Magic the Gathering in Groningen

Forum voor Magicspelers uit Groningen

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Oswin ten Brinke wint de prerelease Avacyn Restored van 29 April **Gefeliciteerd**
Jeroen Hillemans wint de eerste prerelease Avacyn Restored van 28 April en Lotte Medendorp de tweede **Gefeliciteerd**
Johnny Niemeyer wint het legacy toernooi van 22 april **Gefeliciteerd**
Jolmer Grijs wint de FNM standard van 20 april **Gefeliciteerd**
Jeroen Hillemans wint de FNM draft van 20 februari **Gefeliciteerd**
Oswin ten Brinke wint de FNM standard van 13 april **Gefeliciteerd**
Jeroen Hillemans wint de FMN draft van 6 april **Gefeliciteerd**
Jeroen Hillemans wint de FNM standard van 30 maart **Gefeliciteerd**
André Pannekoek heeft Peasant van April gewonnen. **Gefeliciteerd!**
Tamar Ismail wint het standard toernooi van 11 mei. **Gefeliciteerd**

Deel | 

"Mindtricks" door Lennart Lindeman

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Jasper
Navelpluis

Aantal berichten: 4520
Leeftijd: 33
Registration date: 23-08-06

BerichtOnderwerp: "Mindtricks" door Lennart Lindeman   wo aug 23, 2006 4:51 pm

Jedi mindtricks: een goede manier van spelen of een verkapte vorm van trashtalk?

Dit artikel is geschreven met de intentie om mensen bewust te maken van het feit dat ze soms fouten maken omdat hun tegenstander hen iets laat geloven over de spelsituatie dat niet waar is (zie het stukje over Fact or Fiction voor een voorbeeld).

Een van de minder bekende manieren om Magic te winnen belicht: MINDTRICKS!

Mindtrick (afgeleid van Jedi mindtrick) is een term voor opmerkingen tijdens het spel die bedoelt zijn om je tegenstander uit balans te brengen en hem daardoor fouten te laten maken. Zelf maak ik gebruik van veel internetkennis en speelervaring om Jedi mindtricks effectief te maken. Even een korte opsomming van goede momenten voor mindtricks:

Fact or Fictions (als je hem zelf verdeelt of laat verdelen)
Als je tegenstander nadenkt
Als je zelf iets doet

Ik zal een voorbeeld geven van een potje wat ik op mindtricks gewonnen heb.

Ik speel met CounterAngel op een toernooi in Groningen en mijn tegenstander heeft een Saproling Burst. Ik sta op 4 levens en heb een Rout in hand. Aan het einde van mijn beurt maakt hij 3 tokens (goede keuze) en hij neemt zijn beurt aan. Ik weet dat hij een Kavu Chameleon in zijn hand heeft (hij liet hem vallen) en zeg tegen hem: "Leg je Kavu ook nog maar even". Hij doet het (dat was zijn laatste threat) voor zijn attack phase en ik instant Rout voor de win terwijl ik anders gebeat zou zijn door zijn Chameleon.

Voorwaarde voor het werken van Jedi mindtricks is dat je zelfverzekerd over moet komen (zeker als je zelf FoF gaat verdelen) en dat je een redelijk speeltempo hebt (iets wat je tegenstander ook uit balans kan helpen). Last but not least is het belangrijk dat je de speelkwaliteiten van je tegenstander inschat (als je tegen Bram Snepvangers speelt hoef je niet met mindtricks aan te komen want dat werkt dan toch niet).

Algemene opmerking die goed werkt zijn bijvoorbeeld tijdens het nadenken van je tegenstander: "Klaar???"

Simpel voorbeeld maar het werkt wel.

Bij Fact or Fictions is het belangrijk dat je snel nadenkt als je je tegenstander wilt misleiden, bijvoorbeeld je speelt een rood/groen IBC deck en speelt tegen een deck met Teferi's Moat. Hij FoFt aan het einde van je beurt en draait om: een Opt, een Moat, 2 Spectral Lynx en een Absorb. Hij staat laag op leven, maar kan het met 2x Lynx wel trekken. Jij hebt een rode Battlemage in je hand (de enchantment killer) en hebt dus een antwoord op de Moat (je tegenstander weet dit niet). Als je dan tegen een mindere speler speelt en je scheidt snel de Moat van de rest van de kaarten dan is de kans groot dat hij voor alleen de Moat zal gaan in de veronderstelling dat je daar geen antwoord op hebt. PROBEER DIT NIET TEGEN GOEDE SPELERS!!!!!! Random opmerkingen als "GVD WAAROM DIE MOAT???" of "Waarom nou die kaart??" versterken dat gevoel bij je tegenstander.

In dit geval win je een potje wat je anders gewoon domweg verloren had.

Als je zelf iets doet (je cast bijvoorbeeld tegen control een "bait spell" (een spell die je wil dat hij countert zodat een betere spell doorkomt)) kun je bijvoorbeeld de kaart spelen en zeggen "counter maar" en een handbeweging richting graveyard maken (doe dit niet altijd want dan wordt het doorzichtig). Als hij countert kan het heel goed zijn dat je ook hier weer het potje op wint.

Over het algemeen werken mindtricks het beste als je je tegenstander daarnaast ook nog onzeker weet te maken (doe dit niet op een onsportieve manier) als je naast goed goed zijn in Jedi mindtricks ook nog goed kunt trashtalken win je per tournooi zeker weten meer potjes van minder goede spelers. Heel veel mensen denken dat Magic alleen om je deck en om je spel gaat maar psychologie is net zo belangrijk en dit soort kleine truukjes kunnen gewoon geweldig helpen.

Dan terug naar de titel, vind ik dat Jedi mindtricks onsportief zijn?

Nee, ik ben persoonlijk van mening dat Jedi mindtricks net zo goed deel uitmaken van het spel als de stack (je weet wel dat ding waar de spells op gaan) en je deck. Zelf heb ik toen ik net begon met het spelen van toernooien ook veel potjes op mindtricks verloren maar ik heb er veel van geleerd en het blijft gewoon zo dat of je het nou leuk vind of niet je zult mensen tegenkomen die er gebruik van maken.

Dus denk eraan de volgende keer dat je op een tournooi speelt: LAAT JE NIET MISLEIDEN EN KIJK ALTIJD NEUTRAAL NAAR DE SPELSITUATIE ZONDER NAAR JE TEGENSTANDER TE LUISTEREN!

Tot de volgende keer maar weer dan.

Laterzzzzzzzzzzzz
Lennart Lindeman
Terug naar boven Go down
http://magicgroningen.editboard.com

"Mindtricks" door Lennart Lindeman

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Similar topics

-
» "The Guardians" Information
» "Mindtricks" door Lennart Lindeman