MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Andre wint de donderdraft van 25 augustus! **Gefeliciteerd**
Danny wint de donderconstructed Modern op 14 september! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de Donderdraft van 7 september! **Gefeliciteerd!**
Rick wint de donderconstructed van 31 augustus! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de FNM Modern van 8 september! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Bart
Lelijk Konijn

Aantal berichten : 2032
Leeftijd : 32
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   zo dec 13 2009, 17:23

Jasper heeft aangegeven graag meer artikelen te willen op het forum. Ik ben het hier mee eens, dus bij deze mijn bijdrage. Voor het schrijven van echte artikelen moet je mijns inziens wel een pro zijn, dus daarom hou ik het bij een deckbeschrijving en toernooiverslagje. Wellicht dat iemand het leuk vindt om te lezen hoe een ander nadenkt over een deck en bepaalde keuzes maakt. De volgorde van dit ‘artikeltje’ is:

1. Decklist
2. Deckbeschrijving
3. Toernooitje

UWr Landstill

2 Arid Mesa
4 Flooded Strand
2 Island
4 Mishra’s Factory
2 Plains
2 Plateau
3 Tundra
1 Volcanic Island
3 Wasteland

1 Ajani Vengeant
3 Brainstorm
3 Counterspell
1 Crucible of Worlds
2 Cunning Wish
2 Elspeth, Knight-Errant
3 Engineered Explosives
4 Force of Will
3 Jace Beleren (MVP)
3 Lightning Helix
3 Spell Snare
3 Standstill
4 Swords to Plowshares
2 Wrath of God

// Sideboard
1 Abolish
1 Ajani Vengeant
1 Capsize (Arne vergat hem, dus vervangen met Rushing River)
1 Fracturing Gust (had ik niet, dus vervangen met Return to Dust)
1 Path to Exile
1 Pulse of the Fields
2 Ravenous Trap
2 Red Elemental Blast
1 Relic of Progenitus
3 Spell Pierce
1 Tormod’s Crypt

Deckbeschrijving

Zal eerst even bepaalde afwegingen en keuzes toelichten met betrekking tot het deck. Ik speelde op het NK in Zwolle hetzelfde deck, maar zonder rood en dus PtE i.p.v. Lightning Helixen. Door de grote hoeveelheid removal is het goed mogelijk om de board leeg te houden, waardoor je planeswalkers kunnen excelleren. Daarom speel ik ook 3 Jaces en deze zijn echt de bomb. Je maakt alles eerst stuk en vervolgens blijft deze genoeg removal en counter pakken om de pot te controleren. Ik heb voor de rode splash gekozen, omdat Lightning Helix > Path to Exile. Dat de tegenstanders alsmaar basics mocht opzoeken, was me een te groot nadeel. Daarnaast is de lifegain erg goed, omdat deze ook tijd rekt om een oplossing te vinden. Daarnaast is Ajani Vengeant goed tegen control (en Helix nr. 4).

Ik heb gekozen voor een 2/1 split tussen Plateau en Volcanic Island, omdat wit een belangrijker kleur is om early game te hebben dan blauw i.v.m. de removal. Je hebt enkel UU nodig voor Counterspell en Jace en die zijn toch niet voor early game.

Ik twijfelde over de drie Wastelands. Dit kon namelijk ook worden vervangen met Dust Bowl, Academy Ruins en Tolaria West. Echter, ik denk dat Wasteland de moeilijke matchups van Ichorid en Combo een stuk speelbaarder maakt. Tevens faciliteert hij Standstill i.c.m. manlandjes.

Ik speelde op het NK nog Ancestral Visions ipv Standstills, maar deze bevielen me toch niet zo. Hij is natuurlijk het beste op T1 te spelen, maar dan hou ik liever mana open voor counter of removal. In dit deck functioneert Brainstorm voornamelijk als lategame hand fixer en daarom vind ik drie genoeg. Je hoeft hem niet per se in je beginhand te hebben of zo, maar is later handig om overtollig land mee weg te schudden. Ik speel al jaren met drie Standstill in Landstill, omdat vier gevoelsmatig toch te veel is. Wanneer iemand hem dan breekt, pak je vaak nog een Standstill i.p.v. removal en vaak is eentje ook wel genoeg fuel om een pot mee te kunnen winnen. Je hoeft niet per se twee keer in je beginhand of zo. Geen Sensei’s Divining Top, omdat er geen ruimte voor is en ik Brainstorm, Jace en Standstill in dit deck beter vind.

De counter (4/3/3 split van FoW, Snare en Counterspell) en removal is verder vrij gangbaar. Wel jammer dat er maindeck geen ruimte meer is voor Spell Pierce. Een kaart die ik persoonlijk erg goed vind.

Ik heb ervoor gekozen om Humility niet te spelen. Dit omdat ik al veel andere dure spells heb (planeswalkers en WoG). Als ik hem wel zou spelen, zou ik ook een Enlightened Tutor in m’n sideboard doen. Ik heb ervoor gekozen om het Humility-slot op te vullen met Crucible of Worlds om zo een iets stabielere manabase te krijgen plus een goede kaart tegen andere control decks. Ik dacht genoeg creature hate te hebben en dat Humility wellicht wat overkill was. Ik zou hem wel graag willen spelen, gewoon omdat hij zo nasty is :-D

Toelichting sideboard:

Abolish (1) – Vanaf T3 (wanneer je kunt wishen) een gratis te spelen antwoord op nare dingen als Back to Basics, Choke en andere lastigheden.

Ajani Vengeant (1) – Voor een control mirror.

Capsize (1) (Arne vergat hem, dus vervangen met Rushing River) – Ten eerste kan deze lategame insane zijn, vooral tegen control. Ten tweede is het een antwoord voor Iono op wit.

Fracturing Gust (1) (had ik niet, dus vervangen met Return to Dust) – Ik speel Landstill normaliter nooit zonder een Serenity (en Enlightened Tutors) in mijn sideboard. Extreem goed tegen Raffinity en Enchantress. Dit leek mij de instant vervanger. Helaas had ik hem op het toernooi nog niet en dus vervangen met Return to Dust (meer gangbare keuze).

Path to Exile (1) – Goedkoop antwoord op vervelende creatures.

Pulse of the Fields (1) – Lifegain, goed tegen Zoo en natuurlijk Burn.

Ravenous Trap, Relic of Progenitus, Tormod’s Crypt (2/1/1) – Een mooie spreading, omdat dat moeilijk is als (bijv.) Ichorid speler op te anticiperen. Na het siden speel ik alle drie de kaarten eenmaal en hou ik een Trap op side als wish target. Ravenous Trap is tevens via Cunning Wish een mainbord antwoord op Ichorid en Aggro Loam. Vooral tegen Ichorid is dat wel nodig.

Red Elemental Blast (2) – Tegen Merfolk, combo en andere decks met counters.

Spell Pierce (3) – Ik twijfelde tussen deze of 2 Enlightened Tutor en 1 Rule of Law. Op die manier had ik nog tutors voor graveyard hate / CoW gehad. Toch voor deze optie gekozen, omdat Spell Pierce een goede optie is wanneer je G1 verloren hebt. Op de turn is het namelijk een erg sterke opening tegen bijv. Aether Vial. Meddling Mage had ook nog in dit slot gekund, maar die vind ik te kwetsbaar in het huidige Legacy.

Toernooiverslagje

De opkomst was twaalf man waarvan vier nieuwe spelers. Geheel in stijl van toernooiverslagen, eerst even dit: Ik heb de avond ervoor veel gezopen, was brak, verslapen, brug stond open, -gaap-, etc.

Ronde 1 – Matthijs – Elves
Hij speelt T3 een Aluren. Ik heb FoW + pitchkaart in mijn hand, maar ook WoG. Ik besluit de Aluren te laten resolven in de hoop dat hij alle Elves op tafel gooit en ik de volgende beurt WoG kan spelen, zodat hij alles kwijt is. Na Aluren speelt hij een Glimse of Nature om helemaal los te gaan. Deze vangt de FoW. Hij speelt alle Elves. Deze maak ik stuk met WoG en speel een Elspeth for the win.

Hij legt weer wat elfjes neer en dat worden er uiteraard erg snel erg veel. Glimpse of Nature vangt een FoW en ik pak gelukkig een blauwe kaart bij, waardoor ik de volgende beurt ook Staff of Domination kan FoW’en. Een E.E. op 1 maakt 4 elfjes dood en de volgende 10 beurten beukt mijn Mishra’s Factory hem dood.

3 punten: 1-0-0

Ronde 2 – Thomas – BW Aggro (hyppies, nighthawks, vindicates, etc.)
Hij begint met T1 Dark Ritual into Vampire Nighthawk. Deze vangt een StP. Zijn volgende Hyppie en Vampire vangen ook een StP. Ik kan Jace neerleggen en deze pakt genoeg counters en removal om het board leeg te houden. Ajani Vengeant disrupt zijn land en Elspeth maakt het af.

Hij begint sterk met een T1 Hyppie (hulde!) waar ik geen antwoord op heb. Het beestje mag drie maal zijn trucje uithalen. Gelukkig miste ik geen land drop, kon ik overige threads counteren en T3 Cunning Wishen naar een PtE. Ik kan de ultimate van Ajani Vengeant gebruiken om acht landen te vernietigen. Op een gegeven moment heeft hij een Vampire Nighthawk in play en besluit Extirpate te spelen op Elspeth. Ik had alleen een StP in handen en was blij met deze keuze. Ik StP zijn beestje en win vervolgens.

6 punten: 2-0-0

Ronde 3 – Arne – Moosebite Merfolk
Ik hou een hand (op de draw) met 1 fetch, Brainstorm, Explosives en nog meer handige dingen. Hij begint met Wasteland voor Vial. Ik speel E.E. op 1. Hij speelt nog een Wasteland (en later Mutavault, screw..). Ik pak helaas weer geen land en speel dus Brainstorm. De volgende drie kaarten zijn ook geen landen. Helaas, ik had verwacht dat er wel een landje tussen de bovenste vijf kaarten zou zijn. De Vial is natuurlijk blijven liggen en daar wint hij op.

De tweede pot valt hij aan met Cursecatcher en Mutavault. Ik wil laatstgenoemde Lightning Helixen om hem zo mana te ontnemen. Hij bleef namelijk op twee landen steken. De Helix vangt een FoW. De volgende beurt valt hij weer aan met het tweetal, maar nu komt de Helix wel door en sterf zijn Mutavault. Het duurt even tot hij land pakt, maar mijn Ajani Vengeant schiet zijn Merfolk een voor een af en hij scoopt.

Op een gegeven moment heeft hij twee Islands en twee Mutavault. Ik counter Standstill en ploeg beide manlandjes. Hij had nog wel FoW, maar ik ook. Daarna zorgt Jace voor zodanige card advantage (counter en removal), dat hij niet meer kan winnen.

9 punten: 3-0-0

Ronde 4 – Niels – Naya Zoo
We hebben als enigen 9 punten, dus de winnaar van deze partij zou sowieso het toernooitje winnen. Spannend.

Niels mulliganed naar zes en begint met Taiga + Kird Ape. Ik gebruik Wasteland en hoop hem te disrupten. Hij fetcht vervolgens naar basic Mountain en lijkt weinig last van mana screw te hebben. Samen met een Figure of Destiny beukt hij me tot 12. Dan StP ik de boel en speel Elspeth. Door twee Standstills pak ik dermate veel counters, dat ik het win.

De tweede pot weet hij veel druk te zetten met een Nacatl en Kird Ape. Achteraf had ik de T1 Nacatl moeten FoWen om tijd te winnen. Nu wist hij daarmee toch 6 damage te doen, voordat ik een WoG speel. Hij had hier al rekening mee gehouden en speelt nog een Tarmogoyf. Daarna schiet hij me dood met een vieze Price of Progress.

Beslissende pot. Ik heb mana screw en pak te laat een derde landje bij. Daardoor moest ik heel omslachtig (tot drie maal toe) een E.E. op 2 spelen en pas de volgende beurt opblazen. Zijn Tarmogoyfs konden daardoor wel gewoon doorbeuken. Ik sterf.

9 punten: 3-1-0

Ronde 5 – Martijn Beljaars – Merfolk (Back to Basics main)
T3 speelt hij een Back to Basics die mij hard treft. Ik sterf.

Tweede pot had Martijn’s bijgelovige manier van couperen effect en mulligan ik naar 5. Er zaten drie landjes tussen: Factory, Wasteland, Tundra, dus ik moest hem houden. Hij vindt weer een Back to Basics en wederom ben ik kansloos. Hou nog even stand en vindt twee basics, maar ik moet een Standstill breken en hij vernederd me.

9 punten: 3-2-0

Conclusie
Niels weet met 5-0-0 het toernooitje te winnen en Beljaars wordt tweede. Ik eindig enigszins teleurgesteld en boos op de wereld, derde (natuurlijk wel boven Arne ;-)

Over het deck ben ik wel erg tevreden. Het speelt erg leuk en je moet wel interessante keuzes maken. Wellicht niet goed genoeg voor een serieus toernooi, maar gewoon erg tof om te spelen. Alleen jammer dat het tegen Martijn niet echt liep. Tegen Niels had ik (denk ik) gewonnen als ik G3 een beurt eerder mijn derde landje had getrokken. Maar ja.. als als als.. Tegen Back to Basics (zeker main) wordt het toch wel erg lastig. Merfolk is een lastige matchup. Dat merkte ik ook al tegen Arne met playtesten.

Ik heb eigenlijk zelden gesideboard. Enkel tegen Naya Zoo een Relic of Progenitus en tegen Merfolk de twee Red Elemental Blasts en Spell Pierces. Echter, ben wel tevreden over het sideboard. Ik twijfel echter wel om een wishboard niet te veel van je sideboard vergt. Een extra Red Elemental Blast was fijn geweest.

[EDIT] Ik bedacht me dat ik Cunning Wish eigenlijk vrij weinig heb gebruikt en vraag me af of een Enlightened Tutor + Humility/Moat wellicht niet beter was geweest. Mede doordat je daardoor sideboard slots vrij maakt die anders door je wishboard worden ingevuld. Wat denken jullie?

Laatst aangepast door Bart op ma dec 14 2009, 10:21; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Guus
Ik had meer dan 1000 posts

Aantal berichten : 660
Leeftijd : 28
Registration date : 10-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   zo dec 13 2009, 19:39

bart, viel me vaker op dat je op een leuke mainer schrijft. Vind het leuk om te lezen wat voor keuzes je maakt, en leuk o te lezen hoe je het toernooi door komt, helemaal omdat ik niet tegen je gespeeld heb.

misshcien ( je bent immers een betere speler dan ik Razz ) is het een idee om wasteland te vervangen voor extra removal? daarmee had je van Niels kunnen winnen.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   zo dec 13 2009, 21:47

Bart schreef:

Conclusie
Niels weet met 5-0-0 het toernooitje te winnen en Beljaars wordt tweede. Ik eindig enigszins teleurgesteld en boos op de wereld derde (natuurlijk wel boven Arne ;-)

Gelukkig niet andersom, ze hebben het daar al niet zo best.

Trouwens potje 1 had ik wel degelijk last van je wasteland en had ik die play ook niet moeten maken.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5781
Leeftijd : 36
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   zo dec 13 2009, 21:48

Guus schreef:
bart, viel me vaker op dat je op een leuke mainer schrijft. Vind het leuk om te lezen wat voor keuzes je maakt, en leuk o te lezen hoe je het toernooi door komt, helemaal omdat ik niet tegen je gespeeld heb.

misshcien ( je bent immers een betere speler dan ik Razz ) is het een idee om wasteland te vervangen voor extra removal? daarmee had je van Niels kunnen winnen.
Idd leuk om te lezen, maar ik zou eerder de land count omhoog gooien. Als je de Wastes cut dan heb je nog maar 14 mana sources + 6 fetches. Dat lijkt me wel erg weinig... Ik kan me natuurlijk vergissen, ben niet enorm thuis in legacy Wink

Lelijk Konijn

Aantal berichten : 2032
Leeftijd : 32
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   zo dec 13 2009, 22:28

Thanks Guus for the compliment Smile

@Niels: Potje 1 had je er idd wel last van, maar dat kwam meer omdat je met je fetch naar een basic mountain zocht i.p.v. een dual uit angst voor nog een Wasteland. De Wasteland van mij was op zich het probleem niet. Tenminste, zo leek het vanuit mijn positie.

@Hennink/Guus: Wastelands fungeren natuurlijk ook als land 21-23. Dit deck kan niet met minder dan 23 landen draaien. De meesten draaien zelfs 24 land + Eternal Dragon. Wasteland cutten kan, maar dan moeten er andere landen voor in de plaats.

Shard
Manascrewdriver

Aantal berichten : 1280
Leeftijd : 35
Registration date : 27-08-06

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   zo dec 13 2009, 22:51

Ik eis een rectificatie!

Er is maar één persoon die daadwerkelijk moosebite merfolk speelt, en dat is niet Arne Wink

Ennieweej, lauk toernooitje gehad, en ook een heel grappig potje tegen jou gespeeld, beatdown met een cursecatcher met een standstill ernaast terwijl jij je halve deck zo'n beetje moet discarden. ging helemaal nergens over... Ik moet bekennen dat ik verwachtte dat de matchup veel meer in jouw voordeel zou zijn, maar dat bleek anders.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   zo dec 13 2009, 23:25

Bart schreef:
Thanks Guus for the compliment Smile

@Niels: Potje 1 had je er idd wel last van, maar dat kwam meer omdat je met je fetch naar een basic mountain zocht i.p.v. een dual uit angst voor nog een Wasteland. De Wasteland van mij was op zich het probleem niet. Tenminste, zo leek het vanuit mijn positie.

Dat klopt maar ik had in eerste instantie uberhaupt geen non-basic moeten opzoeken.
Terug naar boven Go down
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 1838
Leeftijd : 28
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   ma dec 14 2009, 09:22

Was een leuk toernooi, mijn clerics deden het nog verrassend goed.Smile
Paar keer redelijke handen gehad, waarna er verder niks kwam, en 1keer echt manascrewed. Maar ook een paar verrassende wins, en vooral: leuke potjes^^.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   di dec 15 2009, 07:31

Leuk verslag.

Ik zal eens kijken of ik aan een verslag toekom mbt de bramvitational.
Terug naar boven Go down
Lermartes
Baas

Aantal berichten : 553
Leeftijd : 31
Registration date : 06-02-07

BerichtOnderwerp: Re: Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009   ma dec 21 2009, 19:38

ja stom van me je StP niet te extirpaten. goeie leer voor volgende keer Smile
verder goed gespeeld
Terug naar boven Go down

Deckbeschrijving & toernooiverslagje Legacy 13-12-2009
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Legacy toernooi 3 september in groningen
» MWS Legacy toernooi! Ronde 5 tot woensdag 17-02-2010
» Legacy tijdens de NKQ te Groningen
» reanimate legacy
» Legacy 04-03-2012 De Oude Drogisterij

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: TOERNOOIEN IN GRONINGEN :: Algemene toernooi informatie-
Ga naar: