MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND

Magic: The Gathering voor Groningen, Friesland en alles daar buiten

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Andre wint de donderdraft van 25 augustus! **Gefeliciteerd**
Danny wint de donderconstructed Modern op 14 september! **Gefeliciteerd**
Jeroen wint de Donderdraft van 7 september! **Gefeliciteerd!**
Rick wint de donderconstructed van 31 augustus! **Gefeliciteerd**
Jelmer wint de FNM Modern van 8 september! **Gefeliciteerd!!!**
Volg ons, like ons op facebook https://www.facebook.com/magicgrunn

Deel | 

[Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 11180
Leeftijd : 117
Registration date : 23-08-06

BerichtOnderwerp: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   wo aug 23 2006, 17:51

Jedi mindtricks: een goede manier van spelen of een verkapte vorm van trashtalk?

Dit artikel is geschreven met de intentie om mensen bewust te maken van het feit dat ze soms fouten maken omdat hun tegenstander hen iets laat geloven over de spelsituatie dat niet waar is (zie het stukje over Fact or Fiction voor een voorbeeld).

Een van de minder bekende manieren om Magic te winnen belicht: MINDTRICKS!

Mindtrick (afgeleid van Jedi mindtrick) is een term voor opmerkingen tijdens het spel die bedoelt zijn om je tegenstander uit balans te brengen en hem daardoor fouten te laten maken. Zelf maak ik gebruik van veel internetkennis en speelervaring om Jedi mindtricks effectief te maken. Even een korte opsomming van goede momenten voor mindtricks:

Fact or Fictions (als je hem zelf verdeelt of laat verdelen)
Als je tegenstander nadenkt
Als je zelf iets doet

Ik zal een voorbeeld geven van een potje wat ik op mindtricks gewonnen heb.

Ik speel met CounterAngel op een toernooi in Groningen en mijn tegenstander heeft een Saproling Burst. Ik sta op 4 levens en heb een Rout in hand. Aan het einde van mijn beurt maakt hij 3 tokens (goede keuze) en hij neemt zijn beurt aan. Ik weet dat hij een Kavu Chameleon in zijn hand heeft (hij liet hem vallen) en zeg tegen hem: "Leg je Kavu ook nog maar even". Hij doet het (dat was zijn laatste threat) voor zijn attack phase en ik instant Rout voor de win terwijl ik anders gebeat zou zijn door zijn Chameleon.

Voorwaarde voor het werken van Jedi mindtricks is dat je zelfverzekerd over moet komen (zeker als je zelf FoF gaat verdelen) en dat je een redelijk speeltempo hebt (iets wat je tegenstander ook uit balans kan helpen). Last but not least is het belangrijk dat je de speelkwaliteiten van je tegenstander inschat (als je tegen Bram Snepvangers speelt hoef je niet met mindtricks aan te komen want dat werkt dan toch niet).

Algemene opmerking die goed werkt zijn bijvoorbeeld tijdens het nadenken van je tegenstander: "Klaar???"

Simpel voorbeeld maar het werkt wel.

Bij Fact or Fictions is het belangrijk dat je snel nadenkt als je je tegenstander wilt misleiden, bijvoorbeeld je speelt een rood/groen IBC deck en speelt tegen een deck met Teferi's Moat. Hij FoFt aan het einde van je beurt en draait om: een Opt, een Moat, 2 Spectral Lynx en een Absorb. Hij staat laag op leven, maar kan het met 2x Lynx wel trekken. Jij hebt een rode Battlemage in je hand (de enchantment killer) en hebt dus een antwoord op de Moat (je tegenstander weet dit niet). Als je dan tegen een mindere speler speelt en je scheidt snel de Moat van de rest van de kaarten dan is de kans groot dat hij voor alleen de Moat zal gaan in de veronderstelling dat je daar geen antwoord op hebt. PROBEER DIT NIET TEGEN GOEDE SPELERS!!!!!! Random opmerkingen als "GVD WAAROM DIE MOAT???" of "Waarom nou die kaart??" versterken dat gevoel bij je tegenstander.

In dit geval win je een potje wat je anders gewoon domweg verloren had.

Als je zelf iets doet (je cast bijvoorbeeld tegen control een "bait spell" (een spell die je wil dat hij countert zodat een betere spell doorkomt)) kun je bijvoorbeeld de kaart spelen en zeggen "counter maar" en een handbeweging richting graveyard maken (doe dit niet altijd want dan wordt het doorzichtig). Als hij countert kan het heel goed zijn dat je ook hier weer het potje op wint.

Over het algemeen werken mindtricks het beste als je je tegenstander daarnaast ook nog onzeker weet te maken (doe dit niet op een onsportieve manier) als je naast goed goed zijn in Jedi mindtricks ook nog goed kunt trashtalken win je per tournooi zeker weten meer potjes van minder goede spelers. Heel veel mensen denken dat Magic alleen om je deck en om je spel gaat maar psychologie is net zo belangrijk en dit soort kleine truukjes kunnen gewoon geweldig helpen.

Dan terug naar de titel, vind ik dat Jedi mindtricks onsportief zijn?

Nee, ik ben persoonlijk van mening dat Jedi mindtricks net zo goed deel uitmaken van het spel als de stack (je weet wel dat ding waar de spells op gaan) en je deck. Zelf heb ik toen ik net begon met het spelen van toernooien ook veel potjes op mindtricks verloren maar ik heb er veel van geleerd en het blijft gewoon zo dat of je het nou leuk vind of niet je zult mensen tegenkomen die er gebruik van maken.

Dus denk eraan de volgende keer dat je op een tournooi speelt: LAAT JE NIET MISLEIDEN EN KIJK ALTIJD NEUTRAAL NAAR DE SPELSITUATIE ZONDER NAAR JE TEGENSTANDER TE LUISTEREN!

Tot de volgende keer maar weer dan.

Laterzzzzzzzzzzzz
Lennart Lindeman
Terug naar boven Go down
https://magicgroningen.editboard.com
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 12:04

Ik blijf dit 1 van mijn favoriete artikelen vinden die ooit op magicgroningen of magicgrunn (das lang geleden) is verschenen. Jedi mindtricks zijn nog steeds van deze tijd en ik ben een groot liefhebber van het opzoeken van grenzen tijdens toernooien. Wie heeft er nog een aantal mooie voorbeelden van Jedi mindtricks tijdens magic?
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 12:13

Een mooie mindtrick die ik gezien heb tijdens een legacy Grand Prix. mijn tegenstander komt aanlopen, opent zijn deckdoos en laat bij ongeluk (ik heb gisteren geleerd dat het 'bij' ongeluk is en 'per' abuis, per ongeluk bestaat niet) een goblin token vallen. Hij weet dat ik dit zie. Helaas is de uitvoering niet heel goed, ik had direct door dat hij het met opzet deed. Ik vroeg hem hoe zijn Merfolk deck hem beviel, hij baalde dat ik hem direct 'gecalled' had.
Ondanks dat ik hem door had, vond ik het wel een mooi. Sommige tegenstander trappen er wel in en houden een hand die goed is tegen een goblin deck en verliezen vervolgens lekker snel van een combo deck.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 12:35

Als je Jedi Mindtricks uithaalt doe dat dan alsjeblieft op serieuze toernooien en niet op de lokale FNM.
Terug naar boven Go down
Jeroen
GMT Champ 2013

Aantal berichten : 924
Leeftijd : 28
Registration date : 01-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 12:38

Sowieso altijd, moet winnen....!
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 12:39

winnen is belangrijker dan meedoen.. Cool
Terug naar boven Go down
Robert
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 188
Leeftijd : 33
Registration date : 13-02-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 12:40

Een van de mooiste voorbeelden die ik ken is er een die ik ooit las in een artikel. Ging over twee spelers die beide een control deck speelden. Een van de twee hield een hand met 1 counterspell en alleen maar land. Probleem was dat hij alleen maar land bij bleef pakken. Dus hij maakte express zijn landdrop niet na een paar beurten en discarde de enige counterspell in zijn hand. Zijn tegenstander concludeerde hieruit dat hij een hand vol met counterspells vasthield en dat een counterwar geen winst op kon leveren. Zijn tegenstander ging hierdoor express passiever spelen en gunde hem hierdoor de tijd om bij te pakken.

Let wel op dat dit een mindtrick is die waarschijnlijk juist alleen werkt tussen pro's.

Wat waarschijnlijk ook een vrij bekende mindtrick blijft is het faken van een counterspell. Als je geen counterspell vasthoudt en je tegenstander speelt een baitspell doe dan of je hard nadenkt. Zet het kracht bij door te vragen naar het niet getapte land en de hoeveelheid kaarten in de hand. Dit maakt het geloofwaardiger. Misschien denkt de tegenstander dat je wel een counter hebt maar dat je die bewaart voor die echt gevaarlijke spell.

Om in te haken op FoF: als je een counterspell vasthebt en genoeg mana, speel eerst die FoF op reactie van een spell die je wil couteren. Je kan een counterspell hitten met de FoF en je tegenstander kan dan voordelige piles maken omdat hij niet wil dat je een counterspell pakt.

Hmmm als ik mijn post teruglees is het counterspell, counterspell, counterspell. Wat is blauw toch en manipulatieve kleur. Heerlijk:twisted:
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 13:10

Ik deed het laatst nog op een draft.
Kaart voor beurt pakken en de kaart eerst schuin houden (Alsof het een Fuse spell was). Het was een landje, maar mijn tegenstander dacht dat het een Far // Away was (Had hij al in pot 1 gezien). Hij ging hier daarna de hele pot om heen spelen. Hierdoor zette hij geen pressie in mijn mono-land hand en kon ik genoeg goeds bij pakken om te winnen Smile.

Op Magic Online ook een paar keer gedaan met Avacyn's Restored sealed en draft. Bewust mijn draw step op hold zetten, waardoor je tegenstander denkt dat je een Miracle hebt gepakt.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jun 17 2013, 13:11

Meer bluf dan een mind trick

Tegenstander staat op 6. Onze held heeft een cursed scroll in het spel en nog 1 kaart in zijn hand.

tegenstander valt aan voor meer dan lethal damage. Voor de damage activeert onze held zijn cursed scroll en noemt Fireblast

De tegenstander realiseert zich dat met 2 damage van de cursed scroll en 4 damage van de fireblast hij dood is. Hij geeft op. Blijkt dat onze held geen fireblast in zijn hand had als laatste kaart.
Terug naar boven Go down
Rob
Brobbe

Aantal berichten : 3502
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 12:34

http://www.channelfireball.com/articles/legacy-weapon-scummy-not-scummy/

Niet helemaal mind tricks, maar past wel in deze geest.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 12:40

Jasper schreef:
Meer bluf dan een mind trick

Tegenstander staat op 6. Onze held heeft een cursed scroll in het spel en nog 1 kaart in zijn hand.

tegenstander valt aan voor meer dan lethal damage. Voor de damage activeert onze held zijn cursed scroll en noemt Fireblast

De tegenstander realiseert zich dat met 2 damage van de cursed scroll en 4 damage van de fireblast hij dood is. Hij geeft op. Blijkt dat onze held geen fireblast in zijn hand had als laatste kaart.
Toch is het een gevaarlijke mindtrick die je 2 damage kost als je tegenstander er niet intrapt. Maar goed bij somige mensen (ik kijk ff naar mezelf) kan je de inschatting wel maken om de gok te nemen.
Terug naar boven Go down
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 1828
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 12:48

Dat is een beetje het punt. Je wint niet door met de cursed scroll wel de juiste kaart te noemen. Dus, voor je lethal damage neemt, ga je maar bluffen.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 12:50

Ach ik heb weer te snel gelezen, ik heb de tweede zin niet gezien.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 13:24

Rob schreef:
http://www.channelfireball.com/articles/legacy-weapon-scummy-not-scummy/

Niet helemaal mind tricks, maar past wel in deze geest.

Leuk Rob! Bedankt voor de link.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 13:34

Ik ben het met de meeste eens maar niet met deze:

The Tapped Skull
Bob is playing a close match against a friend. He attacks with a Batterskull Germ and some other dorks, knowing the lifelink from Batterskull is necessary to his victory.
Bob’s opponent flashes in a Deceiver Exarch saying, “Tap the Batterskull.”
“Tap my Batterskull?” Bob asks.
“Yes.”
Bob taps his equipment and continues attacking with the Germ, winning the game.
Scummy or not Scummy?
This rates as a full-on scumming, since saying “Batterskull” is a commonly used shortcut for referring to the Germ. If Bob’s opponent had called a judge, the judge would’ve ruled that the Germ taps.

Het is mss niet echt netjes maar dat is toch niet full-on scumming?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 13:41

Ik ben het er ook niet mee eens Niels, juist in dit geval niet. De batterskull is gewoon een legal target, er is niks shady aan om gewoon de batterskull te tappen. Ik ben in het algemeen niet voor het terugdraaien van "fouten". Ik heb op een limitedgp meegemaakt dat mijn tegenstander iets terug mocht draaien, Ik had al wel informatie gegeven door een combattrick te casten die ook terug mocht. De situatie was dus dubbel in mijn nadeel.
Terug naar boven Go down
Meddle
Pro Player

Aantal berichten : 1071
Leeftijd : 34
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 14:06

Ik snap ook niet dat de regels nu zo zijn dat er zoveel ruimte is voor shadyness. Om twee te geven. 

Tegenstander gebruikt dobbelstenen als tokens. En moet mijn gideon aanvallen. Gideon gaat dood en ik kan aanvallen voor de win. Waarna mijn tegenstander meteen in zijn upkeep zegt: ik ben vergeten aan t vallen met deze token. Kan 1 beest blokken en ik ben dood. 

En meer recenter tegenstander schud zijn gy niet terug in het deck, maar zijn bommen wel. Bommen lagen ook een tafel. Pakt beide bommen en creëert zo een voor mij niet te winnen bordsituatie, waarna we er achter komen. Gewoon lekker alles er weer inschudden en genieten van je voordeel. 

Op deze manier werk je t ook in de hand dat mensen dit soort voordeel proberen te halen uit de mazen van de regels.
Terug naar boven Go down
Boerma
Judge
Judge

Aantal berichten : 2017
Leeftijd : 29
Registration date : 14-05-13

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 14:09

Ik begrijp het Reckoner/Pyre-voorbeeld niet. Is de clou nu dat hij de trigger van Boros Reckoner niet aankondigt, of dat hij geen kaarten exilet voor Harvest Pyre?
Terug naar boven Go down
http://boer.ma
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 14:12

Boerma schreef:
Ik begrijp het Reckoner/Pyre-voorbeeld niet. Is de clou nu dat hij de trigger van Boros Reckoner niet aankondigt, of dat hij geen kaarten exilet voor Harvest Pyre?
Volgens mij het laatste.
Terug naar boven Go down
Onzin
Legendary Creature

Aantal berichten : 646
Leeftijd : 37
Registration date : 01-09-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 14:27

Dwarlorf schreef:
Boerma schreef:
Volgens mij het laatste.

Ja klopt, maar de clou zit hem volgens mij in, dat hij roept Harvest Pyre op Reckoner, en verder inderdaad niet zegt dat er schade komt richting tegenstander. Hij zegt Harvest Pyre en wacht 5 seconden.... die tussentijd van 5 seconden hoopt die gast dat de tegenstander zegt, dan ben ik dood oid. Maar hij had nog iets moeten roepen van "Ik pyre voor 8, of dan ben je dood." Iets in die trant, hij doet niets en dus roept zijn tegenstander na 5 seconden (en vindt dat hij genoeg heeft gewacht) "Prima ik krijg 0 schade" waarmee je zou kunnen zeggen dat de Pyre ook resolved is.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 14:28

Het laatste, het is onderdeel van de casting cost, wanneer je niks exiled is x 0
Terug naar boven Go down
Boerma
Judge
Judge

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 14:36

André Pannekoek schreef:
Het laatste, het is onderdeel van de casting cost, wanneer je niks exiled is x 0
Bovendien ben je dan een behoorlijke sukkel, als je niet de kosten van je spels betaalt. Ik vond gemiste trigger meer in de lijn van de rest van het artikel passen; 0 schade nemen als je tegenstander geen kaarten exilet is gewoon doen wat er op de kaarten staat.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:01

Nou ik vind sukkel niet een goede bewoording. Ga jij maar eens foutloos proberen te spelen. Zelfs de meeste geharde pro's kijken na afloop wel eens terug op een play en moeten constateren dat ze een foute keuze hebben gemaakt. Ik geef het je te doen!
Terug naar boven Go down
tarzan
Geen Yahtzeemeister

Aantal berichten : 1524
Leeftijd : 36
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:10

Meddle schreef:
Ik snap ook niet dat de regels nu zo zijn dat er zoveel ruimte is voor shadyness. Om twee te geven. 

Tegenstander gebruikt dobbelstenen als tokens. En moet mijn gideon aanvallen. Gideon gaat dood en ik kan aanvallen voor de win. Waarna mijn tegenstander meteen in zijn upkeep zegt: ik ben vergeten aan t vallen met deze token. Kan 1 beest blokken en ik ben dood. 

En meer recenter tegenstander schud zijn gy niet terug in het deck, maar zijn bommen wel. Bommen lagen ook een tafel. Pakt beide bommen en creëert zo een voor mij niet te winnen bordsituatie, waarna we er achter komen. Gewoon lekker alles er weer inschudden en genieten van je voordeel. 

Op deze manier werk je t ook in de hand dat mensen dit soort voordeel proberen te halen uit de mazen van de regels.

Ik heb ook nog zo'n een van niet al te lang geleden:
Ik speel met UGBW-gifts tegen Junk en we hebben allebei een actieve deathrite in het spel. Het is mn tegenstanders beurt en hij heeft nog een fetch land in de GY en ik heb 1 mana open. Hij speelt zn derde land en tapt 2 om Thalia te casten. Ik respond met activeer deathrite om zn land te removen, hij gebruikt zn deathrite niet in respons wat redelijk is omdat er nog spells/creatures in GY liggen die hij eventueel wil removen. Ik doe 1 blauw in de pool en tap mn laatste land om Thalia te counteren.
Hij beweert nu dat ik dit deed nadat Thalia al geresolved was en roept een Judge.

De judge ziet vrij snel dat mn tegenstander helemaal geen witte mana had (!) en rule-t dat Thalia teruggenomen moet worden. Mijn tegenstander speelt dan maar een tarmogoyf en reageert nu wel op mn deathrite ability......

Scummy or No?
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:20

wellicht had je zelf ook kunnen zien dat hij geen wit had om thalia te casten? Dan was dit gehele probleem er niet geweest.
Terug naar boven Go down
Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:22

Je tegenstander word iig onterecht beloond.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:26

Meddle schreef:
Je tegenstander word iig onterecht beloond.

True
Terug naar boven Go down
Onzin
Legendary Creature

Aantal berichten : 646
Leeftijd : 37
Registration date : 01-09-06

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:35

Dit laatste vind ik een moeilijke. Namelijk, je had beide moeten constateren dat Thalia niet te casten was (als er geen witte mana mogelijk is). Maar en daar komt de spreuk van Jasper, zie alles maar, en net op tijd.

Het is op zijn minst lullig van die persoon dat hij roept dat Thalia al geresolved is waardoor het counteren niet gaat.   Imo is dat al raar, je mag je Shaman gebruiken en counteren lijkt mij niet echt rocket science.
Maar okee, hij roept een Jugde, er wordt een fout geconstateerd, wat nog best te  repareren valt, maar dat pakt nu dus slecht uit voor jou omdat hij nu wel zijn shaman gebruikt. Wat op zijn minst onsportief kan zijn (hij heeft nu alle informatie gratis van jouw verkregen), als hij Thalia expres heeft gecast om zo info uit te lokken, dan is het zelfs valsspelen vind ik.
Terug naar boven Go down
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 949
Leeftijd : 30
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:38

Wat een gedoe. Als je nou op een GP of PTQ speelt snap ik dat je op elke fout afgerekend moet worden en dat is ook prima. Als je in een lokaal toernooitje speelt en je probeert gebruik te maken van onduidelijkheid in de communicatie dan is dat best scummy. 
Iedereen snapt dat de token bedoeld wordt en niet de Batterskull zelf, iedereen snapt dat Harvest Pyre bedoeld is om te game te finishen. Onduidelijkheid in de communicatie moet voorkomen worden, als iets niet duidelijk is, vraag het je tegenstander. Onduidelijkheid in de communicatie proberen uit te buiten om een game te winnen die je anders had verloren is niet netjes vind ik. Magic kan behoorlijk ingewikkeld zijn, tegen mensen die competitief spelen of dat willen doen kan je vol op de regels zitten, tegen mensen die gewoon voor hun plezier een potje spelen kan je dat beter niet doen. Zorgt alleen maar voor frustratie.

Die situatie die Johnny beschrijft was ook tegen een beginnende speler toch? Ik denk niet dat die jongen nog snel terug zal komen. Dat is gewoon jammer.
Tuurlijk maakt hij een grote fout door zijn grafbak niet mee te nemen. Tuurlijk is het in dit geval in jou nadeel geweest. Maar jullie zouden allebei het toernooi niet meer gaan winnen. In zijn grafbak lagen waarschijnlijk zijn removal spells etc. en niet zijn landjes, de kans dat hij was gaan flooden was ook zeker aanwezig. En wie zegt dat hij niet die bommen ook had liggen als die paar grafbak kaarten wel in het deck hadden gezeten? Het is limited, en verliezen van random bommen gebeurt. Uiteraard vervelend dat het gebeurd is, maar het is maar een spelletje, je tegenstander zal echt niet expres dat gedaan hebben.

Judge
Judge

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 15:54

Jasper schreef:
Nou ik vind sukkel niet een goede bewoording. Ga jij maar eens foutloos proberen te spelen. Zelfs de meeste geharde pro's kijken na afloop wel eens terug op een play en moeten constateren dat ze een foute keuze hebben gemaakt. Ik geef het je te doen!
Ik bedoelde dat als je een game verliest omdat je vergeet kaarten te exilen, je het jezelf kwalijk neemt, terwijl je bij de gemiste trigger eerder de schuld legt bij dat je tegenstander moest ruleslawyeren.

For the record: ik denk niet dat ik zou vergeten kaarten te exilen, maar dat ik überhaupt de play niet zo zien, of precies genoeg kaarten exilen en stuklopen op een Healing Salve, of…

En ook for the record: mindtricks en mierenneuken is mijne inziens prima op competitief niveau, maar buiten toernooien of op FNMs en zo moet je je afvragen of het het spel echt leuker maakt.
Terug naar boven Go down
Meddle
Pro Player

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 16:25

@sepp. 

Jij doet een heleboel aannames. Mijn tegenstander heeft het niet express gedaan omdat niemand vals speelt of zo? Ik probeer juist duidelijk te maken dat door de huidige regels dit dus beloond word. 

Niet iedereen heeft dezelfde insteek als jou. Ik wil zoveel mogelijk winnen. Het liefst alles. Daar draait magic om bij mij. Ik zou t mooi vinden als de persoon die de minste fouten maakte zou winnen. Nou is dat bij magic niet zo en ben je een stukje geluk nodig, maar fouten belonen kan niet de bedoeling zijn. In dit soort shadyness zorgt er voor dat mensen de borders gaan gebruiken.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 16:43

Op het moment dat er een judge bijgeroepen wordt*, dan zal er altijd een ruling komen. Judges proberen met al hun kennis en kunde een ruling op te stellen die passend is bij de regels. Het geval van het niet terug schudden van een graveyard is vervelend. De ruling die gegeven is hoort bij het niveau regular. Ben ik het er dan mee eens? Nee, niet echt. ik vind dat de regels zo zouden moeten zijn dat dit een gameloss was geweest. ook op regular niveau. Maar aangezien de regels iets anders voorschrijven is dit de ruling die bij de situatie hoort. Het vervelende gevoel is begrijpelijk.
Als iemand het opzettelijk doet, dan is het een heel ander verhaal. Dan hebben we het over cheaten en volgt diskwalificatie. Op elk niveau. Maar dan moet je wel zeker van je zaak zijn als judge. Het blijft mensenwerk en een judge zou altijd objectief moeten zijn, maar hij/zij ervaart een situatie ook op een bepaalde manier. Intuïtie is belangrijk bij dit soort zaken.

Ik heb als judge wel eens een verkeerde ruling gegeven, dat is vervelend en zeker niet met opzet. Dat je daar een speler mee bevoordeeld en een ander benadeeld is zeker een vervelende consequentie.

* Bij twijfel/vragen moet je altijd een judge roepen. De judge is er voor jou, je tegenstander en mij.
Terug naar boven Go down
Admin
Admin
Admin

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 16:49

Maar goed, iemand anders die ooit nog een mooie mindtrick heeft gebruikt? Daar ging het tenslotte over
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 16:55

Jasper schreef:
Maar goed, iemand anders die ooit nog een mooie mindtrick heeft gebruikt? Daar ging het tenslotte over

Ik weet zo ff geen specifiek voorbeeld maar ik heb wel eens gebruik gemaakt van mijn reputatie dat ik makkelijk te 'lezen' ben. En dat ik mn tegenstander op het verkeerde been bracht door heel erg te zuchten terwijl ik wel de kaart trok die ik nodig had.

Laatst aangepast door Dwarlorf op vr jun 21 2013, 19:32; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
lennartL
Krusty, the clown
Krusty, the clown

Aantal berichten : 2475
Registration date : 19-10-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 17:35

Wat ik in legacy met canadian tresh wel gedaan heb is iets dazen en dan zeggen: "counter" terwijl mijn tegenstander gewoon kon betalen. Je moet wel aanvoelen of dit lukt, maar ik ben er meerdere malen mee weggekomen :-D

Vraag naar de voorwaarden via een PM!
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   vr jun 21 2013, 19:33

lennartL schreef:
Wat ik in legacy met canadian tresh wel gedaan heb is iets dazen en dan zeggen: "counter" terwijl mijn tegenstander gewoon kon betalen. Je moet wel aanvoelen of dit lukt, maar ik ben er meerdere malen mee weggekomen :-D

Daar ben ik vast ook wel eens het slachtoffer van geworden. Very Happy
Terug naar boven Go down
DeJong
Sugarclaw

Aantal berichten : 2204
Leeftijd : 26
Registration date : 27-02-10

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   zo jun 23 2013, 16:10

Jasper schreef:

Ik heb een keer tijdens een gameday ofzo iets mindtrick achtigs gedaan. Ik speelde met control tegen een weerwolvendeck dat redelijk de nootjes ging. Ik zat op de draw en mijn tegenstander had zijn hand in beurt 4 zo ongeveer op tafel gegooid. Gelukkig had ik 2 Day of Judgemond vast. Ik neem mijn beurt 4 aan en trek nog een Day of Judgemond. André zit naast mij en als ik zeg: Oei, dat is wel een goede topdeck, terwijl ik duidelijk de getrokken DoJ neerleg, zegt André iets in de trend van dat dat wel erg lucky was, ook al kon hij gewoon mijn hand zien. Needless to say dat mijn tegenstander niet heel blij was en ik die game wel won. Het was een mooi 1-2tje Smile
Terug naar boven Go down
Desmond
Judge
Judge

Aantal berichten : 1828
Registration date : 20-11-09

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   zo jun 23 2013, 19:25

Ik had vandaag wel een mooie:

Sepp heeft op g1 een chalice op 2 liggen. Ik tap 3mana en zeg float 1 en leg een 2-drop neer. Dit ziet Sepp goed en chalice triggered.
Fast forward naar g3: Sepp heeft weer een chalice op 2 liggen. Ik haal hetzelfde trucje nog eens uit. Deze wordt nogmaals gecountered. Daarna tap ik 1 en cast een echoing truth (remember the 1 mana floating). Deze komt juist door omdat ik te weinig mana tapte in plaats van teveel.
Terug naar boven Go down
Sepp
Topper
Topper

Aantal berichten : 949
Leeftijd : 30
Registration date : 09-12-11

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   zo jun 23 2013, 23:41

Ja ik moet daar echt scherper op worden. Het is gewoon gênant zo achteloos als ik dat soort dingen laat gebeuren. Ik speelde weer eens verre van foutloos, maar gelukkig ben ik niet afgestraft deze keer. Maar mooie mindtricks inderdaad Desmond. Niet de eerste keer dat je me daar op pakt.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   zo jun 23 2013, 23:45

Sepp en Chalices, zal het ooit een gezond huwelijk worden? Wink
Terug naar boven Go down
Bohr
Wannabe
Wannabe

Aantal berichten : 123
Leeftijd : 44
Registration date : 10-05-10

BerichtOnderwerp: Re: [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman   ma jul 22 2013, 19:21

Sterkste en simpelste mindtrick vind ik gewoon heel zelf verzekerd doorspelen ook al ben je dead on board.
Heb dat zelf ervaren tegen lennart bij laatste legacy toernooi in PD. Heel strak gedaan: niet opgeven tot je ook daadwerkelijk op minder dan 1 leven staat.
Ik betrapte mezelf erop dat ik voorzichtiger wilde gaan spelen door lennarts zelfverzekerde attitude.
Gelukkig niet gedaan omdat de boardstate overtuigender was, maar scheelde niet veel. Klasse
Terug naar boven Go down

[Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Artikel] "Mindtricks" door Lennart Lindeman
» Artikel over diefstal en rippen
» [Artikel] MetaGaming; a Groninger lovestory!
» Een online Maarten gedaan, foil titan door moeten geven
» AVACYN RESTORED Set Review door Conley Woods en LSV

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
MAGIC GRONINGEN EN FRIESLAND :: ALGEMENE INFORMATIE :: Artikelen-
Ga naar: