MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Pieter Bruins wint de FNM Modern van 4 augustus! **Gefeliciteerd**
Arjan Boerma wint Legacy op 29 juli **Gefeliciteerd**
Christiaan wint de dondermodern van 18 augustus **Gefeliciteerd!**
Jeroen wint de GTMQ Dubbele draft van 6 augustus! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de donderdraft van 10 augustus! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

EDH

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: EDH   di nov 03 2009, 16:43

Het formaat EDH (Elder Dragon Highlander) is een populair formaat binnen de magic scene.
Je bouwt een deck van 100 kaarten (99 + generaal) waarbij elke kaart maar 1 keer mag voorkomen (uitzondering basic land) en niet meer kleuren mag hebben dan de kleuren van je generaal.

er zijn nog wel een aantal regels, maar mijn vraag is of meer mensen dit iets lijkt..

Ik wil wel een deck bouwen, maar als er niemand is om tegen te spelen dan is het minder nuttig

greetzz
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Hennink
Honey Bunny

Aantal berichten : 5772
Leeftijd : 35
Registration date : 24-08-06

BerichtOnderwerp: Re: EDH   di nov 03 2009, 17:09

Ik ben bang dat het toch ook weer een formaat van dure kaarten is. Als ik een Doran deck heb, dan heb ik ook een Vindicate en een Pernicious Deed nodig...

Pro Player

Aantal berichten : 1387
Leeftijd : 33
Registration date : 11-04-08

BerichtOnderwerp: Re: EDH   di nov 03 2009, 17:47

Ik wil wel een deck bouwen. Alle pro's spelen het ook, dus er moet wel iets erg cools aan zijn.

Hier de officiele regels (waar zelf Wizards naar verwijst) http://www.dragonhighlander.net/rules.php

@Hennink schreef:
Ik ben bang dat het toch ook weer een formaat van dure kaarten is. Als ik een Doran deck heb, dan heb ik ook een Vindicate en een Pernicious Deed nodig...

Mwoah, winnen is niet het doel bij EDH. Coole decks maken en coole dingen doen veel meer. Lijkt me juist iets voor jou jij Johnny.

Bips
Kletskous
Kletskous

Aantal berichten : 354
Registration date : 03-05-07

BerichtOnderwerp: Re: EDH   di nov 03 2009, 18:55

Ik heb al een tijdje een EDH deck en wil het graag een keer spelen tegen anderen! mijn general is Sharuum de heggeschaar

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: EDH   di nov 03 2009, 20:12

Toevalligerwijs hadden ze het @ plok in Assen het er ook al over
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117

BerichtOnderwerp: Re: EDH   di nov 03 2009, 20:17

@Hennink schreef:

Vind ik niet echt een valide argument. Voor peasant geldt ook dat een speelsetje Sinkhole's 80 euro kost. Als je dat er niet voor over hebt dan moet je wat anders verzinnen.

Als je wel EDH wilt spelen dan zal dat waarschijnlijk wel leiden tot andere keuzes. Ipv 4 x Garuk vs Liliana koop je dan een vindicate, een pernicous deed en een bayou.. ik noem maar wat.

Heb je het er niet voor over, dan is dat ook prima natuurlijk

greetzz
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Gijs
GMT Champ 2014

Aantal berichten : 1310
Leeftijd : 31
Registration date : 26-08-09

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 00:35

Ik heb ook een EDH deck, met als general Maga, Traitor to Mortals. Ben ook nog bezig met een Sharuum deck maar daar mis ik nog een kaart of 20-25 voor Sad
Terug naar boven Go down
darafayen
Legend
Legend

Aantal berichten : 1283
Leeftijd : 34
Registration date : 21-05-08

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 14:27

lijkt me lachen. ik wil het wel es doen.

Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 15:07

Ik heb zowaar een EDH deck... niet heel uitgebreid of goed ofzo... maar wel fun Smile
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 15:27

@Anne schreef:
@Hennink schreef:

Mwoah, winnen is niet het doel bij EDH. Coole decks maken en coole dingen doen veel meer. Lijkt me juist iets voor jou jij Johnny.
Hey, Johnny/Timmy! Maar idd, wat dat betreft kan ik wel eens iets in elkaar zetten misschien. Bovendien is het een highlander formaat, ik ben dol op highlander!

Topper
Topper

Aantal berichten : 666
Leeftijd : 34
Registration date : 06-01-07

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 17:10

Lijkt me erg leuk Smile

Is er ergens een beknopte beschrijving van de regels?
Terug naar boven Go down
Arne
Team Moosebite

Aantal berichten : 3067
Leeftijd : 30

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 17:51

als ik het goed heb.

Een deck van precies 100 kaarten met een general (legendary creature). Het deck mag alleen bestaan uit de kleuren die de general zelf is, plus artifacts (bijv. Doran --> dan mag je deck alleen uit kaarten bestaan die wit, groen, zwart of een combi daarvan zijn).

Elke kaart mag, net als in highlander, maar 1 keer in je deck zitten (basic land uitgezonderd). je general is removed from the game en kan je spelen in je eigen beurt voor zijn CC en in iemand anders beurt voor zijn cc+2 als ik het goed heb (iemand die dit zeker weet). wanneer de general removed from the game wordt (bijv door STP) dan gaat ie naar je GY, wordt ie van daaruit removed, dan wordt ie terug geschud in je library.

Voor de rest is het een leuke multiplayer highlander format.

***Pauper to the People***
Terug naar boven Go down
Chip_de_Kikker
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 143
Leeftijd : 28
Registration date : 13-09-06

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 19:51

Ik doe mee - ik heb een EDH deck met Jhoira of the Ghitu. Erg leuk Smile

Legend
Legend

Aantal berichten : 1250
Leeftijd : 40
Registration date : 18-01-07

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 21:20

Ik vind EDH een leuk en interessant formaat wat ik in de VS een paar keer gespeeld heb toen ik daar voor een conferentie en kleine navakantie was.

Wat me opviel was dat ik van iemand die te Boston tegen me speelde hoorde dat andere EDH-spelers aldaar niet zo gek op combodecks zijn en ook op internet heb ik ontdekt dat veel EDH-spelers niet van EDH-combodecks houden.
Toegegeven, ik kan me voorstellen dat het lullig is om na enkele beurten iemand te zien winnen en dat dan de lol ervan af is, maar echt langzame of erg subtiele combos die pas late game losgaan, moeten toch kunnen.

Daarnaast vind ik wel dat men ook meer aan antwoorden in decks denkt i.p.v. maar domweg Timmy-aggro te spelen.
Niks tegen Timmy-aggro, wat erg leuk kan zijn, maar goeie control, synergy, late game en/of wacky combo of andere zaken horen net zo goed in EDH thuis als Timmy-aggro.

Momenteel heb ik geen deck, maar als ik er een maak, dan wel met Child of Alara als general.
Heerlijk 5 kleuren spelen en van alles en nog wat leuks erin stoppen.
Terug naar boven Go down
Shard
Manascrewdriver

Aantal berichten : 1280
Registration date : 27-08-06

BerichtOnderwerp: Re: EDH   wo nov 04 2009, 23:49

@Arne schreef:
je general is removed from the game en kan je spelen in je eigen beurt voor zijn CC en in iemand anders beurt voor zijn cc+2 als ik het goed heb (iemand die dit zeker weet).

Uit die regelsite leid ik enkel af dat je je generaal uit de command zone mag spelen (speciale exile zone). De generaal gaat altijd weer terug naar de command zone, en aan het begin van het spel plaats je je generaal in de command zone. Je generaal kost zijn castingcost de eerste keer dat je hem speelt, gaat ie dood dan kost hij zijn castingcost +2 per keer dat hij eerder gespeeld is (dus doran kost de eerste keer BRW, gaattie dood, kost hij 2BGW, gaat hij vervolgens weer dood, kosstie 4BGW, etc, enz.

Als een generaal je 21 combat damage doet/heeft gedaan (hoeft niet ineens), verlies je het spel (!)

De regelneven kunnen het veel korter completer uitleggen:
regelneef schreef:
If a player has been dealt 21 points of combat damage by a particular General during the game, that player loses a game. [Details This is an additional state based effect.
General Damage is cummulative throughout the game; nothing can reduce the amount of damage a General has previously done to a player.
Because it is a property of the card and not a characteristic of the game object, a card is still the same General even if it leaves the field and returns.
While effects can raise a player's life total, it doesn't reduce the amount of damage previously taken from a General. (eg: Beacon of Immortality)
Conversely, combat damage can be reduced, prevented, or replaced as it is taken, in which case it was never dealt and doesn't count towards the total taken from that General. (eg: Fog or Captain's Maneuver)
General Damage is specific to each General/Player pairing, not combined across all Generals.
A player can lose if he or she is dealt 21 points of combat damage by his or her own General (ie: under someone else's control).
regelneef schreef:
While a General is in the command zone, it may be cast. As an additional cost to cast a General from the command zone, its owner must pay {2} for each time it was previously cast from the command zone. (ie: it costs 6WW to cast for the third time.) Details A General is still subject to the normal timing restrictions for casting creatures (unless it has Flash or some other affect allows it to be played at another time, such as Vedalken Orrery)
Terug naar boven Go down
Gijs
GMT Champ 2014

Aantal berichten : 1310
Leeftijd : 31
Registration date : 26-08-09

BerichtOnderwerp: Re: EDH   do nov 05 2009, 00:16

Wat Shard post is inderdaad de correcte versie. Combodecks worden inderdaad door de meeste mensen niet gewaardeerd, vooral ook omdat edh in eerste instantie een multiplayer format is. Meeste mensen vinden combodecks dan not done.. houd zelf in edh ook niet van combo decks terwijl ik buiten edh wel groot fan ben van combo.
Mensen komen altijd wel met argumenten als: in een 100 kaarten highlander format kun je geen consistent combo deck maken maar dat is mijns inziens echt bullshit. Zo moeilijk is het niet een combodeck te maken dat gemiddeld rond turn 4 afgaat, mede door de enorme hoeveelheid aan tutors die ter beschikking staan (turn 4 is vroeg genoeg omdat je ook nog eens met 40 levens begint).
Terug naar boven Go down
Barachem
Legend
Legend

Aantal berichten : 1250
Leeftijd : 40
Registration date : 18-01-07

BerichtOnderwerp: Re: EDH   vr nov 13 2009, 13:52

Wat combodecks betreft vind ik het WEL een probleem als iemand voor beurt 6 een effective nasty combo laat afgaan, dat haalt het spelplezier er zekers uit.
Maar echt late game met een zieke x-part combo winnen vind ik absoluut geen probleem, dat zorgt voor een enorme Johnnygasm bij mij, ook al zou ik door die combo verliezen.

Verder lijkt me het een goed idee om te overleggen waar, wanneer en hoe we EDH gaan spelen, vooral omdat het als een multiplayerformaat bedoelt is.
Terug naar boven Go down
Hennink
Honey Bunny

BerichtOnderwerp: Re: EDH   vr nov 13 2009, 13:58

@Barachem schreef:
Maar echt late game met een zieke x-part combo winnen vind ik absoluut geen probleem, dat zorgt voor een enorme Johnnygasm bij mij, ook al zou ik door die combo verliezen.
Jij bent natuurlijk niet de enige speler, en niet iedereen doet aan Johnnygasms.

EDH
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: MAGIC ALGEMEEN :: Rumours, nieuws en overig Magic-
Ga naar: