Gefeliciteerd!**
Jorian en Douwe winnen de 2HG prerelease van 9 juli! **Gefeliciteerd**
Jasper Boelens wint de donderdraft van 6 juli! **Gefeliciteerd**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn
Andre Pannekoek wint beide releasedrafts van 15 juli! **Gefeliciteerd**

Deel | 

"Piccadilly" door Rene Wiersma

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: "Piccadilly" door Rene Wiersma   wo aug 23 2006, 20:09

Beste Mede-magicers,

Hier maar weer eens een toernooiverslagje ter leering ende vermaeck.

Het toernooi was een Standard toernooi in Groningen. Er waren 18 mensen. Het toernooi was niet DCI sanctioned, maar de organisatie is er wel mee bezig om dat voor elkaar te krijgen. Dat zou mooi zijn, dan hebben we namelijk twee keer per maand een 'officieel' toernooi in Groningen. Malcolm Atsar en Niels Kroon organiseren dit maandelijkse toernooi in de Oude Drogisterij en ik kan iedereen die in de buurt van Groningen woont aanraden om ook eens langs te komen op dit toernooi, omdat het gewoon erg leuk en gezellig is.

De hoofdprijs van het toernooi was een Foil Pillage plus de gebruikelijke boosters. Er werden 5 ronden Zwitsers gespeeld en daarna een top 8. Helaas moest ik na de 5 ronden al weg, dus geen boosters of Foil Pillage voor mij, maar ik kon tenminste weer eens een middag lekker magicen en daar ging het me om.

Ik ging vandaag mijn Groen/Rood/Witte FatBurnGeddon deck spelen, misschien beter bekend als het 'Red Zone' deck, maar dan met een paar kleine modificaties. Ik won Putten ook met een dergelijk deck en het bevalt me beter dan het UW control deck. Het UW control deck is ook goed, maar op het vorige toernooi in Groningen speelde ik drie keer gelijk tegen andere control decks :\ Vandaar deze keer een deck dat tenminste drie keer kan winnen of verliezen binnen 50 minuten.

9 Forest
1 Plains
1 Mountain
4 Karplusan Forest
4 Brushland
4 City of Brass
4 Birds of Paradise
4 Llanowar Elves
4 River Boa
4 Chimeric Idol
4 Blastoderm
3 Jade Leech
1 Rith, the Awakener
3 Ancient Hydra
4 Assault/Battery
3 Wax/Wane
3 Armageddon

SB:
3 Tsabo's Decree
4 Armadillo Cloak
1 Simoon
3 Canopy Surge
1 Obliterate
2 Kavu Chameleon
1 Armageddon

Nu moet ik eerst wat over mezelf vertellen. Ik ben best wel een serieuze Magicer. Ik speel regelmatig op toernooien. Ik speel om te winnen en ik probeer altijd de beste decks te spelen. Er is natuurlijk een factor geluk in het spel (manascrews, topdecks, slechte matchups of slechte kaarten openen in Sealed Deck bv.), maar mijn idee is dat als je goed (foutloos) speelt, dat je dan altijd wel 5-2 (na 7 ronden Zwitsers) moet kunnen spelen op een gemiddeld bezet toernooi. Heb je een keertje geluk dan kun je zelfs een toernooi winnen.

Mijn doel is om zo goed mogelijk te Magicen. Dat bereik je door zo weinig mogelijk fouten te maken. Ik vind het dan ook altijd te gemakkelijk om na een slecht toernooi een van bovenstaande smoezen aan te halen.

Bijvoorbeeld, de PTQ in Groningen (Sealed Deck Invasion) speelde ik 1-3. Mijn eerste reactie was "Maar ik had ook slechte kaarten en mijn tegenstanders trokken alleen maar Draken". Eigenlijk was dat ook wel zo, ik had een Zwart/Rood deck met een splash blauw. Er zaten een paar goede kaarten in zoals Tsabo's Decree en Smoldering Tar, maar daar was het ook wel mee gezegd. Toen ik de kaarten thuis echter nog een keer beter bekijk besefte ik dat een Blauw/Wit/Groen deck misschien wel beter was geweest, want dat had een veel betere manacurve. Zelfs al had ik mijn Zwart/Blauwe/Rode deck gehouden dan waren er wel een stuk of twee, drie kaarten die ik had moeten verwisselen. Dat soort details kunnen bepalen of je wint of niet. Hoewel ik het toernooi toch nooit had kunnen winnen had ik misschien wel beter kunnen presteren.

Fouten maken is niet erg, maar je moet er wel van leren. Dat was dan ook mijn doel voor dit toernooi. Ik zal na elk potje vertellen wat voor dingen ik beter had kunnen doen (als die er zijn natuurlijk). Zo is een toernooiverslag schrijven ook een beetje therapie Smile

Ronde 1. Allard vd Made

Ik begin met een elf en dan een River Boa met een groene mana open. Hij speelt namelijk wat Mountains en tegen rode decks zijn de regenererende Boa's altijd wel goed. Ik speel nog een ander beest, een Blastoderm of Jade Leech, ik kan het me niet herinneren. In zijn derde beurt speelt hij een Stone Rain op een van mijn landen. Verder zie ik geen enkele kaart meer van hem, want hij is 1 of 2 beurten later dood. Ik zie nog wel een Urborg Volcano, dus ik weet dat hij ook zwart speelt.

Ik sideboard niets. Dit is mijn eerste fout. Ten eerste hadden mijn Armageddons eruit gemoeten. Ze zijn potentieel wel goed, maar tegen een LandDestruction deck zoals dat van hem (en ik vermoedde dat ie zoiets speelde) zijn ze niet goed, zeker niet als je niet begint. Verder had ik er Kavu Chameleons in moeten sideboarden want die zijn goed tegen Perish (die hij vast in ging sideboarden) en tegen zwarte removal.

Tweede potje. Ik speel een elf, maar hij trekt land destruction na land destruction. Ik trek land na land, maar ik krijg nooit 4 mana om de Blastoderms en Jade Leeches in mijn hand te spelen. Ik beuk hem wat met mijn elf en zo nu en dan een ander beest (die meestal meteen worden doodgemaakt).

Uiteindelijk trek ik meer mana dan hij landdestruction heeft en kan ik mijn grote beesten spelen. Dan is het snel gebeurd.

2-0 (1-0 totaal)

We spelen nog een potje voor de lol en dan veegt hij mij van de tafel. Tsja, als LD werkt, dan werkt het. Maar meestal moet mijn deck het wel kunnen winnen.

Ronde 2. Mattijs Meiboom.

Hij speelt een groen/wit deck met oa. Noble Panthers. Dit vind ik de mooiste potjes. Grote beesten die elkaar beuken, kleine beesten die er stiekem langs sneaken, bluffen met Giant Growths (of Waxes in dit geval), chumpblocken, subtiel kaartvoordeel, manavoordeel, temposwings, de juiste mana tappen, etc. etc. het zit er allemaal in als twee creature-decks tegen elkaar moeten spelen. Op en top magic dus.

Hij begint, dus zit ik in de verdedigende rol en moet ik het meer hebben van kaartvoordeel. We beginnen allebei met een elf en een Chimeric Idol die we afruilen. Op een gegeven moment heeft hij twee Noble Panthers en ik twee River Boa's. Ik speel een Ancient Hydra. Hij speelt vervolgens een Parallax Wave en Waved mijn Hydra en Boa's weg. Ik ping een van zijn Elfjes met de Hydra. Hij valt aan en ik neem 6 damage.

De volgende beurt valt hij weer aan. Maar nu heb ik mana vrij en kan ik de volgende truc uithalen. Ik Wane zijn Wave, mijn 2 Boa's en Hydra komen terug. Ik block de Panthers met mijn Boa's regenerate ze en doe de overige damage met mijn Hydra. Ik geloof dat ik nog een elfje afknal met de Hydra en in mijn beurt speel ik Armageddon.

Hij heeft nu 1 Elfje, 1 River Boa en ik heb 2 Birds en 2 River Boa's. Ik herstel veel beter van de Armageddon (ik had land in mijn hand bewaard) en beuk hem vervolgens total loss met Boa's.

Ik sideboard mijn Armadillo Cloaks erin en Simoon. Ik haal Armageddons eruit, want die zijn toch niet zo sterk tegen een ander groen deck (alhoewel je dat na het vorige potje misschien niet zo zeggen). Verder gaan er nog twee andere kaarten uit, ik denk een River Boa en een Assault/Battery, maar ik weet het niet zeker.

Het tweede potje lijkt veel op het eerste potje, we spelen beide wat beesten die we afruilen, etc. Ik kan me herinneren dat hij zijn elfjes niet erg agressief gebruikte. Er waren een paar momenten dat hij een paar extra puntjes schade had kunnen door met zijn elfjes aan te vallen, maar hij wilde kennelijk het risico niet lopen ze af te ruilen. In ieder geval, op een gegeven moment heb ik twee Chimeric Idols en hij wat elfjes aan zijn kant. Hij speelt weer een Parallax Wave. Ik heb weer een Wane in mijn hand. Ik ben echter zo stom om eerst aan te vallen met mijn Chimeric Idols, die hij natuurlijk weg Waved en dan pas speel ik de Wane. Ik had beter eerst de Wave moeten Wanen en dan mijn Idols moeten activeren. Deze fout scheelt hem 6 damage.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, want ik begin vette beesten te trekken en hij niet. Hij trekt niet wat hij nodig heeft en ik win.

2-0 (2-0 totaal)

Ronde 3. Symen Weitenberg

Hij speelt mono-wit rebels. Een interessante matchup, die ik moet kunnen winnen als ik goed trek. Hij begint met een Sergeant, maar ik heb een Assault voor de Sergeant. De rebels blijven dus nog even koest. Even later val ik aan met een Boa. Hij heeft een Chimeric Idol, maar blockt niet. Misschien is hij bang voor een Wax of een Assault. In zijn beurt valt hij echter ook niet aan met zij Idol, wat mijns inziens een fout was. Ik bedoel, nu is zijn Idol totaal nutteloos als je zowel niet aanvalt als blockt, dan kun je hem nog beter opofferen om te blocken.

Hij heeft een Seal of Cleansing voor mijn Chimeric Idol. Als hij een Story Circle speelt op groen, lijkt het slecht voor me. Maar ik heb een Armageddon, waar ik goed van herstel omdat ik Birds heb en omdat ik land had bewaard in mijn hand. Hij topdeckt wel een Plains en een Brushland, maar ik trek vet beest na vet beest. Op een gegeven moment heb ik 3 Blastoderms en een Jade Leech in het spel. En dan heb ik nog een Jade Leech in mijn hand ook. Hij kan slechts 2 creatures preventen met zijn Circle (en dan krijgt hij nog 1 damage van zijn Brushland ook) en ik win.

Ik sideboard een Armageddon en Tsabo's Decrees erin voor wat Blastoderms en River Boa's (en misschien een Assault/Battery?)

Het tweede potje. Deze keer werkt zijn rebel chain wel. Sergeant zoekt Falcon, Falcon zoekt wat Defiant Vanguards die zich dapper voor mijn Blastoderms en Idols werpen, vervolgens komt Lin Sivvi op tafel en die recruteert een Skymarshall, onderwijl ook nog wat dode rebels onderop het deck terugleggend.

En ik vraag me af waar mijn sideboard kaarten blijven.

Derde potje. Dit was een bruut potje, let op. Het gaat zijn gangetje zowat, ik heb wat beesten liggen en hij wat rebels. Zodra ik zes mana heb speel ik Tsabo's Decree. Hij heeft op dat moment slechts drie land. Ik vernietig zijn 3 rebels op tafel en drie rebels in zijn hand. Ik zie dat hij verder de volgende kaarten heeft: Parallax Wave, Wrath of God, Blinding Angel. Als hij in zijn beurt een land kan pakken, zal hij de Wrath spelen. Hij pakt een land en speelt de Wrath. Nu zijn alle creatures aan beide kanten dus dood. In mijn beurt speel ik Armageddon, want als hij de Blinding Angel kan spelen is het gebeurd met me, tegen een Angel kan ik weinig doen. Dus ik speel Armageddon en weg zijn ook alle landjes. Nu is de hele tafel dus weer leeg, geen permanents! Ruig Smile

Hij topdeckt een land, maar ik ook. Vervolgens kan ik wat elfjes spelen en dan houdt hij het niet meer bij. Ik win dus.

2-1 (3-0 totaal)

Ronde 4. Rienk Weitenberg

Rienk is het broertje van Symen en speelt een Blauw/Zwart deck met vliegers, Idols, 'gratis' countermagic en zwarte removal.

Het eerste potje. Het gaat prima. Hij is steeds een stapje achter op mij en zijn levenspunten gaan langzaam maar zeker naar beneden. Op een gegeven moment speelt hij een Fact or Fiction. Ik geef hem een stapeltje met 1 Massacre en een stapeltje met 4 andere kaarten, want ik heb 3 creatures met 1 toughness. Hij neemt de Massacre en slacht mijn arme beestjes af.

Op een gegeven moment staat hij op 4 leven, ik heb een Chimeric Idol en hij heeft een Troublesome Spirit. We vallen beide niet aan, want hij zou dan op 1 komen en ik wil mijn Idol niet kwijtraken aan zijn Spirit. Het duurt een hele tijd, maar hij kan op een gegeven moment van mijn Idol afkomen en gaat aanvallen met zijn Spirit. Mijn leven gaat steeds lager en ik moet iets topdecken om hem weer in een verdedigende positie te krijgen.

Ik pak wat Birds af, die ik zou kunnen gebruiken om te chumpblocken. Ik heb 3 Birds als ik op 3 leven sta, dus ik zou 3 keer kunnen chumpblocken. Maar hij speelt een Forced March voor 1, waardoor mijn Birds doodgaan en hij me vrijelijk kan afmaken miet zijn Spirit.

Achteraf gezien had ik al eerder moeten chumpblocken met mijn Birds en niet tot de allerlaatste beurt moeten wachten. Zo had ik misschien de tijd gehad om nog wat af te pakken.

Kavu Chameleons gaan erin tegen Perish, counters en removal Smile Armageddon gaat er ook in en ook Canopy Surge tegen zijn vliegers. Beide splitkaarten gaan er zoveel mogelijk uit vanwege een gebrek aan targets.

In het tweede potje kan ik de druk hoog houden en hij moet steeds in zijn beurt zijn mana tappen om iets tegen mijn beesten te doen. Op een gegeven moment speelt hij Bribery en gaat ie zoeken naar mijn Rith! Hij kan hem echter niet vinden en hij denkt dat ik hem heb uit gesideboard. Ik lach een beetje en kijk naar de Rith in mijn hand.

Phew.

Straks maar uitsideboarden die Rith denk ik. Hij pakt een ander vet beest van me, een Jade Lecch denk ik, die hij af moet ruilen tegen een Blastoderm. Als ik Rith speel, topdeckt hij een Perish.

Dan legt hij een Air Elemental op. Ik heb een Canopy Surge met kicker. Hij staat op 1 en ik speel een Ancient Hydra met nog een mana open. Hij doet wat moeilijk met Gush en weet uiteindelijk mijn Hydra te Foilen. Later speel ik een Armageddon, hij heeft geen counter, maar in reactie op mijn Armageddon Dominate hij mijn Kavu Chameleon! Hij staat nog steeds op 1 leven en kan met die ene Chameleon niet mijn River Boa en Elf blocken.

Ik sideboard Rith eruit.

Dit keer heeft hij wat manaproblemen en kan ik relatief eenvoudig winnen. De details van deze pot ben ik helaas vergeten, ik weet nog wel dat ik een Air Elemental kan Canopy Surgen, en dat ik win weet ik ook nog Smile.

2-1 (4-0 totaal)

Ronde 5. Douwe van Noordenburg

Hij speelt CounterRebel, een deck waar ik moeilijk van kan winnen voor sideboarden. Potje 1 is daar een goed voorbeeld van. Ik begin met twee birds, en een elf. Ik schop wat met de elf. Ik heb een Ancient Hydra in mijn hand maar wil hem niet spelen, uit vrees voor een Wrath of God. Maar 1 damage per beurt schiet ook niet echt op en ik besluit toch maar mijn Hydra te spelen. Hij speelt Wrath en krijgt zo een kaartvoordeel van 4-1. Volgende keer toch maar wat geduldiger blijven. Nu is het moeilijk winnen want hij speelt wat rebels en kan zo mijn beesten wel blocken. En echte gevaarlijke zaken countert hij gewoon. Uiteindelijk wint hij met een Jhoval Queen en een Thermal Glider.

Ik sideboard Kavu Chameleons, Armageddon en Tsabo's Decree erin voor de splitkaarten.

Ik speel een vroege Armageddon en hij heeft geen counter. Ik herstel echter slecht van de Geddon en hij trekt land na land, geholpen door Brainstorms. Ik kan niet echt een offensief lanceren, terwijl hij wat kan zoeken met Rebels. Ik speel een Hydra, maar hij heeft Thermal Gliders. Als ik op twee leven sta kan ik eindelijk mijn Tsabo's Decree spelen, maar hij heeft een counter en wint dus.

0-2 (4-1 totaal)

Achteraf gezien had ik moeten wachten met mijn Armageddon, ik had op dat moment ook al een Tsabo's Decree in mijn hand. Ik had beter kunnen wachten tot ik zes mana had gehad en hij uitgetapt was om een rebel te zoeken en dan mijn Tsabo's Decree spelen. Dan had ik daarna de Kavu Chameleon kunnen spelen en dan de Armageddon kunnen spelen, die hij ongetwijfeld had gecounterd. Maar dan had ik een 4/4 creature en moest hij maar hopen op een getopdeckt rebeltje.

Maar goed, zoals ik in het begin al aanhaalde, van fouten moet je leren.

Nou dat was het. Ik was tweede na 5 ronden, maar moest de top 8 missen vanwege andere verplichtingen.

Ik kan het deck nog steeds iedereen aanraden. Het is goed en bovendien heel consistent. Ik heb precies nul keer hoeven mulligannen! Soms trek je gewoon geweldig en win je van ieder ander deck, maar meestal moet je toch wel scherp spelen om de potjes te kunnen winnen. Ik vind het in ieder geval een leuk deck om mee te spelen.

Tot de volgende keer maar weer.

-Rene Wiersma
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com

"Piccadilly" door Rene Wiersma
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» "Piccadilly" door Rene Wiersma
» [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
» "PTQ Zwolle" door Jasper Boelens
» [Artikel] Story : "Search for Thelion"
» Het grote "Ik vind dit over magic in Groningen' topic

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: TOERNOOIEN IN GRONINGEN :: Algemene toernooi informatie-
Ga naar: